Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Edit: het is nu gelukt! Hierbij de stappen die ik heb moeten ondernemen.
1. Maak een extra loopback adapter met een geldig lokaal ip adres (info van deze site)
code:
1
2
3
4
apt-get install uml-utilities
modprobe tun
tunctl
ifconfig tap0 10.10.10.100 netmask 255.255.255.0 up

Waarin 10.10.10.100 het lokale IP adres is, en in dit subnet gaan je VPN IPs zitten

Zorg dat deze code automatisch op een reboot wordt uitgevoerd (info van deze site):
Maak en bewerk het volgende bestand: /etc/init.d/addtap
code:
1
nano /etc/init.d/addtap

Voeg de volgende inhoud toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
### BEGIN INIT INFO
# Provides:          skeleton
# Required-Start:    $remote_fs $syslog
# Required-Stop:     $remote_fs $syslog
# Default-Start:     2 3 4 5
# Default-Stop:      0 1 6
# Short-Description: Add tap
# Description:       Constructs a tap.
### END INIT INFO
#!/bin/bash
#loads tap0
tunctl
ifconfig tap0 10.10.10.100 netmask 255.255.255.0 up
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE

Zorg daarna dat het bestand uitvoerbaar is, en automatisch wordt uitgevoerd bij een boot.
code:
1
2
chmod 775 /etc/init.d/addtap
update-rc.d addtap defaults

2. Zorg dat deze toegang tot het internet kan hebben
code:
1
2
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
nano /etc/sysctl.conf

Zet hier ipv4 forwarding aan:
code:
1
net.ipv4.ip_forward=1

3. Configureer PPTPd correct (naar Freekers in dit topic, of uitgebreider hier of hier)

apt-get install pptpd
nano /etc/pptpd.conf
Voeg toe of wijzig de onderstaande IP range/settings:
code:
1
2
3
4
# localip is the server address in the LAN
localip 10.10.10.100
# remoteip is the address range clients will get
remoteip 10.10.10.101-250

Waarbij 10.10.10.100 het gekozen lokale IP in het begin is, en 10.10.10.101-250 een set ongebruikte IPs in hetzelfde subnet.

nano /etc/ppp/chap-secrets
Voeg een user toe m.b.v. het volgende format:
code:
1
your_user_name pptpd your_password *

Herstart PPTPd
code:
1
service pptpd restart

Klaar! Maak verbinding op de manier die jou het beste uitkomt.
DM me gerust als je dit probeert en het je niet lukt, sinds ik veel hulp heb gehad, mag ik best terughelpen.

---

Oude post:
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een RPi colocatie binnen met Raspbian erop, en mijn plan was om hem o.a. als VPN te gebruiken voor mijn Microsoft Surface, zodat ik RDP kan gebruiken en mails kan ontvangen op een netwerk waar de benodigde poorten helaas geblokkeerd zijn. Dit moest dus een verbinding zijn die geen verdere client-side software vereist, buiten wat in Windows RT beschikbaar is. Hierom heb ik als server voor PPTPd gekozen.

Dit leek heel simpel (genoeg gidsen op internet die alles uitleggen), maar bleek spontaan moeilijk, sinds ik vanuit mijn host 1 extern IP adres heb gekregen, en er geen router/firewall was tussen mijn RPi en het internet. Op internet kon ik helaas geen goede handleiding vinden om dit probleem op te lossen.

Sinds ik geen fysieke toegang heb tot de RPi, is het niet meer kunnen maken van een netwerkverbinding voor mij erg onwenselijk. En sinds ik een amateur in netwerken met Linux ben, kan ik alle hulp gebruiken.

Mijn plan voor nu:
1. Zorg dat de RPi zelf als router kan fungeren, en maak een virtuele netwerkadapter aan. Hiervoor heb ik dit artikel gevonden, maar deze heeft het over een fysieke, en niet virtuele adapter.
2. Configureer PPTPd om gebruik te maken van een IP adres uitgegeven door mijn Raspberry Pi

Mijn vraag aan jullie:

Kan dit wel/niet werken? En indien niet, waarom niet?
Kan dit simpeler?
Tips voor het creeeren van een virtuele netwerkadapter onder Linux? Houd er rekening mee dat ik toegang heb via SSH en Webmin, maar geen fysieke toegang of GUI.
En als iemand precies weet hoe het moet, is dat al helemaal welkom!

