Analoge paneel voltmeter (galvanometer)

Pagina: 1
Acties:

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
Onlangs kwam ik tijdens een zoektocht naar bruikbare knoppen en schakelaars analoge voltmeters voor paneelmontage tegen in mijn locale schroothandel.

Ik dacht meteen terug aan een project dat ik ooit eens wou proberen, maar nooit heb kunnen voltooien wegens een gebrek aan dergelijke metertjes.
Ik heb dus uiteraard 2 van de metertjes direct meegenomen.

Ik wil graag iets berijken zoals het volgende filmpje:

Maar dan voorlopig met een PWM signaal afkomstig van m'n Raspberry Pi. Het uiteindelijke doel is om het geheel te verwerken in een casemod voor een server, en vooral de HDD en netwerk activiteit weer te geven.

Voor ik de metertjes aansloot op mijn Raspberry Pi testbordje, heb ik natuurlijk getest of de metertjes wel naar behoren werken.
Na wat afregelen bleken ze nog in vrij goede staat te zijn (hoewel de lineariteit te wensen over laat). Wat me echter opviel is dat ze een vrij lage impedantie hebben voor het meten van een spanning. Normaal gezien verwacht ik zeer hoge impedanties (grootorde van enkele 100en kΩ to 10 MΩ) voor een spanningsmeter. Bij het uitmeten van de weerstand met een multimeter bleek de interne weerstand voor een van de metertjes slechts 60Ω te zijn, en bij het andere maar 25Ω! Beide metertjes hebben een spanningsbereik van 0-6V

Nu vroeg ik me af of ik iets verkeerd doe... Moet ik nog een voorschakelweerstand toevoegen voor ik de metertjes correct kan gebruiken? Moet er ook een shuntweerstand (weerstand paralel aan de meter) toegevoegd worden voor verdere afregeling? Zo ja, hoe bereken ik deze weerstanden?

Bij 1 van de weerstanden blijkt er al een vermogenweerstand van 39Ω in serie te staan met de galvanometer. Dit metertje is vermoedelijk in 1982 gemaakt in West-Duitsland.

Hieronder wat fotootjes: (sorry voor de vreselijke focus, Nokia heeft niet door dan een digitale focus geen vervanging is voor een focuslens)

Afbeeldingslocatie: http://seppestas.be/pics/voltmeter/thumbs/meter1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://seppestas.be/pics/voltmeter/thumbs/meter1_R.jpg

Afbeeldingslocatie: http://seppestas.be/pics/voltmeter/thumbs/meter1_open.jpg

Afbeeldingslocatie: http://seppestas.be/pics/voltmeter/thumbs/meter2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://seppestas.be/pics/voltmeter/thumbs/meter2_R.jpg

PS. Ik heb €5 betaald voor de twee metertjes... Is dit een goede prijs, of zou ik er lager kunnen gaan (er liggen nog metertjes bij de schroothandel :p)

[ Voor 5% gewijzigd door Bitbored op 27-08-2013 11:33 . Reden: De link naar het project op de site http://www.diylife.com/2008/02/02/show-pc-stats-on-analog-gauges/ laat virusscanners afgaan. Daarom heb ik deze link verwijderd en vervangen door het Youtube filmpje. ]

Verwijderd

Ik denk dat dit weekijzer meters zijn en geen draaispoel meters (Wikipedia: Weekijzermeter). Het niet lineaire karakter en lage impedantie zijn beide een typisch voorbeeld van dit type instrument.
Dus, geen voorschakelweerstanden oid.

Wellicht kan een opamp je helpen om de impedantie te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Het logo en de beschrijving kloppen volledig, ik denk dus dat je gelijk hebt.

Gezien ik een digitaal signaal (PWM) ga gebruiken om ze aan te sturen, denk ik dat ik het eens ga proberen met een simpele transistor (met voldoende vermogen).

