Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-02 22:22
Na lang twijfelen tussen de Sony Vaio Pro 13 en de MBA heb ik uiteindelijk gekozen voor het laatste.

Voor ik hem bestel wil ik nog één laatste (onnozele) vraag stellen, waar ik via google verschillende en vooral verouderde antwoorden op vind:
- Is een Macbook wel zo handig als je omgeving (studiegenoten) voornamelijk op Windows werkt? Dan bedoel ik overdracht van Office documenten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Overdracht van Office documenten moet geen probleem zijn, issues ga je vooral vinden als er Windows only software gebruikt wordt. Dat hangt echter sterk van de opleiding af.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:50

Sorbo

Uw hulp in huis!

Het blijft prutsen.

Op zich kun je met Pages, Office For Mac en google docs prima uit de voeten, en filesharing kan makkelijk via usb, mail of dropbox, maar zoals Tsurany al zegt zit het probleem hem in sommige programma's. Dat zal heel erg aan je studie liggen of je daar last van hebt.

Persoonlijk zou ik zelf toch voor een Vaio Pro gaan, door het scherm. Die hoge resolutie is echt lekker op zo'n scherm, en Windows is perfect mee te leven op een laptop. Neemt niet weg dat de MBA een bloedmooie laptop, en zeker geen slechte koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf voor windows only software is om een VM of bootcamp een woraround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:23:
Zelf voor windows only software is om een VM of bootcamp een woraround.
Wat betekent dit :X ? Dat ook Windows only software om te zetten is naar bestanden die geschikt zijn voor een Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Wat hij bedoelt is dat je voor windows only software een programma als parallels of vmware zou kunnen installeren (waardoor je windows dus als virtuele machine draait). Daarnaast biedt Apple de mogelijkheid om Windows naast OSX te installeren (noemen ze bootcamp), waardoor je dus bij het starten van je MBA kunt kiezen of je Windows of OSX wil laden.

Kortom, je zult altijd wel een manier vinden om een windows only programma te starten :) maar zoals eerder al gezegd is het misschien niet heel handig wanneer je opleiding voor 90% daar uit bestaat.

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 14:38
Pages werkt mogelijk niet helemaal lekker met alle docjes van je medestudenten, maar er is ook Office van Microsoft voor de Mac, ik mag hopen dat die wel goed werkt met de OSX variant.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin6
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik zou voor de air gaan, het is een prachtig apparaat en de accuduur is geweldig wat erg handig is op school!
De bouwqualiteit is ook er goed.
Windows fragmenteert nogal over tijd waar je op je mac geen last zult hebben. Verder werkt MS office van mac perfect samen met windows en voor windows-only programma's kan je altijd een virtual machine of bootcamp gebruiken (of natuurlijk een school computer).
Het enige waar ik windows voor gebruik (virtual machine) zijn MS access en Bizzdesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus geef eens aan wat je wilt gaan doen op je studie in plaats van enkel een vraagje te stellen. Informatie komt van twee kanten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58

BCC

In Amerika heeft 70% van alle startenden studenten een Apple en kan daar prima mee uit de voeten. Het Nederlandse onderwijs is echter een notoire microsoft fanclub. Het is afhankelijk van je opleiding en je eigen handigheid of je hiermee tegen problemen gaat aanlopen.

Office voor de Mac is perfect compatible met Office voor Windows.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Ik ga de studie Communicatie- & Informatiewetenschappen doen en tegelijkertijd een pre Master Marketing. Veel verder dan Words/Pages, Excel en PowerPoint zal ik dus niet komen. Programmeren, videobewerking of wat dan ook is dus niet nodig.

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het mij wel gaat lukken met een Macbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Tuurlijk wel. Ik ben altijd een pro-window geweest.

[ Voor 64% gewijzigd door kevinl op 22-08-2013 10:40 ]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

mavaspa schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:21:
Ik ga de studie Communicatie- & Informatiewetenschappen doen en tegelijkertijd een pre Master Marketing. Veel verder dan Words/Pages, Excel en PowerPoint zal ik dus niet komen. Programmeren, videobewerking of wat dan ook is dus niet nodig.

