Verwijderd

Topicstarter
De titel zegt het al.
Zonder CF kaart werkt de camera zoals het hoort, alleen worden er geen foto's opgeslagen en dat zou wel handig zijn.... ;)

Wat al gedaan en wat is de status v/h toestel?
  • CE2016 cel en batterij er dagen uitgehad, dus je mag een volledige reset verwachten, plus reset na plaatsen nog een keer via het menu.
  • Originele firmware V1.1.1
  • Zonder CF kaart werkt de camera zoals het hoort
  • CF pinnetjes met een felle lamp bekeken: alles is er nog, geen kromme
  • Kaart in de cam geformatteerd: daarna ERR99, herstarten ERR FULL CF
  • Win 7/74 bits herkent camera via de digitale uit-/ingang, maar ziet 2x ca 4GB bij een 8 GB kaart, waarop nog 106 MB ruimte terwijl er niks door mij opgezet is. Ook Linux (Debian) herkent de camera out of the box maar kan ook niet op de kaart komen, de MAC powerbook van mijn zoon ook niet..
  • Onder Linux met Qparted gekeken: hey... de partitie tabel is weg... dus netjes aangemaakt en 8 GB geformatteerd in FAT32.
  • Kaart werkt vervolgens onder Linux / MAC OS en Windows OK
  • Weer in cam: error.... en dan weer formatteren in de cam en weer ERR99 en na opstarten begint alles weer opnieuw
  • Af en toe bij het erin stoppen wordt de CF kaart helemaal niet gezien, na een paar keer herstarten v/d cam weer wel..
Uiteraard veel gegoogeld, maar vaak is het (ERR99) een compatibiliteitsprobleem met de lens, maar ik heb de originele EFS lens 18-55 mm en zonder CF kaart werkt ie probleemloos incl AF.

Ben een beetje door mijn opties heen... iemand een idee.
Ik vrees natuurlijk de CF-controller in de cam ..... gezien de rest het wel doet.
Andere suggesties (en hoe duur ongeveer indien zinvol te repareren?)
Mijn zoon is fotograaf (het is zijn oude cam) en die weet het ook niet (geen cam-interne-techneut...), behalve dat de cam het zonder CF doet zoals het bij hem altijd gedaan heeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/979canon_tn.jpg

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd om een andere CF kaart te gebruiken? Om echt uit te sluiten of het de Camera is of je huidige CF kaart?

Verwijderd

Topicstarter
Een andere kaart van het zelfde merk en type: hetzelfde probleem.
Over een paar dagen kom ik bij mijn zoon, hij heeft er nog een oude kaart liggen (2 GB).

Verwijderd

Topicstarter
Soms dan doet ie het kort en dan schrijft ie een niet te openen map op de kaart met daarna ERR02, wat op een CF probleem wijst, nu zit even in een fase dat ie helemaal geen CF ziet. Batterij er maar uit voorlopig incl de CR2016....

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-12 12:36

Bas90

Addicted2bass

Een nieuwe kopen voor €100 ;), haha.

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuwe 2e handse bedoel je dan, neem ik aan... Das inderdaad een (goede) optie in vergelijking tot repareren... Een beetje reparatie ben je zo aan de 100 euro... en dat betaal je ongeveer voor een body op Marktplaats..
Wel jammer, de cam ziet er nog zo goed uit (zeer lichte gebruikssporen) en ik weet waar ie vandaan kwam en heb cards en accu/lader en zo ook nog.
Als ie toch niet meer gerepareerd gaat worden (elders) kan ik zelf nog kijken of er een contact los zit...
Dat doe ik dan wel een keer op een rustig moment, het is nogal een klus zag ik...
PS: nachtje cr2016/accu eruit werkte nu niet...

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Allereerst: een zeer nette, gedetailleerde topicstart, chapeau! Zouden meer mensen zo moeten doen :)

Het klinkt inderdaad alsof er iets anders defect is in je camera. Je kan het nog eens proberen met een ander kaartje (ander merk/type), maar als deze het altijd al gedaan heeft. Weet je 100% zeker dat er niks verbogen of ingedrukt is?

Reparatiekosten bij DSLR's zijn altijd vrij prijzig, ook al is het iets heel simpels. Dus denk dat het laten repareren van het toestel duurder gaat zijn dan hetzelfde type opnieuw aan te schaffen via Marktplaats.

Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht even af wat de oude kaart doet, daar heeft ie het altijd mee gedaan. Zover ik nu kan beoordelen, geen verbuigingen e.d. Heb toevallig net nog met een felle lamp (weer) in de CF sleuf gekeken en alles lijkt zo OK.
Dus laten repareren lijkt idd geen optie, vandaar de (laatste) kans helaas om hier te posten.

PS: fijn om dat te lezen, voor mij zelf lijkt dat normaal, immers dan is de kans op een zinvolle respons het grootst.. En to be honest, knutselen is wel een beetje mijn ding ;) .. kan het niet over mijn hart krijgen om iets zomaar weg te doen, duurzaamheid begint bij jezelf...

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-11 22:50
Klinkt toch als een pinnetje van het CF slot dat geen goed contact maakt.

Online is er ergens iets te vinden over iemand die zijn 300D helemaal heeft open gelegd om hem te repareren (een fuse die doorgebrand was). Deze guide heb ik gevolgd om de mijne te repareren die ditzelfde probleem had. Misschien kan je hem eens open smijten en zien naar het CF slot.

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik zeker doen (CF slot nader bekijken, als de oude kaart dezelfde fout geeft; komend weekend gepland). Wat ik niet kan beoordelen zo is de hoogte van de pinnen, dus misschien zit er 1 toch net iets te laag.
Heb al een aantal van die repair sites gezien oa met die fuses... .die achteraf niet zover open gemaakt had hoeven te worden... (achteraf...!)

Edit 1: toch nog even een pennetjes check gedaan. Open gemaakt, maar dan zie je inderdaad dat je het main pcb eruit moet halen, want de kaart lezer zit aan de andere kant. Dus weer dicht nu geen tijd.
Wel een snelle fingerprint test gedaan. Een stuk folie over de CF kaart gedaan en voorzichtig erin gedaan en telkens een stukje harder aangedrukt en dan pas erdoorheen.
en... ja, alle pen afdrukken worden in fasen zichtbaar en de laatste keer erdoor heen, alle gaatje worden gemaakt.
Omdat ik mogelijk nog met een slecht contact rekening gehouden heb nog wel even de card lezer in open toestand nog wat aangedrukt.
Wat schertst deels mijn verbazing na dichtmaken: de kaart wordt weer herkend! En ook nog wel 7.9 GB !!
Dus nu uiteraard formatteren in de cam.... maar dan crasht ie op err02.
Ik kan dan na herstart 1 foto maken en dan weer een err02.
Na een keer of 4 en nadat ik de kaart er een keer uit gehaald heb, herkent ie de kaart niet meer, no CF card...
En dat doet ie nu nog steeds.
Blijkbaar heb ik met die acties toch een beter contact (?) gekregen en tijdelijk iets gekregen dat de goede richting op ging.
Een ding is zeker, hij KAN die 8 GB kaart zien.

Wordt vervolgd.... eerst met de Debian server van mijn zoon verder...

Edit 2:
een van de handliggende problemen: de soldeerverbinding van de bracket op het board is brak. Zie foto op
http://www.camerahacker.c...a/Canon/300d_cf_unit_prob

Afbeeldingslocatie: http://www.camerahacker.com/Forums/Digital%20Camera/Canon/300d_cf_unit_prob.files.hidden/small_StoppedDownForGreaterDepth.JPG

Een aangepaste repair vond ik hier, maar dat ging om pin stuk en dat lijkt bij mij niet zo:
http://www.dpreview.com/f...793?post=39149204&image=2

Aardige site met veel disassembly info is deze:
http://ghonis2.ho8.com/rebelmod4.html

Ik wacht nog even de kleine kaart van mijn zoon af, maar ik vrees toch voor wat een aantal van jullie ook suggereren, slecht pin contact, de plaats lijkt de soldeerverbinding aangezien ik dus geen pin lijk te missen.
Dan.... Hmmm.... wachten op een druil weer dag.... denk ik ...

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 01:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen weekend de 1 en 2 GB CF kaart van mijn zoon geprobeerd: no CF card....
Wat eigenlijk te verwachten was....
Dus een keer een rustig weekend uitzoeken, de 300D demonteren en een hete soldeerbout klaar hebben liggen.
Wanneer??
Zal dan indien mogelijk foto's en ervaringen posten.
Pagina: 1