Toon posts:

Monitor voor voornamelijk films

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Momenteel doe ik alles (films, gamen, browsen etc.) op het 15.6" FHD schermpje van mijn Asus N55SF.
Qua scherpte is dit scherm uitstekend en kleurweergave is acceptabel. , alleen de grootte begint nogal een probleem te worden. Daarnaast is het contrast nogal redelijk bagger. Donkere scenes in games en films zijn nogal bagger en bovendien kan de helderheid van het scherm ook nog wel wat beter. Maar afijn, genoeg geklaagd over het scherm van mijn laptop.

Waar ik naar op zoek ben:
-24"max, 27"mits deze in beeldkwaliteit duidelijk beter is tov 24"
-Full HD: Geen 1920x1200 of wat dan ook, gewoon 1080p
- HDMI
- <€350
- reactiesnelheid boeit mij niet bijzonder veel. <10 ms zal wel goed zijn. Ik game namelijk niet online en speel voornamelijk FIFA. .
- "felle kleuren". Om maar even een vergelijking te maken met mobiele telefoons, ik heb liever iets in de richting van Samsung AMOLED dan Sony LCD
- Goede zwartweergave.
- Kijkhoeken zijn niet echt van belang.

De monitor zal voornamelijk gebruikt worden voor het bekijken van films en series, browsen, microsoft office en zo nu en dan wat games.
Wat betreft scherm technieken, ik twijfel tussen VA en IPS panelen. VA lijkt me voor films en dergelijke het beste vanwege het contrast.

Shortlist:
-Asus MX239H voor 225 euro: 23", Prachtig design, goede beeldeigenschappen.

-BenQ GW2750HM voor 228 euro: 27"vrij simpel en saai design, qua beeldeigenschappen beter dan de Asus

-LG IPS277L voor 250 euro: 27" , aantrekkelijk design, qua beeldeigenschappen vergelijkbaar met de Asus.
of de goedekopere 23" variant mits deze qua beeldeigenschappen hetzelfde is

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2013 13:31 ]

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 09:57
Voordat deze topic verder gaat: als je graag films kijkt op je monitor is het dan geen idee om naar 21:9 monitoren te kijken? Ik zie dat je aangeeft dat je HD zoekt maar ik kan uit ervaring zeggen dat er nog erg veel films widescreen worden aangeboden op het internet. Persoonlijk vind ik het brievenbus effect erg storend dat je dan krijgt bij een 16:9 scherm.

Prima.

Verwijderd

Topicstarter
21:9 schermen zijn voor mij helaas te duur.Die kosten al gauw rond de 400 euro. Wat zwarte balkjes op het scherm vind ik persoonlijk niet erg storend. Vaak zet ik in vlc de beeldverhouding naar 16:9. Bovendien heb je bij series, die ik veelal in 720p download, sowieso geen last van balken.

Verwijderd

Topicstarter
Qua design spreekt deze pricewatch: LG IPS237L Zwart mij ook wel aan. Alleen vraag ik me af hoe hij het ten opzichte van de BenQ doet.

• Gholt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-08-2025

Gholt

Oliebol

Deze vind ik persoonlijk ook heel erg goed, ik heb hem zelf ook een week geleden besteld en heb hem sinds een paar dagen binnen en ben er erg tevreden mee, misschien ook wat voor jou?
pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Laagste prijs is 177 euro bij Azerty, http://azerty.nl/producte...080-fullhd-ips-zwart.html

[ Voor 21% gewijzigd door Gholt op 23-08-2013 16:02 ]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-02 14:40

EMP

Krulloos!

Ik sluit mij aan bij Gholt. De Dell Ultrasharps hebben een erg goede beeldkwaliteit, en ook belangrijk, goede kijkhoeken. Als je er een beetje schuin voor zit, of wat lager (op een bank/bed oid) dan kun je het met deze monitor nog prima zien.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
Kijkhoeken zijn voor mij totaal niet van belang. Bovendien heeft deze ultrasharp veelal last van backlightbleeding. Tevens schijnen de zwartwaarden ook niet al te best te zijn. Voor het bekijken van films en dergelijke valt deze in mijn optiek dus af.

• Gholt
  • Laatst online: 02-08-2025

Gholt

Oliebol

anders nog een alternatief, deze gebruik ik op dit moment als 2de scherm wanneer ik aan het streamen of modden ben m'n oude beeldscherm Hij is nogsteets erg goed (vind ik) maar ik vind IPS gewoon een stuk mooier pricewatch: BenQ XL2411T Zwart
Is een 144Hz scherm met 1ms reactietijd, ik gebruikte hem vroeger puur en alleen voor gaming maar sinds hoge Hz en Reactietijd me geen reet kunnen schelen ben ik overgestapt naar een IPS.
(Enige nadeel is, hij is wel heel erg duur)

[ Voor 27% gewijzigd door Gholt op 23-08-2013 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist besloten om mijn budget naar 350 euro op te krikken met dezelfde vereisten:
-Goede kleurweergave (kleuren die van het beeld afspringen)
-goed contrast + zwartweergave voor films
-27" mag desnoods ook mits 24" alternatieven duidelijk minder zijn.

