Centrale afzuiging op bewegingsmelder

Pagina: 1
Acties:

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:00
Ok, ik ben zelf geen een elektrotechnische n00b, dus graag jip en janneke taal.
In m'n te bouwen badkamer wil ik graag boven de douche, een bewegingsmelder in het plafond integreren.
Deze moet reageren zodra iemand de douche instapt, en de centrale afzuiging in de hoogste stand schakelen. Standaard moet deze op de laagste stand draaien.

De centrale afzuiging is voorzien van een perilex stekker. Ik dacht zelfs aan zoiets maar heb geen idee hoe ik dit moet koppelen. Kan iemand een aansluitschema fabriceren :?
http://www.conrad.nl/ce/n...ais?queryFromSuggest=true
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/6000_6999/6200/6250/6250/625010_RB_00_FB.EPS_1000.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-08-2013 08:32 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat dan de voornaamste vraag is wat er moet gebeuren om de stand van de afzuiging te bedienen.

Kan je beschrijven hoe je de stand van de afzuiging kiest?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb jij een aansluitschema van je afzuiger? Heb je nog meer bedieningselementen zoals schakelaars ofzo? Wat moeten die doen?

• fRiEtJeSaTe
Het is voor onze nieuwe woning waarvan ik de sleutel nog niet heb...
Denk jullie dat het uberhaupt mogelijk is wat ik wil?

• Flake
  • Laatst online: 01-11-2024
Alles is mogelijk. Of dit met kant-en-klare onderdelen kan durf ik niet te zeggen.

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 17:21
centrale afzuiging wordt vaak vanuit de keuken geregeld met een 3 standen schakelaar.
Dus wat je moet weten is die schakelaar ook op je badkamer beschikbaar ? kun je daar een draad naar toe trekken (onzichtbaar natuurlijk ;-) ) of moet je verder weg met die draad en is dat te doen,

Wellicht een ander idee. Dit heb ik zelf en werkt goed. Mijn afzuiginstallatie is van het merk ITHO. daarbij heb ik een aparte draadloze zender met 4 standen 1,2,3 en 10 min max stand. die druk ik even in voor ik ga douchen en na de 10 min gaat de afzuiging weer terug naar stand 1.

Plaatje van het ding.
Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ventilatieland/article29323157.jpg

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:37

bonyuri

Investigator!

Ik heb een centrale afzuiging via een BUVA installatie.
In de badkamer heb ik daarvoor een losse (RF?) afstandbediening.

De centrale afzuiging kan aangestuurd worden door een 0->10 volt signaal aan te bieden.

Afbeeldingslocatie: http://www.passiefhuismarkt.nl/custom/page_content/1108_large.jpg

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 23:25
Perilex stekker, hoogstwaarschijnlijk dus een 3 standen schakelaar sturing.
Gewoon een bewegingsmelder met een wisselcontact of een bewegingsmelder die een 230V (-DIN) relais stuurt met een wisselcontact, deze zal dan de spanning van de lage stand naar de hoge stand overschakelen (L3 bijschakelen) zolang de bewegingsmelder signaleert.

Mocht je ook nog een 3 standen schakelaar willen gebruiken wordt het iets ingewikkelder, je zou dan de voeding naar de schakelaar moeten onderbreken (via het wisselcontact) en deze voeding schakelt dan naar de hoge stand (stand 3 toe).

Een RF oplossing zoals hierboven aangegeven is natuurlijk ook mogelijk, en kant en klaar, alleen niet op beweging. Misschien dat je boxventilator ook nog wel een IR sensor als accessoire heeft maar dat zou je je installateur moeten vragen. Op mijn manier kan het sowieso. (Mits je boxventilator niet op alle 3 de draden prik nodig heeft voor stand 3, maar volgens mij dat bij de meeste niet zo).

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 24-08-2013 16:09 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightriderron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-07 21:16
hoi,

bij een Itho box kun je heel simpel de L3 overbruggen met een bewegingsmelder.

op de stekker zit een plaatje van de aansluiting, gewoon die PIR parallel er overheen zetten.
dan kan je daarnaast ook gewoon de 3 standenschakelaar blijven gebruiken.

mocht je een Itho CVE rft hebben kan ik je wel wat meer info geven. My job place ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 07:36

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb de afzuiging in de badkamer geregeld via een hygrometer, is het vochter dan een instelbaar percentage dan gaat ie harder werken. Heb m zelf ingesteld op 65%, dat bleek de beste balans tussen continu loeien (bij een te laag percentage) en niet op tijd aan springen (te hoog, en dus een beslagen spiegel :P). Lijkt me logischer dan via een bewegings-sensor. Als ik me sta te scheren hoef ik geen fan op volle toeren en als je in een heet bad stil ligt is het wel vochtig maar heb je kans dat je niet genoeg beweegt voor de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Bewegingsmelder moet natuurlijk alleen boven de inloopdouche reageren. Hygrometer is ook een optie.
Nadeel van een hygrometer lijkt me de wisselende luchtvochtigheid in de zomer. Plus de door jou genoemde middenweg. Ding begint pas af te zuigen als de vochtigheid al behoorlijk is.
Heb je toevallig de hygrometer van Stork? RF?

[ Voor 58% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 25-08-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nightriderron schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:30:
hoi,

bij een Itho box kun je heel simpel de L3 overbruggen met een bewegingsmelder.

op de stekker zit een plaatje van de aansluiting, gewoon die PIR parallel er overheen zetten.
dan kan je daarnaast ook gewoon de 3 standenschakelaar blijven gebruiken.

mocht je een Itho CVE rft hebben kan ik je wel wat meer info geven. My job place ;)
Maar dan moet je ook echt de bruine op de L en de blauwe op de N aansluiten.
anders gaat alles juist uit :+

Iperf

Pagina: 1