• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Het volgende is het geval. Ik kan waarschijnlijk vast werken vinden in het buitenland (EU-land) maar in een ander land dan waar ik woon. Het land waar ik woon ( Oekraine ) kan ik echter geen verblijfsstatus krijgen, maar alleen verblijven op een tijdelijk visum. Kortom ik moet nog ingeschreven staan in Nederland.

Wat ik me nu afvraag: wat de regels zijn rond belastingen als ik loon krijg. Het gaat vermoedelijk niet om een vast dienstverband ( want moeilijk internationaal ) dus als freelancer.

- Wat voor belastingen ga ik betalen? Wordt dat belast onder de normale regels ( de hoogtes etc die gangbaar zijn in NL bij normaal loon ).

- Krijg ik problemen met sociale verzekeringen e.d.? Immers zit er geen werkgeversdeel in, maar die bestaan uberhaupt niet over de grens

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Schrijf je in als vof / bv / eenmanszaak of het lokale equivalent in het EU land waar je gaat werken en factureer je werkgever in dat EU land zou ik zeggen, lijkt me verreweg het makkelijkst. Vervolgens betaal je jezelf een zo laag mogelijk salaris, sociale premies hoef je denk ik niet af te dragen aangezien je niet in dat EU land woont, dus daar moet je onderuit kunnen komen. De rest keer je jezelf uit als dividend, et voila, profit :Y)

In NL kan je helemaal niet ingeschreven blijven staan als je er niet woont, dus sociale premies afdragen in NL lijkt me per definitie niet aan de orde. Het feit dat je je ook niet in kan schrijven in de Oekraine is voor de NL belastingdienst niet interessant.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
kamstra schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:52:
Schrijf je in als vof / bv / eenmanszaak of het lokale equivalent in het EU land waar je gaat werken en factureer je werkgever in dat EU land zou ik zeggen, lijkt me verreweg het makkelijkst. Vervolgens betaal je jezelf een zo laag mogelijk salaris, sociale premies hoef je denk ik niet af te dragen aangezien je niet in dat EU land woont, dus daar moet je onderuit kunnen komen. De rest keer je jezelf uit als dividend, et voila, profit :Y)
Dat lijkt me eerlijk gezegd een hoop gedoe, maar ik zal eens gaan zoeken naar de mogelijkheden. Overigens kan ik vragen wat ik wil want idd in het land bestaat geen minimumloon. Maar ik ga er ook nooit komen en online kan je dat vast niet :P

Daarnaast kom je dan in de wondere wereld van belastingverdragen e.d. en daar begrijp ik weinig van :Y)
In NL kan je helemaal niet ingeschreven blijven staan als je er niet woont, dus sociale premies afdragen in NL lijkt me per definitie niet aan de orde. Het feit dat je je ook niet in kan schrijven in de Oekraine is voor de NL belastingdienst niet interessant.
Nou ja jawel dus aangezien ik -geen- permanent visum krijg voor UA, dus ik kan er niet inschrijven en dus moet ik in Nederland ingeschreven staan of mezelf registeren als werkloze maar dat is om tal van redenen niet handig. ;) Als ik me hier uitschrijf en nergens inschrijf ben ik bijna statenloos en heeft een aantal nadelen. Zo wil ik graag verzekerd blijven voor zware medische ingrepen en dat kan dan niet plus AOW-gat.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
Ik ben het deels met kamstra eens. Een inschrijving als zelfstandige kan helpen met je visumproblemen.

Echter, een VOF of eenmanszaak is een fiscaal transparante ondernemingsvorm: winst is belastbaar inkomen. Met zaken als dividend heb je niets te maken.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Je kan je nog steeds uitschrijven uit Nederland. Ingeschreven blijven staan terwijl je hier niet woont mag niet. Dat wil niet zeggen dat je een AOW gat gaat ontwikkelen; je kan daar via de SWB vrijwillig premie voor blijven betalen voor zover ik weet. Qua ziektekosten moet je idd wat anders regelen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 13:36
Basszje schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:58:
[...]

Nou ja jawel dus aangezien ik -geen- permanent visum krijg voor UA, dus ik kan er niet inschrijven en dus moet ik in Nederland ingeschreven staan of mezelf registeren als werkloze maar dat is om tal van redenen niet handig. ;) Als ik me hier uitschrijf en nergens inschrijf ben ik bijna statenloos en heeft een aantal nadelen. Zo wil ik graag verzekerd blijven voor zware medische ingrepen en dat kan dan niet plus AOW-gat.
* AOW gat kun je afdekken door te sparen voor je pensioen. Omdat de AOW premie inkomensafhankelijk is en de uitkering niet, zijn mensen met hogere inkomens vaak beter af om die premie in een lijfrente te stoppen. Ook zijn de AOW premie en opbouw (2% per jaar) gelijkblijvend als je ouder wordt, terwijl een euro in een lijfrente meer opbengt naarmate hij langer kan bijrenten. Jong en goed verdienend is dus veel beter af zonder AOW.

* Inschrijven als werkloze zal niet gaan. Je bent pas werkloos als je beschikbaar bent om een baan aan te nemen. Dat neemt niet weg dat je gewoon in de Nederlandse GBA kan zijn ingeschreven zonder hier te hoeven werken.

* Zware medische ingrepen: die vallen in principe onder de zorgverzekering. Zorgverzekeringen heb je overal, al kunnen de regels en premies verschillen. Revalidatie na een zware ingreep is een ander verhaal, dat valt onder de AWBZ, en die hebben ze niet overal. Er zijn veel landen waar dit onder een (particuliere) zorgverzekering thishoort, maar soms heb je dan wel beperkingen (max X dagen revalidatie ofzo).

Anoniem: 483431

Uitschrijving bij vertrek uit Nederland
U moet zich uitschrijven als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich uitschrijven als u voor langere tijd in het buitenland verblijft. U kunt zich vanaf 5 dagen voor uw vertrek uitschrijven bij de gemeente waar u op dat moment woont. U kunt dit persoonlijk of schriftelijk doen. U ontvangt een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kunt u gebruiken bij het opzeggen van abonnementen of voor uw inschrijving in het buitenland.

