Edit: het is nu gelukt! Hierbij de stappen die ik heb moeten ondernemen.
1. Maak een extra loopback adapter met een geldig lokaal ip adres (info van deze site)
Waarin 10.10.10.100 het lokale IP adres is, en in dit subnet gaan je VPN IPs zitten
Zorg dat deze code automatisch op een reboot wordt uitgevoerd (info van deze site):
Maak en bewerk het volgende bestand: /etc/init.d/addtap
Voeg de volgende inhoud toe:
Zorg daarna dat het bestand uitvoerbaar is, en automatisch wordt uitgevoerd bij een boot.
2. Zorg dat deze toegang tot het internet kan hebben
Zet hier ipv4 forwarding aan:
3. Configureer PPTPd correct (naar Freekers in dit topic, of uitgebreider hier of hier)
apt-get install pptpd
nano /etc/pptpd.conf
Voeg toe of wijzig de onderstaande IP range/settings:
Waarbij 10.10.10.100 het gekozen lokale IP in het begin is, en 10.10.10.101-250 een set ongebruikte IPs in hetzelfde subnet.
nano /etc/ppp/chap-secrets
Voeg een user toe m.b.v. het volgende format:
Herstart PPTPd
Klaar! Maak verbinding op de manier die jou het beste uitkomt.
DM me gerust als je dit probeert en het je niet lukt, sinds ik veel hulp heb gehad, mag ik best terughelpen.
---
Oude post:
Beste tweakers,
Ik heb sinds kort een RPi colocatie binnen met Raspbian erop, en mijn plan was om hem o.a. als VPN te gebruiken voor mijn Microsoft Surface, zodat ik RDP kan gebruiken en mails kan ontvangen op een netwerk waar de benodigde poorten helaas geblokkeerd zijn. Dit moest dus een verbinding zijn die geen verdere client-side software vereist, buiten wat in Windows RT beschikbaar is. Hierom heb ik als server voor PPTPd gekozen.
Dit leek heel simpel (genoeg gidsen op internet die alles uitleggen), maar bleek spontaan moeilijk, sinds ik vanuit mijn host 1 extern IP adres heb gekregen, en er geen router/firewall was tussen mijn RPi en het internet. Op internet kon ik helaas geen goede handleiding vinden om dit probleem op te lossen.
Sinds ik geen fysieke toegang heb tot de RPi, is het niet meer kunnen maken van een netwerkverbinding voor mij erg onwenselijk. En sinds ik een amateur in netwerken met Linux ben, kan ik alle hulp gebruiken.
Mijn plan voor nu:
1. Zorg dat de RPi zelf als router kan fungeren, en maak een virtuele netwerkadapter aan. Hiervoor heb ik dit artikel gevonden, maar deze heeft het over een fysieke, en niet virtuele adapter.
2. Configureer PPTPd om gebruik te maken van een IP adres uitgegeven door mijn Raspberry Pi
Mijn vraag aan jullie:
Kan dit wel/niet werken? En indien niet, waarom niet?
Kan dit simpeler?
Tips voor het creeeren van een virtuele netwerkadapter onder Linux? Houd er rekening mee dat ik toegang heb via SSH en Webmin, maar geen fysieke toegang of GUI.
En als iemand precies weet hoe het moet, is dat al helemaal welkom!
1. Maak een extra loopback adapter met een geldig lokaal ip adres (info van deze site)
code:
1
2
3
4
| apt-get install uml-utilities modprobe tun tunctl ifconfig tap0 10.10.10.100 netmask 255.255.255.0 up |
Waarin 10.10.10.100 het lokale IP adres is, en in dit subnet gaan je VPN IPs zitten
Zorg dat deze code automatisch op een reboot wordt uitgevoerd (info van deze site):
Maak en bewerk het volgende bestand: /etc/init.d/addtap
code:
1
| nano /etc/init.d/addtap |
Voeg de volgende inhoud toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| ### BEGIN INIT INFO # Provides: skeleton # Required-Start: $remote_fs $syslog # Required-Stop: $remote_fs $syslog # Default-Start: 2 3 4 5 # Default-Stop: 0 1 6 # Short-Description: Add tap # Description: Constructs a tap. ### END INIT INFO #!/bin/bash #loads tap0 tunctl ifconfig tap0 10.10.10.100 netmask 255.255.255.0 up iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE |
Zorg daarna dat het bestand uitvoerbaar is, en automatisch wordt uitgevoerd bij een boot.
