(Bewust) knipperen halogeenlampen

Pagina: 1
Acties:

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Dag iedereen,

Voor een hobby project wil ik een aantal halogeen lampen (waarschijnlijk koplampen uit auto's, dimlicht of grootlicht) laten knipperen op muziek (lichtorgel).
Leuk en aardig, maar ik vroeg me af wat de levensduur is bij dat soort lampen als ik ze laat knipperen? Kunnen halogeenlampen hier tegen?

Uiteindelijk hoeven ze voor de show maar een aantal dagen te werken, maar het zou fijn zijn dat het die 3 dagen wel door komt. 3 dagen knipperen zou, volgens snelle berekeningen, neerkomen op ongeveer 100.000 keer knipperen totaal.

Als dit geen optie is, wat voor lampen (behalve LED lampen, duur met die lichtopbrengst) zouden dit wel aankunnen?

Alvast bedankt,
Niek

(PS: Ik denk ik zet het woord 'bewust' in de titel, zodat men niet denkt dat ik last heb van een knipperend lampje vanwege een dimmer of iets dergelijks ;-) )

[ Voor 10% gewijzigd door Niekk op 22-08-2013 13:38 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Alleen een koude start van een halogeen geeft een flinke stroompiek. Eenmaal wat temperatuur ingebracht is die stroompiek een stuk lager en zou het functioneren als lichtorgel geen probleem moeten zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Uhm, halogeenlampen worden erg kwetsbaar als ze niet op volle sterkte branden.

't Idee achter halogeen lampen is dat de temperatuur tot boven het kookpunt van de gloeidraad stijgt.
Het halogeengas ontwikkelt bij die temperatuur een dusdanig hoge druk, dat de gloeidraad niet verdampt.
Bij lagere temperatuur (die je krijgt als je de lamp dimt, of laat knipperen) ga je zien dat er een grijze aanslag op de binnenkant van het glas komt; dat was je gloeidraad.

Dit mechanisme versterkt zichzelf: naarmate er meer van de gloeidraad verdampt, wordt de draad dunner, en dus de weerstand hoger. Daardoor daalt het ontwikkelde vermogen (P=V2/R) en daalt dus de temperatuur nog verder. En zo is het kringetje rond.

Het grappige is we dat dit proces omkeerbaar is. Laat de lamp een kwartiertje op volle sterke branden, dan zal de aanslag op het glas weer verdampen en neerslaan op de gloeidraad (waardoor de weerstand daalt, dus het vermogen oploopt en daarmee de temperatuur)

Samenvattend zou ik voorstellen dat je na afloop van de show de lampen een kwartiertje op volle sterke laat branden, zo dat de gloeidraad kan regenereren. En zorg voor voldoende reserve-lampen ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Bij theatervoorstellingen e.d. zie je vaak dat de lampen niet helemaal uitgaan. Ze blijven nog een klein beetje gloeien. Daardoor kunnen ze ook sneller gestart worden, zonder de lamp gelijk op z'n flikker te geven.

Misschien dat dat nog een optie is?

Al zou ik me er voor 3 dagen niet al te veel zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Kortom:

- Ik zou er goed aan doen om de lampen te laten 'voorgloeien' (dat ze in ieder geval goed op temperatuur zijn)
- Na afloop ook gewoon aan laten staan, om ze te laten 'regenereren'
- Zorgen voor voldoende reservere lampen, mocht er een lamp sneuvelen tijdens de show

Hoe lang zou het (geschat) duren voordat een lamp op temperatuur is? Kan me voorstellen dat dat nooit heel lang kan duren...

Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Paar seconden, halogeenlampen kan je vrijwel direct na het aanzetten al niet eens meer aanraken.

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

Ik zie vaak dat ze gewoon naast de standaard halogeen lampen een strobe light setje toepassen in hun koplampen

zoiets als dit:
http://www.aliexpress.com...light-tail/548082302.html

en er zullen vast ook wel setjes bestaan die op muziek knipperen
Pagina: 1