• RonaldMeer
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-02 23:41
Beste medetweakers,

Sinds een paar weken heb ik last van black screens in windows 7 ( ultimate x64 sp1 ) .

Of ik nou aan het gamen ben (Black ops 2, Modern Warfare 1 & 3) , browsen op het internet, of muziek aan het luisteren ben, heb ik last van black screens.

Wat er op dat moment gebeurd:
Geluid slaat op tilt en stopt uiteindelijk na 2 seconden, beeld wordt zwartgrijs (niet helemaal zoals hij uit staat dus iets lichter ), toetsenbord reageert niet, bij indrukken caps lock gaat het lampje niet meer aan of uit, maar, alle fans blijven draaien in de pc net als de power led. De hdd led doet het ook niet meer.
Enige optie die ik dan heb: reset knop in drukken (of een paar seconden power knop )

Ik heb memtest86 uitgevoerd;
een paar uur met het ene bankje, een paar uur met het andere bankje en een paar uur tegelijk:
Geen errors..

Alle drivers zijn up to date!

Pc specs: (niets overgeklokt)

FX-6300 @ 3.5 ghz (stock cooler)
Sapphire HD 7790 Dual-X OC 1GB
Crucial 1600 mhz 8gb ddr3 (dual channel)
Corsair CX430
Western Digital 1 TB WD10EZEX
Sharkoon Vaya met 1 casefan.
TP-link wdn3800

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Zelf twijfel ik of de voeding wel genoeg Watt levert,
of dat er een defect is in de videokaart

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 10:22
Alhoewl Corsair PSU's niet van de allerbeste kwaliteit zijn, zijn ze ook niet heel slecht. 420 watt is zeker genoeg, al helemaal als je bijna idled (muziek luisteren of browsen) kan je hier echt op geen mogelijkheid overheen gaan.

Het klinkt meer als een probleem met je videokaart. Ik weet niet of je moederbord een onboard graphics processor heeft, zo ja dan kan je proberen om je videokaart er uit te halen en dan kijken of het probleem zich nog steeds voordoet.
Zo niet en als je toevallig nog ergens een grafische kaart hebt liggen kan je het ook proberen met die kaart.

[ Voor 5% gewijzigd door thescorpi0n op 22-08-2013 00:25 ]

• RonaldMeer
Dank voor je reactie!

Nee ik heb geen onboard graphics en ook geen losse videokaart,
Is er nog een andere manier om dat te testen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

thescorpi0n schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 00:24:
Alhoewl Corsair PSU's niet van de allerbeste kwaliteit zijn, zijn ze ook niet heel slecht.
Grappenmaker :+ Corsair steekt boven veel merken uit. Nee het is niet de uiterste top, maar behoort zeker wel bij de betere voedingen. De voeding welke de TS heeft voldoet ruim.

@TS: Heb je wel Memtest86+ (PLUS) gebruikt? Minimaal 8u (liever richting de 12u) draaien.

Ik zie dat je slechts een enkele casefan, en geen aftermarket processorkoeler hebt.

Hoe vallen de temperaturen uit onder stress? (Gebruik hiervoor HWmonitor icm Coretemp). Stresstest met Prime95 en Furmark (Eventueel nog een tegelijk).

Edit @ hieronder: Je deed het met de 1e zin klinken alsof Corsair gewoonweg ruk was ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 22-08-2013 01:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 10:22
D4NG3R schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 01:20:
[...]

Grappenmaker :+ Corsair steekt boven veel merken uit. Nee het is niet de uiterste top, maar behoort zeker wel bij de betere voedingen. De voeding welke de TS heeft voldoet ruim.
Corsair voedingen zijn zeker niet slecht, dat zei ik ook niet. Sterker nog, ik zei expliciet nog dat ze niet slecht zijn. De bouwkwaliteit van voedingen van XFX of Seasonic zijn echter vaak beter, maar het probleem zal hier - zoals ik ook al zei - niet aan de PSU liggen.

• RonaldMeer
Jaa ik heb de plus versie gebruikt volgens mij, en ik had tussen de 8 en 12 uur gedraaid..

Temperaturen komen van processor tot max 55 ongeveer,
Ik ben van plan om een case fan erbij te laten draaien, of denk je dat er ook een aftermarked koeler nodig is?

• RonaldMeer
Ik heb zojuist 2 maal achter elkaar een black screen gehad, alleen het typische was:

het geluid bleef doorspelen, maar mijn toetsenbord reageerde niet, zoals caps lock lampje e.d.

Is het dan dus toch de videokaart?

• RonaldMeer
Mede Tweakers,

Nadat ik wanhopig naar oplossingen heb geprobeerd te zoeken, blijft het probleem nog steeds bestaan..

Wat ik in de tussentijd gedaan heb:

Bios geupdate naar p1.40 (laatste versie)
Clean windows installatie, alleen de hoognodigste drivers geinstalleerd (dus geen xfast lan/usb/ram, instantboot e.d.)
Laatste AMD driver 13.12, dus geen bèta driver meer
Bij clean installatie dus ook alle nieuwste drivers gebruikt, ook vanaf asrock site gedownload die bij mijn mobo horen..

