waterkoeling zonder peltier???

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:26
hallo, kan iemand mij zeggen hoe goed een waterkoeling werkt waar geen peltier tusse zit?
kan daar een goede luchtkoeling tegen op?
mvg FFF

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb momenteel geen peltier op mijn waterkoeling, en het is toch aanmerkelijk kouder dan mijn (goede) luchtkoeling.

Cliche:
Ik ben aan het werk aan de test-setup. Deze kan zowel waterkoelers als luchtkoelers testen, met en zonder peltier, en ze zullen dan ook de resultaten zien. Let wel: VERGELIJKBARE resulteten tussen diverse koelers, zowel water als lucht. SPANNEND!!!

Herman www.waterkoeling.nl

• FFF
staat die test al op die site/
of wanneer komt hij d'r op heb al regelmatig op die site geweest maar niet gezien?
mvg FFF

Verwijderd

we zijn druk bezig!!!..let wel wordt een zeer grote massatest.

• FFF
wanneer en waar komt die dan?

• php
  • Niet online

php

Volgende week begin ik met de montage van de onderdelen tot een werkend testsysteem. Dit zal bestaan uit een peltier voor de warmteafgifte, een voeding (300 watt) voor de peltier, een waterkoelingsysteem, bestaande uit een pomp, geisoleerd reservoir en leidingen, een radiator, en een serie aansluitingen voor diverse maten slangen.

De temperatuur van de peltier wordt gemeten, en vormt zo een maat voor de effectiviteit van de koeler.

Wanneer het allemaal af is, weet ik nog niet precies, er komt een ongeplande verhuizing tussendoor, kreeg een mooi huis aangeboden. Zal er echter alles aan doen om het zo snel mogelijk operationeel te hebben.

• FFF
Ok dan zie ik hem wel op de waterkoeling site verschijnen :D
en oc-shop wanneer verwachten jullie je test rond te hebben?
bedankt voor de reactie's
mvg FFF

Verwijderd

OC-Shop.nl en www.waterkoeling.nl zullen samen deze massatest opzetten!

Verwijderd

Ik heb mijn athlon nu al een tijdje voorzien van waterkoeling zonder peltier. Het valt mij vooral op dat kouder water ook heeeeel veel scheelt. Zo'n 10 tot 20 graden, tussen koud kraanwater en water na 10 uur volle belasting. Bijv water in een vriezertje zou ook een hele goede en wellicht iets veiligere manier dan peltiers kunnen zijn.

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 15:20

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Maar dat moet je alsnog erg oppassen met condensatie. Ik had ook een keer vers koud leidingwater en een paar brokken ijs in m'n aquarium gegooid, maar toen kwam er toch echt wel veel condens op m'n koelblok, zelfs zo erg dat het van het koelbok op m'n videokaart droop... mayday mayday!!
Maar gellukkig had ik het vrij snel door... even de boel uit elkaar gehaald en laten droger. Werkt weer perfekt! Maar draai nu gewoon met water op kamertemperatuur zonder Peltier en dat gaat prima.

Overigens geloof ik ook niet veel van dat verhaaltje over dat je voor een Athlon een zware 300 W. voeding nodig hebt. Is wel een beetje off topic, maar zal even vertellen wat ik op m'n (simpele) 250W voeding heb draaien:

-Athlon 700@900 (1,85v) op Abit KA7
-Gold Finger
-Asus V6800 DDR
-S3 Trio 64V+ (voor dualmonitor)
-Adaptec Scsi controller
-Dynalink 128 PH Isdn
-Creative 128 Live!
-Quantum Fireball 27,3 GB
-Western Digital 6,4 GB
-Philips 40x Cdrom
-Plexwriter 8x20
-een 8x8 en een 12x12 systeem koeler
-floppydrive tuurlijk

En dat wordt allemaal gevoed door een 250W voeding en is stabile as hell!! ;)

• FFF
bij mij zit d'r een athlon een geforce DDR en nog wat shit en draai perfect op 230 watt ;-)

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
dat bewijst alleen maar dat een goede 250 watt voeding beter is dan een slechte 300 watt voeding. Er zijn ook AMD approved 250 watt voedingen.Je hebt dan ook niet een 300 watt voeding nodig je hebt gewoon een kwalitatief goede voeding nodig die voldoet aan de specificaties.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• php
  • Niet online

php

Op een beurs ben ik aan het rondkijken geweest naar een stevige voeding, welke als enig doel had een peltier aan te drijven, en eventueel 1 of twee fans, verder niets. Ik vond onder andere de volgende twee voedingen (weet alleen de amperages van de 12v lijn nog, was het enige waar ik in geinteresseerd was):

Voeding 1:
ATX
12v, 8 ampere. 72 watt belastbaar dus. Aangezien ik aan een 72 watt peltier dacht, te klein.

Voeding 2:
ATX
12v, 3,5 A. 42 watt. Hier praat ik niet eens over. Hoe durven ze die dingen te verkopen.

Voeding 3:
Soort tussenstandaard tussen AT en ATX, voor servermoederborden (would I care)
12v, 12 A. 144 watt. Now were talking!

Heb dus voor belachelijk weinig geld zo'n voeding meegenomen. Is even puzelen om hem aan te krijgen, werkt ook met een soort "power good" systeem, maar werkt dan wel!

Moraal van dit verhaal: De ene voeding is de andere niet. Kan best zijn dat sommige 300 watt voedingen op een kritische lijn (3,3 volt oid) te weinig wattage leveren, terwijl een 235 watt voeding er geen probleem mee heeft.
Pagina: 1