Enable/disable IEC958 loopback automatisch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:51
Beste Tweakers,

Ik maak gebruik van Ubuntu 12.10 i.c.m. een Club3D Theatron DD (Cmedia CMI8738 chip)
Het voordeel van deze kaart is dat deze zowel optcal in als optical out heeft.

aangezien mijn tv receiver ook een optical uitgang heeft is mijn geluids setup als volgt:

receiver -> HTPC -> logitech Z5500
alle geluid is optisch aangesloten.

Nu zit ik met het volgende probleem:
Als ik via alsa mixer IEC958 loopback aanvink komt het geluid van mijn receiver mooi door naar mijn Z5500 echter hoor ik dan geen geluid van mijn HTPC. Dit is verder geen probleem omdat dat ook niet hoeft als ik tv aan het kijken ben. Echter moet ik IEC958 loopback weer handmatig uitvinken als ik weer terug wil schakelen naar mijn HTPC.

Wat ik graag zou willen is dat er automatisch geschakeld wordt naar IEC958 loopback zodra er daadwerkelijk geluid over de optical ingang komt.

Ik ben al een tijd op zoek op internet naar een dergelijke softwarematige oplossing alleen heb ik tot op heden nog niets kunnen vinden...

Hebben jullie nog suggesties/ideeën hierover?

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En als je HTPC niet aan staat, heb je helemaal geen geluid, handig.

Je kan beter zeggen HTPC > Receiver > Speakerset. En de TV ook aan de receiver hangen. Je probeert je nu door allerlei moeilijke bochten te wringen die mogelijk niet eens gaan werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
De HTPC wordt ook gebruikt als server dus die staat 24/7 aan. Tevens heeft de Z5500 maar 1 optical in dus vandaar dat ik voor deze vorm heb gekozen toendertijd.

Tevens kan ik niet de HTPC op de tv receiver aansluiten...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Optische splitter die je andersom aansluit? (ipv 1 ingang naar 2 uitgangen, maak je er 2 ingangen naar 1 uitgang van).

Gaat uiteraard alleen werken als er maar 1 apparaat tegelijk licht uitzend

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2013 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
ThinkPadd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:41:
Optische splitter die je andersom aansluit? (ipv 1 ingang naar 2 uitgangen, maak je er 2 ingangen naar 1 uitgang van).

Gaat uiteraard alleen werken als er maar 1 apparaat tegelijk licht uitzend
Dat is misschien nog wel de makkelijkste oplossing...
Ik had alleen op een softwarematige oplossing gehoopt...

Wat ook nog mogelijk zou zijn is om de receiver analoog aan te sluiten op de Z5500, maar dan moeten er weer extra handelingen gedaan worden om geluid van de TV danwel HTPC te krijgen... Voor mij is dat geen probleem, alleen moet ik rekening houden met zéééér a-technische ensen in huis die al schrikken als er ergens een icoontje 2cm verplaatst wordt...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zegt in je TS dat je Ubuntu 12.10 met Alsa gebruikt. Heb je al gekeken naar PulseAudio of audio passthrough c/q duplication? Nu heb je enkel gekeken naar loopback, maar dan heb je geen lokaal geluid meer. Met passthrough of duplication kan je wellicht softwarematig de TV laten muten als het OS geluid maakt (bijvoorbeeld van XBMC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Ik heb weleens gewerkt met Pulseaudio al ontstond daardoor een vertraging in het geluid die vooral erg irritant is bij tv kijken... Dat door passthrough slects 1 source te horen is maakt niet uit. Als de receiver aanstaat voor TV/radio wordt de HTPC niet gebruikt en andersom.
Daarnaast heeft loopback als voordeel dat er geen vertraging ontstaat in het geluid

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat beantwoord mijn vragen niet.

• Spekkie88
Dan vrees ik dat ik je vraag niet helemaal begrijp :)
Wat bedoel je dan precies met passthrough/duplication?

En om mogelijke misverstanden te verhelpen:
Dit is wat ik in dit verhaal versta onder receiver.

[ Voor 24% gewijzigd door Spekkie88 op 22-08-2013 09:37 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, een digitale tv ontvanger.

Hoe dan ook, mijn vraag is of je ook naar passthrough en duplication hebt gekeken icm PulseAudio of Alsa. Er zijn erg uitgebreide mogelijkheden met asoundrc voor Alsa. Kijk daar dus eens naar.

• Spekkie88
Nee daar heb ik niet specifiek naar gekeken nog.
Maar ik neem aan dat je met passthrough bedoeld dat de audio van de optical input gelijk wordt doorgestuurd naar de optical out (zonder conversie)? Dit is wat er feitelijk gebeurt als IEC958 loopback staat aangevinkt in alsa mixer.

Daarnaast zie ik niet zo in wat ik op zou schieten met duplication. Ik vat dit op als 1 geluidsbron over meerdere outputs uitzenden?

Het is namelijk zo dat het geluid van digitale tv ontvanger middels tosslink is aangesloten op de HTPC die zelf ook weer middels tosslink is aangesloten op de logitech Z5500.
Wat ik nu probeer te bereiken is zonder dat er automatisch geschakeld wordt tussen de verschillende geluidsbronnen...

Hoe dat gebeurt maakt me niet uit, alleen leek het mij technisch niet heel moeilijk om afhankelijk of er wel of niet een audiosignaal binnen komt op de optical ingang van de kaart IEC958 loopback in of uit te zetten.

Ik heb nog even gekeken naar asoundrc, maar voor zover ik kan zien is dat alleen voor het (permanent) koppelen van verschillende audio devices. Nu is het wellicht mogelijk de optical input aan de optical output te knopen, maar ik vraag me dan sterk af of het geluid van de HTPC dan ook nog te horen is...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat laatste is dus wat ik bedoel met duplication. Je dupliceert je input voor je gewone output. In feite een passthrough of loopback, maar dan zonder locking zodat je toch nog geluid hebt van beide systemen.

Was Jackd nog vergeten voor audio systeem in Linux. Schijn je ook wat leuke dingen mee te kunnen doen. OSS kan je ook nog naar kijken, maar weet niet of dat wat is voor je.

• Spekkie88
Maar geeft dupliceren geen problemen dan? Want de decoding wordt nu gedaan door de Z5500.
Dus dan zou de HTPC eerst de 2 audio streams moeten decoden en samenvoegen...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee, ik heb geen ervaring met digitaal. Maar het lijkt mij dat 't als 1 signaal weer uitgestuurd wordt, alleen dan met 1 streams erin, alsof je muziek afspeelt met je media player en tegelijk een youtube video aan het kijken bent. Dat is iig bij analoog zo.

• Spekkie88
Ja dat klopt, maar bij een digitaal signaal kan je niet zomaar 2 signalen mergen... Dan moet je die eerst omzetten naar analoog, mixen en weer terug omzetten naar digitaal voor zover ik weet.
Het mixen heb ik ook wel eens werkend gekregen via pulseaudio alleen zorgde dat voor een vertraging in het signaal waardoor het geluid achterliep op het beeld...

Ik kan nog wel eens kijken naar Jackd en verder onderzoek doen naar asoundrc.

Tevens heb ik ook voor nog geen 10 euro (incl verzenden) een tosslink splitter + extra toslink kabeltje gekocht. Nu maar eens kijken of de suggestie van ThinkPad gaat werken.

Aangezien er toch altijd maar 1 van de 2 sources gebruikt wordt hoeven de signalen niet gemerged te worden.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Pagina: 1