Sony vaio Operating system not found

Pagina: 1
Acties:

• Steve04
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-08 07:48
Ik heb een sony vaio Z en wou vandaag alvorens Windows 7 te installeren mijn SSD (256GB) eerst wat herorganiseren. Voordien had ik één primaire partitie voor zowel OS, applicaties en data. Dit heb ik nu via Gparted aangepast. Eerst heb ik de hele SSD geformatteerd, vervolgens een primaire partitie aangemaakt van 80GB voor OS en applicaties en deze als boot aangeduid. Daarna heb ik een extended partitie van 120GB met één logische partitie gemaakt die ik wil gebruiken voor data. De overige ruimte is momenteel ongebruikt. Tot slot heb ik windows 7 professional geïnstalleerd.

Nu wil mijn Windows niet meer opstarten. Via computer herstel kan je aan de command line, hier heb ik het master boot record proberen te herstellen via bootrec /fixmbr en bootrec /fixboot telkens met succes, vervolgens met diskpart de paritie met windows als actief aangeduid. Deze acties hebben echter niet geholpen nog steeds krijg ik operating system not found. Momenteel ben ik ten einde raad, hopelijk kan iemand mij helpen of zeggen wat ik fout heb gedaan, alvast bedankt.

Ter informatie:
De bios herkend de SSD dus daar zie ik niet echt een probleem.
Ik heb geen CD-drive dus werk ik met een bootable USB. Echter moet ik wel telkens via de bios wisselen tussen opstarten van de ssd of external drive.

Alvast bedankt, groeten Steve

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Kan je vanuit de Windows installatie niet gewoon de startup laten repareren? Volgens mij is dat 1 van de opties in de recovery console van de installatie.

Desktop | Server | Laptop

• Steve04
Die startup repare heb ik ook geprobeerd, dat heeft 1x gewerkt toen moest ik opnieuw opstarten maar nog steeds Operating System not found. Die startup repair doet het verder niet meer krijg steeds de melding StartupRepairOffline met een reeks problem signatures: external media, corrupt volume,... . Geen idee wat ik hiervan moet denken.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke SSD is het precies? Voor hetzelfde geld is die gewoon stuk en is het identificatie gedeelte het enige wat nog werkt. Had je vroeger met HDDs ook wel eens, BIOS ziet 'm, maar je kon er niets mee omdat de kop niet meer kon bewegen. Een SSD heeft dan geen bewegende onderdelen, maar als de controller gaar is, heb je er net zo veel aan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Steve04
Het typenummer van mijn Vaio Z is: SVZ1311C5E, deze heeft twee SSD's van 128GB in raid 0 typenummer of fabrikant heb ik al eerder eens gezocht maar kon ik toen niet vinden. De laptop is amper 8 maanden oud, de bios herkend de SSD's en nergens zie ik aanwijzingen wat kan wijzen op schade.

Update:

Na wat nachtwerk ben ik het volgende te weten gekomen:

In de BIOS is er een optie Show RAID configuration als ik deze op Show zet krijg ik bij het opstarten telkens de mogelijkheid om deze tool via CTRL-I te benaderen. Hier heb ik het model van de SSD's gevonden namelijk: Device name = MZ-RPC256T/0SO en serial S0Z7NE0CA00979. Verder staat bij Status in het groen dat de SSD's normaal werken en de RAID0 configuratie ziet er ook goed uit. Hieruit kan ik dus besluiten dat het probleem niet ligt aan een defecte SSD.

De BIOS daar heb ik even over getwijfeld maar normaal kan daar niks gewijzigd zijn, deze laptop heeft en zal altijd met een SSD werken.

Ik ga nu proberen uitsluitsel te vinden of het niet ligt aan de installatie van Windows. Na het laden van de Windows files mag de USB stick verwijderd worden, nu heb ik heb altijd laten zitten. Misschien dat hierdoor een aantal zaken in verband met het booten foutief ingesteld word? Ik geef het een kans

[ Voor 72% gewijzigd door Steve04 op 23-08-2013 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49
Boot loader fixen doe je bij Windows 7 doorgaans niet met bootrec maar met bcdboot.
Normaal gesproken is "bcdboot C:\Windows" voldoende om de bootfiles aan te maken als hier iets niet goed mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve04
Nee bcdboot doet het ook niet, zelfs via bcdedit de BCD-file opnieuw aangemaakt werkt ook niet. Ik kom er maar niet uit waaraan dit kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Intel Storage drivers geïnstalleerd? Door de RAID0 opstelling van je Vaio heb je dat misschien nodig om een degelijke werking te krijgen. De image van de fabriek is tenslotte pre-build.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:36

TommieW

Numa numa.

Hero of Time schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:17:
Intel Storage drivers geïnstalleerd? Door de RAID0 opstelling van je Vaio heb je dat misschien nodig om een degelijke werking te krijgen. De image van de fabriek is tenslotte pre-build.
Maar dan zou hij in het principe toch een BSOD moeten krijgen tijdens het booten van Windows. Deze error lijkt meer op dat de BIOS de MBR niet kan vinden / het MBR verkeerd verwijst... :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve04
De volgende driver heb ik geïnstalleerd: Intel® Mobile Express Chipset SATA RAID Controller deze staat vermeld onder de voorgeïnstalleerde stuurprogramma's op de ondersteuning pagina voor mijn vaio. Maar weer hetzelfde ik zie het scherm met het vaio logo en vervolgens een zwart scherm met links boven een streepje dat knippert. Dit is vanuit de lecacy boot mode, in UEFI mode krijg ik no operating system found

Kan je die boot instellingen en dergelijke nergens controleren ?

[ Voor 7% gewijzigd door Steve04 op 23-08-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve04
Hoe belachelijk het mag klinken en hoeveel uren ik er heb ingestopt het probleem is opgelost. De raid configuratie gewist en opnieuw aangemaakt. Vervolgens Windows installatie gestart, de partitionering van de SSD tijdens de installatie gedaan zodat windows zelf de partitie die gelabeld staat als System Reserved aanmaakt en ja, het werkt nu. Voordien maakte ik die System Reserved (100MB) partitie aan via Gparted waarschijnlijk dat dit aan de oorzaak lag waarom de boot files en dergelijke niet correct waren.
Pagina: 1