• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Sinds enige tijd heb ik in twee PC's een Crucial V4 SDD 64GB geplaatst.
Mijn verwachting was een snellere PC, helaas valt dit erg tegen, vandaag ben ik er denk ik achter gekomen wat het probleem, maar helaas weet ik de oplossing niet.

Eerst even de problemen die ik ervaar:
- Traag bij opstarten van Word, Exel, Chrome etc.
- Laden van iedere internet pagina duurt lang
- PC freezed af en toe, voor maximaal een minuut

Vandaag heb ik een test gedaan bij de SSD met CrystalDiskMark en ik kreeg onderstaande resultaten.

--------------Read (mb/s)------Write (mb/s)
Seq---------191.50-------------40.14
512K--------153.10-------------5.337
4K-----------13.40--------------0.473
4KQD32-----57.66--------------0.514

Naar mijn idee zijn deze waarden aan de zeer lage kant.

Ik heb CyrstelDiskMark ook eens mijn andere hardeschijf in de PC laten testen, dit is dus voor de duidelijkheid GEEN SSD, dit is mijn data schijf, daarbij krijg ik de volgende waarde:

--------------Read (mb/s)------Write (mb/s)
Seq---------111.10-------------109.10
512K--------42.55--------------47.29
4K-----------0.589--------------0.646
4KQD32-----0.645--------------0.656

Wat mij opvalt als ik deze data vergelijk met die van de SSD is het volgende:
-Als eerste; de normale HD is bij het schrijven van grotere bestanden gewoon VELE malen sneller dan dat de SSD is, dat kan naar mij idee niet kloppen
- Als tweede; in beide datasets is naar mijn idee de lees en schrijf snelheid van de 4K en 4KQD32 erg laag, met name de SSD.

De normale harde schijf is niet echt heel nieuw, ik gok een jaar of 4 á 5 oud.

Beide tests zijn uitgevoerd terwijl de PC geen verdere taken hoefden uit te voeren en alle programma's waren zoveel mogelijk uitgeschakeld, op de antivirus scanner na bijvoorbeeld.

Specs van de PC:
Firmware SSD: S5FAMM25 (nieuwste voor zover ik weet)
Windows 7 Ultimate 64-bit
Moederbord: AsRock A75M-HVS
8GB DDR geheugen
AMD A8-3870K Black Edition, 3Ghz

Wie heeft er een idee waar dit aan kan liggen?
Alle tips zijn welkom...

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Is de firmware van je mass storage controller up to date?

Ik heb met diverse PERC en P4xx controllers gemerkt dat er enorme performancewinst kon zijn als je de firmware updatete. Vooral de writeperformance schoot omhoog, zowel met als zonder BBWC/FBWC.

[ Voor 75% gewijzigd door Trommelrem op 22-08-2013 00:46 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38

D4NG3R

kiwi

:)

Gebruik AS SSD ipv CDM. Zorg er verder voor dat zoals Trommelrem aangeeft je firmware up-to-date is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Staan de controllers wel op AHCI? Correcte storage drivers geinstalleerd? Post eens screenshots van AS SSD.

https://discord.com/invite/tweakers

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Allereerst: bagger SSD die ook nog eens klein (dus minder snel met writes) is.

Ondanks dat zijn je 4k write waardes zo laag dat ik me afvraag of je partitie wel aligned is of er iets anders mis is. Je 4k reads komen niet echt veel hoger met dit aparaat en je mainboard waarschijnlijk.

Hoe heb je Windows erop geïnstalleerd? Schone installatie of via 1 op 1 overgezet vanaf je hdd?

Nieuwste AMD chipset drivers voor je mainboard geïnstalleerd (vanaf site AMD)?

Post inderdaad eens een screenshot van AS SSD.

Mijn tip: dump die V4 en neem een grotere M500 ;)

• Jasperzzz
De Controllers staan op AHCI, ik heb een schone/nieuwe installatie van Windows gedaan op de SSD.
Via de AMD site heb ik de chipsetdrivers geïnstalleerd, deze:
http://support.amd.com/us...Pages/raid_windows.aspx#2

Ik ben er ook achter gekomen dat deze SSD niet de mijn beste koop is, maar ik wil toch proberen om er nog wat profijt uit te halen :)

AS SSD is momenteel een benchmark aan het uit voeren, maar het ziet er naar uit dat dat nog wel ff gaat duren voordat die klaar is. Zodra de benchmark klaar is zal ik de screenshots hier plaatsen.