De gemeente stelt instanties die zijn aangesloten op de GBA, zoals de Belastingdienst of een pensioenfonds, op de hoogte van uw nieuwe adres in het buitenland. Als u daarna opnieuw verhuist, moet u zelf uw nieuwe adres doorgeven aan de instanties waar u contact mee heeft tijdens uw verblijf in het buitenland.

Bron: www.rijksoverheid.nl

Afhankelijk dus van hoelang je in de Oekraine mag blijven (dus hoelang je tijdelijke visum geldig is) moet je jezelf inderdaad uitschrijven. Zoals je zelf ook al aangaf, is het om meerdere redenen handiger voor jezelf om ingeschreven te blijven in Nederland. Hou dus wel in de gaten dat je dan 4 maanden per jaar (hoeft niet aaneengesloten) in Nedeland zou moeten verblijven. Dan blijf je recht houden op je zorgverzekering en krijg je geen AOW gat.

Wat je zou kunnen doen is jezelf als eenmansbedrijf inschrijven bij de KvK en dan naar je opdrachtgever in de Oekraine factureren. Alles vervolgens netjes in Nederland opgeven voor de belasting. Dan ben je een Nederlands bedrijf dat werk verricht in het buitenland. Over je inkomsten betaal je inkomstenbelasting en het inkomensafhankelijke deel van je zorgpremie (wordt anders door werkgever ingehouden).

Voor je sociale verzekeringen (WW e.d.) ben je niet verzekerd, tenzij je dit zelf regelt (kan je vrijwillig via UWV verzekering).

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:51:
[...]
* Inschrijven als werkloze zal niet gaan. Je bent pas werkloos als je beschikbaar bent om een baan aan te nemen. Dat neemt niet weg dat je gewoon in de Nederlandse GBA kan zijn ingeschreven zonder hier te hoeven werken.
Ik bedoelde dakloze inderdaad 8)7 Excuus voor de verwarring.
* Zware medische ingrepen: die vallen in principe onder de zorgverzekering. Zorgverzekeringen heb je overal, al kunnen de regels en premies verschillen. Revalidatie na een zware ingreep is een ander verhaal, dat valt onder de AWBZ, en die hebben ze niet overal. Er zijn veel landen waar dit onder een (particuliere) zorgverzekering thishoort, maar soms heb je dan wel beperkingen (max X dagen revalidatie ofzo).
Ja en dekking verschilt nogal. Qua prijs zou het beter zijn een ander land uit te kiezen maar ik vind het wel fijn als er buitenlanddekking bij zit standaard en dat is hier in NL weer veel beter geregeld. Meestal kies je de plek niet uit waar je plannens bent halfdood neer te vallen :P
Anoniem: 483431 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 15:57:
Uitschrijving bij vertrek uit Nederland
U moet zich uitschrijven als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich uitschrijven als u voor langere tijd in het buitenland verblijft. U kunt zich vanaf 5 dagen voor uw vertrek uitschrijven bij de gemeente waar u op dat moment woont. U kunt dit persoonlijk of schriftelijk doen. U ontvangt een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kunt u gebruiken bij het opzeggen van abonnementen of voor uw inschrijving in het buitenland.

De gemeente stelt instanties die zijn aangesloten op de GBA, zoals de Belastingdienst of een pensioenfonds, op de hoogte van uw nieuwe adres in het buitenland. Als u daarna opnieuw verhuist, moet u zelf uw nieuwe adres doorgeven aan de instanties waar u contact mee heeft tijdens uw verblijf in het buitenland.
Ah dat is interessant om te weten. Dat ga ik nog wel eens regelen als ik zich hebt op een permanente status aldaar want anders is het me allemaal te ongewis om ook formeel te regelen. Zou best kunnen dat ik volgend jaar weer aan deze kant van de EU-grens moet begeven.
Wat je zou kunnen doen is jezelf als eenmansbedrijf inschrijven bij de KvK en dan naar je opdrachtgever in de Oekraine factureren. Alles vervolgens netjes in Nederland opgeven voor de belasting. Dan ben je een Nederlands bedrijf dat werk verricht in het buitenland. Over je inkomsten betaal je inkomstenbelasting en het inkomensafhankelijke deel van je zorgpremie (wordt anders door werkgever ingehouden).

Voor je sociale verzekeringen (WW e.d.) ben je niet verzekerd, tenzij je dit zelf regelt (kan je vrijwillig via UWV verzekering).
Probleem dus is dat mijn werkgever dus niet in UA zit maar in Denemarken. Waar ik dus inderdaad een beetje bang voor ben is dat inkomensafhankelijke deel v/d zorgpremie aangezien ik ook naar Oostblokstandaarden krijg uitbetaald ( lees: ik blijf onder de norm v/d inkomenstenbelasting in NL ), maar als dat via mijn NLse bankrekening gaat wordt de belastingdienst natuurlijk nieuwsgierig.

Heb al bedacht dat ik wellicht in UA een rekening kan openen zijn we gelijk van een hoop problemen af.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27

Lordy79

Vastberaden

Basszje, ik begrijp niet helemaal waar je gaat wonen. Je woont nu in de Oekraine maar je moet daar weg. Ga je in Denemarken wonen?
Ik ben zelf Nederlander en woon in Belgie maar werk in België [b]en ook[b] in Nederland en heb dus wel ervaring met dit soort situaties.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Lordy79 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 22:51:
Basszje, ik begrijp niet helemaal waar je gaat wonen. Je woont nu in de Oekraine maar je moet daar weg. Ga je in Denemarken wonen?
Ik ben zelf Nederlander en woon in Belgie maar werk in België [b]en ook[b] in Nederland en heb dus wel ervaring met dit soort situaties.
Werk: Denemarken - Ingeschreven als wonend : Nederland, Woont komende jaar : Oekraine. Maar in UA ( is geen EU helaas ) is het voor buitenlanders verder niet mogelijk om legaal een woonstatus te verkrijgen ( anders dan Belgie dus ), dus het is na het jaar vrij ongewis waar ik terecht kom, maar wat mij betreft blijf ik daar ;) Bovendien kan ik me niet echt inschrijven voor dit jaar als wonend in UA want dan krijg je met de bureaucratie daar te maken en zelfs de overheid weet niet wat de huidige wetgeving is daaromtrent en gemiddelde wachttijd is geloof ik 10 maanden dus ook amper de moeite.