Wat is het nut juist van dit soort meters? Baterijen testen? De lage impedantie lijkt me nogal onhandig als je een spanning wil meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit soort meters zijn natuurlijk ook antiek. Ik vind het opzich een redelijke aanname, aangezien het zonder twijfel bestaat dat deze meters een aanzienlijke belasting vormen, dat dit soort meters ook bedoeld zijn voor hoogimpendante bronnen of bronnen die niet veel zullen zakken met dit metertje erbij als extra belasting. Ik betwijfel trouwens of een transistor wel slim is, die zou ik vooral gebruiken als buffer voor wisselspanningen. Probeer eens een labvoeding aan te sluiten en naar de stroom te kijken, dat zou moeten helpen om voldoende specs te vinden voor een geschikte opamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Wat ik zo vreemd vind, is het beperkte spanningsbereik van 0-6V. Bij een hoger spanningsbereik zou ik sneller verwachten dat de belasting van de meter niet zo veel boeit, maar bij apparatuur dat op 6V werkt? Ik geloof dat het in die tijd voornamelijk toestellen op batterijen waren die op 6V gelijkspanning werkten. Dan is het toch wel nuttig imo om de meter wat efficiënt te maken (zeker als je hem continu aansluit).
Ik moest ook direct denken aan van die ouderwetse labovoedingen die een hele kast in beslag namen. Maar dan is de slechte precisie als gevolg van de slechte lineariteit van dergelijke meters weer een sterk minpunt denk ik.

Wat is er mis met een transistor om de meter aan te sturen? Het is niet de bedoeling dat ik het signaal ga versterken, maar dat ik de transistor zeer snel in en uit saturatie gebracht wordt aan de hand van een PWM signaal (ik versterk het dus digitaal). Dit is iets dat zeer vaak wordt toegepast voor het aansturen van LED's. Ik zal dus geen last hebben van de exponentiële versterking van de transistor.

Of is het vooral de warmteontwikkeling in de transistor dat voor problemen zou kunnen zorgen? Door de hoge belasting dacht ik eventueel ook een mosfet te gebruiken, maar dan kan ik misschien beter ineens voor een OPAMP gaan idd.

Met een goede ouwe BC547 zal het in ieder geval niet lukken vrees ik XD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Hij had ook uit een ouwe voeding kunnen komen, eentje die dan waarschijnlijk hoogimpendant was, of wellicht een of ander industriele machine. Joost mag het weten. Batterijen lijken me nog steeds erg onwaarschijnlijk vanwege de hoge belasting die dat ding vormt. Digitale logica 74xx hadden ze in de jaren '70 al en daarmee stuurden ze al machines aan.

Maar ff op gevoel denk ik dat jouw voorstel met een tor het spelletje wat ingewikkelder maakt, omdat dit metertje een inductieve belasting vormt. Sowieso moet je er dan een vrijloopdiode overheen plaatsen omdat er bij het in- en uitschakelen van die tor een inductiespanning ontstaat die je tor zal opblazen. Sowieso zou je dan even de zelfinductie van dat ding moeten meten en je PWM frequentie daarop af moeten stemmen. Met een opamp heb je dat gezeik niet. Als je daar PWM't met een enigszins hoge frequentie (enkele kHz'en), daarvan de harmonics eruit vist met een RC-filter met daarna een opamp als spanningsvolger, dan ben je er al. Het RC-filter stem je af op je PWM frequentie, dat levert een gelijkspanning op, als je dan een opamp kiest die genoeg stroom kan leveren om die meter te driven, dan ben je er al, ongeacht de zelfimpendantie. Ikzelf heb nogal de tendens om het mezelf voor eenmalige oplage (hobby)projecten het niet te moeilijk te maken voor mezelf, aangezien die componentkeuze slechts enkele euro's verschil oplevert maar een hoop tijd (en risico) bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
En als ik nu gewoon een RC-filter na de transistor plaats? Dan heb ik normaal gezien ook geen last meer van de inducatieve belasting, of mis ik iets?

Het grootste nadeel met een OPAMP is dat je ze voor een 'normale' werking ook met een negatieve voeding moet kunnen voeden, anders zit je weer te klooien met ofsetspanning en dergelijke zaken, die het geheel veel ingewikkelder maken. Ik heb enkel nog maar schoolervaring met OPAMPs, en simplele transistorschakelingen zijn dingen waar ik veel vertrouwder mee ben (en BC 547's opblazen was een van mijn specialiteiten voor ik leerde datasheets volledig te lezen XD). Jammer genoeg zijn inducatieve belastingen ook niet mijn sterkste kant, mijn goto response is dan meestal MOSFET. Ik heb jammer genoeg geen RLC meter liggen die in staat is om de inductie van de meters op te meten.

ik denk dat ik je idee met een OPAMP eens ga uitproberen, en vergelijken met een transistorschakeling, als is het maar om educatieve redenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
FF denken... als je een tor in saturatie mept heb je geen collector-emitter spanning, dus dat vormt geen invloed maar het inverteert de werking wel. Kun je oplossen met software. Als na dat RC-filter een gelijkspanning wordt gevormd heb je in ieder geval niet meer de relatie tussen PWM frequentie en de inductie, maar die inductie zal dan wel het RC-netwerk beïnvloeden.

