Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neocon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-04-2022
Beste tweakers,

In 2009 heb ik via een tussenpersoon op mijn werk een lijfrenterekening afgesloten.
Hieraan betaal ik elke maand 60 euro.
Inmiddels is dit bedrag dus opgelopen tot een kleine 3000 euro.
Nu heb ik de premie stop laten zetten, omdat ik dit geld beter kan besteden op het moment.
Maar als is straks 70 ben en mag stoppen met werken (als ik dat al haal :P ) lijkt me dat ik hier niet veel extra in de maand van ga krijgen boven op het pensioen en AOW.
Dus ik heb navraag gedaan om het geld op dit moment uit te laten keren (ik kan het geld nu eigenlijk wel goed gebruiken ivm met een verhuizing e.d.)
Deze persoon gaf aan dat dit kan, maar dat je dan wel 72% belasting/boete over dit bedrag moet betalen.
Nu heb ik van verschillende mensen gehoord dat dit niet klopt, dat dit maar rond de 30% zou zijn, maar ik weet niet of die personen dezelfde constructie/product hadden als ik en ik vraag me af of de tussenpersoon mij wel alles verteld of het voor hem gewoon makkelijker/voordeliger is als ik geld laat staan en hij daarom een tarief van 72% tegen mij noemt (let op, ik wil hem geen leugenaar noemen, maar hier gewoon extra info inwinnen).

Ik heb geprobeerd op internet meer informatie te vinden maar dit gaat allemaal over het uit laten betalen na je 65ste.
Ik hoop dus dat er medetweakers zijn die hier misschien meer ervaring mee hebben en kunnen adviseren wat hierin verstandig zou zijn.

Now Leaving Springfield - The Armpit of America's Butt-Crack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik denk dat je het principe niet begrijpt. Het heeft met belasting te maken.

Over al het geld dat je verdient moet je inkomstenbelasting betalen. Nu zijn er een paar uitzonderingen, als je een deel van je inkomen voor speciale doelen aanwendt dan hoef je dat deel géén belasting te betalen.
Pensioenpremie is zo iets, en gerelateerde zaken als lijfrentepremie ook. Alleen is de belastingdienst niet gek, ze willen dan wel dat je dat voor je pensioen gebruikt. Ze zijn het er dus niet mee eens als je dat geld een paar jaar later ineens opneemt. Nu kan het wel, maar dan vinden ze dat je alsnog die inkomstenbelasting moet betalen. Ze zeggen gewoon dat je dat bedrag dit jaar alsnog verdient, en dus moet je het bedrag bij het inkomen van dit jaar optellen.
Hoeveel dat dan is? Volg de belastingschalen. Zeer waarschijnlijk zit je op 42%, en dat betekent dat de fiscus 42% van die 3.000 Euro gaat vragen, ruim 1.200 Euro dus.

Maar... bedenk dat de verzekeraar jouw inleg waarschijnlijk voor de lange termijn heeft belegd, en nu kosten moet maken die hij niet had voorzien. De verzekeraar kan dan opnamekosten vragen. Gezien jouw verhaal zal dat 30% zijn.

In dat geval wordt de berekening als volgt:
Je neemt op en betaalt 30% opnameboete, je houdt dan 2.100 Euro over. Daarover betaal je inkomstenbelasting, 42% van 2.100 is 882 Euro. Je houdt dan 1218 Euro over. Ga je het terugrekenen dan betaal je zo'n 60%. Je mag je '72%' tussenpersoon dus een leugenaar noemen maar hij zit er niet ver naast.

NB De uitleg is niet helemaal correct maar ik hoop dat het principe duidelijk is. Het zal ook duidelijk zijn dat het laten uitbetalen in de meeste gevallen niet verstandig is, dat zal ook de reden zijn waarom je op internet er zo weinig over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

72% = hoogste schaal IB (+ 20% revisierente. Die hoogste schaal IB kan je corrigeren later bij je belastingopgave naar je huidige belastingschaal, die 20% revisieboeterente ben je kwijt. Uitermate zuur.
Mogelijk komt er ook nog een boete van de lijfrenteverzekeraar. Ik heb berekeningen gezien waar een bedrag van 9500 in de lijfrente instortte naar 1800...