Vooral die combinatie tussen landen zorgt voor wat hoofdbrekens aangezien ik dus geen hoog salaris ga krijgen, maar wel als het even kan netjes ( solidariteit mensen ) mijn werkstatus en belasting wil regelen.

Als je trouwens een relevante opmerking hierover hebt maar niet direct deze situatie plemp het gerust neer voor Tweakers die later nog eens zoeken hiernaar / algemene kennis :)

-edit Als ik in de EU (zoals Denemarken) ging wonen was de vraag een stuk simpeler geweest en terug te zoeken bij de belastingdienst ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Basszje op 23-08-2013 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53

JaQ

In UA kan je als buitenlander geen bedrijf hebben zonder een directeur uit UA aan te stellen. Dat maakt een bedrijf starten lastig, nog even los van de bijbehorende corruptie vage regels .

Maar is het niet zo dat je belasting betaald in het land waar je je bevindt als je werkt? In het geval van TS dus in UA? (Zelf heb ik ooit 3 maanden vanuit Frankrijk voor een Nederlandse klant gewerkt. Formeel moest ik toen belasting gaan betalen in Frankrijk, maar aangezien ik wel vanaf een Nederlands adres factureerde heb ik gemeend geen slapende honden wakker te moeten maken :) )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408260

Als er een verdrag is (met de meeste landen) dan hoef je maar inkomstenbelasting te betalen in 1 van de landen (waar je geregistreerd staat of waar je werkt). Kun je zelf kiezen.
Verder moet je je uitschrijven bij langer dan 8 maanden aan 1 stuk weg, zoals al aangegeven. Ook een voordeel, hoef je geen bizar dure ziektekosten verzekering af te sluiten maar kun je het doen met een "expat" verzekering oid. Ook hoef je geen belasting te betalen als je niet staat ingeschreven. Je bouwt dan ook niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Als je werkt IN Denemarken, moet je in Denemarken belasting betalen en ook daar je ziektekostenverzekering regelen.
Als je werkt IN de Oekraine moet je daar belasting betalen. Hoe dat werkt zal een lokale belastingadviseur je moeten uitleggen. Maar als je daar belasting betaalt zul je je waarschijnlijk toch bij de overheid moeten melden om een Oekraiens fiscaal nummer of rijksregisternr te krijgen. Ik heb ook met de fiscus in Spanje te maken en heb daar ook een rijksregisternr gekregen ook al woon ik daar niet; misschien dat er ook zoiets in de Oekraïne bestaat. Punt is alleen dat als je vertelt dat je daar werkt, ze zullen vragen waar je dan woont...

Ziektekosten: als je in de Oekraiene werkt heb je ook een ziektekostenverzekering volgens Oekraïense standaard en daar word je misschien niet blij van.

Ik heb even gezocht en kwam willekeurig bij ONVZ uit. Er zullen ook andere zorgverzekeraars zijn die zoiets leveren denk ik:
http://www.onvz.nl/zorg.h...lan-internationaal-overig
Je kunt dan toch een goede (Nederlandse) zorgverzekering hebben terwijl je niet in Nederland woont.

Ik weet dus niet zo 1-2-3 een oplossing. Hoe kun je eigenlijk überhaupt werken in de Oekraïne als je er niet mag wonen? En dat bedoel ik niet naïef :P maar wel: hoe denkt je werkgever dat te doen ? Want als je een bedrijfsongeval krijgt, dan denk ik dat ZIJ (ook) een probleem hebben als je daar illegaal werkt...

Nog iets algemeens:
- je betaalt dus belasting in het land waar je werkt (fysiek aanwezig bent). Als ik vanuit België met RDP inlog op een computer in Duitsland, betaal ik dus in België belasting. Als ik naar Duitsland rij en daar gewoon lokaal inlog, betaal ik in Duitsland belasting.
- Je moet ziektekostenverzekering (en alle sociale verzekeringen) afsluiten en premie betalen in het land waar je het meest verdient. Als je 100 euro per uur in België verdient en daarnaast een baantje hebt in Nederland voor 10 euro per uur, dan wordt er niet gekeken hoeveel uur je werkt in beide landen, maar er wordt gekeken naar hoeveel geld je in beide landen binnen harkt. 11 uur in België werken en 99 in Nederland, zou in dit geval dus betekenen dat je toch in België sociaal verzekerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lordy79 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 01:48:
[...]

Als je werkt IN Denemarken, moet je in Denemarken belasting betalen en ook daar je ziektekostenverzekering regelen.
Als je werkt IN de Oekraine moet je daar belasting betalen. Hoe dat werkt zal een lokale belastingadviseur je moeten uitleggen. Maar als je daar belasting betaalt zul je je waarschijnlijk toch bij de overheid moeten melden om een Oekraiens fiscaal nummer of rijksregisternr te krijgen. Ik heb ook met de fiscus in Spanje te maken en heb daar ook een rijksregisternr gekregen ook al woon ik daar niet; misschien dat er ook zoiets in de Oekraïne bestaat. Punt is alleen dat als je vertelt dat je daar werkt, ze zullen vragen waar je dan woont...

Ziektekosten: als je in de Oekraiene werkt heb je ook een ziektekostenverzekering volgens Oekraïense standaard en daar word je misschien niet blij van.

Ik heb even gezocht en kwam willekeurig bij ONVZ uit. Er zullen ook andere zorgverzekeraars zijn die zoiets leveren denk ik:
http://www.onvz.nl/zorg.h...lan-internationaal-overig
Je kunt dan toch een goede (Nederlandse) zorgverzekering hebben terwijl je niet in Nederland woont.

