HDD twee of drie platters

Pagina: 1
Acties:

• Marzullad
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38
Hallo tweakers,
ik wilde de Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB kopen en via de pricewatch kwam ik bij de goedkoopste winkel AMMS Electronics uit.
Toen ik de link volgde, kwam ik op de HDD uit met zogenaamd 3 platters. In de omschrijving staat er dan in koeienletters een link met Ook verkopen wij de 2 platter versie voor meer snelheid.

Die versie is maar een schijntje duurder, maar mijn vraag is of 2 platters t.o.v. 3 platters echt meer snelheid oplevert? Ik heb hier namelijk nog nooit wat over gelezen o.i.d.

Alvast hartelijk dank!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://forums.seagate.com...a_drives&message.id=28513

Het verschil schijnt vrij aanzienlijk te zijn, rond de 20-30%

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Marzullad schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:34:
Hallo tweakers,
ik wilde de Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB kopen en via de pricewatch kwam ik bij de goedkoopste winkel AMMS Electronics uit.
Toen ik de link volgde, kwam ik op de HDD uit met zogenaamd 3 platters. In de omschrijving staat er dan in koeienletters een link met Ook verkopen wij de 2 platter versie voor meer snelheid.

Die versie is maar een schijntje duurder, maar mijn vraag is of 2 platters t.o.v. 3 platters echt meer snelheid oplevert? Ik heb hier namelijk nog nooit wat over gelezen o.i.d.

Alvast hartelijk dank!
Snelheid wordt (deels) bepaald door het aantal bitjes dat per tijdseenheid onder de leeskop doorgaat. Dat wordt dan weer bepaald door de draaisnelheid (7200RPM in dit geval) en de dichtheid van de bitjes op het schijfoppervlak.

Als 2TB over 3 platters verdeeld staat, dan is het aantal bitjes per centimeter lager dan wanneer 2TB op 2 platters gepropt wordt. Dus passeren er bij een 2TB disk meer bitjes per seconde de leeskop (bij gelijke RPM).

Dus is zo'n disk sneller. Datadichtheid scheelt natuurlijk behoorlijk als je dezelfde hoeveelheid data op 2/3 van het oppervlak propt, dus de snelheid kan ook wel aardig schelen.

Dat gaat dan wel voornamelijk op voor sequentiele leesacties, de leeskop van de 2 platter schijf zal in principe niet sneller (misschien zelfs wel langzamer, ivm grotere benodigde precisie) van het ene stukje naar het andere stukje springen.

Edit: Als ik dat verhaal wat hierboven gelinkt wordt lees zijn er overigens nog een heleboel meer factoren waar ik zo in dit 'boerenverstand' verhaal niet echt rekening mee houd.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 21-08-2013 15:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 14:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ook niet onbelangrijk. 2 ipv 3 platters scheelt je ook 1/3 van de bewegende delen, en genereert minder warmte. Wat allemaal de betrouwbaarheid ten goede komt :)

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 21-08-2013 16:51 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Marzullad
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38
Bedankt voor al jullie reacties! :D