@rookie.no1, hoe weet ik of mijn SSD goed aligned is? En wat houd dit precies in?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

De Crucial V4 zijn eigenlijk SSD's met een USB-stick controller (Phison geloof ik), deze halen inderdaad geen hoge continu snelheden maar hebben wel nog steeds een vrij OK latency en 4K-snelheid. Maar ze zijn inderdaad niet geschikt als je een snelle SSD wilt.

Vergeet echter niet dat een "snelle SSD" niet betekent hoge continuous throughput maar hoge 4K-waardes en lage latency. Je kiest ook geen auto om zijn maximum snelheid, maar zijn algemene prestaties.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Zo grappig dat iedereen CiPHER nalult over dat de Crucial V4 controller ookwel een Phison controller een USB controller is...

Ja Phison staat bekend om USB-stick controllers, maar de controller die in de V4 zit is een serie die ook in andere SSD's worden gebruikt en die SSD's doen wel wat ze moeten...
Met de V4 heeft crucial gewoon zelf gefaalt, meer niet.

Met dat gezegd, een andere opmerking nog...
USB sticks zijn geoptimaliseerd voor sequentiele transfers, gezien dit de minste intelligentie eist van een controller...
Dus de claim, slechte sequentieel goede 4k moet precies andersom zijn... Goede sequentieel en BAGGER 4k...

[ Voor 32% gewijzigd door Swordlord op 22-08-2013 10:59 ]

• Jasperzzz
Echt hele hoge snelheden had ik ook niet verwacht, maar ik heb een SSD genomen zo dat het allemaal iets soepeler werkt. Windows start bijvoorbeeld wel snel op, althans het bureaublad is er binnen een paar seconden, maar voordat je daadwerkelijk iets kan doen duurt dan weer even.

Maar het lijkt erop dat deze SSD momenteel vele malen trager is dan een gewone HD. Daar ben ik achter gekomen doordat de gehele PC gewoon traag reageert op alles en dat moet toch beter kunnen, ook met deze SSD lijkt me. Anders kan ik net zo goed de gehele SSD weg gooien en Windows installeren op de dataschijf.

• redfoxert
  • Niet online
Je hebt nog altijd die screenshot niet gepost van AS SSD. Daaruit kunnen we al veel info halen waar we nu naar moeten gissen, of op basis van aannames van jezelf.

[ Voor 12% gewijzigd door redfoxert op 22-08-2013 10:58 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Swordlord schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:53:
Zo grappig dat iedereen CiPHER nalult over dat de Phison controller een USB controller is...

Ja Phison staat bekend om USB-stick controllers, maar de controller die in de V4 zit is een serie die ook in andere SSD's worden gebruikt en die SSD's doen wel wat ze moeten...
If it acts like a USB stick and performs like a USB stick, it probably is a USB stick :P

Inderdaad "aap" ik CiPHER na omdat zijn uitleg het meest logische klinkt, ik ga niet elke stelling die iedereen maakt natrekken op bron en accuraatheid, vooral niet als die persoon in mijn ogen met regelmaat betrouwbare informatie geeft.
Met de V4 heeft crucial gewoon zelf gefaalt, meer niet.
Dat vooral, maar ik zou die "meer niet" weglaten, aangezien het een fail van serieuze proporties is :)

Ik heb trouwens zelf ook een 64GB v4 en ik kan de mening van CiPHER zeker volgen, evenals de talloze ervaringen over de extreem slechte prestaties.

• Jasperzzz
redfoxert schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:58:
Je hebt nog altijd die screenshot niet gepost van AS SSD. Daaruit kunnen we al veel info halen waar we nu naar moeten gissen, of op basis van aannames van jezelf.
Correct, momenteel is AS SSD al ongeveer 45 minuten bezig met benchmarken en nog steeds niet klaar.
Klopt het dat dat altijd zo lang duurt?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Met dergelijk lage waardes kan as ssd wel lang duren. Ik heb deze bench ook wl eens op een usb stick geprobeerd, maar na 15 minuten opgegeven, hij kwam er niet door.
Ter vergelijking, een SSD doet het normaalgesproken in een minuutje of 2.

edit: je kan de test nogmaals doen, dan alleen seg aanvinken, dat gaat wel snel. Je 4k waardes zijn gewoon zo langzaam dat deze bench er niet doorkomt.
Je kan linksboven zien of er goede alignment is er staat daar dan 1024 ok in het groen of iets dergelijks. Ook de gebruikte driver staat daar.