Ik weet dus niet zo 1-2-3 een oplossing. Hoe kun je eigenlijk überhaupt werken in de Oekraïne als je er niet mag wonen? En dat bedoel ik niet naïef :P maar wel: hoe denkt je werkgever dat te doen ? Want als je een bedrijfsongeval krijgt, dan denk ik dat ZIJ (ook) een probleem hebben als je daar illegaal werkt...

Nog iets algemeens:
- je betaalt dus belasting in het land waar je werkt (fysiek aanwezig bent). Als ik vanuit België met RDP inlog op een computer in Duitsland, betaal ik dus in België belasting. Als ik naar Duitsland rij en daar gewoon lokaal inlog, betaal ik in Duitsland belasting.
- Je moet ziektekostenverzekering (en alle sociale verzekeringen) afsluiten en premie betalen in het land waar je het meest verdient. Als je 100 euro per uur in België verdient en daarnaast een baantje hebt in Nederland voor 10 euro per uur, dan wordt er niet gekeken hoeveel uur je werkt in beide landen, maar er wordt gekeken naar hoeveel geld je in beide landen binnen harkt. 11 uur in België werken en 99 in Nederland, zou in dit geval dus betekenen dat je toch in België sociaal verzekerd bent.
Hoe kom je daarbij?? Waar je belasting moet betalen is afhankelijk van hoelang je ergens naartoe gaat. Als ik het voorbeeld van TS zo zie zou hij in eerste instantie in beide landen belasting betalen, maar via regelingen wordt hier een keuze in gesteld.
Je argument wat betreft ziektekosten klopt ook niet. Wat nu als een land niet zoiets heeft als ziektekostenverzekering? Ik heb in meerdere landen gewoond en heb nog nooit een lokale verzekering afgesloten. Er zijn genoeg opties vanuit Nederland die hiervoor dekking aanbieden.

Als ik de TS was zou ik een goed kijken naar de optie om me uit te schrijven in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Anoniem: 408260 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 03:24:

Hoe kom je daarbij?? Waar je belasting moet betalen is afhankelijk van hoelang je ergens naartoe gaat.
Nou, TS heeft het volgens mij over een flinke tijd en ik ging er voor het gemak van uit dat hij geen gezin heeft. Dan wordt hij gewoon als 'geëmigreerd' beschouwd. Punt is dat hij zich niet uitschrijft in NL en dat maakt het redelijk complex.
Je argument wat betreft ziektekosten klopt ook niet. Wat nu als een land niet zoiets heeft als ziektekostenverzekering?
Dat schreef ik ook: dan kun je in Nederland een verzekering afsluiten. Dat raad ik TS ook aan omdat ik niet zoveel vertrouwen in de ziektekostenverzekering van de Oekraïne heb. Maar in een westers land zoals Spanje, Frankrijk, België en zelfs Italië is een prima ziektekostenverzekeringsstelsel en zoals ik al schreef: afhankelijk van de hoogte van je inkomen kun je wel of niet in NL verzekerd zijn.
Als ik de TS was zou ik een goed kijken naar de optie om me uit te schrijven in Nederland.
Ik ook. Probleem is echter dat TS zich dan nergens kan inschrijven omdat het in de Oekraïne blijkbaar niet mag. en ik weet niet of het handig is om 'adresloos' door het leven te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 15:41
Tja, als je werkt voor een Deens bedrijf, maar in NL ingeschreven staat, zul je in NL belasting en sociale premies betalen. Je woont en werkt op papier namelijk in NL. Je zou in NL kunnen wonen op papier en werken in Denemarken, aardig woon-werk verkeer, maar toch. Dan zal je in Denemarken belasting plichtig zijn.

In beide gevallen zul je in allebei de landen aangifte gaan moeten doen, onderling vechten ze dan uit wie wat krijgt. Let op, als je in loondienst gaat bij het Deense bedrijf, zullen ze in Denemarken waarschijnlijk afdracht doen van sociale premies en inkomsten belasting. Dit zal dan gecorrigeerd gaan worden naar de Nederlandse belastingen en premies na aangifte, dat kan voor of nadelig zijn, het verschil betaal je/ krijg je terug.

Omdat je op papier niet in de UA woont, is dit verder irrelevant voor de belastingen/premies. Je zal bij de belastingdienst alleen duidelijk moeten maken of je in NL werkt voor een Deens bedrijf, of in Denemarken werkt en in NL woont. Denk dat ze nogal probleem hebben met de 2e, aangezien ze ook snappen dat dat qua woon-werkverkeer nogal waardeloos is uiteraard en niet kan kloppen :)

edit: wat je zou kunnen doen is je uitschrijven uit NL en nergens belastingaangifte doen. Woon je ook nergens legaal uiteraard. Ziektekosten privé in UA zal zeker te doen zijn, alleen geen ww/pensioen opbouw

[ Voor 8% gewijzigd door The_MAN op 26-08-2013 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lordy79 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 19:16:

Ik ook. Probleem is echter dat TS zich dan nergens kan inschrijven omdat het in de Oekraïne blijkbaar niet mag. en ik weet niet of het handig is om 'adresloos' door het leven te gaan.
Zo leef ik dus al bijna 6 jaar. Geen enkel probleem mee gehad, behalve dat ik nu enorme moeite heb om te trouwen met mijn vriendin... Geen ambtenaar die het snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Dank voor het meedenken in elk geval allen :)
Lordy79 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 19:16:
Dat schreef ik ook: dan kun je in Nederland een verzekering afsluiten. Dat raad ik TS ook aan omdat ik niet zoveel vertrouwen in de ziektekostenverzekering van de Oekraïne heb.
Ik ook niet, dat is een punt van zorg :)
En dat dus ook.

Ik heb een der deze dagen een gesprek met het bedrijf en dan hoor ik wel wat zij van plan zijn. Ik heb overigens wel een belastingnummer in UA ( het -enige- wat je als buitenlander snel kan regelen 8)7 ) dus eventueel zou het nog een ZZP-achtige constructie kunnen worden aangezien ik iemand ken die papieren heeft die je in staat stellen in theorie een eenmanszaak te beginnen.

