Toon posts:

Crosshair IV [Tikkende schijven]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een asus Crosshair IV Formula en een naar probleem. Ik heb een SSD + 3x 1TB schijven voor opslag plus een DVD writer. Sinds weken kan ik geen 2 disks aansluiten, of beide disks gaan onderling bij opstarten "tikken". Ontkoppel ik 1 schijf dan werkt 1 van de 2 harde schijven gewoon prima. Ook al ik de draden wissel.

Sinds vandaag kwam ik erachter dat wanneer ik de power eraf haal, vervolgens weer erop zet, de PC aanzet, ineens wel kan booten met alle schijven. Zet ik de PC uit, zonder stroomonderbreking en doe ik deze weer aan, begint het gestier met disks weer.

Ik vermoed dat het gaat om een controller probleem, of iets gerelateerd aan asus plankjes. Soms ziet het moederbord van de 6 "cores" op de CPU er maar 5. Ook op stock ! 8)7

De problemen verdwijen zodra ik de power eraf haal en weer start. Niks is er aan de hand, OC gaat perfect en de disks worden prima herkend.

Ik heb verschillende 'aansluit' combo's geprobeerd met de disks, bij allen ontstaat het en weet ik eerlijk gezegd niet wat ik ermee moet. Weet iemand wat dit is? Ik kan voorlopig instellen dat als de power uitvalt de PC ook gewoon uitblijft bij resume. Zo voorkom ik dat m'n PC start met tikkende schijven de hele dag.

Ze werken tevens prima in een andere PC, en hebben voorheen prima op een ander plankje gewerkt.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Al gekeken voor de laatste BIOS update?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-01 12:57
Lijkt me een probleem met voeding
Beschik je over een andere (voldoende krachtige) voeding om te testen?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Power on probleem. Sommige BIOS versies hebben een Spinup delay mogelijkheid. Sommige disks trouwens ook doormiddel van een jumper. Waarschijnlijk kan je voeding niet voldoende power leveren bij een initialisatie van alle componenten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Wim-Bart schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 00:16:
Power on probleem. Sommige BIOS versies hebben een Spinup delay mogelijkheid.
Cool. Ga ik even naar kijken.

Nee het is de voeding niet. Gaat om een half jaar oude Antec Truepower 750W. Je kunt daar een auto mee starten als het moet :+