4 tot 8 poorts SATA schijfcontroller gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik ben momenteel bezig met een unRAID systeem aan het installeren. Ik gebruik hiervoor ondermeer 3TB schijven en bots zo op de BIOS beperking die mijn moederbord heeft van schijven van maximum 2TB. Ik vermoed dat ik een SATA controller zal moeten kopen.

Ik zoek in feite een domme controllerkaart. Hij moet enkel een interface voorzien voor SATA schijven, minimum 4. Ik heb geen enkele behoefte aan één of andere on-chip RAID engine, want zoals gezegd is het voor een unRAID systeem dat zulks allemaal op zich zal nemen in software. Het zijn ook net deze RAID enignes die zo'n kaarten duur maken en zoals gezegd heb ik deze dus niet nodig.

Het zou dus gewoon een domme controller moeten zijn waardoor schijven van meer dan 2TB ondersteund worden en die uiteraard AHCI ondersteunt.

Op mijn moederbord zelf heb ik de beschikbaarheid over een PCI Express x16 slot (de video is onboard, dus ik gebruik deze toch niet), 1 PCI Express x1 slot en 2 PCI sloten (die ik liever niet zou gebruiken wegens oude technologie). Omwille van het PCI x16 slot kan ik dus alle PCIx interfaces aan (x1, x4, x8 en x16). De x1 kan in feite ook gebruikt worden, maar volgens mij levert die niet genoeg bandbreedte. Gezien ik dus maar één x16 slot heb wil ik dan ook meteen een goeie kaart, met dus minimum 4 poorten (maar het liefst meer).

Enig idee wat ik zou kunnen kiezen? Ik heb zelf al de Highpoint RocketRAID 640L gevonden, maar deze heeft maar 4 poorten.

Andere suggesties zijn zeer welkom!

Dank!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-02 14:29
Ik zou eens naar de IBM M1015 kijken, die wordt door de meeste mensen hier gebruikt in combinatie met verschillende NAS software systemen. Moet je hem even flashen naar IT mode (zijn een heleboel tutorials voor te vinden) en je hebt 8 sata poorten erbij.

pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10-2025
Bedankt voor de tip!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-02 12:18
Hi

Ik las net jouw verhaal. Ikben zelf ook aanhet rondneuzen naar 4 tot 8 poort sata controller kaarten.
Houdt er rekening mee als je meer dan 4 saarten poorten erop wilt hebbendat je in desimi proffesional groep moet gaan kijken Kijk eens op deze link http://tweakers.net/categ...BLOBWlSsgAamptYAWbV1tYCAA

gr

victor

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Topics van 3 jaar oud kicken is niet echt zinvol...

Dit topic is gesloten.