Een voordeel van het nadeel is dat er totaal geen communicatie is tussen belastingdient, OVIR (immigratiedienst), ZHEK ( registratie waar men woont ) en andere instanties en alles gaat op papier (welkom in de jaren '50) dus het zal ook niet heel snel opvallen als niet alles op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 19:15
Er staat hier redelijk wat onjuiste info. Nu wordt me je exacte situatie niet helemaal duidelijk (vooral op werkgerelateerd gebied), maar ik begrijp dat je het merendeel van de tijd in de Ukraine zult verblijven en werkzaam zal zijn in Denemarken?

Inschrijving is fiscaal gezien in Nederland van geen belang. Toegegeven, in eerste instantie zal de Belastingdienst zich hierop baseren, maar zullen redelijk makkelijk te overtuigen zijn van een andere woonplaats. Op europees verdragsniveau gezien wordt de woonplaats gedefinieerd als de plek waar het centrum van levensbelangen zich bevind. Hier kunnen in nationale wetten nog enigszins vanaf geweken worden (zo ziets Duitsland iemand die een woning in Duitsland bezit als inwoner), maar ook zij zullen voor verdragsdoeleinden zoiemand niet automatisch als inwoner aanmerken.

Als jij dus ieder weekend terugkeert naar Ukraine, daar je familie en vrienden hebt, je abonnementen in de Ukraine hebt, zul je fiscaal gezien al snel inwoner van de Ukraine zijn.

Nu bepaalt is waar je inwoner bent, gaat de hoofdregel in werking. In de regel mag het land waarvan je inwoner bent, jou belasten over jouw gehele wereldinkomen. De Ukraine zal jou dus belasten over al jouw inkomen, ongeacht waar verdiend (DK, NL, DLD).

In het geval je in loondienst bent bij een Deense werkgever, dient de Ukraine vervolgens een voorkoming te geven op basis van jouw werkdagen. Stel jij werkt 90% bij jouw Deense werkgever en 10% in de Ukraine, dan dient voor 90% van jouw inkomen voorkoming van dubbele belasting te worden verleend. Hoe dit in de Ukraine werkt, durf ik je niet te zeggen.

In Denemarken betaal je vervolgens belasting over de in Denemarken gewerkte dagen.

Sociale zekerheid vervolgens is een hele andere tak van sport, waarbij de hoofdregel is dat je sociaal verzekerd bent in het land waar je werkt. Dat zou in jouw geval dus Denemarken zijn. Nu is de belasting in Denemarken vrij hoog, maar de SV-premies extreem laag (zit reeds deels verdisconteerd in het belastingtarief).

Het is dus helemaal geen straf om in Denemarken sociaal verzekerd te zijn, ook al omdat de standaarden in Denemarken vrij hoog zijn naar mijn weten. In ieder geval vergelijkbaar met Nederland. Het enige nadeel van verzekerd zijn verschillende landen gedurende je cariere, is dat je later uit al die landen een stukje oudedagsvoorziening terug zal moeten gaan halen.

Mocht je persé ook in Nederland verzekerd willen blijven, is dit wel mogelijk. Hiervoor zal je een vrijwillige verzekering af kunnen sluiten. Dit is overigens wel een prijzig geintje (je betaalt eigenlijk dubbel).

In aanvulling op bovenstaande zijn er natuurlijk nog allerlei mogelijkheden en gevaren in de nationale wetgevingen. Ik ben daarvan voor Denemarken en de Oekraine niet op de hoogte. Ik ben enkel thuis in de Nederlandse wetgeving, maar daar kom je (voor zover je situatieschets juist is) niet mee in aanraking.

[ Voor 0% gewijzigd door Dreadramon op 27-08-2013 15:09 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Dreadramon schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:08:
Er staat hier redelijk wat onjuiste info. Nu wordt me je exacte situatie niet helemaal duidelijk (vooral op werkgerelateerd gebied), maar ik begrijp dat je het merendeel van de tijd in de Ukraine zult verblijven en werkzaam zal zijn in Denemarken?

Inschrijving is fiscaal gezien in Nederland van geen belang. Toegegeven, in eerste instantie zal de Belastingdienst zich hierop baseren, maar zullen redelijk makkelijk te overtuigen zijn van een andere woonplaats. Op europees verdragsniveau gezien wordt de woonplaats gedefinieerd als de plek waar het centrum van levensbelangen zich bevind. Hier kunnen in nationale wetten nog enigszins vanaf geweken worden (zo ziets Duitsland iemand die een woning in Duitsland bezit als inwoner), maar ook zij zullen voor verdragsdoeleinden zoiemand niet automatisch als inwoner aanmerken.

Als jij dus ieder weekend terugkeert naar Ukraine, daar je familie en vrienden hebt, je abonnementen in de Ukraine hebt, zul je fiscaal gezien al snel inwoner van de Ukraine zijn.

Nu bepaalt is waar je inwoner bent, gaat de hoofdregel in werking. In de regel mag het land waarvan je inwoner bent, jou belasten over jouw gehele wereldinkomen. De Ukraine zal jou dus belasten over al jouw inkomen, ongeacht waar verdiend (DK, NL, DLD).

In het geval je in loondienst bent bij een Deense werkgever, dient de Ukraine vervolgens een voorkoming te geven op basis van jouw werkdagen. Stel jij werkt 90% bij jouw Deense werkgever en 10% in de Ukraine, dan dient voor 90% van jouw inkomen voorkoming van dubbele belasting te worden verleend. Hoe dit in de Ukraine werkt, durf ik je niet te zeggen.

In Denemarken betaal je vervolgens belasting over de in Denemarken gewerkte dagen.

Sociale zekerheid vervolgens is een hele andere tak van sport, waarbij de hoofdregel is dat je sociaal verzekerd bent in het land waar je werkt. Dat zou in jouw geval dus Denemarken zijn. Nu is de belasting in Denemarken vrij hoog, maar de SV-premies extreem laag (zit reeds deels verdisconteerd in het belastingtarief).

