Nieuwe pc, budget €500,- excl. videokaart

Pagina: 1
Acties:

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:01
Beste tweakers,

Graag zou ik een nieuw systeem aanschaffen echter zit ik te twijfelen tussen 2 systemen.

Sommige zullen misschien denken, daar heb je er weer een met ze Intel vs AMD probleem, ik heb vele topics doorgelezen maar kan zelf de knoop niet doorhakken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Simpele taken zoals wat office, internet, films, maar ook gamen zoals bijv. Battlefield 3 (BF4 in toekomst).
Ook vind ik het wel leuk om af en toe wat nieuwe spellen uit te proberen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €500,- excl. videokaart en randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van de week een Asus GTX 670 gekocht, voor €245,- was dat een mooie aanbieding.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 285,-€ 285,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,-

Verder heb ik al een muis, toetsenbord, Logitech Z623, 500GB Western Digital, 1TB externe HDD en een 27" Full HD scherm.

Nu is dus de keuze aan deze 2 systemen:

Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 159,48€ 159,48
1ASRock H87M Pro4€ 64,90€ 64,90
1Corsair Carbide 300R€ 60,95€ 60,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,50€ 59,50
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,73

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 134,50€ 134,50
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 62,86€ 62,86
1Corsair Carbide 300R€ 60,95€ 60,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,20€ 26,20
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,50€ 59,50
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,91

Beide komen op €500 incl. verzendkosten uit. Door voor goedkopere AMD cpu te gaan is er geld over voor een aftermarket cpu cooler waardoor overclocken (nog nooit eerder gedaan) tot de mogelijkheden behoort en wat misschien weer wat meer futureproof creëert. Echter heb ik gelezen dat de single core prestaties van intel stukken beter zijn en dat 8-core processors nog niet echt aan de orde zijn vandaag de dag.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de knoop door te hakken.

Met vriendelijke groet,

Valux7_

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

vandaag de dag is singlecore steeds minder belangrijk.

Voordeel van de AMD zal zijn dat ie stiller is onder load door de betere koeler.

People as things, that’s where it starts.

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 08:26
Single core prestaties zijn wel degelijk van belang in games. Meeste games gebruiken maar 1 core en dan kan single core performance wel verschil maken. Battlefield is 1 van de weinige spellen die gebruik kan maken van een quad core processor.
Ik denk dat de AMD processor een bottleneck kan vormen in games die geen gebruik maken van de extra cores, aangezien deze minder krachtig zijn.
En de intel processor is veel zuiniger, en verbruikt dus een stuk minder als je de pc veel gebruikt.
Ook ondersteund intel de pci express 3.0 standaard, deze is bij amd alleen te krijgen op 1 moederbord van 200 euro

Mijn PC

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
VasZaitsev schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:41:

Voordeel van de AMD zal zijn dat ie stiller is onder load door de betere koeler.
Dat is dan ook het enige voordeel dat hij heeft boven de intel.

Een andere koeler kan je achteraf altijd makkelijk bij installeren moest de stock van intel te luidruchtig voor je zijn.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

jorisderoo schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 00:13:
Single core prestaties zijn wel degelijk van belang in games. Meeste games gebruiken maar 1 core en dan kan single core performance wel verschil maken. Battlefield is 1 van de weinige spellen die gebruik kan maken van een quad core processor.
Ik denk dat de AMD processor een bottleneck kan vormen in games die geen gebruik maken van de extra cores, aangezien deze minder krachtig zijn.
En de intel processor is veel zuiniger, en verbruikt dus een stuk minder als je de pc veel gebruikt.
Ook ondersteund intel de pci express 3.0 standaard, deze is bij amd alleen te krijgen op 1 moederbord van 200 euro
Singlecore WAS belangrijk, 5 jaar geleden, nu niet meer. Alle moderne games draaien keurig op 4 cores [op spellen met gare engines zoals WoT of oude engines zoals WoW na], games in de toekomst kunnen wel eens [grote kans] 8 cores gebruiken. En dannog, geen enkel spel met singlecore engine draait slecht op AMD, hooguit minder.