Die bipolaire voeding van een opamp kun je oplossen door een opamp te kiezen die geschikt is voor single supply, kun je m voeden tussen 0-5V. Waarschijnlijk heb je high current nodig, even meten hoeveel dat precies moet zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Flake op 23-08-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 22:57:
Ik denk dat dit weekijzer meters zijn en geen draaispoel meters
Klopt. De schaal van een draaispoelmeter is lineair en de meter is alleen maar voor DC. In geval van AC moet daar dus een gelijkrichtertje voor.
(Wikipedia: Weekijzermeter). Het niet lineaire karakter en lage impedantie zijn beide een typisch voorbeeld van dit type instrument.
Dus, geen voorschakelweerstanden oid.
Niet waar, doorgaans hebben deze meters wel terdege een voorschakelweerstand. Soms meerdere in combinatie met een keuzeschakelaar x1, x2 enz. Bijna altijd is de R in verhouding met de L zo groot, dat de meter zonder zichtbaar verschil zowel voor AC als DC kan worden gebruikt. Dus zonder dat ze apart voor AC en DC geijkt hoeven te worden. Verreweg in de meeste gevallen is de spoel van de meter gemaakt voor een relatief lage spanning en bepaalt de voorschakelweerstand de befrijfsspanning.

Dit type meter is nog lang niet antiek, als paneelmeter worden ze nog altijd veel gemaakt en gebruikt. In sommige toepassingen heeft dit type meter gewoon de voorkeur. Het nut van dit type meter?
Denk even niet aan elektronica, maar aan gewone "zware" elektrotechniek zoals bedieningspanelen of -lessenaars in fabrieken of in verdeelstations van elektriciteitsbedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Ik ben deze morgen begonnen met wat onderzoek, en momenteel is er enkel nog maar een weerstand gesneuveld (een weerstand van 1/4 Wat vindt het blijkbaar niet leuk om 2,5W te verwerken O-) ).

Ik heb een zeer eenvoudige principe opstelling gemaakt met een BC547. Hier heb ik eerst een continue spanning van 5V mee gestuurd, wat uiteraard geen problemen gaf.

Totale (verwachte) vermogen: (5V)² / 62,7 = 400mW

Een BC547 kan 500mW dissiperen (en ze kunnen uit ervaring vaak veel meer aan, zeker met lange leads in een breadboard), dus dit was uiteraard geen probleem.

Daarna heb ik getest met een PWM signaal van 2.5kHz en een RC filter.

R = 3,9K (feitelijke R was 3.83K)
C = 0.1µF

Ik heb geen vrijloopdiode of iets dergelijks gebruikt.

De transistor werd niet merkbaar warmer. De stroom werd, waarschijnlijk als gevolg van de extra weerstand, kleiner.
Vermoedelijk is de spoelwerking van de meter dus relatief klein.

Met een OPAMP heb ik nog niet kunnen testen wegens gebrek aan materiaal (heb enkel klassieke, 'dubbel' te voeden OPAMPs, en een PC voeding als labvoeding). Bij mijn zoektocht naar OPAMPS heb ik wel nog een SN57407 in mijn arsenaal gevonden. Die is in principe gemaakt voor zulke werkjes, maar dan moet ik wel mijn signaal inverteren. Ik gebruik dat ding meestal voor het schakelen van LED's op PWM, en heb er nog nooit een voor laagimpedante of inducatieve lasten gebruikt (ik heb ze wel al zeer warm weten worden bij hoge frequenties en vrij zware LED's, maar dat was niet mijn ontwerp).
Gezien in de database staat dat ze ook te gebruiken zijn voor relais, denk ik dat ze een metertje ook wel aankunnen. Iemand inzicht hierin?