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het mij wel gaat lukken met een Macbook :)
Ik denk dat je je gaat verbazen over hoeveel MacBooks er op die opleidingen rondlopen. Ik verwacht ruim boven de 50%.

Sowieso zijn Windows laptops een zeldzaamheid op hogescholen en universiteiten is mijn ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 21-08-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat ligt heel erg aan waar je je op dat moment bevindt. Er zijn opleidingen te over waar een Mac simpelweg geen optie is omdat de software vrijwel alleen maar voor Windows beschikbaar is. Er zijn een aantal vakgebieden waar je juist beter uit de voeten kunt met een UNIX machine en daar zie je dan ook veel Macs. Idem voor bepaalde design opleidingen die weer erg Mac-georienteerd zijn. Besides, een Mac is nog altijd duurder dan zo'n computertje van de Mediamarkt of de laptop die via de onderwijsinstelling wordt aangeboden. Op de 3 technische universiteiten wordt er zeer veelvuldig gebruik gemaakt van die laatste mogelijkheid. Als ik kijk naar waar ik heb gezeten dan is het voor 80 tot 90% Windows en de rest een mix van Linux en OS X (OS X heeft het grootste aantal, zeker nu). Mac gebruik zit wel in de lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mavaspa schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:21:

Als je inderdaad geen speciale programma's nodig hebt is het puur wat je fijner vind werken. Schaf wel direct het Office pakket aan want dat scheelt aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:30
In Amerika heeft 70% van alle startenden studenten een Apple en kan daar prima mee uit de voeten. Het Nederlandse onderwijs is echter een notoire microsoft fanclub. Het is afhankelijk van je opleiding en je eigen handigheid of je hiermee tegen problemen gaat aanlopen.
Ten eerste klopt dat getal van 70% niet, maar dit is 47% BRON
Desniettemin is dit alsnog een hoog percentage. Wat eigenlijk toch wel raar is, omdat in imho een Mac in verhouding duurder is dan een Windows Laptop. Terwijl de meeste studenten altijd te weinig geld heeft O-) . Maar misschien komt dit juist dat ons onderwijsstelsel beter is, doordat ook studenten die minder geld ter beschikking hebben kunnen studeren.

Ontopic:
Wat mij trouwens opvalt bij deze vergelijking: http://tweakers.net/price...;313218;336359/categorie/
Is dat de Sony een touchscreen heeft. Misschien een gimmick, maar dit kan misschien toch erg handig zijn bij presentaties/meetings/. Andere voordelen van de Sony zijn het Full-HD scherm, snellere processor (de dure versie heeft althans Haswell i7), 1gbs ethernet (als dat nodig mocht zijn) en 2 jaar fabrieksgarantie ipv 1 jaar .

Voordelen van de Macbook Air, zijn waarschijnlijk de grotere SDD en het feit dat een Mac is. Al is dat laatste erg persoonlijk :+ .

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Bliksem B schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 18:17:
[...]
Andere voordelen van de Sony zijn het Full-HD scherm, snellere processor (de dure versie heeft althans Haswell i7), 1gbs ethernet (als dat nodig mocht zijn) en 2 jaar fabrieksgarantie ipv 1 jaar .

Voordelen van de Macbook Air, zijn waarschijnlijk de grotere SDD en het feit dat een Mac is. Al is dat laatste erg persoonlijk :+ .
Een Full-HD scherm kan een pluspunt zijn, maar ook een minpunt. Op 13" begint 1920x1080 al behoorlijk klein te worden. Maar het is persoonlijk, dus de TS kan de 1440x900 van de Air ook te laag vinden.
CPU is uiteraard een argument, maar het stroomverbruik daarvan is uiteraard ook hoger en kan dan zelfs een groot minpunt zijn.
1Gbps ethernet is perfect mogelijk met de Air (wel met een adapter).
Garantie zou ik me ook niet te veel zorgen over maken, aangezien Apple zich hoort te houden aan de Europese en NL wetgeving.