In-game is het niet duidelijk hoeveel zuiniger Intel is, want, geen reviews daarover. Alleen maar natte-vingerwerk.

PCIE 3.0 is nu nog marketingonzin. PCIE 2.0 8x wordt nog maar net volledig gebruikt, 16x is 2x zo snel als 8x, dus is er nog een behoorlijke hoeveelheid headroom. Ook is 3.0 `slechts` 2x zo snel als 2.0. Nauwlijks een upgrade dus.
thibai schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 00:25:
[...]

Dat is dan ook het enige voordeel dat hij heeft boven de intel.

Een andere koeler kan je achteraf altijd makkelijk bij installeren moest de stock van intel te luidruchtig voor je zijn.
Meer cores, op full-load sneller en future-proofer zijn anders ook dingen die AMD beter maken dan Intel.

Intel heeft zuinigheid onder idle en single-core prestaties.

People as things, that’s where it starts.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:56
Er zijn wel benchmarks die ingame verbruik meten, doorgaans zit het max/piek verbruik van een FX8350 20-40W boven de i5, de 8320 zal (zonder OC) nog iets zuiniger zijn.
Bij gemiddeld 2 uur gamen per dag heb je het dan over 5 euro op jaarbasis.

Tijdens idle bepalen andere componenten het verbruik (voornamelijk het moederbord), de processor zelf verbruikt dan slechts een paar W.

Ik heb ook benchmarks gezien waarbij een systeem met de FX83xx in idle zelfs zuiniger was dan een i5 3570k setup.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 22-08-2013 00:51 ]

• MENACExz
mitsumark schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 00:49:
Er zijn wel benchmarks die ingame verbruik meten, doorgaans zit het max/piek verbruik van een FX8350 20-40W boven de i5, de 8320 zal (zonder OC) nog iets zuiniger zijn.
Bij gemiddeld 2 uur gamen per dag heb je het dan over 5 euro op jaarbasis.
Die 5 euro die ik bespaar op jaarbasis is te verwaarlozen in mijn ogen.

Ik had van Drlezie begrepen dat hij met hetzelfde moederbord en zelfs nog een stockkoeler (dacht ik) de 8320 heel gemakkelijk had overgeclocked naar een 8350. Dat er de mogelijkheid is om te overclocken met AMD is wel handig aangezien ik flink duurder uit ben wil ik een K processor van intel aanschaffen.

Toch vraag ik me af hoeveel ik die 8-cores i.p.v. quadcore zal gebruiken tijdens dagelijks bezigheden anders dan gamen.

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
Valux7_ schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:30:
[...]

Die 5 euro die ik bespaar op jaarbasis is te verwaarlozen in mijn ogen.

Ik had van Drlezie begrepen dat hij met hetzelfde moederbord en zelfs nog een stockkoeler (dacht ik) de 8320 heel gemakkelijk had overgeclocked naar een 8350. Dat er de mogelijkheid is om te overclocken met AMD is wel handig aangezien ik flink duurder uit ben wil ik een K processor van intel aanschaffen.

Toch vraag ik me af hoeveel ik die 8-cores i.p.v. quadcore zal gebruiken tijdens dagelijks bezigheden anders dan gamen.
Ik heb indertijd m'n FX8320 overklokt naar 4,2GHz op de stock cooler met 1.4v (default van m'n mobo) op de CPU (je mag volgens ervaren overklokkers gaan tot 1.5v met goede koeling). Ik heb hem iets teruggeklokt om het CPU voltage naar beneden te halen om zo een nog koeler en zuinig systeem te hebben (zie voettekst).

Ik gebruik m'n 8core soms als ik tegelijk
1. virusscan laat lopen,
2. DVD's aan het rippen ben
3. muziek aan het beluisteren ben
4. Surfen op het Internet (2 vensters: 1tje met pokerspel, 2e met Angry birds)
=> het lijkt alsof m'n CPU hiervan geniet en zegt "Heb je aub nog iets, ik kan meer tergelijkertijd hoor?" . Je verandert je computergebruik omdat je niets moet afsluiten, maar gewoon iets anders kan doen terwijl je PC bezig is met 2 andere dingen op de achtergrond. Ik zeg niet dat dit met een i5 niet kan, ik zeg gewoon dat m'n FX-8320 dit zonder moeite doet.