Heb ook de stroom gemeten bij 6V (zonder transistor), maar daarbij ben ik vergeten foto's trekken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
hoeveel spanning moet je toevoegen om hem uit te laten slaan tot 6v bijvoorbeeld?

Ik heb hier paneelmetertjes die slaan uit naar max bij 60mV (1mA). Daar moet je dus zelf op zijn minst een flinke serieweerstand aan toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door timberleek op 24-08-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Ze slaan uit naar 6V als je er 6V op zet.

Er zit wel nog een interne regelbare voorschakelweerstand in, die in combinatie met een afregelveertje gebruikt wordt om het ding af te stellen. Meter 2 heb ik nog niet open gekregen, maar ik vermoed dat dit bij beide meterjes zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Oh dat zijn een ander soort meters als ik heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Timberleek als er een spanning op staat van nul tot welke waarde dan ook, dan is zo'n meter ook voor die waarde. Je hoeft verder niets te doen als je hem voor die spanning gebruikt.
Met jouw voorbeeld kun je echter met een keuzeschakelaar zo veel voorschakelweerstanden er voor zetten als je maar wilt. B.v. bij 0 - 250 V en 1 mA wordt dat 250.000 ohm min de weerstand van de meter.
Jij hebt inderdaad een ander soort meter, want jouw waarden (is mijn praktijkervaring) wijzen op een draaispoelmeter. Met deze waarden kun je er zelfs zowel met shunt een ampère- als met voorschakelweerstand een voltmeter van maken. Menige analoge multimeter heeft zo'n metertje als basisinstrument.

Ik heb de indruk dat Bitbored alleen maar bezig is om van een en ander wat op te steken, beetje experimenteren dus. Prima streven, maar mocht dit niet het geval zijn, d.w.z. het gaat om een serieus project, dan zou ik in zijn plaats kiezen voor draaispoelmeters. Voordeel daarvan is dat ze een lineaire schaal hebben en een veel hogere weerstand hebben. Bovendien is dat hele gedoe met een transistor of wat dan helemaal niet nodig. En als je even op b.v. de site van Conrad kijkt, dan kun je zijn dat een paar metertjes van het type dat je wilt hebben bijna niets kosten.

Oh ja, nog even een deel van de topictitel:
Dit type analoge meter is beslist niet een galvanometer.
Een galvanometer is een draaispoelmeter in z'n meest simpele vorm, een wijzer die twee kanten kan uitslaan (de nul in het midden) en zo gevoelig mogelijk. Doorgaans is een waarde mA of µA niet eens aanwezig, omdat die niet relevant is, het doel is alleen maar om een uitslag naar links of rechts te constateren of om een regelweerstand in b.v. een brug zodanig af te regelen tot de wijzer op nul staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 25-08-2013 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Weet je waarom de lineariteit (waarschiijnlijk) te wensen overlaat ?
Omdat deze meter loodrecht gemonteerd moet worden en niet plat dat zie je aan de tekens :)
waarchijnlijk staat de wijzer dan ook gelijk op nul (of stel hem in op nul) als je hem vertikaal houdt

Nou wat die voorschakelweerstand betreft:

Die zit er inderdaad niet in. (hij zit er op :P )
plaatje 2 aan de achterkant van de meter zit een dikke vermogensweerstand

[ Voor 49% gewijzigd door Fish op 25-08-2013 17:09 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
fish schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 17:04:
Weet je waarom de lineariteit (waarschiijnlijk) te wensen overlaat ?
Omdat deze meter loodrecht gemonteerd moet worden en niet plat dat zie je aan de tekens :)
waarchijnlijk staat de wijzer dan ook gelijk op nul (of stel hem in op nul) als je hem vertikaal houdt
<knip>
Nee, daar heeft het helemaal niets mee te maken, want anders zou een draaispoelmeter van dit model ook dit gedrag vertonen en dat is niet het geval. Voor dit aspect hebben alle wijzermeters piepkleine gewichtjes, gemonteerd op twee draadjes op de as van de meter, die naar voren of naar achteren kunnen worden geschoven. Het ene draadje parallel aan de nulstand van de wijzer, het andere parallel aan de einduitslag. Hiermee wordt zo'n instrument uitgebalanceerd waardoor het ongevoelig is voor de stand waarin het wordt gehouden.

