Hoi Tweakers,
Nu mijn Acer laptop zijn eigen wil krijgt (iets met warmte ..
..) ben ik van plan zelf een desktop te gaan bouwen. Youtube tutorials en broertje die zijn eigen pc gebouwd heeft geven mij genoeg vertrouwen dat ik (met broertje) dat redden ga. Echter ben ik wat onzeker over mijn build
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Voor studie moet ik maple/matlab/sage kunnen draaien. Het gaat hier vooral om rekenwerk met af en toe een grafiek/plot in zowel 2D als 3D. hier staat voor samengevat: 2 gb ram aangeraden
AMD X86_64 1 GHz Intel Xeon, Intel 64 (maple)
Any Intel or AMD x86 processor supporting SSE2 instruction set (matlab)
Sage is wat minder duidelijk, maar ook niet problematisch als het niet draait.
- Portal 1/2. Ik ben verder geen gamer, dus hoeft niet high end. Af en toe eens een game proberen zal het wel bij blijven.
- Muziek luisteren/video kijken/internetten/office/....
- 1920x1080 gewenst vanwege uitvoeren code (LaTeX, PHP/HTML, C++)
- Virtual Box/equivalenten om wat met andere OS te rommelen. Zo af en toe DVD branden/audio en afbeelding bewerken. Moet gewoon lekker vlot draaien, niet high end.
Wat mag het systeem gaan kosten?
alles bij elkaar max 750. had eerst 600 a 650 voor kast alleen in gedachten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Logitech K350 toetsenbord en M570 muis reeds in bezit, via unifying stickje aan te sluiten. (Vaste muis/toetsenbord aanwezig voor installatie etc)
Extern 2 TB harde schijf Western Digital, voor backup. Mijn verwachting is dan ook dat 1 TB intern afdoende is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen sterke voorkeur, behalve dat tot nu toe al mijn harde schijven Western Digitals waren, dit zet ik graag zo voort....
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.).
Hoeft niet extreem zuinig, gewoon redelijk.
geluid idem: stil maar niet ultra stil (een lichte zoem is geen enkel probleem)
Voeding onderin de kast.
uitbreidbaar voor zowel ssd als hdd (in geval falen externe schijf) en 2de scherm
Windows 7 wordt mijn hoofd OS, iets van windows 8 of ubuntu achtig moet ernaast in dualboot kunnen staan
De build die ik nu in gedachten heb:
Hierbij twijfel ik nog over de 8350/8320.
Asus scherm wegens integratie stereo/usbhub (beiden geen vereiste, losse setjes kopen maakt mij niet uit) en mogelijkheden hdmi/dvi/vga
Volgens mij is de voeding goed genoeg voor mijn uitbreidingen?
Hopelijk heb ik goed genoeg opgelet zodat mijn bovenstaande build hiermee overeenkomt, alvast bedankt voor het lezen en reacties mbt wat er beter/slimmer/goedkoper kan, en ook of er problemen te verwachten zijn.....
Ik ben in ieder geval op de hoogte van de bios update die nodig is. In hoeverre is dit technisch gezien een probleem/risico dat ik zou willen vermijden? De uitvoering komt wel goed.
Nu mijn Acer laptop zijn eigen wil krijgt (iets met warmte ..
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Voor studie moet ik maple/matlab/sage kunnen draaien. Het gaat hier vooral om rekenwerk met af en toe een grafiek/plot in zowel 2D als 3D. hier staat voor samengevat: 2 gb ram aangeraden
AMD X86_64 1 GHz Intel Xeon, Intel 64 (maple)
Any Intel or AMD x86 processor supporting SSE2 instruction set (matlab)
Sage is wat minder duidelijk, maar ook niet problematisch als het niet draait.
- Portal 1/2. Ik ben verder geen gamer, dus hoeft niet high end. Af en toe eens een game proberen zal het wel bij blijven.
- Muziek luisteren/video kijken/internetten/office/....
- 1920x1080 gewenst vanwege uitvoeren code (LaTeX, PHP/HTML, C++)
- Virtual Box/equivalenten om wat met andere OS te rommelen. Zo af en toe DVD branden/audio en afbeelding bewerken. Moet gewoon lekker vlot draaien, niet high end.
Wat mag het systeem gaan kosten?
alles bij elkaar max 750. had eerst 600 a 650 voor kast alleen in gedachten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Logitech K350 toetsenbord en M570 muis reeds in bezit, via unifying stickje aan te sluiten. (Vaste muis/toetsenbord aanwezig voor installatie etc)
Extern 2 TB harde schijf Western Digital, voor backup. Mijn verwachting is dan ook dat 1 TB intern afdoende is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen sterke voorkeur, behalve dat tot nu toe al mijn harde schijven Western Digitals waren, dit zet ik graag zo voort....
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.).
Hoeft niet extreem zuinig, gewoon redelijk.
geluid idem: stil maar niet ultra stil (een lichte zoem is geen enkel probleem)
Voeding onderin de kast.
uitbreidbaar voor zowel ssd als hdd (in geval falen externe schijf) en 2de scherm
Windows 7 wordt mijn hoofd OS, iets van windows 8 of ubuntu achtig moet ernaast in dualboot kunnen staan
De build die ik nu in gedachten heb:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 134,50 | € 134,50 |
| 1 | ASRock 970 Extreme4 | € 78,50 | € 78,50 |
| 1 | Sapphire Radeon VAPOR-X HD 7770 GHz EDITION OC 1GB GDDR5 | € 107,47 | € 107,47 |
| 1 | Western Digital Blue WD10EZEX, 1TB | € 54,86 | € 54,86 |
| 1 | Nexus Thrio 310 Silent Case | € 40,10 | € 40,10 |
| 1 | TP-Link TL-WDN4800 | € 33,26 | € 33,26 |
| 1 | Asus VK228H Zwart | € 139,39 | € 139,39 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 59,50 | € 59,50 |
| 1 | Samsung SH-224BB Zwart | € 14,99 | € 14,99 |
| 1 | Corsair Builder CX430 Bronze | € 36,95 | € 36,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 699,52 | |
Hierbij twijfel ik nog over de 8350/8320.
Asus scherm wegens integratie stereo/usbhub (beiden geen vereiste, losse setjes kopen maakt mij niet uit) en mogelijkheden hdmi/dvi/vga
Volgens mij is de voeding goed genoeg voor mijn uitbreidingen?
Hopelijk heb ik goed genoeg opgelet zodat mijn bovenstaande build hiermee overeenkomt, alvast bedankt voor het lezen en reacties mbt wat er beter/slimmer/goedkoper kan, en ook of er problemen te verwachten zijn.....
Ik ben in ieder geval op de hoogte van de bios update die nodig is. In hoeverre is dit technisch gezien een probleem/risico dat ik zou willen vermijden? De uitvoering komt wel goed.