Je kan zelfs je gameplay streamen zonder dat je (veel) fps verliest, dit is bij een i5 wel anders. Bron:
YouTube: AMD FX 8350 vs Intel 3570K vs 3770K vs 3820 - Gaming and XSplit Streaming Benchmarks

Verschil in verbruik valt wel mee (kijk vanaf minuut 9: YouTube: AMD FX 8350 OC vs i5 3570k OC Using an EVGA GTX 670

Assumption is the mother of all F'-ups

Verwijderd

Ik heb zelf ook de 8320, kan je ook nog overklokken naar de 8350 met stockkoeler, met een 3rd party cooler zelfs nog veel verder! BF4 gaat ook veel cores ondersteunen, en andere games waarschijnlijk ook omdat de nieuwe consoles 8 core AMD processors hebben :)

• MENACExz
De FX-8320 ondersteund DDR3-1866, heb ik er baat bij om duurder 1866 RAM aan te schaffen of is die snelheidswinst te verwaarlozen?

Tot nu toe zitten VasZaitsev, DrIezie en ManMetSnor in team AMD.
jorisderoo en thibai in team Intel. mitsumark is redelijk neutraal heb ik het idee.
3-2 voor AMD, wordt toch wel aantrekkelijk om voor de 8320 te gaan.

• jorisderoo
Valux7_ schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:50:
De FX-8320 ondersteund DDR3-1866, heb ik er baat bij om duurder 1866 RAM aan te schaffen of is die snelheidswinst te verwaarlozen?

Tot nu toe zitten VasZaitsev, DrIezie en ManMetSnor in team AMD.
jorisderoo en thibai in team Intel. mitsumark is redelijk neutraal heb ik het idee.
3-2 voor AMD, wordt toch wel aantrekkelijk om voor de 8320 te gaan.
Met RAM zul je het verschil niet snel merken. Als je goedkoop 1866 RAM kunt aanschaffen zou ik het doen, maar als dit veel duurder is dan 1600 RAM zou ik gewoon dat nemen.

Mijn PC

• DrIezie
Snellere RAM zal weinig bijbrengen in games zoals jorisderoo zegt, zeker de meerkost niet waard. Bron die dit bevestigt: http://www.pugetsystems.c...h-Frequency-RAM-142/page3

PS: Ik onderbouw m'n meningen met internet bronnen ;)

Een paar interessante links:
http://www.eurogamer.net/...fing-your-pc-for-next-gen
Wikipedia: PlayStation 4 (hier zie je duidelijk dat een 8core AMD zal gebruikt worden in de PlayStation 4)

• MENACExz
Stukje ervoor geeft ook een goede indruk van hoe mijn systeem ong. zal draaien, daar wordt ook een GTX 670 gebruikt. Uit het filmpje blijkt dat AMD zeker niet onder doet aan die Intel processor, ookal is het een 3e generatie cpu. Pas bij overclocken wint de Intel het van de AMD in fps, echter vereist dat wel weer een K processor wat weer extra kosten met zich meebrengt.

Mijn voorkeur begint nu zeker wat meer richting AMD te gaan.

Behalve de cpu, zijn er nog andere verbeter punten binnen het budget?

p.s. Moet ik ook nog een tubetje thermal paste erbij kopen? Of zit dit al bij de Gelid Tranquillo Rev.2?

[ Voor 6% gewijzigd door MENACExz op 22-08-2013 14:16 ]

Verwijderd

Dat zit er al bij :) Ik hem hem zelf ook. Als je hem 3 graden beter wil laten koelen kan je nog koelpasta van 15 euro overwegen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 14:43 ]

• DrIezie
De koelpasta van de Tranquillo is echt wel goed hoor, maar als je toch nog betere wilt kopen: pricewatch: Thermalright Chill Factor 3 ;)

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
als je niet wil overklokken is vaak de Intel toch nog aardig vlot.
Bij overklokken moet het wel lukken om de AMD er voorbij te krijgen.
In combinatie met streamen is AMD wel voorkeur t.o.v. de i5s, meer vrije cores beschikbaar.