[ Voor 45% gewijzigd door Niet Henk op 23-08-2013 10:40 . Reden: Nu met uiteindelijke instructies ]

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ook ik heb een RPi colocated bij PCExtreme en gebruik deze als VPN. Ik gebruik echter OpenVPN als 'internetverbinding' als extra stukje zekerheid/veiligheid op openbare WIFi's oid.
Heb je perse PPTPd nodig?

Wat je namelijk precies wilt bereiken is mij niet geheel duidelijk, ik ben namelijk niet thuis in Microsoft Surface.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• Niet Henk
Het is heel simpel. OpenVPN heeft client-side een applicatie nodig, en sinds ik een Surface RT heb, is die applicatie niet beschikbaar (draait Windows RT, alleen Modern UI applicaties via de Windows Store kunnen er op draaien). Dus dat gaat niet werken.

PPTPd daarintegen gebruikt PPTP, waarvoor een ingebouwde client in Windows zit. Dus dat kan ik wel gebruiken.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ah, duidelijk.
Niet Henk schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:56:
Mijn plan voor nu:
1. Zorg dat de RPi zelf als router kan fungeren, en maak een virtuele netwerkadapter aan. Hiervoor heb ik dit artikel gevonden, maar deze heeft het over een fysieke, en niet virtuele adapter.
2. Configureer PPTPd om gebruik te maken van een IP adres uitgegeven door mijn Raspberry P
Ik denk dat je het moeilijk maakt dan het is ;) PPTP opzetten via SSH is namelijk vrij eenvoudig.

1. Login via SSH
2. apt-get update
3. apt-get install pptpd
4. nano /etc/pptpd/pptpd.conf
Voeg toe of wijzig de onderstaande IP range/settings:

code:
1
2
3
4
localip 192.168.178.50
remoteip 192.168.178.100-105

5. nano /etc/ppp/chap-secrets
Voeg een user toe m.b.v. het volgende format:
code:
1
your_user_name pptpd your_password *

6. nano /etc/sysctl.conf
Even packet forwarding instellen:
code:
1
net.ipv4.ip_forward=1

7. PPTP restarten
code:
1
service pptpd restart

En connecten maar :)
IP/Server van je RPi gebruiken, user/pass wat je hierboven hebt ingesteld en protocol is natuurlijk PPTP.

Succes :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• Niet Henk
Dat is wat ik in eerste instantie ook dacht. Maar ik heb het volgende probleem: omdat ik een directe internetverbinding heb, kan ik geen remote ips toewijzen. Deze constructie werkt namelijk alleen achter een router.
(De "remoteip 192.168.178.100-105" zou een lijst vrije IP adressen op de router moeten zijn. Maar er is geen router).

Ik vrees dus dat ik eerst stap 1 nodig heb, het ombouwen van mijn RPi tot een virtuele router, zodat ik dan de benodigde lokale IP adressen toe kan wijzen aan PPTPd.

(Oh, ik heb jouw techniek al zelf gevonden en geprobeert. Resultaat: ik kon wel via het VPN bij mijn RPi, maar verder niet bij het internet. Dus geen positief resultaat).

[ Voor 14% gewijzigd door Niet Henk op 22-08-2013 09:21 ]

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet Henk schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:20:
Dat is wat ik in eerste instantie ook dacht. Maar ik heb het volgende probleem: omdat ik een directe internetverbinding heb, kan ik geen remote ips toewijzen. Deze constructie werkt namelijk alleen achter een router.
(De "remoteip 192.168.178.100-105" zou een lijst vrije IP adressen op de router moeten zijn. Maar er is geen router).

