Ik zoek advies, nieuwe CPU Koeler!

Pagina: 1
Acties:

• Gholt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-08-2025
Goedenavond Tweakers,

Ik zit nu al een tijdje met een erg 'warme' processor aan de hand, en ik vind het wel eens tijd worden om de CPU koeler te gaan vervangen want ik ben nooit echt 100% tevreden geweest met hoe warm mijn Processor werd, ik heb constant het idee dat ik een grote Blauw/rood lichtgevende kachel naast me heb staan wanneer ik bezig ben met gamen of modding, ik vind dit eigenlijk wel genoeg geweest en ben dus toe aan een nieuwe CPU Koeler, ik doe niet aan waterkoeling sinds ik mijn PC regelmatig rondbeweeg en verplaats dus ik heb geen zin in onnodige risico's, en ik vind het gewoon persoonlijk niet zo'n prettig gevoel om met water te spelen in een hoogwaardige setup..
Ik heb een tijdje zitten rondzoeken maar ik ben niet erg tevreden met wat ik heb gevonden en ik kan tot zover niet echt een goede luchtkoeler zien te vinden die voldoet aan mijn doen.
Vandaar dat ik deze thread heb aangemaakt, om even advies aan te vragen voor een nieuwe koeler.

Mijn specificaties zijn (even snel van m'n profiel gekopieerd, sorry voor onnodige informatie)
CPU: AMD FX-8350 4,5GHz
CPU Cooling: Cooler Master Hyper 412S < Moet vervangen worden.
Motherboard: Gigabyte GA-990FXA-UD5 Rev3.0
RAM: Kingston HyperX Beast 4x4GB 1600MHz
Graphics Card(s): MSI GTX 760 TF OC/2GB Dual SLI
Case: Corsair Vengeance C70 Pistol Grey
Case Airflow: Corsair AF120x6 (3xBlue - 3x Red)
Power Supply: Corsair HX1050
Monitor: Dell UltraSharp U2312HM IPS
Mouse: Corsair Vengeance M65 Black
Keyboard: Corsair Vengeance K90 Mechanical
Operating System: Windows 7 Ultimate x64

Ik heb zitten rondzoeken naar Noctua, Be Quiet en Scythe varianten maar ten eerste, Noctua is allemaal leuk en aardig maar het zou het uiterlijk van m'n setup totaal met een stout woord ''Verneuken'', Ik heb een Half Blue | Half Red Setup dus ik ben eigenlijk wel op zoek naar iets Zwart of blauws als voorkeur, dit hoeft natuurlijk helemaal niet als het niet mogelijk zou zijn maar het is gewoon een voorkeur.
Be Quiet zag er leuk uit aan het begin maar na benchmarks gezien te hebben van de Dark Rock 2 en Dark Rock Advanced keek ik toch een beetje naar beneden met huilende ogen, ze zijn erg stil maar de koelprestaties zouden niet veel beter zijn dan dat ze op dit moment zijn, ik vind 65 Graden op load eigenlijk helemaal niet zo fijn, Scythe zag er op het eerste gezicht ook niet slecht uit maar na even goed gekeken te hebben dacht ik dat die koelblokken toch wel erg klein waren,

Ik zoek dus eigenlijk iets dat erg goed koelt (Tenminste beter dan m'n current) en niet al te lawaaierig is, met voorkeur iets dat bij m'n build past, maar als dit uiteindelijk niet mogelijk is it's unavoidable, en maakt me dat opzich helemaal niet zoveel uit.

Early Thanks :) ~

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou toch eens kijken naar de be quiet! : pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 2 een voorbeeld van een testresultaat: http://nl.hardware.info/r...koelprestaties-high-speed
komt bij 120,140 en 160watt op de eerste plaats.

• Gholt
Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit, ik had eigenlijk nog niet gekeken naar de Dark Rock Pro 2, alleen de Dark Rock 2 en nog eentje, ik gaf het maar op bij Be Quiet na die 2 gezien te hebben maar het lijkt erop dat de Pro toch wel z'n werk doet, ik zal nog even verder kijken naar deze koeler. :) Misschien is het wel precies wat ik zoek, bedankt!

• Omleiding
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-02-2024

Omleiding

Loud pipes saves lifes!

Scythe Mugen 3? :)

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-02 17:39
Prolimatech Mega Shadow? (zwart)
Prolimatech Armageddon Blue? (zwart met blauw)

[ Voor 53% gewijzigd door Aardwolf op 23-08-2013 00:17 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Thermalright HR-02 Macho?

Maak de buitenkant van de fan zwart, klaar.

een van de beste luchtkoelers op dit moment.

People as things, that’s where it starts.

• Gholt
marcel87 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:06:
Prolimatech Mega Shadow? (zwart)
Prolimatech Armageddon Blue? (zwart met blauw)
De Prolimatech die ik kan vinden zijn alleen geschikt voor Socket 1156, Socket 1366 en maximaal AMD AM2, waar ik een AM3+ heb dus gaat dit niet erg veel opleveren..

Ik zit te denken aan een Be Quiet! Dark Rock Pro 2, maar ik kijk liever nog even verder.
Wie weet zitten er nog andere leuke alternatieven tussen.

Verder maak ik me nog een beetje zorgen over die Dual Koelblok/Fan Tower koelers, sinds ik een AM3+ Mobo heb staat de Fan naar beneden (Richting de videokaarten) en blaast hij naar boven (uit de kast) nou is het probleem, deze fan staat al bijna tegen de videokaart aan (er passen misschien nog 2 fan's tussen kwa dikte dan, zou zo'n Dual tower koeler dan wel passen zonder de videokaarten te raken?

