• mortic
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-11-2021
Wie kan mij vertellen in makkelijke taal wat het verschil is tussen PPI en resolutie.
Hoe kan het dat een scherm wel de hoogste ppi kan hebben ter wereld maar niet de hoogste resolutie ter wereld?

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:57
PPI staat voor pixels per inch, resolutie staat voor de totale hoeveelheid pixels op het scherm. Dus een groot scherm kan een hele hoge resolutie hebben, maar alsnog een lage hoeveelheid pixels per inch, waardoor je PPI lager is.

• mortic
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-11-2021
oke...
dus eigenlijk als ik een scherm zou maken van 5 bij 5 meter zou ik een 4K scherm kunnen maken zonder een hoge ppi te hebben?

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:18
correct

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Skynick schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:04:
PPI staat voor pixels per inch, resolutie staat voor de totale hoeveelheid pixels op het scherm. Dus een groot scherm kan een hele hoge resolutie hebben, maar alsnog een lage hoeveelheid pixels per inch, waardoor je PPI lager is.
Eigenlijk klopt dat niet: resolutie en ppi (of dpi in print) zijn hetzelfde, maar een heeft een wat andere betekenis aangenomen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ySoSrs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:46
Die quote van Skynick klopt volledig, resolutie en PPI zijn helemaal niet hetzelfde. PPI geeft de 'dichtheid van de pixels' op het scherm, resolutie geeft de absolute hoeveelheid pixels. Ze zijn mathematisch gerelateerd, maar niet hetzelfde.

Dit artikel legt het mooi uit: resolutie en ppi.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20

EnnaN

Toys in the attic

@ysosrs: ik denk dat cyber bedoelt dat de orginele betekenis van 'resolutie' hetzelfde is. Vanuit de betekenis van bv 'oplossend vermogen' van een signaal was het oorspronkelijk volgens mij gewoon hetzelfde als PPI (dat weet ik niet zeker // heb ik geen bron voor, maar dat is denk ik wat cyber bedoelt)

Inmiddels heeft het echter een andere betekenis aangenomen.

sig

• ySoSrs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:46
Kom dan. :p Als je over de resolutie van een microscoop spreekt, gaat het natuurlijk niet over een hoeveelheid pixels, maar het gaat hier over een scherm nota bene. PPI is een term die enkel wordt gebruikt in digitale beeldverwerking, in die context heeft resolutie altijd het totale aantal pixels betekend. Waarom je dit dan zou verwarren met de algemene wetenschappelijke definitie van resolutie als oplossend vermogen ontgaat me dan ook. Je gaat toch ook geen termen uit de digitale wereld gebruiken voor gewone optische toestellen, spreken over pixels bij een niet digitaal beeld komt wat raar over.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

EnnaN schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:21:
@ysosrs: ik denk dat cyber bedoelt dat de orginele betekenis van 'resolutie' hetzelfde is. Vanuit de betekenis van bv 'oplossend vermogen' van een signaal was het oorspronkelijk volgens mij gewoon hetzelfde als PPI (dat weet ik niet zeker // heb ik geen bron voor, maar dat is denk ik wat cyber bedoelt)

Inmiddels heeft het echter een andere betekenis aangenomen.
Dat is 't inderdaad.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

In feite kun je hierachter komen door even in te lezen in de technische achtergrond van de twee begrippen.

(aantal weer te geven pixels versus de dichtheid van pixels op een bepaald oppervlak, bij eenzelfde resolutie wordt het schermoppervlak steeds kleiner, naarmate de PPI dichtheid groter wordt).

Ik maak niet uit de topcistart op wat er al ondernomen is om hierachter te komen. Het is niet de bedoeling om dan maar enkele vragen te droppen in en topcistart van 2 regels. Ik zet deze dus dicht.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.