Ik vrees dus dat ik eerst stap 1 nodig heb, het ombouwen van mijn RPi tot een virtuele router, zodat ik dan de benodigde lokale IP adressen toe kan wijzen aan PPTPd.
Ik snap het probleem niet helemaal. Ik heb ook een 'directe internetverbinding' met mijn RPi en alle andere servers die ik beheer (??). Je hoeft je RPi niet om te bouwen tot virtuele router. Je hebt PPTP immers ingesteld dat hij IP adressen moet uitgeven in de range 192.168.178.100-105?
Niet Henk schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:20:
(Oh, ik heb jouw techniek al zelf gevonden en geprobeert. Resultaat: ik kon wel via het VPN bij mijn RPi, maar verder niet bij het internet. Dus geen positief resultaat).
Geen internet kan een aantal zaken beteken. Kun je wel naar een IP pingen? ping 8.8.8.8 ,probeer dat eens.

• Niet Henk
Ik heb alles nog 2x nagelopen, maar zonder positief resultaat. Pings lukken ook niet, ik kan echt alleen mijn eigen server benaderen via de VPN.

Ik heb het idee dat het hier mis gaat:
code:
1
2
3
4
localip 192.168.178.50
remoteip 192.168.178.100-105
Ik heb geen idee of deze informatie correct is. Moet ik deze aanpassen op basis van mijn externe IP (sinds ik geen lokaal IP adres heb?)

Verder:
Als ik verbind, ziet mijn ifconfig-a er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr b8:27:eb:58:ac:d0
          inet addr:89.18.172.xxx  Bcast:89.18.172.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: 2a00:f10:103:201:ba27:ebff:fe58:acd0/64 Scope:Global
          inet6 addr: fe80::ba27:ebff:fe58:acd0/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:97985 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:4681 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:4945087 (4.7 MiB)  TX bytes:620361 (605.8 KiB)

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)

ppp0      Link encap:Point-to-Point Protocol
          inet addr:192.168.178.50  P-t-P:192.168.178.100  Mask:255.255.255.255
          UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST  MTU:1396  Metric:1
          RX packets:364 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:3
          RX bytes:69086 (67.4 KiB)  TX bytes:110 (110.0 B)

[ Voor 59% gewijzigd door Niet Henk op 22-08-2013 10:09 ]

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk eens of MPPE support is ingeschakeld?

code:
1
sudo modprobe ppp-compress-18

[ Voor 70% gewijzigd door Freekers op 22-08-2013 10:18 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je RPi heeft alleen een publiek IP adres, zo te zien. Hoe kan die dan ooit verbinding maken met de LAN? En waar zit je router?

• Niet Henk
Die is ingeschakeld (geen fouten als ik die regel invoer, en
code:
1
 sudo modprobe ppp-compress-18 && echo success
geeft success als resultaat).

Naar mijzelf: er is geen router, ook geen lan. De RPi heeft een directe internetverbinding. Ik wilde daarom eerst ook een virtuele lan op mijn RPi maken, maar als het ook zonder kan is dat beter.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet Henk schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:50:
Ik heb het idee dat het hier mis gaat:
[...]
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Volgens mij heb ik een denkfout gemaakt, excuses. Ik ben een beetje verward met het hele geen lokaal IP verhaal. Bij OpenVPN heb ik daar eigenlijk nooit over nagedacht omdat het nooit problemen gaf.

Wat je kunt proberen deze tutorial te volgen, specifiek voor het opzetten van PPTP op je RaspberryPI, en dan voor je 'lokale ip' je publieke IP te nemen en kijken of dat werkt. Niet geschoten is altijd mis.
http://unvexed.blogspot.n...p-real-encrypted-vpn.html

Sorry dat ik je niet verder kan helpen.

• Niet Henk
Dat werkt (natuurlijk) niet, omdat dan het lokale IP en de toegewezen IPs op een ander subnet zitten. Alsnog heb ik het geprobeert, en het werkte niet. Bedankt in ieder geval dat je geprobeert hebt. Terug naar mijn oorspronkelijke, omslachtige plan.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet Henk schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:44:
Dat werkt (natuurlijk) niet, omdat dan het lokale IP en de toegewezen IPs op een ander subnet zitten. Alsnog heb ik het geprobeert, en het werkte niet. Bedankt in ieder geval dat je geprobeert hebt. Terug naar mijn oorspronkelijke, omslachtige plan.
Ik weet dat SoftEther ook PPTP ondersteund, wellicht kun je proberen dat te installeren. SoftEther is heel uitgebreid, misschien zit er een routing functionaliteit in oid.
http://www.softether.org/

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:26
Je moet natuurlijk wel een route hebben tussen je eigen VPN IPs en het publieke IP, want anders gaat er inderdaad geen verkeer weer het internet op.