Iemand enig idee? Ik wordt er een beetje wanhopig van.. Zeker omdat er geen structuur in zit wanneer dit probleem zich voordoet. In windows logboeken is niks te vinden over het moment net voor ie uitviel, wel Kernel Power 41 (63) maar dit duidt er dus op dat windows niet goed is afgesloten(reset knop gebruikt).

Alvast bedankt!

• Lapti
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik zou proberen de videokaart in een andere machine (van vrienden of familie etc) te stoppen om te kijken of daar het probleem zich ook voordoet.

Ook al zou je voeding prima moeten zijn kan het ook geen kwaad om een andere te proberen, hoe meer je kan uitsluiten hoe beter.

• RonaldMeer
Okee zal ik proberen, thanks!

Denk je dat het ook op de een of andere manier met mn mobo te maken heeft?..
Aangezien niet alleen beeld wegvalt maar ook toetsenbord e.d. eruit vliegen (geen response als ik op capslock toets druk bijvoorbeeld, het lichtje)

• Lapti
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10-2025
Geen response op capslock is een teken dat de gehele machine niet meer werkt. Dat wil niet zeggen dat het aan het mobo ligt, dit kan ook andere hardware zijn die dat veroorzaakt.

• RonaldMeer
Ah okee..

Ik zal deze dagen proberen mijn videokaart ergens anders in te stoppen, alleen het punt is, het kan soms wel weken duren voordat het zich weer voordoet...

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
corrupte drivers? Fout van de laatste driver van AMD? Kun je niet beter gewoon terugdraaien met systeemherstel? Of de een na laatste drivers van AMD?

Heb je temperaturen en belasting van de videokaart? Als die namelijk niet te warm wordt en niet de hele tijd op 100% pompt, dan is het waarschijnlijk niet je kaart.

Laatste optie die me nu te binnen schiet: bitcoin miner! Die lopen tegenwoordig veelal via iehigh.exe (in c:\windows folder) en dergelijke en belasten je GPU vrijwel 100%, en verse installatie helpt alleen als je eerst de schijf formateert.

• RonaldMeer
Ik heb ondertussen verschillende driver versies geprobeerd vanaf dat ik hier last van heb (tijdje terug dus al), dus dat vraag ik me af..

Denk je dat deze installatie dus niet helemaal vers is, omdat ik hem inderdaad niet geformatteerd heb?

Load & Temperatuur zal ik in de gaten houden, maar volgens mij blijft ie max 65 graden.. Iemand enig idee hoe warm mijn kaart mag worden? (pricewatch: Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC)

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Zijn meer mensen met dit probleem.

Ik heb het zelf ook sinds 28-10-2013. Het is tot nu toe 5 keer gebeurd, maar alleen tijdens Cold Boots.

Gamen en andere dingen gaan zonder problemen

Ik ben er ook niet achter wat het is. Ik zit te denken aan een Windows Update die niet lekker werkt in combinatie met bepaalde Hardware/Software.

• RonaldMeer
Okee dat stelt me eigenlijk wel n beetje gerust haha ;)

Snap ook echt niet meer waar het vandaan kan komen..

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Op Guru3D loopt ook een draadje met mensen die dezelfde symptomen hebben.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=385109

Allemaal zo'n beetje 2-3 maanden geleden begonnen. Daarom vermoed ik dat het een Windows Update is in combinatie met bepaalde Hardware/Software.

Zo heb ik ook eens een probleem met YouTube video's gehad die Groen werden. Was een combinatie van NOD32 en een Windows Update.

• RonaldMeer
Okee thanks!

Trouwens, nou je t over groen scherm hebt bij youtube, ik had een paar dagen terug toen ik fullscreen aanklikte een paar minuten ook een groen filmpje inplaats van normaal!

• RonaldMeer
Die TDR verhogen ga ik maar eens proberen, kijken of dat het misschien allemaal is?..

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
Ik weet dat nvidia met problemen kampt die ervoor zorgen dat de stroomverdeling in je GPU verneukt wordt wat tot blackscreens leidt. Dat is ook waaraan gerefereerd wordt in dat Guru3D topic! Maar dat is dus NVIDIA en niet radeon...

Zelf dit probleem ook gehad en opgelost door een driver van vorig jaar (van voor dit probleem bekend was) te installeren. Misschien toch soort gelijk probleem bij radeon?

[ Voor 14% gewijzigd door Galeton op 02-01-2014 10:46 ]

• RonaldMeer
Jaa is ook zo, maar het klonk toch echt wel naar het probleem waar ik ook mee kamp...

Eerst dit eens proberen, als dit niet werkt kan ik altijd nog diep graven in driver versies toch?

• RonaldMeer
En daar zijn we weer..

Het probleem is er nog steeds en gebeurt nu bijna 1x per dag..
Nog steeds niks in windowslogboeken te vinden..

Memtest weer gedraaid, 9 uur ongeveer, geen errors..
TDR verhogen heeft dus geen verbetering gebracht..

What can i do next? :?

EDIT / Ik las laatst veel topics over compatibiliteit van het ram met processor en moederbord, kan het hier aan liggen? Kan ik proberen dit om te ruilen bij azerty? Heeft dat nut denken jullie?

[ Voor 26% gewijzigd door RonaldMeer op 12-02-2014 16:57 ]

Pagina: 1