Die niet-lineairiteit komt door het type meter. Bij een wijzermeter is de uitslag evenredig aan het product van stroom en magnetisch veld. Een draaispoelmeter heeft een permanente magneet voor het veld, waardoor enkel de stroom door de draaispoel varieert. Daardoor is bij die meter de uitslag altijd lineair.

Een weekijzermeter, het type waar we het hier over hebben heeft een vaste spoel en de wijzer zit vast aan een stukje ijzer dat in de holle kern van de spoel heen en weer kan bewegen. Opnieuw is de uitslag evenredig aan het product van stroom en magnetisch veld. Het verschil met de draaispoelmeter is dat hier het veld ook ontstaat door de stroom door de spoel. En dat veld magnetiseert op zijn beurt dat stukje ijzer. In principe is de uitslag daardoor evenredig met het kwadraat van de stroom.
In feite dus niet logaritmisch zoals het eerder geplaatste Wikipedia-artikel vertelt

Ik noem het "in principe", want door wat te spelen met de vorm van het stukje ijzer kan het kwadratische karakter nog iets worden gecorrigeerd.

Over de voorschakelweerstand:
Die zit er inderdaad niet in. (hij zit er op :P )
plaatje 2 aan de achterkant van de meter zit een dikke vermogensweerstand
Doorgaans wel ja, en in dat geval ook vaak een draadgewonden weerstand met weerstandsdraad (constantaan) met een heel kleine temperatuurcoëfficiënt. Maar bij kleine modellen zit die weerstand er toch ook wel vaak in.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 25-08-2013 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Uhm nee.

Deze meter moet loodrecht worden gemonteerd
Dat zie je aan het logotje (de omgekeerde T )

En over de voorschakelweerstand. die staat gewoon op de foto's van de ts alleen valt het niemand op.
daarom op het 2e plaatje zie je hem gewoon staan

Vergeef me maar met niet linear, nam ik even aan dat de ts de werkelijke waarde tov de schaal bedoelde. hij kan het ook gewoon over de schaal hebben natuurlijk

[ Voor 66% gewijzigd door Fish op 25-08-2013 18:10 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jawel, dat ga ik ook niet ontkennen, goed dat je dit nog even noemt. Bij dat uitbalanceren heb je nl. de keuze om de gewenste stand te kiezen. In die stand beantwoordt de meter aan zijn klasse, in een andere stand heb je een geringe kans op een afwijking die buiten die klasse ligt. Maar dat voegt niets toe aan het principe van draaispoel- of weekijzermeter, resp. lineair of kwadratisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Laat maar, beter lezen

[ Voor 103% gewijzigd door Fish op 25-08-2013 18:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt, en daarom zei ik ook als volgt:
Ik noem het "in principe", want door wat te spelen met de vorm van het stukje ijzer kan het kwadratische karakter nog iets worden gecorrigeerd.
Bijvoorbeeld zodanig dat het weekijzer het meeste veld ontvangt in het midden van de schaal. en dat daardoor de schaal in het midden het meest is uitgerekt. Maar dat maakt het nog niet een lineaire schaal. Integendeel zou ik zelf zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Dat er op 1 van de metertjes reeds een vermogenweerstand aanwezig is als voorschakelweerstand heb ik ook al gezien en vermeld hoor :). Daarnaast is er ook nog een regelbare weerstand in de meter aanwezig. Bij de andere meter is er geen externe weerstand zichtbaar, en deze meter heb ik nog niet open gekregen. Het punt is dat ik graag een grotere voorschakelweerstand zou gebruiken, maar dit niet doenbaar is gezien dan de stroom veel te laag is om het volledige bereik van de meters te gebruiken.

Op Conrad vindt ik enkel meters met een max. spanning van >= 15V. Gezien ik de meters wil combineren met elektronica op lage spanning (liefst >5V, maximum 12V), lijken ze me dus niet echt bruikbaar, tenzij ik eventuele spanningsdelers die intern aanwezig zijn er uit sloop / aanpas.

Daarnaast is het meer als leerrijk recyclage project bedoeld, en ben ik dus niet van plan om er veel aan uit te geven. €20 euro is op zich niet veel, maar €2,5 is veel minder...