[ Voor 38% gewijzigd door Reepje op 22-08-2013 11:05 ]

• Jasperzzz
Reepje schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:02:
Met dergelijk lage waardes kan as ssd wel lang duren. Ik heb deze bench ook wl eens op een usb stick geprobeerd, maar na 15 minuten opgegeven, hij kwam er niet door.
Ter vergelijking, een SSD doet het normaalgesproken in een minuutje of 2.
Lol een minuutje of 2, dan denk ik toch dat ik hier geen SSD heb maar gewoon een ordinaire usb stick :'(
Ik ben benieuwd wat voor een waarden eruit komen.
Dit is een screenshot voor zover die nu is:
Afbeeldingslocatie: http://img541.imageshack.us/img541/8027/9v2p.jpg

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

80MB/s write speed lijkt me ruim in orde voor deze SSD (64GB v4), maar je ziet nu ook hoe slecht de 4K waardes zijn. Volgens AS-SSD is hij ook 4K-alligned ("1024 K - OK") dus het probleem is gewoon de SSD die het te druk heeft. Overactief antivirus programma toevallig ?

Anders wordt het uitkijken naar een goede SSD zoals de Crucial M500, Samsung 840 EVO/Pro, Intel 330 of de betere Plextor SSD's.

• Reepje
  • Niet online
Dat ze zoiets nog durven te verkopen.
Soms is goedkoop duurkoop.

Ik zou maar snel een echte ssd gaan kopen. Deze zou je dan nog kunnen inzetten om je films of grote iso bestanden op te slaan.

Wat betreft die phison controller. Als andere ssd's het al gebruiken, moet je echt met een vergrootglas zoeken. Voorlopig zie ik in de pricewatch alleen een (1) patriot torqx die deze controller gebruikt, te krijgen bij 1 winkel in duitsland (amazon). En die hebben er slechts 1op voorraad. Zal al wel jaren zo zijn, want wie geeft nu 500 euro voor een sata300 ssd 256gb met phison controller. Ik ben dan wel benieuwd welke ssds swordlord kent die deze controller gebruiken en wel doen wat ze moeten doen...

• Jasperzzz
Ik mag toch in ieder geval verwachten dat deze SSD dezelfde prestaties levert als een normale HD.
Mijn problemen zoals ik die in de eerste post heb beschreven die worden naar mijn idee toch veroorzaakt door de slechte prestatie van de SSD, correct me if i'm wrong!

Zojuist is AS SSD klaar met z'n benchmark zie plaatje hieronder voor de resultaten.

Afbeeldingslocatie: http://img829.imageshack.us/img829/6425/8otj.jpg

Ik zal de antivirus scanner (avast) eens uitschakelen en kijken of dit een verschil maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Jasperzzz op 22-08-2013 12:18 ]

• Reepje
  • Niet online
Het kan ook zijn dat deze schijf niet lekker werkt met je amd setup. Want de resultaten zijn inderdaad wel erg slecht.
Er zijn 2 factoren die ik zo snel kan bedenken die de erg lage scores ook kunnen verklaren. Het kan zijn dat je ssd zwaar op een buffer leunt. Als deze intern is, dan kan je daar niets aan doen. Zelf heb ik een kingston ssd. Als ik daar een ssd bench op laat lopen, stroomt de buffer snel vol, en presteert die slecht. Als ik de computer idle laat en dan na een tijdje uitsluitend de 4k test run, krijg ik betere resultaten.
In windows kan je ook de schrijf buffer uit of aanzetten. Soms maakt dat uit.

En verder, misschien staat de schijf te vol? 15 tot 20 GB moet je denk ik toch wel echt vrij houden.

• Jasperzzz
Ik heb zojuist de buffer in Windows uitgeschakeld voor de SSD. Er is nog 25GB ruimte op de schijf over.

En hoe kan ik zien/testen of mijn SSD teveel op z'n interne buffer leunt zoals jij dat noemt?

• Reepje
  • Niet online
Ik weet niet eens of je die wel hebt. Ik weet alleen dat mijn kingston zich daarin aardig kan verslikken.

Maar hoe je het ook wend of keert, het is een goed idee om er echte ssd's in te zetten. Gelukkig zijn ze niet meer zo duur, en de -bijna- goedkoopste is tegenwoordig ook -bijna- de beste (samsung evo). Zowiezo een goede investering, maar zeker voor jouw. Want als ik het zo een beetje inschat heb je het nu echt wel gehad met die pruldingen, en zit je je er nu constant aan te ergeren.

