Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC start niet in 1 keer door

Pagina: 1
Acties:

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 11:00
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik mijn machine geupgrade naar een i7 2600K, 16gb, asus mobo(geen high end game bord je, een redelijk normale), een ssd en een MSI twinfroz3 6950.

Nadat alles in de kast geschroeft was heb ik de machine aangezet. En sindsdien is het volgende aan de hand.

Na het indrukken van de power knop, hoor je hard een fan af gaan. Het lijkt dat door te gaan met booten, maar er komt een powerdown. Dit gebeurt dan nog 2 tot 3 keer voordat de machine volledig verder gaat met de boot. Als het eenmaal aan het booten is, dan is het ook zo in het inlog scherm van windows. En je zou toch eigenlijk verwachten dat dit in 1 keer door gaat.

Ik heb me er eigenlijk nooit echt druk om gemaakt, want uiteindelijk werkt het gewoon en kan ik gamen, maar ik heb mijn zinnen gezet op een nieuwe grafische kaart, gezien deze een pleuris lawaai maakt bij load. (mijn vorige 49xx was ook bij load lekker stil). En ik dacht, misschien is hier iemand die een idee heeft wat die delayed boot oid veroorzaakt en hoe ik dat uit kan zetten. Of dat er misschien een kabeltje niet goed zit etc. Voordat ik zelf ga pielen en misschien meer stuk maak dan heel. Iemand een idee?

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Haal je de spanning van je computer af als de PC uit staat?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hann1BaL schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:52:
Haal je de spanning van je computer af als de PC uit staat?
Dat doe ik al ruim 8 jaar bij mijn voeding, en heeft geen verband met de beschrijving in de TS,

TS : Post de volledige specificaties van je PC, bijvoorbeeld merk en type en leeftijd van de voeding, heb je bolle condensatoren op je moederbord (lijkt mij erg stug gezien de leeftijd).

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:16
Klinkt eigenlijk alsof je automatische overclock hebt aanstaan op je moederbord. Kan dat het toevallig zijn ? Auto Tuning heet dat en kan geactiveerd worden via BIOS maar ook vaak via een knopje op het mobo.

Verwijderd

Dit lijkt op een verkeerde configuratie (busspeed, clockspeed, memoryspeed/latency, etc). Op het moment dat dit onjuist is geconfigureerd in de BIOS zal je machine terugvallen op 'basic' settings die wel werken. Dit gebeurt vaak na een keer of 2-3 gereboot te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 12:04 ]

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:55
Ik heb vrijwel exact hetzelfde als wat TS beschrijft. Wanneer ik op de powerknop druk krijg ik het post screen te zien, vervolgens een paar biepjes waarna de pc herstart en ik weer post te zien krijg. Hierna gaat hij gewoon vrolijk door naar Windows

Nooit druk om gemaakt maar ik ben wel benieuwd waardoor dit komt :P

• ye-roon
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 12:03:
Dit lijkt op een verkeerde configuratie (busspeed, clockspeed, memoryspeed/latency, etc). Op het moment dat dit onjuist is geconfigureerd in de BIOS zal je machine terugvallen op 'basic' settings die wel werken. Dit gebeurt vaak na een keer of 2-3 gereboot te hebben.
Dit lijkt me inderdaad best logisch. Of dat wat Bastiaan zegt.

Enig idee hoe dit te checken, gewoon ff standaard settings herstellen in het bios? Volgens mij heb ik daar nooit wat mee gedaan, muv de onboard geluidskaart uitzetten omdat ik mijn eigen geluidskaart heb :)

En ik zal het boek van me mobo er is bij pakken misschien dat ik daar wat kan vinden over auto tuning.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Lip schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:56:
[...]

Dat doe ik al ruim 8 jaar bij mijn voeding, en heeft geen verband met de beschrijving in de TS,

TS : Post de volledige specificaties van je PC, bijvoorbeeld merk en type en leeftijd van de voeding, heb je bolle condensatoren op je moederbord (lijkt mij erg stug gezien de leeftijd).
Dat het bij jou al 8 jaar geen invloed heeft betekent dat het bij niemand effect kan hebben? 8)7 Dus als ik een product heb dat al jaren werkt, werkt het bij iedereen al jaren, want n=1 is een goede steekproef ;) ? Voorbarige conclusies maakt het leven makkelijk nietwaar?

Sommige voedingen hebben even nodig voordat een computer opstart nadat de spanning er op is gezet. Dat hoort niet, maar gebeurt wel. Dan kan het precies de aangegeven symptomen veroorzaken. Even aan, toch niet doorstarten. Daarna lukt het alsnog wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 22-08-2013 15:06 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dan ligt de oorzaak ergens anders, in dat geval is het een verkeerde combinatie van het moederbord en de voeding. Niet aan het inschakelen en uitschakelen van de voeding. Dat het bij de 2e "boot" wel werkt, om vervolgens te zeggen niet meer de computer d.m.v. een stekkerdoos uit te schakelijken is eigenlijk een lapmiddel.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• ye-roon
Ik heb het gevonden denk ik. Het was zo simpel als een bios update. Die heb ik net uitgevoerd en daarna een paar keer de PC helemaal uit gezet. Ff minuutje gewacht. Weer aangezet en hij start normaal door. Zonder weer uit te gaan.

Dus Junia: misschien ook even je bios updaten :)

Pagina: 1