Het is dus helemaal geen straf om in Denemarken sociaal verzekerd te zijn, ook al omdat de standaarden in Denemarken vrij hoog zijn naar mijn weten. In ieder geval vergelijkbaar met Nederland. Het enige nadeel van verzekerd zijn verschillende landen gedurende je cariere, is dat je later uit al die landen een stukje oudedagsvoorziening terug zal moeten gaan halen.

Mocht je persé ook in Nederland verzekerd willen blijven, is dit wel mogelijk. Hiervoor zal je een vrijwillige verzekering af kunnen sluiten. Dit is overigens wel een prijzig geintje (je betaalt eigenlijk dubbel).

In aanvulling op bovenstaande zijn er natuurlijk nog allerlei mogelijkheden en gevaren in de nationale wetgevingen. Ik ben daarvan voor Denemarken en de Oekraine niet op de hoogte. Ik ben enkel thuis in de Nederlandse wetgeving, maar daar kom je (voor zover je situatieschets juist is) niet mee in aanraking.
Omdat hij niet legaal in de Ukraine verblijft (hooguit op tijdelijk toeristen visa dunkt me) ga ik ervan uit dat hij er niet mag werken en de belastingdienst daar hem nooit zal gaan kennen. Gezien het feit hij in Nederland ingeschreven staat met een woonadres (ga ik even vanuit), zal op papier Nederland zijn woonland zijn en op papier daar het centrum van zijn leven zijn. Hoewel dit in de realiteit niet zo is.

Dus niet zomaar zeggen dat er een hoop onjuiste info staat, dat valt wel mee, TS staat gewoon niet legaal in de UA bekent als inwoner, terwijl hij dat praktisch gezien wel is. Daarom is een en ander niet zo 1-2-3 makkelijk te zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door The_MAN op 27-08-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
Ik blijf vooralsnog wel bij mijn standpunt. Het feit dat hij ergens maar een bepaalde tijd mag verblijven, sluit niet uit dat hij daar fiscaal gezien inwoner wordt. Sterker nog, dit komt regelmatig voor. Zelfs stellen dat hij niet legaal in de Ukraine verblijft vind ik wel erg ver gaan.

En wat op papier staat, telt fiscaal niet. Nu ken ik het verdrag Ukraine - Denemarken niet, maar voor de Nederlandse wet (http://maxius.nl/algemene...rijksbelastingen/artikel4) moet gekeken worden naar alle omstandigheden (lid 1). Hoewel inschrijving daar welliswaar een onderdeel van is, is dat een van de minst zwaarwegende.

Zoals ik wel al eerder zei, wordt zijn situatie me hier niet 100% duidelijk. Wellicht dat Ukraine hem ook niet als inwoner aan wil merken op basis van nationale wetgeving. Dat kan, maar ik denk dat niemand hier de Ukrainese wet kent.

Nergens belasting betalen zal niet lukken gok ik, zoals gezegd zal Denemarken sowieso iets heffen.

edit: Mocht je geintresseerd zijn in een beknopt overzicht van de systemen per land, kijk eens hier: http://www.kpmg.com/globa...ders/pages/default.aspx#!

[ Voor 10% gewijzigd door Dreadramon op 27-08-2013 16:26 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Anoniem: 408260 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 02:48:

Zo leef ik dus al bijna 6 jaar. Geen enkel probleem mee gehad, behalve dat ik nu enorme moeite heb om te trouwen met mijn vriendin... Geen ambtenaar die het snapt.
Dus ze is wel lief, mooi en aardig, maar je hebt wel moeite om met haar te trouwen? ;) ^)

Hoe doe je dat met ziektekostenverzekering?

Verder heeft Dreaddemon het volgens mij mis omdat TS in de Oekraïne werkt en niet in Denemarken. Maar zijn werkgever is Deens. en hij staat ingeschreven in Nederland. Maar hij mag zich niet inschrijven in de Oekraine 8)7

Een ZZP constructie is misschien inderdaad de beste oplossing. Gewoon in NL een KvKtje aanvragen en jezelf dan verhuren aan de Denen en in de Oekraine gaan werken. als het dan inderdaad tijdelijk is, komt het wel goed. Het enige wat je dan nog moet bekijken is hoe het fiscaal zit. Maar ik neem aan dat de ambassade je daarmee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Dreadramon schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:22:
Ik blijf vooralsnog wel bij mijn standpunt. Het feit dat hij ergens maar een bepaalde tijd mag verblijven, sluit niet uit dat hij daar fiscaal gezien inwoner wordt. Sterker nog, dit komt regelmatig voor. Zelfs stellen dat hij niet legaal in de Ukraine verblijft vind ik wel erg ver gaan.
Dit ( en in je vorige post ) is wel interessante informatie. Ik verblijf idd legaal en niet op toeristenvisum, maar studievisum. En daarmee ga ik inderdaad proberen een registratie te verkrijgen in Oekraine maar dat zal niet zo makkelijk zijn na dit jaar. Daarom ga ik ook nog geen definitieve dingen doen aangezien het best wel eens zou kunnen dat ik volgend jaar weer binnen de EU moet gaan wonen. Belastingnummer heb ik al, dus dat is het probleem niet. Ik zat vooral met het dilemma was als de Nederlandse belastingdienst gaat zeuren over iets, maar dat kan zo opgelost worden dus.
Zoals ik wel al eerder zei, wordt zijn situatie me hier niet 100% duidelijk. Wellicht dat Ukraine hem ook niet als inwoner aan wil merken op basis van nationale wetgeving. Dat kan, maar ik denk dat niemand hier de Ukrainese wet kent. Nergens belasting betalen zal niet lukken gok ik, zoals gezegd zal Denemarken sowieso iets heffen.
In het KPMG-rapport was je linkt ( ook interessant trouwens ) lees ik:
which are workdays when the taxpayer is physically present and performs work in Denmark for a Danish employer or a foreign employer’s permanent establishment (PE) in Denmark. There are also special rules for international hiring out of labor and the “economic employer” concep
Verder gaan ze er helaas niet op in, dus weet ik de regels nog niet.