• Niet Henk
Even gekeken naar SoftEther. Volgens mij kan het hiermee wel, maar maak ik het mezelf dan niet simpeler. Ik kan namelijk geen passende documentatie voor mijn platform en mijn situatie vinden, en ga dan echt buiten mijn kennisgebied. Dus zonder specifieke handleidingen, en met zo'n uitgebreid pakket, denk ik dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien, als ik er aan begin.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet Henk schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:59:
Even gekeken naar SoftEther. Volgens mij kan het hiermee wel, maar maak ik het mezelf dan niet simpeler. Ik kan namelijk geen passende documentatie voor mijn platform en mijn situatie vinden, en ga dan echt buiten mijn kennisgebied. Dus zonder specifieke handleidingen, en met zo'n uitgebreid pakket, denk ik dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien, als ik er aan begin.
SoftEther heeft inderdaad een slechte documentatie. Ik heb het echter een half jaar geleden ooit eens opgezet en puntsgewijs wat aantekeningen gemaakt. Probeer eens of je met deze tutorial eruit komt:
http://linc01n.github.io/blog/2013/03/19/softether-on-vps/

Zo niet zal ik kijken of ik mijn aantekeningen nog kan vinden.

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Wat moet er gebeuren? Je RPi moet je instellen en configureren als router, meer specifiek een NAT routeer. vanaf dat moment zal hij een Publiek IP hebben en een intern private IP, die stel je in in OpenVPN en dan ben je er.

• Niet Henk
Ja, ik zit nu een beetje met het instellen als router te klooien. Ben niet zo ervaren in Linux, en op mijn testsysteem weigert mijn DHCP server (ICP-DHCP). En ik wil het eerst goed hebben op mijn testsysteem, voordat ik het op de Pi ga proberen. Als mijn netwerkverbinding met de Pi wegvalt, dan is het erg veel gedoe om het weer goed te krijgen.

Ik vrees dat ik toch niet aan SoftEther ga zitten, al is het alleen dat dit volgens mij een veel zwaarder VPN is, en dat er in de documentatie bij het gebruiken als router staat dat het een hoge CPU load kan geven. Ik denk dat het een erg zwaar programma voor mijn Pi is, en het de boel nog complexer gaat maken.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

DHCP is niet nodig, dat doet de pptpd toch voor je?

Kun je niet simpelweg een extra loopback adapter maken met een IP adres? Dat is dan het IP waarop je de pptpd laat luisteren. Via iptables een forwarder aanmaken dat pptp verkeer aankomende op je eth0 (publieke IP) doorgezet mag worden naar het interne (lo) ip adres?

[ Voor 5% gewijzigd door Equator op 22-08-2013 13:02 ]

• Niet Henk
Dat klinkt als een goed idee! Ik ga kijken of dat wel lukt, misschien is dat wel alles wat nodig is.
Ik geef het door als dat werkt, sinds mijn gebrekkige ervaring met Linux netwerken kan het wel even duren

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Dat zei ik toch ook (in andere woorden)?

DHCP is inderdaad niet nodig. je VPN software regelt inderdaad zelf welke IP's de clients krijgen.

• Niet Henk
Veel dank allemaal! Het is nu gelukt! Ik verander de topic start wel in een kleine handleiding, voor mensen die dit ook willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
Overigens bedankt voor het advies om voor SoftEther te gaan, sinds PPTP ook geblokkeerd was op het netwerk waar ik hem wilde gebruiken, toch maar voor een SSTP server gegaan. Opzetten was wel een klus, en werkt NIET zonder domeinnaam via de ingebouwde Windows client, maar nu werkt alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetguy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 17:08
Ik zou absoluut geen PPTP VPN Server opzetten omdat dit NIET veilig is.
Pagina: 1