BF3 MP.

http://www.pcgameshardwar...ps-CPU-Benchmark-1039293/

[ Voor 14% gewijzigd door cannibal op 22-08-2013 16:34 ]

• MENACExz
cannibal schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:32:
als je niet wil overklokken is vaak de Intel toch nog aardig vlot.
Bij overklokken moet het wel lukken om de AMD er voorbij te krijgen.
In combinatie met streamen is AMD wel voorkeur t.o.v. de i5s, meer vrije cores beschikbaar.

BF3 MP.

http://www.pcgameshardwar...ps-CPU-Benchmark-1039293/
Niet 'willen' overklokken is het niet, ik sta er wel voor open alleen heb ik nog nooit overgeclocked.
Met die i5 4430 ben ik bang dat ie sneller 'oud' gaat aanvoelen en er dan niet meer dat beetje extra uitgehaald kan worden, wat bij AMD wel het geval is.

• MENACExz
DrIezie schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:17:
De koelpasta van de Tranquillo is echt wel goed hoor, maar als je toch nog betere wilt kopen: pricewatch: Thermalright Chill Factor 3 ;)
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:42:
Dat zit er al bij :) Ik hem hem zelf ook. Als je hem 3 graden beter wil laten koelen kan je nog koelpasta van 15 euro overwegen.
Die 3 graden koeler is het niet waard, standaard koelpasta van de Gelid Tranquillo Rev.2 lijkt me dan idd prima.

• cannibal
Ik denk dat dat de komende 2-4 jaar nog aardig mee gaat vallen.
Multi threading wil niet zeggen dat als een app 6 threads heeft deze niet kunnen draaien op een quad-core, die kunnen gewoon bij gescheduled worden bij cores met minder load. Evenwichtige load verdeling is er zelden.

Crysis maakt redelijk gebruik van meer dan 6 cores, maar toch kunnen quads aardig mee komen.

http://www.tomshardware.c...chmark-gaming,3451-8.html

[ Voor 24% gewijzigd door cannibal op 22-08-2013 16:42 ]

• MENACExz
cannibal schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:40:
Multi threading wil niet zeggen dat als een app 6 threads heeft deze niet kunnen draaien op een quad-core, die kunnen gewoon bij gescheduled worden bij cores met minder load. Evenwichtige load verdeling is er zelden.

Crysis maakt redelijk gebruik van meer dan 6 cores, maar toch kunnen quads aardig mee komen.

Niet hoeven overclocken zou natuurlijk ook wel prettig zijn.
Zonde als wat verkeerd doe en me systeem om zeep help, of gaat dat nou ook weer niet zo snel?

• jorisderoo
Valux7_ schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:01:
[...]

Niet hoeven overclocken zou natuurlijk ook wel prettig zijn.
Zonde als wat verkeerd doe en me systeem om zeep help, of gaat dat nou ook weer niet zo snel?
Zolang je niet met voltages gaat kloten gaat er weinig mis. Gewoon de pc een paar uur op full load laten draaien en de temperatuur in de gaten houden. Als de temperatuur te hoog wordt, of je krijgt andere rare dingen gewoon de instellingen aanpassen.

Mijn PC

• MENACExz
jorisderoo schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:18:
[...]

Zolang je niet met voltages gaat kloten gaat er weinig mis. Gewoon de pc een paar uur op full load laten draaien en de temperatuur in de gaten houden. Als de temperatuur te hoog wordt, of je krijgt andere rare dingen gewoon de instellingen aanpassen.
Ik ga ervan uit dat de Gelid Tranquillo Rev.2 de cpu temparatuur wel binnen de perken houdt.
Drlezie had zelfs zijn voltage omlaag geclocked en toch 3.9GHz, scheelt weer in energieverbruik en warmte.

