Sony Vaio PCG-SR1K installatie van Windows.

Pagina: 1
Acties:

• r6turboextreme
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Sorry als de topic in de verkeerde subforum is geplaatst, geen idee waar het hoort.

Ik heb een probleem met mijn Sony Vaio SR1K. Het is een hele oude laptop met een 500mHz Pentium 3 processor, 128MB ram, maar het is zo'n geweldig dingetje.

Het probleem met de laptop is dat de pcmcia poort afgebroken is, dus die is niet meer te maken. Ook kan ik niet via USB booten met die bios, anders had ik zo Windows XP geïnstalleerd. Ik wil graag Windows XP installeren. Ik heb een retail versie van Windows XP op een cd. Ik heb nog een oude Toshiba Satellite liggen met een IDE schijf poort. Ik dacht, ik installeer Windows XP op de laptop en ik zet de harde schijf over naar de sony. Helaas werkt dat niet, ik krijg de error dat ik mup.sys niet kan laden. Na enig onderzoek weet ik dat het aan de drivers ligt, dat de drivers van de geïnstalleerde XP van de Toshiba anders zijn dan op de sony.

De sony kan dus niet booten via CD, PCMCIA poort is stuk en kan alleen booten van de floppy disk. Het gekke is dat de floppy lezer wel via usb is. Dat werkt gek genoeg wel :) Zou een CD lezer op usb ook werken? Ik heb wel een CD brander via usb liggen maar die werkt niet.

Hebben jullie enig idee, hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt,
Thomas

[ Voor 11% gewijzigd door r6turboextreme op 22-08-2013 14:44 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan zet je windows erop zoals het bedoeld is voor die laptop: met diskettes.
Downloaden gewoon van ms site zelf.

How to obtain Windows XP Setup disks for a floppy boot installation

• r6turboextreme
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Hoi,
Deze heb ik ook al eerder gedownload. Als hij al die 6 floppies heeft gelezen vraagt hij om de CD om te kunnen installeren. Dit zijn geen installatiefloppies, dit is iets anders.

Enig idee?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

r6turboextreme schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:50:
Hoi,
Deze heb ik ook al eerder gedownload. Als hij al die 6 floppies heeft gelezen vraagt hij om de CD om te kunnen installeren. Dit zijn geen installatiefloppies, dit is iets anders.

Enig idee?
Is het dan niet de bedoeling de Windows XP cd erin te doen?

Die floppies is echt bedoeld voor booten voor PC's die niet van een CD willen booten (had je 'vroeger' wel vaker bij PC's, boot diskette erin die dan opstart en oa CD-rom drivers laadt, om vervolgens dan de setup te starten).

Werkt de CD-drive nog wel? Misschien is de laser smerig/kapot?

Verwijderd

Kan de laptop wel lezen vanaf cd?
Misschien kun je dan met een opstartdiskette wel de cd benaderen en setup starten?

Niet goed gelezen........

Kijk eens of hier iets tussen staat.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 15:54 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet om een of ander, maar 128MB is erg weinig voor Windows XP. Ja, het kan draaien, maar daar is alles mee gezegd. Tien jaar geleden zou je het al frusterend vinden maar ondertussen zijn apps steeds meer RAM gaan gebruiken waardoor het nu zo goed als onbruikbaar zou zijn. Kijk voor de grap hoeveel een RAM een simpele webbrowser al gebruikt.

Te weinig RAM leidt tot thrashing (continu reutelen van harde schijf om vitureel geheugen op te hoesten). Dit is niet alleen moddertraag en luodruchtig, bij een laptop vreet het ook accu.

Ik zou daarom afraden om Windows XP op een bak met zo weinig RAM te zetten. Wat dan wel hangt af van wat je er exact mee wilt doen. Voor retrogaming zou Windows 98SE ideaal zijn. Wil je daarentegen op internet en licht browsen enzo, dan zou ik een lichte Linux distro aanraden; DSL is speciaal voor low-RAM systemen gemaakt, maar als je meer Linux kennis hebt is Gentoo ideaal om zo efficient met beschikbare RAM om te gaan. Dat gezegd, je loopt ook daar tegen het probleem aan dat een zware website je hele PC plat kan trekken. Vergeet niet dat een instapmodel smartphone anno nu het achtvoudige aan RAM heeft :o

Waar je ook tegenaan loopt is dat je dezelfde bootprobleem hebt, maar bij zowel Win98SE als Linux kun je in de regel wel een reeds geinstalleerd systeem tussen computers uitwisselen (ander drivermodel dan het wel erg starre WinNT)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1