code:
1
2
| chmod 775 /etc/init.d/addtap update-rc.d addtap defaults |
2. Zorg dat deze toegang tot het internet kan hebben
code:
1
2
| iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE nano /etc/sysctl.conf |
Zet hier ipv4 forwarding aan:
code:
1
| net.ipv4.ip_forward=1 |
3. Configureer PPTPd correct (naar Freekers in dit topic, of uitgebreider hier of hier)
apt-get install pptpd
nano /etc/pptpd.conf
Voeg toe of wijzig de onderstaande IP range/settings:
code:
1
2
3
4
| # localip is the server address in the LAN localip 10.10.10.100 # remoteip is the address range clients will get remoteip 10.10.10.101-250 |
Waarbij 10.10.10.100 het gekozen lokale IP in het begin is, en 10.10.10.101-250 een set ongebruikte IPs in hetzelfde subnet.
nano /etc/ppp/chap-secrets
Voeg een user toe m.b.v. het volgende format:
code:
1
| your_user_name pptpd your_password * |
Herstart PPTPd
code:
1
| service pptpd restart |
Klaar! Maak verbinding op de manier die jou het beste uitkomt.
DM me gerust als je dit probeert en het je niet lukt, sinds ik veel hulp heb gehad, mag ik best terughelpen.
---
Oude post:
Beste tweakers,
Ik heb sinds kort een RPi colocatie binnen met Raspbian erop, en mijn plan was om hem o.a. als VPN te gebruiken voor mijn Microsoft Surface, zodat ik RDP kan gebruiken en mails kan ontvangen op een netwerk waar de benodigde poorten helaas geblokkeerd zijn. Dit moest dus een verbinding zijn die geen verdere client-side software vereist, buiten wat in Windows RT beschikbaar is. Hierom heb ik als server voor PPTPd gekozen.
Dit leek heel simpel (genoeg gidsen op internet die alles uitleggen), maar bleek spontaan moeilijk, sinds ik vanuit mijn host 1 extern IP adres heb gekregen, en er geen router/firewall was tussen mijn RPi en het internet. Op internet kon ik helaas geen goede handleiding vinden om dit probleem op te lossen.
Sinds ik geen fysieke toegang heb tot de RPi, is het niet meer kunnen maken van een netwerkverbinding voor mij erg onwenselijk. En sinds ik een amateur in netwerken met Linux ben, kan ik alle hulp gebruiken.
Mijn plan voor nu:
1. Zorg dat de RPi zelf als router kan fungeren, en maak een virtuele netwerkadapter aan. Hiervoor heb ik dit artikel gevonden, maar deze heeft het over een fysieke, en niet virtuele adapter.
2. Configureer PPTPd om gebruik te maken van een IP adres uitgegeven door mijn Raspberry Pi
Mijn vraag aan jullie:
Kan dit wel/niet werken? En indien niet, waarom niet?
Kan dit simpeler?
Tips voor het creeeren van een virtuele netwerkadapter onder Linux? Houd er rekening mee dat ik toegang heb via SSH en Webmin, maar geen fysieke toegang of GUI.
En als iemand precies weet hoe het moet, is dat al helemaal welkom!
[ Voor 45% gewijzigd door Niet Henk op 23-08-2013 10:40 . Reden: Nu met uiteindelijke instructies ]