[ Voor 4% gewijzigd door Darkstar op 22-08-2013 08:54 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• mavaspa
Tsurany schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:56:
[...]

Als je inderdaad geen speciale programma's nodig hebt is het puur wat je fijner vind werken. Schaf wel direct het Office pakket aan want dat scheelt aanzienlijk.
Ik hoopte Office op een andere manier te verkrijgen, zoals ik dat voor Windows ook had. Maar aangezien ik niet weet of ik dat wel mag noemen op dit forum doe ik dat maar niet.
Het scheelt in de kosten om Office er direct bij te bestellen ipv later los bestellen? Ik krijg een € 80 iTunes giftcard.. Kan ik daar Office mee aanschaffen?
[...]

Wat mij trouwens opvalt bij deze vergelijking: http://tweakers.net/price...;313218;336359/categorie/
Is dat de Sony een touchscreen heeft. Misschien een gimmick, maar dit kan misschien toch erg handig zijn bij presentaties/meetings/. Andere voordelen van de Sony zijn het Full-HD scherm, snellere processor (de dure versie heeft althans Haswell i7), 1gbs ethernet (als dat nodig mocht zijn) en 2 jaar fabrieksgarantie ipv 1 jaar .

Het scherm van de Vaio Pro is vele malen beter (touch screen lijkt mij niks, maar hij is er ook zonder touch), de accuduur is met de sheet batterij beter, hij is kleiner, lichter en goedkoper, hij is (vind ik) makkelijker in z'n uitgangen: HDMI e.d., maar toch ga ik voor de MBA.

Ik heb weinig ervaring met de MBA, maar de ervaring die ik er tot nu toe mee heb is héél positief. Ik vind de laptop en vooral het touch pad fantastisch werken. Daarnaast heb ik het idee dat een Mac waardevaster is én vind ik hem een stuk mooier.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
mavaspa schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:36:
[...]

Ik hoopte Office op een andere manier te verkrijgen, zoals ik dat voor Windows ook had. Maar aangezien ik niet weet of ik dat wel mag noemen op dit forum doe ik dat maar niet.
Het scheelt in de kosten om Office er direct bij te bestellen ipv later los bestellen? Ik krijg een € 80 iTunes giftcard.. Kan ik daar Office mee aanschaffen?
Nee, office is niet te koop in de App Store, dus die kan je helaas niet met je iTunes giftcard aanschaffen.

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:31
Kijk eens of je kunt inloggen bij Surfspot (grote kans dat je onderwijsinstelling daarbij is aangesloten). Ik kocht Office for Mac 2008 voor 20 euro ofzo, als medewerker van een universiteit destijds.

https://www.surfspot.nl/officeformac2011/

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• mavaspa
Eswip schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:30:
[...]

Nee, office is niet te koop in de App Store, dus die kan je helaas niet met je iTunes giftcard aanschaffen.
En Pages? Is die te koop in de App Store? En is Numbers en Keynote de moeite waard?
driedees schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:35:
Kijk eens of je kunt inloggen bij Surfspot (grote kans dat je onderwijsinstelling daarbij is aangesloten). Ik kocht Office for Mac 2008 voor 20 euro ofzo, als medewerker van een universiteit destijds.

https://www.surfspot.nl/officeformac2011/
Ik kan inderdaad inloggen. Daardoor kan ik de MBA i5, 8GB, 128GB voor € 1130,14 krijgen.

"MS Office Professional Plus 2013 (SL) 1 jaar" kan ik downloaden voor € 24,75. Dit betekent dus wel dat ik jaarlijks de licentie moet verlengen?

Verwijderd

Als je dan een MBA achtige Windows laptop wil dan zou ik eerder gaan kijken naar een Dell XPS13. Dan heb je in ieder geval geen gezeur met software dat slechts met omwegen beschikbaar is. (en is een pak goedkoper)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 11:52 ]

Verwijderd

Dixons had 'n mooie aanbieding voor MBA 8 GB met 3 jaar garantie i.t.t. SURFspot (slechts 1 gegarandeerde).