• mitsumark
cannibal schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:40:

Dat zei men ten tijde van crysis 1 ook over de E8400 vs Q6600, maar kijk eens wat er in de 'toekomst' gebeurd is.
Bij crysis 1 was de E8400 nog sneller, bij crysis 2 was de 'langzamere' quadcore fors beter (en met de dual core al haast niet te doen), crysis 3 is met een dual core niet meer speelbaar (ondanks dat de G2120 fors sneller is dan de E8400).
1. http://www.anandtech.com/bench/CPU/50
2. http://www.techspot.com/r...-2-performance/page8.html
3. http://www.pcgameshardwar...l-4570T-Crysis-3-pcgh.png

• MENACExz
mitsumark schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 01:58:
[...]

Dat zei men ten tijde van crysis 1 ook over de E8400 vs Q6600, maar kijk eens wat er in de 'toekomst' gebeurd is.
Bij crysis 1 was de E8400 nog sneller, bij crysis 2 was de 'langzamere' quadcore fors beter (en met de dual core al haast niet te doen), crysis 3 is met een dual core niet meer speelbaar (ondanks dat de G2120 fors sneller is dan de E8400).
Dus jij denkt dat met de huidige ontwikkelen binnen games, voornamelijk crysis, een octacore nog zo'n gek idee niet is. Kan ik dat hier uit opmaken?

• cannibal
mitsumark schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 01:58:
[...]

Ik zeg niet dat het niet beter is om meer dan een quadcore te kopen als beschikbaar, maar de huidige beschikbare octa-cores zijn per core meestal zoveel langzamer (iig qua gaming), dat deze nu aanschaffen ipv een intel quad niet persé interessant is, zoveel gaat dat de komende jaren niet "plotseling" veranderen. Zoals ik zeg, meerdere threads kunnen op 1 core draaien zonder problemen, indien geen core over is.

Meeste taken buiten gaming en high-end calculations (media / science) hebben sowieso al genoeg aan 1-2 cores van de gemiddelde cpu.

En een six-core 2011 based cpu vallen meteen in de dure categorie.

[ Voor 5% gewijzigd door cannibal op 23-08-2013 08:20 ]

• DrIezie
Valux7_ schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 22:01:
[...]

Ik ga ervan uit dat de Gelid Tranquillo Rev.2 de cpu temparatuur wel binnen de perken houdt.
Drlezie had zelfs zijn voltage omlaag geclocked en toch 3.9GHz, scheelt weer in energieverbruik en warmte.
Jup, en al is het soms vloeken op het moment zelf, eens je voor jezelf de "sweet spot" hebt gevonden, is het echt een leuk gevoel 8) (ik ben echt trots met m'n zeer lichte overklok, maar bijna 10% minder CPU stroomverbruik) . Een beetje zoals je huis/kamer inrichten naar je eigen wensen.

Kijk, ik heb er geen problemen mee om een Intel aan te raden, maar voor dit budget, raad ik toch een AMD aan. Je zet een andere CPU koeler op de AMD, je zou dit beter ook doen met de Intel, want die stock koelers zijn ook luidruchtig en niet echt van hoge kwaliteit (ze zijn voldoende, maar daarmee is ook alles gezegd).

• mitsumark
cannibal schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:19:
[...]
Ik zeg niet dat het niet beter is om meer dan een quadcore te kopen als beschikbaar, maar de huidige beschikbare octa-cores zijn per core meestal zoveel langzamer (iig qua gaming), dat deze nu aanschaffen ipv een intel quad niet persé interessant is, zoveel gaat dat de komende jaren niet "plotseling" veranderen. Zoals ik zeg, meerdere threads kunnen op 1 core draaien zonder problemen, indien geen core over is.

Meeste taken buiten gaming en high-end calculations (media / science) hebben sowieso al genoeg aan 1-2 cores van de gemiddelde cpu.

En een six-core 2011 based cpu vallen meteen in de dure categorie.
Ik zeg ook niet dat het een no-brainer is, maar als je lang met je pc wilt doen (6 jaar?) dan is imo een octo core wel aan te raden, ook al is deze singlethreaded wat langzamer.
Meerdere threads kunnen inderdaad op 1 core draaien, maar als die cores al aardig bezet zijn gaat dat niet zo best (alsof je iets naar een harde schijf probeert te kopieren terwijl je een zoekactie uitvoert en een virusscan uitvoert, het kan, maar je moet geduld hebben).

