Lezing over DPC, distributed systems en meer

Pagina: 1
Acties:

• jw_moonshine
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07-2023
Beste Nederlandse Energie Koeien }:O ,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben Jan-Willem Manenschijn, Commissaris Onderwijs Informatica van Wiskunde Informatica Studievereniging ‘Christiaan Huygens’. Voor onze leden organiseren wij wekelijks een lezing over wiskundige of informatica ondewerpen. Een klein aantal onderwerpen van lezingen die wij hebben aangeboden zijn:

- Digital Copyright Laws
- The road to publish
- Path planning & Crowd simulation
- Escher and the Droste effect
- The Mathematics of Cryptology

Op dit moment ben ik op zoek naar een nieuwe spreker voor een interessante lezing. Ik herinnerde me de DPC nog en ik denk dat het heel interessant kan zijn als iemand die hieraan meedoet en veel verstand heeft van de werking achter het systeem, hier een lezing over kan geven. Waar je dan aan kunt denken is een (diepgaande) uitleg van gedistribueerde systemen, voorbeelden van projecten die op deze manier uitgevoerd worden en een leuk verhaal over de DPC. Dit gecombineerd zou, mijns inziens, een leuke lezing vormen voor onze leden.

Is er een DPC’er/Tweaker die het leuk vind om een lezing(ca 45 min) te geven voor een enthousiast publiek van informatica (en wiskunde) studenten? Laat het weten in dit topic of neem contact met mij op: janwillemm@ch.tudelft.nl.

Als iemand nog andere gave ideeen heeft wat er zeker verteld moet worden over dit onderwerp, laat het vooral weten in deze thread!

Jan-Willem Manenschijn

PS, ik heb toestemming van de mods om dit te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:07
Een lezing over DPC? Leuk! :P

45 minuten brabbelen over community, stats, project goals, (behaalde) resultaten, achterliggende gedachten van de projecten met de daarbij behorende formules. Geweldig!

Misschien wel handig om te weten voor geïnteresseerden, waar, wanneer (ongeveer), voor hoeveel man publiek van welke leeftijd/klas/kennisniveau?

Denk dat het mij niet gaat lukken. Te weinig tijd en inspiratie. Kan wellicht wel wat bijdrage, maar veel zal het niet zijn. Misschien de crew?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Leuk onderwerp om een lezing over te doen, denk ik zo. Ik heb al eens een lezing meegemaakt over Escher and the Droste effect (man in een gallerij kijkt naar een schilderij van een man in een gallerij...).

Als ik je verhaal goed begrijp, zal er denk ik ook wat verteld moeten worden over de technieken die gebruikt worden achter de schermen bij distributed computing project, als in: netwerkcommunicatie, beveiliging daarvan, validatie en distributie van rekenpakketten, etc.? Wel handig om rekening mee te houden als iemand zich hier geroepen voelt om de lezing te willen geven.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 12:48
Leuk onderwerp!

Het lastige is (zoals Bubbles ook al aangaf) om iemand te vinden die ook kennis van de serverkant van Distributed Computering heeft en niet een wereldreis hoeft te maken voor een lezing van 45 min. Misschien dat er een docent van de Leidse Universiteit iets kan vertellen over de projecten ABC@home en/of Leiden Classical. Of iemand van de Erasmus Universiteit over Correlizer?

Iets van een jaar geleden was er op Wageningen Universiteit een lezing van/over climateprediction.net, maar de spreker kwam niet uit Nederland volgens mij (ben er zelf niet geweest, hoorde het later van iemand).

De 'simpelste' DC projecten die ik ken zijn te vinden op http://primesearchteam.com en mersenneforum.org. Daar is het een kwestie van reserveren via een post in een 'reservation thread', via commandos in een terminal het gereserveerde werk starten en de resultaten uploaden naar de server en in het 'reservation thread' melden dat het werk klaar is. Dat is goed uit te leggen, BOINC daarentegen.....Dan krijg je te maken met servers, schedulers, deadlines, assimilators, validators, databases, statistieken, beveiliging, auto upload/download en nog dingen waar ik niet eens weet waarvoor ze voor dienen.

Is de presentatie in het Nederlands of in het Engels? Mocht de lezing er komen, mogen DPC leden zich er dan ook voor aanmelden?

Victor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:58

ongekend41

Division Brabant

Mischien dat iemand van Nikhef iets voor je kan betekenen. Tijdens de Stampede deden ze afgelopen keer ook mee met een clustertje en ze hebben een eigen DC netwerk. Op Tweakers lopen er een aantal rond met de nicks: VisionMaster, laserman, synnack en DanielPharos.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 11:24
Wat je kan proberen is wanneer je over de inhoudelijke werking van DC wil weten deze persoon zien te uitnodigen. Het is diegene die verantwoordelijk is voor het project Leiden Classical. http://theor.lic.leidenuniv.nl/people/somers

Ikzelf en andere wat langer gedienden kunnen wel wat vertellen over DPC en zijn projecten waar het aan meegedaan heeft en de resultaten die de projecten behaald hebben.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jw_moonshine
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-07-2023
Super bedankt voor alle enthousiaste reacties, ik zal ingaan op de gestelde vragen.
Witlof schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:04:
Misschien wel handig om te weten voor geïnteresseerden, waar, wanneer (ongeveer), voor hoeveel man publiek van welke leeftijd/klas/kennisniveau?
  • Datum is nog te bespreken, op moment van posten was het nog november, maar dat zit nu vol, dus het zal op een dinsdag in maart/april/mei/juni zijn. T.z.t. zal ik dit topic nog bumpen.
  • Locatie is in de Faculteit EWI van de TU Delft, in Delft dus. Goed te bereiken met het OV of met de auto.
  • Het publiek is een gevarieerde groep Technische Informatica en eventueel Wiskunde studenten, van alle jaren en leeftijden. (gemiddelde leeftijd zal 20 zijn). Zijn vooral bachelor studenten die graag iets nieuws willen leren in de informatica. De opkomst kunnen we niet garanderen, maar ligt vaak tussen de 50 en de 100 man.
Bubbles schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:52:
Als ik je verhaal goed begrijp, zal er denk ik ook wat verteld moeten worden over de technieken die gebruikt worden achter de schermen bij distributed computing project, als in: netwerkcommunicatie, beveiliging daarvan, validatie en distributie van rekenpakketten, etc.? Wel handig om rekening mee te houden als iemand zich hier geroepen voelt om de lezing te willen geven.
Ja klopt, de studenten vinden het fijn om nieuwe uitdagende kennis uitgelegd te krijgen. Dus niet alleen
45 minuten brabbelen over community, stats, project goals, (behaalde) resultaten, achterliggende gedachten van de projecten met de daarbij behorende formules.
, maar het zou fijn zijn als ook de technische details, uitdagingen en oplossingen bij dit soort projecten behandeld worden.
VictordeHolland schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:30:
Is de presentatie in het Nederlands of in het Engels? Mocht de lezing er komen, mogen DPC leden zich er dan ook voor aanmelden?
Wij prefereren een engelse lezing, omdat er vaak ook internationale studenten aanwezig zijn. Als dat niet kan, is nederlands ook goed.

Bedankt voor alle tips over mensen die ik kan contacteren, ik ga daar t.z.t. naar gaan kijken! Mocht je nog vragen/tips hebben, hoor ik dat graag!
Pagina: 1