(n.b. Loos feitje voor iedereen: "De Oekraine" bestaat niet en wordt gezien als een belediging en vooral 'gebruikt' door Russen die nog wat moeite hebben met het feit dat de Sovjetunie niet meer bestaat. Je verwijst dus naar een gebied. "Oekraine" is dus het land ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Basszje op 27-08-2013 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
Die rapporten zijn natuurlijk algemene informatie en tevens natuurlijk bedoelt als trigger om contact op te nemen (mijn salaris moet ergens van betaald worden ;)).

@lordy: mij lijkt het sterk dat je op een studentenvisum mag werken in Oekraïne. Maar zoals de eerder gezegd is mij zijn situatie niet 100% duidelijk. Dat zal het waarschijnlijk ook niet worden, totdat alles rond is.

Een zzp constructie lijkt wellicht simpel, maar brengt op fiscaal en sociale zekerheidsvlak nog veel meer rompslomp met zich mee. Nog buiten het feit van de administratieeisen die hierbij komen kijken.

Tot slot, vaak bieden (grotere) werkgevers enige mate van fiscale ondersteuning. Vraag hier eens naar bij de onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Dreadramon schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:40:

@lordy: mij lijkt het sterk dat je op een studentenvisum mag werken in Oekraïne. Maar zoals de eerder gezegd is mij zijn situatie niet 100% duidelijk. Dat zal het waarschijnlijk ook niet worden, totdat alles rond is.
Hier ben ik het heel erg mee eens.
ZZP is inderdaad een hoop rompslomp maar als er nauwelijks betere alternatieven zijn, is dat het uiteindelijk waard.

o ja: ik zal niet meer 'de Oekraïne' zeggen; leuk om dit soort feitjes te leren :)

[ Voor 8% gewijzigd door Lordy79 op 27-08-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 12:30
Lastige situatie is dat inderdaad.

Heb hetzelfde gehad en wilde in China freelancen, maar een bedrijf oprichten in China is onmogelijk zonder flink wat kapitaal te investeren. Dat had ik niet en zo'n investering was het waarschijnlijk niet waard.
Ben naar de KvK in Nederland geweest, maar die vertelden mij dat ik niet in Nederland ZZP-er kon worden, omdat ik niet in Nederland woonde en bij controle op het adres dat ik zou opgeven met een probleem zou zitten.

Ik vond het eigenlijk nogal apart, omdat ik in Nederland belasting wilde betalen en daar zou Nederland eigenlijk alleen maar blij mee moeten zijn, maar goed, zo simpel was dat blijkbaar niet. Heb eigenlijk nooit een oplossing voor dit probleem gevonden en een tijdje zwart gewerkt. Rijk ben ik er nooit van geworden, dus uiteindelijk voor niemand een probleem I guess :P

Qua ziektekosten heb ik een particuliere ziektekostenverzekering gepakt van OOM, nooit problemen mee gehad en goede zorg. Eigenlijk iets te goed, toen ik een operatie nodig had om mijn galblaas te laten verwijderen kon ik dit in een Chinees ziekenhuis laten doen of in een buitenlandse kliniek. Verschil in prijs was vrij groot, kostte ongeveer 2000 euro in een Chinees ziekenhuis tegenover 30.000 euro in de buitenlandse kliniek. Kreeg van OOM het advies om het in de buitenlandse kliniek te doen en heb dit dus ook maar gedaan. Eigenlijk belachelijk, want had prima in het Chinese ziekenhuis gekund.

Irritant punt van de verzekering is wel dat pre existing conditions niet verzekerd worden. Was voor mij wel een groot probleem omdat ik in China ook last kreeg van mn huid en ik eczeem had opgegeven als pre existing condition aangezien ik daar toen ik klein was last van heb gehad. Had liever die 28.000 euro die ze teveel hebben betaald voor die operatie daarin geinvesteerd, maar dat zat er dus niet in. Advies van m'n huisarts in Nederland was overigens dit soort dingen (pre existing conditions that is) niet door te geven aan de verzekering. Maar goed, dat mag officieel natuurlijk niet en het was voor mij helaas ook te laat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lordy79 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:34:
[...]

Dus ze is wel lief, mooi en aardig, maar je hebt wel moeite om met haar te trouwen? ;) ^)

Hoe doe je dat met ziektekostenverzekering?
Ligt niet aan mij of aan mijn vriendin; de ceremonie hebben we al gehad.Alleen de Nederlandse staat werkt niet echt mee.
Ik moet bewijzen dat ik niet getrouwd ben geweest de tijd dat ik niet ben ingeschreven in Nederland. Gelukkig hebben we het gisteren kunnen regelen hier op de ambassade in Kuala Lumpur. Die lieve meneer gaf me een leeg A4-tje en een pen, ik heb dus opgeschreven dat ik beloof dat ik nooit getrouwd ben geweest + handtekening = voldoende :)
Zo kan het dus ook...
Nu moeten alle papieren naar Den Haag en daarna mogen we eindelijk officieel trouwen...

Verzekering regel ik zelf bij ISIS of Oom. Hele goede maatschappijen, waar ik al flink wat heb moeten declareren en nog nooit vragen heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
*Schop!* :P

We zijn ondertussen alweer wat verder en het is bijna tijd voor mijn eerste salaris *O* In mijn zoektocht om het e.e.a. handig te regelen ben ik gestuit op moneybookers.com / skrill . Dat is een soort van paypal alleen doen ze wel zaken met Oekraine. Qua gevoel heb ik niet zoveel met dit soort diensten en substantiele bedragen, maar dat is misschien tegenwoordig ook alleen gevoel.

Het ziet er allemaal wel ok uit voor zover ik heb kunnen zien, alleen zijn er wel weer veel verborgen kosten. Overschrijven vanaf bank kost geen geld maar wel voor valutie conversie ( 2-5 % ) en overschrijven naar ergens anders (1% max, 10 euro ). Maar dat is net zo goed bij andere banken ook zo.