Dus hij gaat als het ware zo op m'n moederbord staan:
http://dvtests.com/wp-content/uploads/2012/06/IMG_5376.jpg
dan vraag ik me af of zo'n Dual tower toch wel past zonder m'n videokaart te raken. (Note: Dat is gewoon een pic die ik random op google ff snel heb opgezocht, niet mijn PC)

[ Voor 41% gewijzigd door Gholt op 23-08-2013 08:41 ]

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 09:57
Misschien is een Phanteks PH-TC14PE iets voor je? Volgens SPCR is het een goede koeler, alleen niet echt goedkoop.

http://www.silentpcreview.com/Phanteks_PH-TC14PE

Prima.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:48
Een van de beste luchtkoelers blijft nog altijd de Thermalright Silver Arrow Extreme. Deze doet het het nog een tikkeltje beter dan iets als een Noctua NH-D14. Nadeel is wel dat hij echt huge is, dus mocht je deze overwegen, controleer eerst goed of hij ook gaat passen (in de case en met het ramgeheugen/videokaart). Tevens is hij ook niet de goedkoopste.

Voor wat meer informatie, zie:
- Unboxing video
- Benchmark spreadsheet

Edit: ik zie dat de tests in de spreadsheet allen zijn uitgevoerd in dezelfde case die jij hebt, dus hij zal daar in ieder geval in passen.

[ Voor 9% gewijzigd door Moi_in_actie op 23-08-2013 10:20 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-02 19:28
Thermalright Ultra 120? Is al een tijdje uit, maar draait nog steeds erg lekker mee.

Deze bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Thermalright TRUE black 120 Rev. C

Samen met 2x Scythe Slipstream 1900rpm fans aan een fancontroller, is dit een erg fijne combinatie. Ik heb deze fans + koeler ook gehad op dezelfde koeler op verschillende AMD cpu's, koelde als een malle! :D

http://azerty.nl/winkelma...5D=1&product%5B71513%5D=2

Als je dit AMD mounting setje erbij neemt, kan je de koeler ook gewoon verticaal monteren op AMD.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-02 17:39
Gholt schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:11:
[...]

De Prolimatech die ik kan vinden zijn alleen geschikt voor Socket 1156, Socket 1366 en maximaal AMD AM2, waar ik een AM3+ heb dus gaat dit niet erg veel opleveren..
AM2/2+/3/3+ hebben allemaal dezelfde gatafstand zover ik weet. En de Megahalems heeft bij de Rev C ook brackets voor AM3 weet ik, want de RevC heb ik zelf. Dus in principe zou dat mogelijk moeten zijn, maar er zijn ook nog zoveel andere mooie en goede koelers waar je voor kunt gaan.
Verder maak ik me nog een beetje zorgen over die Dual Koelblok/Fan Tower koelers, sinds ik een AM3+ Mobo heb staat de Fan naar beneden (Richting de videokaarten) en blaast hij naar boven (uit de kast) nou is het probleem, deze fan staat al bijna tegen de videokaart aan (er passen misschien nog 2 fan's tussen kwa dikte dan, zou zo'n Dual tower koeler dan wel passen zonder de videokaarten te raken?

Dus hij gaat als het ware zo op m'n moederbord staan:
http://dvtests.com/wp-content/uploads/2012/06/IMG_5376.jpg
dan vraag ik me af of zo'n Dual tower toch wel past zonder m'n videokaart te raken. (Note: Dat is gewoon een pic die ik random op google ff snel heb opgezocht, niet mijn PC)
Ja maar waarom heb je hem dan zo staan? :9
Ook bij AMD moet ie 90 graden gedraaid kunnen staan. Soms ligt het er gewoon aan hoe je de bovenste beugels bevestigt op de onderste bracket. Zoals bij die Megahalems bijvoorbeeld kan je als je links en rechts van de socket de bovenste beugels bevestigd ook alleen de koeler en fans van links naar rechts laten lopen... mja doe je die beugels boven en beneden, dan staat de koeler ook 90 graden gedraaid.

• Gholt
Ik heb hem zo staan omdat ik het niet op een andere manier voorelkaar kreeg, ik heb veel geprobeerd bij het monteren een paar maanden geleden maar dit was echt de enige manier waarop ik hem erop kreeg, dus vandaar dat ik het idee krijg, is het wel mogelijk om het anders te doen op een AM3+?\

Also, de prijs van een koeler maakt me opzich niet uit ik heb ongeveer een 100 Euro budget voor een CPU Koeler dus dat zou makkelijk moeten lukken, ik heb nogsteets m'n oog op de Dark Rock Pro 2 maar ik maak me alsnog zorgen dat hij tegen m'n videokaart aankomt als ik hem (richting de videokaart / naar boven blasend) wil monteren, dit lijkt me toch de handigste manier om hem te monteren (Of heb ik dat fout?) sinds ik 2 fan's bovenaan heb die de lucht naar buiten blazen en maar 1tje achterop. (Allemaal 120mm)

In het kort dus: Past de Dark Rock Pro 2 op m'n Moederbord/CPU zonder de GFX te raken of letterlijk er TEGENAAN te staan, ik maak me geen zorgen om de RAM want ik heb nog ergens 4x4 HyperX Black Low Profile RAM stickjes liggen die ik eventueel kan gebruiken.

[ Voor 62% gewijzigd door Gholt op 23-08-2013 12:42 ]

Pagina: 1