• Jasperzzz
Misschien is een andere SSD wel een goede oplossing, maar dat neemt toch nog niet weg dat deze SSD betere prestaties moet kunnen leveren. Momenteel voelt deze SSD VELEN malen traag aan dan een normale HD.
Ik denk dat ik eens een normale HD in de PC erbij stop en daar Windows 7 op ga installeren om te kijken en voelen of ik dan nog steeds dezelfde problemen ervaar. Zo niet, dan is de SSD echt de boosdoener.

• Reepje
  • Niet online
Dat is een goed plan.
Maar bedenk wel dat er een mogelijkheid is dat je een "fout" programma op de ssd hebt (brakke driver, malware whatever) die roet in het eten gooit.

Om er helemaal zeker van te zijn zal je dus ook een verse install op je ssd moeten doen.

Edit. Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik zie wel dat je de windows systeem partitie niet op de ssd hebt staan (die staat waarschijnlijk dan op de hdd). Ik weet niet of dit de snelheid beïnvloed, maar het is beter om deze partitie ook op de ssd te hebben.
De reden dat je systeem partitie op de hdd is terechtgekomen, is dat je windows hebt geinstalleert terwijl de hdd ook nog zat aangekoppeld. De systeem partitie gaat dan automatisch naar de hdd.

[ Voor 46% gewijzigd door Reepje op 22-08-2013 13:28 ]

• redfoxert
  • Niet online
De write access times zijn ook VEEL te hoog voor een SSD. Zelfs voor deze v4. Ik zou toch eens met een schone Windows installatie proberen en eventueel in een ander systeem. Anders de SSD terug voor RMA.

• Jasperzzz
Ik heb zojuist een andere HDD aangekoppeld waar toevallig nog een Windows 7 installatie op stond.
Dit betreft een 2.5" 320GB HDD, dus geen SSD. En raad eens; de PC voelt velen malen sneller aan. Ik zal straks even een benchmark draaien van deze hardeschijf.

De Windows installatie op de SSD is vers, gisteren geheel opnieuw geïnstalleerd, maar direct na installatie voelde ik alweer dezelfde problemen.

Het klopt inderdaad dat ik de HDD niet heb afgekoppeld gedurende de installatie van Windows, zou dat veel uit maken?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dit voelt eerder aan alsof de firmware van de mass storage controller niet up to date is. Ik heb precies hetzelfde ervaren met de PERC5/6/H200/H700 en met de P410i. Met de oudere firmwares zijn de consumenten-SSD's van Samsung en Intel enorm traag. Precies zoals jij het beschrijft. Ook in non-RAID configs en ook met FBWC. Pas na een firmware update worden ze snel.

Ik lees nergens of je de firmware van de mass storage controller al hebt geupdatetet. Of dat je een andere mass storage controller hebt geprobeerd. AHCI of Legacy moet overigens in de praktijk niet veel uitmaken: Pas als je je SSD zwaar belast, dan kun je verschil gaan merken.

• Jasperzzz
Ik heb de firmware van de SSD inderdaad niet geupdatetet, maar als ik kijk welke firmware er op de SSD staat is dit de nieuwste. Zou het kunnen dat deze firmware foutief is geïnstalleerd oid?

En wat bedoel je met de drivers van de mass storage controller? Is dat hetzelfde als de chipsetdrivers, deze:?
http://support.amd.com/us...Pages/raid_windows.aspx#2

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Je linkje werkt niet helemaal maar verwijst ws naar deze pagina? Die zou je idd eventueel nog kunnen proberen aangezien daar ook de AHCI driver bij in zit.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
En waar maak jij uit op dat hij een losse controller gebruikt ?
Hij geeft toch duidelijk aan dat hij de onboard sata gebruikt en die kun je niet upgraden doormiddel van een firmware.
Trommelrem schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:46:
Dit voelt eerder aan alsof de firmware van de mass storage controller niet up to date is. Ik heb precies hetzelfde ervaren met de PERC5/6/H200/H700 en met de P410i. Met de oudere firmwares zijn de consumenten-SSD's van Samsung en Intel enorm traag. Precies zoals jij het beschrijft. Ook in non-RAID configs en ook met FBWC. Pas na een firmware update worden ze snel.

