SATA of USB HDD aan netwerk koppelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 489885

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een SATA HDD en een externe USB HDD (buspowered, WD My Passport) waarvan ik er één aan mijn thuisnetwerk wil koppelen, het liefst gewoon direct gekoppeld aan mijn huidige simpele TP Link router met LAN kabel.

Ik heb al diverse SATA naar USB docking stations gezien voor 20-30 EUR.
Ik heb al een USB NAS adapter gezien (bijv Asus WL-330NUL of de Addonics NAS adapter)
  1. Kan ik deze koppeling maken: SATA HDD -> docking station -> USB-ethernet adapter -> ethernet kabel naar router. Zodat ik een netwerk hardeschijf heb waar ik bij kan?
  2. Kan ik deze koppeling maken: mijn externe USB HDD -> powered USB-hub -> USB-ethernet adapter -> ethernet kabel naar router. Zodat ik een netwerk hardeschijf heb waar ik bij kan? Of heb ik een powered USB NAS adapter nodig?
En zo ja, wat is de overdrachts snelheid die ik kan verwachten in beide gevallen als
  • externe HDD op USB 3.0/2.0
  • powered USB hub op USB 2.0
  • USB-ethernet van USB 2.0 naar 480 Mbit
  • router 150 Mbit
Is de te verwachten overdrachtssnelheid gelijk aan de zwakste schakel hier (mijn router / WiFi) of is de snelheid beduidend lager vanwege de vele schakelingen.
Mijn voornaamste doel is het afspelen van muziek/series zonder deze op mijn laptop te zetten.

Is er een andere, betere optie die ik nog niet heb gezien (die mij niet heel veel meer gaat kosten dan 30 EUR)?

Bedankt.

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:38
Dus eigenlijk zoek je dit:
pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Pro LAN (Giga)

Is iets meer dan € 30,- maar wel een alles-in1 oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 489885

Topicstarter
Dat is een best mooie oplossing inderdaad.
Misschien had ik er nog bij willen zeggen dat ik eigenlijk de goedkoopste manier wil hebben waarmee ik één van de twee hardeschijven aan mijn netwerk gekoppeld wil hebben. Zoals ik optie 2 heb beschreven, hoef ik alleen nog maar een powered USB hub te kopen, de rest heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:38
Die Addonics zal inderdaad wel werken, maar is ook vrij prijzig.

Volgens mij moet de Asus met zijn USB in een PC zitten.
Dat is waarschijnlijk ook bij de meeste USB-naar-Ethernet adapters.

Als alternatief zou je ook kunnen overwegen om een nieuwe (of 2de hands) router met USB aansluiting te kopen.
Bijv. deze pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
Dan heb je meteen ook 300Mbit wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:10
Als je nog een beetje performance over wilt houden zou ik het idee van aan je router hangen, en al die adaptertjes e.d. maar snel vergeten.

Koop een Synology NASje (desnoods tweedehands om de prijs nog wat te drukken) en stop daar je schijf in. Dan kun je er tenminste ook nog wat mee, zonder dat je apparaat gelijk helemaal vastslaat omdat hij de load niet aan kan.