Met de lineariteit van de metertjes bedoelde ik vooral dat de schaal zelf is niet lineair is (en ook niet kwadratisch of exponentieel, wat zeer raar is), wat jammer is voor het weergeven van data die liever wel lineair weer te geven is (bv. gebruik van een CPU in %).
De wijzers volgen ook niet zeer nauwkeurig deze schaal heb ik gemerkt, ongeacht de stand (de stand heeft wel degelijk invloed, de nauwkeurigheid gaat er gewoon niet veel op vooruit als ik de wijzers recht zet).

Ik vindt het nog steeds raar dat spanningsmeters met zo'n beperkte maximumspanning (6V), zoveel stroom verbruiken. Ik kan me weinig toepassingen voorstellen die zo een grote stroom verbruiken op 6V, dat de lage impedantie van de meters te verwaarlozen valt. Zeker niet omdat ik geen voordelen inzie van dit type meter. Ze zijn onnauwkeurig, traag, niet lineair, absoluut niet efficiënt en niet noodzakelijk goedkoop. Waarom worden ze in godsnaam nog gebruikt?

Ik heb gemerkt dat de meters vreselijk traag zijn. In principe zou dit voordelig kunnen zijn in combinatie met een PWM signaal, om het geheel toch nog een beetje efficiënt te houden. Dat terzijde, is dit zeer nadelig voor het weergeven van snel veranderende waarden (en ik wil juist gaan voor het effect van snelle wijzerbewegingen).

Ik denk dus niet dat ik de wijzers echt ga gebruiken voor mijn project. Ik keer nog wel eens terug naar de schroothandel op zoek naar draaispoelen ipv. weekijzers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bitbored schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 18:56:

Ik vindt het nog steeds raar dat spanningsmeters met zo'n beperkte maximumspanning (6V), zoveel stroom verbruiken.
Vind ik ook, ondanks dat draaispoelmeters veel hoogohmiger zijn vind ik deze exemplaren wel heel extreem laagohmig, dat zijn ze beslist niet altijd, geen idee waarom deze dat wel zijn. Voor het doel waarvoor dit type meter wordt gebruikt (bedrijfsvoering waar geen hoge precisie is vereist) voldoen ze gewoon. De kwaliteit van deze blijkbaar rotdingen staat beslist niet model voor dit type meter. Het lijkt erop dat ze gezien de traagheid die je noemt inwendig sterk vervuilt zijn en dat bovendien de balans sterk verstoord is. Rijp voor de afvalbak, tenzij je heel handig bent en heel veel wat de Duitsers Fingerspitzengefühl noemen hebt. Maar ze zullen niet voor niets terecht zijn gekomen bij de schroothandelaar.

Maar ik vermoed dat bij jouw een toepassing waar draaispoelmeters veel geschikter zijn. Ook daar kun je tegen exemplaren aanlopen die eigenlijk een (veel) te hoge schaal hebben. Door de voorschakelweerstand te vervangen door een lagere kun je ze geschikt maken voor bijna elke spanning. Plakkertje erop met een vermenigvuldigingsfactor en klaar. Ten overvloede, dit geldt natuurlijk ook voor je huidige meters, ook al zijn dat zo het lijkt waardeloze prullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Bitbored schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:59:
De transistor werd niet merkbaar warmer. De stroom werd, waarschijnlijk als gevolg van de extra weerstand, kleiner.
Vermoedelijk is de spoelwerking van de meter dus relatief klein.
Pas op met deze conclusie. Hoe heb jij die stroom gemeten? Als je gaat PWM'en dan voer je een wisselsignaal aan dat ding, laat je meter op Idc staan en je meet alleen het gelijkspanningscomponent. Nou gebruik je gelukkig een hele nette meter die true RMS is tot 5kHz wat het makkelijker maakt, maar ook voor die meter geldt dat bij een wisselsignaal als PWM heb je de werkelijke (effectieve) stroom pas als je DC en AC-component meet en het equivalent uitrekent met Irms=sqrt(Iac^2+Idc^2).