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 21:09 ]

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 19:16
Ik volg zelf een MBO 4 IT Beheer opleiding en heb ook gebruik gemaakt van een MacBook Air. Persoonlijk vond ik het altijd fijn om een licht, snel apparaat mee te nemen echter liep ik tegen een aantal problemen op.

Als ik het over zou doen zou ik lekker een Sony Vaio (pro) kopen voor verschillende redenen:

- Scherm (full hd)
- Uitbreidingsmogelijkheden
- Windows restricted software
- HDMI/Ethernet etc poorten

Maar de keuze is natuurlijk volledig aan jou.

• mavaspa
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:52:
Dixons heeft nu een mooie aanbieding voor de MBA 8GB met 3 jaar garantie. Kan je beter doen dan via surfspot want dan heb je maar 1 jaar.
Oke nu ben ik weer in de warrie. Is het handiger om via Surfspot of bij Dixons te kopen?
Het prijsverschil is maar 15 euro dus dat is verwaarloosbaar, maar via surfspot/apple store kan ik zoals Tsurany adivseert gelijk Office erbij bestellen.
Wat te doen?

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 09:37
Wie bestelt er tegenwoordig nog office..

Verwijderd

Prijs verschil was onverwaarloosbaar want als je bij Dixons € 15,- extra betaalde verwierf je 'n langere garantie.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 23:48 ]

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik zou gewoon de laptop kiezen die jij gewoon het liefste wil en niet de laptop dat je school het liefste zou zien. Er zijn altijd oplossingen namelijk. JIj geeft een hoop geld uit aan die laptop, dus mag je ook wel iets kiezen wat JIJ echt wilt hebben. Als je liever die Macbook wilt, ga daar dan voor.

Mocht je Windows toch nodig hebben voor een opdracht of wat dan ook. Dan kun je via bootcamp windows ernaast installeren. En anders heeft de school wel een oplossing voor je. En als de school liever ziet dat je zelf een oplossing bedenkt, zou ik zeggen wees creatief, daar zijn scholen alleen maar blij mee. En het belangrijkste jij scoort er extra ervaring en punten mee.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bosmonster schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:05:
[...]

Ik denk dat je je gaat verbazen over hoeveel MacBooks er op die opleidingen rondlopen. Ik verwacht ruim boven de 50%.

Sowieso zijn Windows laptops een zeldzaamheid op hogescholen en universiteiten is mijn ervaring.
Ben een halfjaartje terug afgestudeerd. Het laatste jaar was ik de enige zonder laptop in de klas (waren ook 2 knullen die een ipad van de opleideing hadden gekregen) Voornamelijk windows machines ;)

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 09:37
mavaspa schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:49:
[...]

En Pages? Is die te koop in de App Store? En is Numbers en Keynote de moeite waard?

[...]

Ik kan inderdaad inloggen. Daardoor kan ik de MBA i5, 8GB, 128GB voor € 1130,14 krijgen.

"MS Office Professional Plus 2013 (SL) 1 jaar" kan ik downloaden voor € 24,75. Dit betekent dus wel dat ik jaarlijks de licentie moet verlengen?
128GB SSD, hier hou je (geschat) ongeveer 115 van over, dan nog een bootcamp installatie, dan hou je ongeveer 80/90 over. Vindt dit persoonlijk erg weinig, aangezien hier al je programma's en documenten op kwijt moet. Nu kun je een externe HDD aangeschaffen, persoonlijk lijkt me dit erg irritant dat je altijd je externe HDD bij moet hebben.

• driedees
mavaspa schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:49:
Dat is de Windows-versie van Office, als je die op je MBA wilt gebruiken ben je aangewezen op Parallels, Wine, Bootcamp of wat dan ook. Ik gaf je toch een link naar MS Office for Mac 2011?!