Ik lees nergens of je de firmware van de mass storage controller al hebt geupdatetet. Of dat je een andere mass storage controller hebt geprobeerd. AHCI of Legacy moet overigens in de praktijk niet veel uitmaken: Pas als je je SSD zwaar belast, dan kun je verschil gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Ik ben momenteel bezig met de webshop om de SSD terug te doen. Zoals ik al ergens in mijn eerste post heb vermeld; ik heb nog zo'n exact dezelfde SSD die ik gebruik in een MSI Windbox DC100.
Die HTPC voelt sneller aan als de PC waar de andere SSD inzit, maar hieronder de Benchmark van de SSD uit de HTPC.
Graag jullie idee hiervan, zijn dat een beetje juiste waarden voor een Crucial V4?

Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/3600/vokg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Crisis, wat een 'snelheden'... Daar krijg je als consument toch een naar gevoel bij als je het woord SSD hoort.

Ik gok dat je er niet meer van moet verwachten en voor een HTPC iets minder belangrijk. Toch als het kan zou ik ze terugbrengen, zeker die ene waarvan gewoon iets niet in orde lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb zelf ook zo eentje en ik heb er een lichte Linux server op draaien omdat het voor andere dingen niet snel genoeg is. Maar helaas zijn deze prestaties normaal bij de SSD. Als je er een Secure Erase over laat gaan en een half uur (voor 64GB) wacht met power cyclen, zal hij beter presteren. Maar nadat alle pages een keer beschreven zijn, word je SSD een veredelde USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
rookie no. 1 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:14:
Crisis, wat een 'snelheden'... Daar krijg je als consument toch een naar gevoel bij als je het woord SSD hoort.

Ik gok dat je er niet meer van moet verwachten en voor een HTPC iets minder belangrijk. Toch als het kan zou ik ze terugbrengen, zeker die ene waarvan gewoon iets niet in orde lijkt te zijn.
Die ene die inderdaad echt slechte prestaties levert gaat voor garantie terug. En ik hoop van harte dat ik met iets bijbetalen een andere mag uitkiezen. Momenteel is die slecht SSD eruit en zit er een normale HDD in en de PC voelt gewoon velen malen sneller aan, behalve opstarten kost wat extra tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Ik mag van de webshop (azerty, erg goede en nette service afdeling) beide SSD's terug sturen en met iets bijbetalen krijg ik Curical M4 versie.
Ondanks dat ik de eerste SSD al ergens in april heb gekocht en de tweede ergens in mei kunnen ze toch nog retour, dat noem ik toch wel nette service.

Jullie ook bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Met Azerty heb ik altijd een zeer goede ervaring gehad maar dit slaat wel alles ! Toch wel een mooie deal natuurlijk, ze zullen zelf ook wel inzien wat voor een rommel-SSD's het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Standaard antwoord: TRIM wel geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

TRIM kan je niet "inschakelen", het kan enkel met een specifiek commando gedisabled worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
Ik ben ook erg blij met de service die Azerty hier levert. Ze gaven zelf ook toe dat dit geen goede SSD's zijn en deze kwamen zeer terug voor garantie etc. De medewerker van de serviceafdeling gaf aan dat bijvoorbeeld de Crucial M4 zelden terug komt voor een garantie geval.

Enigszins hebben ze het zelf ook een beetje verprutst bij de verkoop, toen ik namelijk de eerste keer een SSD bestelde wat dat een OCZ Vector nog iets. Na het plaatsen van mijn bestelling werd ik gebeld door Azerty met de mededeling dat deze SSD niet op voorraad was en het wel een week kon duren voor deze binnen was. De verkoper raadde mij toen aan om in plaats van de OCZ de Crucial V4 te nemen, deze was qua specificaties en prijs hetzelfde als de OCZ. Uiteindelijk blijkt dat dus niet helemaal waar te zijn.
Qua prijs en specificaties misschien wel hetzelfde maar qua kwaliteit bij lange na niet.

Al met al ben ik zéér blij met de service en afhandeling vanuit Azerty, het enige wat het mij kost ik twee maal verzendkosten en uiteraard het prijsverschil tussen de twee SSD's. Maar dat vind ik zelf meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

http://www.anandtech.com/show/6125/crucial-v4-ssd

Je Seq. Write is de helft lager dan wat ik bij Anandtech zie. Daar is het getest met een Intel systeem op een sata-poort van de intel-chipset.

Maar ook dan is de random performance niet geweldig:

Affordability comes at a price. While sequential performance is okay for a SATA 3Gb/s SSD, random read/write speeds are circa 2009. On paper it's still better than what hard drives offer, but not exactly what you would expect to see from a new SSD in 2012.

[ Voor 45% gewijzigd door Madrox op 27-08-2013 14:02 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1