Daarnaast als de stroom áfneemt bij PWM, dan zou ik eerder verwachten dat de zelfinductie hóóg is, volgens U=L * di/dt. Grotere L over dezelfde spanning leidt tot een kleinere toe/afname van de stroom. Als jij wil dat deze schakeling jaren meegaat dan zou ik je echt aanraden om een vrijloopdiode over die meter te hangen als je 'm gaat PWM'en. Een te grote inductiespanning levert een te grote collector-emitter-spanning op waardoor hij doorslaat en heeft geen relatie met de warmte ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Aardig betoog steeds over die inductie. Valt hier en daar wel wat af te dingen, maar dat is niet zo belangrijk, dus laat maar zitten. Echter ik vraag me af of dit in het verband met de topicvraag eigenlijk wel relevant is. Ik bedoel hiermee dat de L bij meetinstrumenten in verhouding met de R maar heel gering is. Naar mijn idee is de inductiespanning vrijwel te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Ondertussen ben ik nog eens naar de schroothandel geweest.

Tussen de paneelmeters heb ik 2 meters gevonden die er helemaal anders uitzagen dan de rest: Het logo van het type meter was niet dat van een weekspoelmeter, en de schaal was lineair. Daarnaast stond er op bijde metertjes '20mA' te lezen.

Ik vermoede dus dat het om draaispoelmeters ging met een bereik van 0-20mA. Ideaal dus, zeker omdat de schaal nog eens in % is aangeduid ook. Voor 2 euro heb ik ze allebei kunnen meenemen :9~

Net enkele testjes gedaan met een regelbare 'voeding' (zo'n regelbare transfo, ik moet ooit nog eens werkt maken van een degelijke labo voeding :s). Mijn voorspelling blijkt te kloppen, de meters hebben een vrijwel perfect lineair bereik tussen 0 en 20mA.

Hieronder enkele fotos om het interesant te houden:
(De voeding gaat tot 12V, en ik heb dus een voorschakelweerstand van 600 ohm (680 ohm uit E12 reeks) gebruikt. Foto's zijn getrokken bij 6V.)

Afbeeldingslocatie: http://seppestas.be/pics/voltmeter/thumbs/2013-08-26-043.jpg

Afbeeldingslocatie: http://seppestas.be/pics/voltmeter/thumbs/2013-08-26-045.jpg

Iemand een probleem bij het gebruik van deze metertjes in combinatie met een PWM signaal (gefilterd) en een BC547?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik denk het niet, deze metertjes lijken een stuk geschikter. Keurig lineair en een veel lager eigen verbruik door de aanmerkelijk hogere weerstand.
Eén kleine opmerking, de tegenhanger heet niet weekspoelmeter. Weke spoelen bestaan niet, weekijzer wel, dat is gewoon ongehard ijzer of staal. Zo'n meter heet daarom weekijzermeter, genoemd naar het kleine stukje ijzer aan de onderkant van de wijzer dat in de holle luchtkern van de spoel beweegt.
Maar goed, dat even terzijde, want ik die hebben we terzijde gelegd of weggegooid.

PS:
Wat ik bij mijn eerste commentaar al wilde melden, maar even vergat en er daarna niet meer aan dacht:
In je startpost staat een link waarin je beschreven zou hebben wat je van plan bent. Echter als ik daarop klik waarschuwt mijn antivirus me dat er risico's zijn. Bijna altijd is een false positive de volgende dag weer over, deze is blijvend. Ik heb al meer dan 15 jaar internet en ik heb nog nooit een besmetting gehad. Ik wil dit graag zo houden en ik klik zoiets dus niet open. Benieuwd naar de ervaringen van anderen.

[ Voor 32% gewijzigd door Techneut op 27-08-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Ah, juist, weekijzermeter, vergissing :)
PS:
Wat ik bij mijn eerste commentaar al wilde melden, maar even vergat en er daarna niet meer aan dacht:
In je startpost staat een link waarin je beschreven zou hebben wat je van plan bent. Echter als ik daarop klik waarschuwt mijn antivirus me dat er risico's zijn. Bijna altijd is een false positive de volgende dag weer over, deze is blijvend. Ik heb al meer dan 15 jaar internet en ik heb nog nooit een besmetting gehad. Ik wil dit graag zo houden en ik klik zoiets dus niet open. Benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Dit zou kunnen komen door de spam die in de comments van de site staat. Daarnaast zie ik ook dat de site een iframe heeft die content van Facebook ophaalt, wat niet echt cosher is (Google Chrome blokeert dit ook).

Hier heb je het YouTube filmpje van het project dat ik bedoel:

Ik denk dat het geen slecht idee is om de originele post aan te passen met het filmpje ipv. de link. Jammer, want er is veel informatie aanwezig op de site.
Pagina: 1