De Q6600 was singlethreaded ongeveer 40% langzamer dan de E8400 (zie cpu passmark), dat verschil is groter dan tussen de i5 4430 en fx8320, waarbij de laatste overklokbaar is (niet naar hetzelfde niveau, maar het verschil wordt wel gehalveerd).

CPU passmark singlethreaded:
Intel Core i5-4430 @ 3.00GHz 1,861
AMD FX-8320 Eight-Core 1,409
=32% verschil
Overklokken naar een 8350 geeft:
AMD FX-8350 Eight-Core 1,517
=23% verschil
Overklokken naar een 9370 (lukt niet altijd, maar in de buurt moet je kunnen komen met een goede koeler, het verbruik zal dan wel fors hoger worden):
AMD FX-9370 Eight-Core 1,637
= 14% verschil

Mocht je dus ooit singlethread performance tekort komen, kun je met de 'langzame' fx8320 akelig dichtbij de 4430 komen. Ik verwacht echter dat dat niet nodig gaat zijn.

Multithreaded is de stock fx8320 al fors sneller dan de 4430.
Intel Core i5-4430 @ 3.00GHz 6,358
AMD FX-8320 Eight-Core 8,191
Na overklokken wordt dat verschil alleen maar groter.

• MENACExz
mitsumark schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:37:
[...]

Ik zeg ook niet dat het een no-brainer is, maar als je lang met je pc wilt doen (6 jaar?) dan is imo een octo core wel aan te raden, ook al is deze singlethreaded wat langzamer.
Meerdere threads kunnen inderdaad op 1 core draaien, maar als die cores al aardig bezet zijn gaat dat niet zo best (alsof je iets naar een harde schijf probeert te kopieren terwijl je een zoekactie uitvoert en een virusscan uitvoert, het kan, maar je moet geduld hebben).

De Q6600 was singlethreaded ongeveer 40% langzamer dan de E8400 (zie cpu passmark), dat verschil is groter dan tussen de i5 4430 en fx8320, waarbij de laatste overklokbaar is (niet naar hetzelfde niveau, maar het verschil wordt wel gehalveerd).

CPU passmark singlethreaded:
Intel Core i5-4430 @ 3.00GHz 1,861
AMD FX-8320 Eight-Core 1,409
=32% verschil
Overklokken naar een 8350 geeft:
AMD FX-8350 Eight-Core 1,517
=23% verschil
Overklokken naar een 9370 (lukt niet altijd, maar in de buurt moet je kunnen komen met een goede koeler, het verbruik zal dan wel fors hoger worden):
AMD FX-9370 Eight-Core 1,637
= 14% verschil

Mocht je dus ooit singlethread performance tekort komen, kun je met de 'langzame' fx8320 akelig dichtbij de 4430 komen. Ik verwacht echter dat dat niet nodig gaat zijn.

Multithreaded is de stock fx8320 al fors sneller dan de 4430.
Intel Core i5-4430 @ 3.00GHz 6,358
AMD FX-8320 Eight-Core 8,191
Na overklokken wordt dat verschil alleen maar groter.
Thx voor de duidelijke cijfers mitsumark.
M'n loon is vandaag gestort dus heb meteen het AMD systeem besteld. Volgend weekend ga ik bouwen (eerste build ooit), als alles volgens plan gaat zal ik hier nog wel een foto'tje uploaden.

Verwijderd

Dat zal leuk zijn :) Vergeet niet om een mooi kabelmanagement te "creëren"!

• MENACExz
Zoals beloofd.
Systeem draait als een zonnetje. Ben er toch nog wel wat uurtjes mee bezig geweest zo voor de eerste keer maar het resultaat mag er wezen wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9Sp8uSa.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XYp1iwt.jpg

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Mooi systeem, goed om te zien dat de kabelmanagement bij de 300R ook heel goed gedaan kan worden. :)
Pagina: 1