Stille, krachtige desktop

Pagina: 1
Acties:

• ertie91
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-01 12:35
Hoi Tweakers,

Nu mijn Acer laptop zijn eigen wil krijgt (iets met warmte .. :Y) ..) ben ik van plan zelf een desktop te gaan bouwen. Youtube tutorials en broertje die zijn eigen pc gebouwd heeft geven mij genoeg vertrouwen dat ik (met broertje) dat redden ga. Echter ben ik wat onzeker over mijn build

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Voor studie moet ik maple/matlab/sage kunnen draaien. Het gaat hier vooral om rekenwerk met af en toe een grafiek/plot in zowel 2D als 3D. hier staat voor samengevat: 2 gb ram aangeraden
AMD X86_64 1 GHz Intel Xeon, Intel 64 (maple)
Any Intel or AMD x86 processor supporting SSE2 instruction set (matlab)
Sage is wat minder duidelijk, maar ook niet problematisch als het niet draait.
- Portal 1/2. Ik ben verder geen gamer, dus hoeft niet high end. Af en toe eens een game proberen zal het wel bij blijven.
- Muziek luisteren/video kijken/internetten/office/....
- 1920x1080 gewenst vanwege uitvoeren code (LaTeX, PHP/HTML, C++)
- Virtual Box/equivalenten om wat met andere OS te rommelen. Zo af en toe DVD branden/audio en afbeelding bewerken. Moet gewoon lekker vlot draaien, niet high end.

Wat mag het systeem gaan kosten?
alles bij elkaar max 750. had eerst 600 a 650 voor kast alleen in gedachten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Logitech K350 toetsenbord en M570 muis reeds in bezit, via unifying stickje aan te sluiten. (Vaste muis/toetsenbord aanwezig voor installatie etc)
Extern 2 TB harde schijf Western Digital, voor backup. Mijn verwachting is dan ook dat 1 TB intern afdoende is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen sterke voorkeur, behalve dat tot nu toe al mijn harde schijven Western Digitals waren, dit zet ik graag zo voort....

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.).
Hoeft niet extreem zuinig, gewoon redelijk.
geluid idem: stil maar niet ultra stil (een lichte zoem is geen enkel probleem)
Voeding onderin de kast.
uitbreidbaar voor zowel ssd als hdd (in geval falen externe schijf) en 2de scherm
Windows 7 wordt mijn hoofd OS, iets van windows 8 of ubuntu achtig moet ernaast in dualboot kunnen staan

De build die ik nu in gedachten heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 134,50€ 134,50
1ASRock 970 Extreme4€ 78,50€ 78,50
1Sapphire Radeon VAPOR-X HD 7770 GHz EDITION OC 1GB GDDR5€ 107,47€ 107,47
1Western Digital Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,86€ 54,86
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 40,10€ 40,10
1TP-Link TL-WDN4800€ 33,26€ 33,26
1Asus VK228H Zwart€ 139,39€ 139,39
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,50€ 59,50
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,52

Hierbij twijfel ik nog over de 8350/8320.
Asus scherm wegens integratie stereo/usbhub (beiden geen vereiste, losse setjes kopen maakt mij niet uit) en mogelijkheden hdmi/dvi/vga
Volgens mij is de voeding goed genoeg voor mijn uitbreidingen?

Hopelijk heb ik goed genoeg opgelet zodat mijn bovenstaande build hiermee overeenkomt, alvast bedankt voor het lezen en reacties mbt wat er beter/slimmer/goedkoper kan, en ook of er problemen te verwachten zijn.....

Ik ben in ieder geval op de hoogte van de bios update die nodig is. In hoeverre is dit technisch gezien een probleem/risico dat ik zou willen vermijden? De uitvoering komt wel goed.

Verwijderd

matlab draait niet echt geweldig om AMD cpu's.

Benchmark is wel uit 2011 dus een beetje verouderd.

Je kan het beste even kijken welke software je precies gaat draaien en hoe vaak. Sommige Software is een FX een stuk sneller dan een i5 , met andere taken is een i5 weer een stuk sneller.

• RonaldMeer
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-04 07:28
Zoals FabianO123 zegt kan je een i5 nemen maar dan ligt het eraan of de voordelen hiervan met andere software opwegen tegen het prijsverschil, zeker als je de nieuwe haswell zou nemen
pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed

Daarnaast , is 430W wel voldoende?

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Met een i5 4670k is die 430W meer dan voldoende, ook bij een grote overclock.
Een HD 7770 verbruikt nooit meer dan 100W.

• ertie91
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-01 12:35
Allen bedankt voor de snelle reacties

http://www.mathworks.nl/products/matlab/choosing_hardware.html
"Central Processing Unit (CPU)

Computers with more CPU cores can outperform those with a lower core count, but results will vary with the MATLAB application. MATLAB automatically uses multithreading to exploit the natural parallelism found in many MATLAB applications. But not all MATLAB functions are multithreaded, and the speed-up varies with the algorithm. For additional capability, Parallel Computing Toolbox offers parallel programming constructs that more directly leverage multiple computer cores.

Virtual cores may modestly improve overall system performance, but they are likely to have little effect on the performance of MATLAB applications. Intel CPUs with hyper-threading give the appearance that a computer has twice as many cores than it actually has. When using a tool such as Windows Task Manager, MATLAB may appear to use only half of the CPU cores available on the computer, when in fact the "unused" half is actually the virtual cores created by hyper-threading. There have been reports that MATLAB performance improves for some applications if hyper-threading is disabled. In most situations the performance difference will not be large enough to make this an attractive opportunity, but you may want to experiment. "

en iets verderop

"Graphics Processing Unit (GPU) for display

Most MATLAB graphics are rendered on the CPU, not the GPU, so you can use any recent graphics card with MATLAB. The performance improvement on a high-end graphics card is relatively modest when compared to an entry-level graphics card. However, MATLAB is increasingly using the GPU's rendering capabilities, so choosing a high-end graphics card is a good way to prepare your system for expected performance boosts in future versions of MATLAB.
Graphics Processing Unit (GPU) for computation

To speed up computation, Parallel Computing Toolbox leverages NVIDIA GPUs that support CUDA 1.3 or later. See the full list of supported GPUs. MATLAB does not support computation acceleration using AMD/ATI GPUs at this time."

@FabianO123
Gezien deze tekst zou ik eerder een andere GPU pakken denk ik? Daarnaast heb ik nog niet veel met zware graphics hoeven werken in matlab, en verwacht dat ook niet te moeten gaan doen.
De genoemde software moet vooral redelijk draaien, en mijn verwachting is dat dit wel lukt gezien de volledige requirements op de sites.

@RonaldMeer
Tja budget is een ding inderdaad, en het systeem moet toekomstbestendig zijn, wat is dan handiger cores of hyperthreading? In het algemeen, ook wat betreft multimedia/browsen/office taken.

@SmokingCrop
Hoe is dat met overclocking van de FX 8320 (met andere koeler natuurlijk;)) icm de 7770?