Als het goed is heb je wel jaarlijks je betaalde premie opgevoerd als aftrekpost bij je belastingaangifte. Vanwege dat rentenadeel heft de belastingdienst nu de revisierente.

Een andere optie, wellicht interessanter is " premievrij maken". Dan blijft het geld staan maar hoef je niet maandelijks meer te storten. Feitelijk. wat je nu gedaan hebt. Goed kijken in dat geval of er nog kosten jaarlijks komen anders houd je alsnog niets over. Wellicht sowieso slim want er gaan geruchten dat de overheid de regels wil aanpassen (lees belasting bij uitkering omlaag) voor bijv de afbetaling van een hypotheek.

EDIT percentages gecorrigeerd nalv tip Wolly

[ Voor 29% gewijzigd door bombadil op 28-08-2013 21:47 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

http://www.belastingdiens...revisierente_moet_betalen

maw onder de 4242 betaal je geen revisierente (boete) maar wel IB over het bedrag, tenzij je het niet hebt afgetrokken.

[ Voor 20% gewijzigd door Zuluman op 21-08-2013 23:57 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• neocon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-04-2022
Bedankt voor de reacties :)
Free rider schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:23:
Ik denk dat je het principe niet begrijpt. Het heeft met belasting te maken.

[...]

In dat geval wordt de berekening als volgt:
Je neemt op en betaalt 30% opnameboete, je houdt dan 2.100 Euro over. Daarover betaal je inkomstenbelasting, 42% van 2.100 is 882 Euro. Je houdt dan 1218 Euro over. Ga je het terugrekenen dan betaal je zo'n 60%. Je mag je '72%' tussenpersoon dus een leugenaar noemen maar hij zit er niet ver naast.

NB De uitleg is niet helemaal correct maar ik hoop dat het principe duidelijk is. Het zal ook duidelijk zijn dat het laten uitbetalen in de meeste gevallen niet verstandig is, dat zal ook de reden zijn waarom je op internet er zo weinig over kan vinden.
Ik begreep inderdaad het princiepe niet.
Omdat ik van andere mensen te horen kreeg dat het maar rond de 30% zou zijn, maar die hebben hier dus blijkbaar nog geen belasting over betaald, zal ik is bij ze na vragen.
bombadil schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:37:
Als het goed is heb je wel jaarlijks je betaalde premie opgevoerd als aftrekpost bij je belastingaangifte. Vanwege dat rentenadeel heft de belastingdienst nu de revisierente.
Eerlijk gezegd heb ik dit nooit opgegeven bij de belastingaangifte.
Zuluman schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:55:
http://www.belastingdiens...revisierente_moet_betalen

maw onder de 4242 betaal je geen revisierente (boete) maar wel IB over het bedrag, tenzij je het niet hebt afgetrokken.
Thanks.
Ik zal vanavond deze pagina is doornemen.

Het ziet er dus in ieder geval naar uit dat het niet heel voordelig is om het nu op te nemen.
Dan toch maar laten staan misschien en als ik het weer kan missen weer premie gaan betalen en toch een beetje extra pensioen opbouwen.

Now Leaving Springfield - The Armpit of America's Butt-Crack

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Revisierente is 20%, zie http://www.belastingdiens...sioen/afkoop/revisierente

Maar inderdaad, zit je onder de 4.242 dan is dat niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

neocon schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:27:

Eerlijk gezegd heb ik dit nooit opgegeven bij de belastingaangifte..
Saldoverklaring opvragen bij de belastingdienst en dan alsnog opgeven In de Eerst volgende aangifte kan je dan alsnog e.e.a. opvoeren als aftrekpost.. Kopieen van de polis en de betalingen zijn nodig. Als je alles hebt uitgezocht kan je me evt een PM sturen, dan geef ik je een rechtstreeks telefoonnummer van iemand van de Belastingdienst die dit soort zaken behandelt.

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 29-08-2013 08:48 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 13:47
Waarom eerst correcties maken om premies af te trekken en vervolgens de uitkering als belaste uitkering opgeven? Het effect is 0 of wellicht negatief (gezien de oprenting). Gewoon niet opteren voor de 'omkeerregeling' waardoor premies niet aftrekbaar zijn en de uitkering onbelast.

Boetes van de verzekeraar blijven uiteraard wel van toepassing.
Pagina: 1