Pages en alle andere Mac software is te koop in de Mac AppStore ja, kijk maar eens op http://www.apple.com/nl/iwork/compatibility/.

• mavaspa
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 12:07:

Dat prijsverschil is niet verwaarloosbaar, want als je bij dixons 15 euro extra betaald heb je langer garantie. Als je hem vandaag besteld uit voorraad bij dixons heb je hem morgen in huis.
Ik bedoel dat ik het prijsverschil (15 euro voordeliger via Surfspot) waarloosbaar vind, maar dat de keuze dus was Dixons garantie of iTunes giftcard interessanter is.
driedees schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 12:17:

Dat is de Windows-versie van Office, als je die op je MBA wilt gebruiken ben je aangewezen op Parallels, Wine, Bootcamp of wat dan ook. Ik gaf je toch een link naar MS Office for Mac 2011?!
Die link was verlopen, daarom ging ik zelf op zoek naar een andere.

Ik ga voor de aanbieding bij de Dixons en koop iWork er dan los bij. En dan zie ik vanzelf wel of ik Office ooit nodig heb.

Verwijderd

AppleCare (garantie) plan voor 3 jaar kost je € 200,-. Zet af tegen € 80,- (giftcard) + € 15,- lijkt me vrij duidelijk.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2016 15:28 ]

• mavaspa
Je hebt gelijk. Bedankt voor de tip.

Hij is er nog: http://www.dixons.nl/appl...1-3-cto.html#.UhXvS_vCSM8

• Eswip
Maar dan heb je geen 80 euro iTunes giftcard neem ik aan.. :x

Edit: Oops, hier boven ook al gezegd)

Even andere aanvulling.. Apple mag dan wel zeggen dat ze 1 jaar (fabrieks)garantie geven (wat ook zo is), als je via Surftspot koopt (gaat eigenlijk direct via Apple), krijg je gewoon garantie via je consumentenrecht. Had zelf een kapotte adapter van een MBA, was 1,5 jaar oud en via surfspot gekocht, maar gewoon een nieuwe adapter gekregen..

[ Voor 36% gewijzigd door Eswip op 22-08-2013 13:12 ]

Verwijderd

Zusje bezit sinds gisteren zonder cadeaukaart desalniettemin zijn Apple producten ongeacht weggegooid geld.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 23:47 ]

• driedees
mavaspa schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 12:48:
Die link was verlopen, daarom ging ik zelf op zoek naar een andere.
Ah zo, toen ik 'm hier plakte deed ie het nog wel. Heb 't wel gevonden op Surfspot, Office for Mac 2011 voor 24,75 euro https://www.surfspot.nl/apple en dan flink stuk omlaag scrollen

• mavaspa
Eswip schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 13:10:
[...]

Maar dan heb je geen 80 euro iTunes giftcard neem ik aan.. :x

Edit: Oops, hier boven ook al gezegd)

Even andere aanvulling.. Apple mag dan wel zeggen dat ze 1 jaar (fabrieks)garantie geven (wat ook zo is), als je via Surftspot koopt (gaat eigenlijk direct via Apple), krijg je gewoon garantie via je consumentenrecht. Had zelf een kapotte adapter van een MBA, was 1,5 jaar oud en via surfspot gekocht, maar gewoon een nieuwe adapter gekregen..
Oké. Dat maakt de Surfspot aanbieding weer wat interessanter. De 3 jarige Dixons garantie omvat alleen fabricagefouten, maar daarvoor is het standaard consumentenrecht 2 jaar geloof ik. Wordt dus een afweging tussen 15 eu voordeel + 80 euro giftcard en jaar extra garantie + fysieke winkel.

Verwijderd

Je hebt minimaal 2 jaar garantie op deugdelijk product gedurende de normale levensduur volgens EU recht.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 23:48 ]

• Eswip
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 15:20:
Via EU recht heb je minimaal 2 jaar garantie (+deugdelijk product voor een 'normale levensduur van het product') inderdaad maar op hun site adverteren ze met 1 jaar meen ik (Apple site) dus dan moet je je gelijk ook nog zien te halen.
Ik heb alleen aan de telefoon gezegd dat ik me wilde beroepen op mijn consumentenrecht.. ik werd doorverbonden en alles werd geregeld.