• WarShadow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-01 11:14
Volgende monitor voldoet aan al jou eisen:

http://tweakers.net/price...237l-zwart/specificaties/

Gebruik zelf de 27'' variant en bevalt zeer goed.

http://tweakers.net/price...277l-bn-zilver-zwart.html

Verwijderd

Topicstarter
verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2013 13:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist even de review van de Asus MX279 op hardware.info gelezen.
De testresultaten waren redelijk positief.
Aangezien ik graag de 23"-versie wil vroeg ik me af of beide panelen identiek zijn en de review van de 27" dus representatief is voor de 23"?

In deze test kwamen ook de testresultaten van de door mij al eerder genoemde BenQ GW2450HM en GW2750HM voorbij. Wat mij opviel was dat de 27" versie van BenQ opvallende goede testresultaten neerzette met een erg hoog contrast, hoge helderheid en goede uniformiteit. Met een prijs van zo'n 230 euro lijkt me dit een erg goede optie. http://nl.hardware.info/r...en-helderheid-en-contrast

Daarnaast werd de pricewatch: LG IPS277L-BN Zilver, Zwart ook goed beoordeeld.

Ik twijfel dus tussen de:

-Asus MX239H voor 225 euro: 23", Prachtig design, goede beeldeigenschappen.

-BenQ GW2750HM voor 228 euro: 27"vrij simpel en saai design, qua beeldeigenschappen beter dan de Asus

-LG IPS277L voor 250 euro: 27" , aantrekkelijk design, qua beeldeigenschappen vergelijkbaar met de Asus.
of de goedekopere 23" variant mits deze qua beeldeigenschappen hetzelfde is

Alles hierboven is gebaseerd op de reviews van hardware.info, er van uitgaande dat deze website redelijk betrouwbaar is.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou voor films zeker geen IPS gebruiken, want, het contrast is ruk. 1:1000 is gewoon knudde, en een typisch probleem voor IPS panelen. Alle andere kleuren zijn prima, maar zwart is ruk. En in de meeste films is dus veel zwart.

Mijn keus: BenQ AMVA scherm: kleuren vergelijkbaar met de Dell's, maar een veel beter contrast van 1:4000. Het enige nadeel is de iets mindere kijkhoek, maar, deze is lang niet zo slecht als TN.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_gw2750hm.htm is een zeer goede review over de GW

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:39:
Ik zou voor films zeker geen IPS gebruiken, want, het contrast is ruk. 1:1000 is gewoon knudde, en een typisch probleem voor IPS panelen. Alle andere kleuren zijn prima, maar zwart is ruk. En in de meeste films is dus veel zwart.

Mijn keus: BenQ AMVA scherm: kleuren vergelijkbaar met de Dell's, maar een veel beter contrast van 1:4000. Het enige nadeel is de iets mindere kijkhoek, maar, deze is lang niet zo slecht als TN.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_gw2750hm.htm is een zeer goede review over de GW
Ja dat dacht ik dus ook. Nu nog de keuze maken tussen de 24 en 27 inch variant.

Ik vraag me alleen af of ik na de aanschaf zaken als contrast, helderheid en gamma nog moet aanpassen om het best mogelijke beeld te krijgen (net als ze in de review van tftcentral doen). Ik wil graag voor de aanschaf van de dit scherm de goede waarden voor me hebben aangezien ik geen behoefte heb om maandenlang naar een scherm te gluren welke in potentie veel beter kan.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand met tips?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zojuist de Benq GW2750hm besteld. Ik ga deze dmv HDMI op mijn laptop aansluiten.
Voor zover ik weet gaan zowel video als audio over hdmi en ben ik waarschijnlijk dus genoodzaakt om de audiojack ingang achterop de monitor te gebruiken voor mijn speakers.

Een veelvoorkomend probleem bij monitoren is echter dat er nogal veel ruis uit de audiojack ingang komt.
Iets wat voor mijn absoluut onacceptabel is.

Mijn vraag is dus of er, behalve het gebruiken van een hdmi->dvi kabel, een mogelijkheid bestaat om HDMI exclusief te gebruiken voor video en het geluid gewoon over de audiojack van mijn laptop te laten gaan?

• EricChang
  • Laatst online: 25-02 08:05
Je kunt je speakers ook gewoon op je laptop aansluiten, zoals je gewend bent.
Waarom zou dat niet werken?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02 20:45
Je kan bij "playback device" op je PC (in het volume menu) gewoon kiezen tussen je HDMI en audiojack uitgang voor het geluid.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heb ik mijn nieuwe monitor binnen gekregen.
Alles werkt perfect op het feit na dat bij het afspelen van video bestanden in zowel VLC als WMP, de kleuren extreem vervaagd zijn. Zwart is grijs, groen is paars etc. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Mijn GPU is een Nvidia GT555M. Ik heb het met meerdere bestanden geprobeerd in zowel VLC player als WMP maar beide vertonen hetzelfde probleem.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:36
Verkeerde codecs of een verkeerd kleur profiel misschien?

Verwijderd

Topicstarter
heb het probleem zojuist opgelost door in het nvidia control panel de kleurinstelling op die van Nvidia te zetten ipv die van de desbetreffende mediaspeler.
Pagina: 1