Ik neem erbij een bankrekening in Oekraine, maar daar wil ik alleen geld overmaken voor dagelijks leven etc. Gezien alle banken hier een B- status hebben ( en het land zelf zo rond November weer eens gaat defaulten :X ) wil ik daar geen risico's mee lopen. Het is wel handiger dan Western Union ( dure criminelen imo ) en andere oplossingen.

Het deel wat ik over hou ben ik plannens eens in de zoveel tijd op mijn NL-se bank te dumpen.

Iemand ervaring met de Skrill lui of andere opmerkigen over dit plan? Shoot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Basszje schreef op maandag 30 september 2013 @ 12:30:
*Schop!* :P

We zijn ondertussen alweer wat verder en het is bijna tijd voor mijn eerste salaris *O* In mijn zoektocht om het e.e.a. handig te regelen ben ik gestuit op moneybookers.com / skrill . Dat is een soort van paypal alleen doen ze wel zaken met Oekraine. Qua gevoel heb ik niet zoveel met dit soort diensten en substantiele bedragen, maar dat is misschien tegenwoordig ook alleen gevoel.

Het ziet er allemaal wel ok uit voor zover ik heb kunnen zien, alleen zijn er wel weer veel verborgen kosten. Overschrijven vanaf bank kost geen geld maar wel voor valutie conversie ( 2-5 % ) en overschrijven naar ergens anders (1% max, 10 euro ). Maar dat is net zo goed bij andere banken ook zo.

Ik neem erbij een bankrekening in Oekraine, maar daar wil ik alleen geld overmaken voor dagelijks leven etc. Gezien alle banken hier een B- status hebben ( en het land zelf zo rond November weer eens gaat defaulten :X ) wil ik daar geen risico's mee lopen. Het is wel handiger dan Western Union ( dure criminelen imo ) en andere oplossingen.

Het deel wat ik over hou ben ik plannens eens in de zoveel tijd op mijn NL-se bank te dumpen.

Iemand ervaring met de Skrill lui of andere opmerkigen over dit plan? Shoot :)
Waarom laat je het bedrijf niet direct naar je NL of UA rekening overmaken? Waarom via een tussenbedrijf? Kan zijn dat ik iets mis, maar kost volgens mij alleen maar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 20:37
Je werkt toch voor een Deens bedrijf? Gewoon op je NL rekening laten storten en lokaal pinnen wat je nodig hebt. Vele malen goedkoper dan die +2-5% koersopslag en overboekingfee...

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Knakker schreef op maandag 30 september 2013 @ 13:41:
Je werkt toch voor een Deens bedrijf? Gewoon op je NL rekening laten storten en lokaal pinnen wat je nodig hebt. Vele malen goedkoper dan die +2-5% koersopslag en overboekingfee...
Rabobank rekent 1% koersopslag, dus als TS DK -> NL -> UA zou doen (pinnen in de UA) dan ben je 2x 1% kwijt, valt nog wel mee (en TS wil niet eens alles in UA hebben, dus gedeelte 1%). Denk dat je UA bank misschien meer neemt (de banken hier in PL in de regel wel), maar meer dan 2% in totaal zal niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 20:37
Je kunt ook een goedkope Deense rekening nemen, natuurlijk... hangt er een beetje vanaf wat je als je 'thuisbasis' ziet. Anders ben je die eerste 1% sowieso kwijt voor de omrekening naar je 'eigen' valuta.

Ik heb zelf een CH rekening, waarvan ik zoveel mogelijk de credit card (0.8% koersopslag) gebruik voor alle niet-CHF betalingen.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Knakker schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:05:
Je kunt ook een goedkope Deense rekening nemen, natuurlijk... hangt er een beetje vanaf wat je als je 'thuisbasis' ziet. Anders ben je die eerste 1% sowieso kwijt voor de omrekening naar je 'eigen' valuta.

Ik heb zelf een CH rekening, waarvan ik zoveel mogelijk de credit card (0.8% koersopslag) gebruik voor alle niet-CHF betalingen.
Hum ja. Thuisbasis is dus Oekraine. Maar zoals eerder in het topic al is aangegeven is dat dus lastig indien ik geld via NL laat stromen ivm belastingdienst. Niet dat ik hier probeer te frauderen ( voor zover ik het begrijp ben ik belastingplichting in UA officieel ), maar tegen de tijd dat je dat allemaal weer hebt uitgelegd aan deze of gene instantie ben je maanden verder, vandaar dat ik deze constructie had bedacht.

Maar het klinkt niet al te enthousiast dus misschien moet ik nog verder zoeken :|

Ahja en in Denemarken is het dus niet handig want daar kom ik nooit 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Basszje op 30-09-2013 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Schopje voor wie het interesseert :P

Ik heb de belastingdienst maar 's gebeld en die vonden het volgende:

- Je betaalt belasting in het land waar je werkt (fysiek), in mijn geval dus Oekraine.
- Als je geld via een Nederlandse belastingrekening gaat krijg je hier alleen mee te maken als je bezittingen ( box 3 ) boven de vastgestelde norm komen. ( Voor 2013 is dit een vast bedrag van € 21.139. - belastingdienst.nl ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
Een beetje een late reactie, maar ik had je update gemist bij mijn bookmarks.

Je eerste puntje zal in jouw geval wel kloppen, maar hoeft niet altijd te gelden. In jouw situatie, wanneer je minder dan 183 dagen in de Oekraïne verblijft.

Het tweede punt is enkel correct wanneer je inwoner (voor het belastingverdrag) van Nederland bent. En dat lijkt bij jou niet het geval. Dus al staat er op 1 januari een miljoen op de rekening, in Nederland betaal je er geen belasting over. In het buitenland waarschijnlijk ook niet, want daar wordt vaak de daadwerkelijk ontvangen rente belast ( die op een betaalrekening meestal 0 is).
Pagina: 1