• ppl
  • Niet online
Wat eigenlijk toch wel raar is, omdat in imho een Mac in verhouding duurder is dan een Windows Laptop. Terwijl de meeste studenten altijd te weinig geld heeft O-) . Maar misschien komt dit juist dat ons onderwijsstelsel beter is, doordat ook studenten die minder geld ter beschikking hebben kunnen studeren.
Dat "in verhouding" is maar net hoe je het bekijkt. Als je kijkt naar hardware plus daarnaast Windows kopen dan ja. Als je kijkt naar de el cheapo notebooks bij de Mediamarkt dan ook ja maar daar staat wel wat tegenover. Ga je het echter vergelijken met daadwerkelijk vergelijkbare hardware (specs, kwaliteit, etc.) dan kom je bedrogen uit. Blijken ze net zo duur te zijn (soms wat goedkoper, soms duurder). Apple kent ook een aardige korting op haar Macs wanneer je studeert of in het onderwijs werkt maar universiteiten/hogescholen hier hebben zo hun eigen notebookprojecten en het merk is in de USA een behoorlijk stuk bekender dan hier.
Is dat de Sony een touchscreen heeft. Misschien een gimmick, maar dit kan misschien toch erg handig zijn bij presentaties/meetings/.
Het is een eis vanuit Intel opgelegd wanneer je de titel "ultrabook" aan je model wil geven. Op de meeste standaard ultrabooks is het inderdaad een gimmick: het zit erop maar het heeft vrijwel geen enkele toegevoegde waarde. Dat is heel wat anders op de niet-standaard ultrabooks zoals de omklap ultrabook van Lenovo. Daar is het een hele goede aanvulling omdat je van laptop naar tablet kan switchen.
Ik denk dat het vooral om dat laatste gaat: koop je een Mac of koop je een Windows machine? Als je een Mac wil en dit ook prima te gebruiken is bij je opleiding dan is het natuurlijk een gemakkelijke keuze. Ik denk dat in dit geval bepalend zal zijn in hoeverre je de Windows spullen op die Mac kunt draaien. Als dat lastig wordt lijkt mij een Mac niet geschikt en zou ik naar Windows laptops gaan kijken.
mavaspa schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:36:
Daarnaast heb ik het idee dat een Mac waardevaster is én vind ik hem een stuk mooier.
Dat waardevaster menen veel mensen ook. Die denken goud in handen te hebben en vragen dan ook veel te veel voor het ding. Je moet je afvragen waarom je een tweedehandsje zou moeten kopen als je voor iets meer het nieuwste model bij Apple zelf kunt kopen. Vrijwel iedereen gaat voor dat laatste. Zo waardevast is een Mac dan ook niet.
Zeror schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 12:08:
Ik zou gewoon de laptop kiezen die jij gewoon het liefste wil en niet de laptop dat je school het liefste zou zien.
Dat is slecht advies want wat je hier zegt is: koop die auto als je dat wilt ook al heb je geen rijbewijs. Leuk maar dan kun je daar dus ook geen gebruik van maken en dat is doodzonde. Kijk liever voorbij wat je zelf het liefst zou willen en koop iets wat in ieder geval datgene kan doen waarvoor je 'm wil gebruiken. Dat kan betekenen dat je toch voor iets anders moet kiezen dan wat je het liefste zou willen. Met een Mac is dat niet zo'n probleem omdat je daar ook Windows op kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Dit is denk ik een mooi moment om mijn 'oude' topic eens nieuw leven in te blazen.

Ik typ dit bericht op mijn nieuwe MBA. Om mijn enthousiasme over mijn nieuwe laptop op een goede manier tot uiting te brengen, wil ik vanavond wat schoolwerk proberen te doen, daarvoor heb ik wel een tekstverwerkingsprogramma nodig.

Ik vond zojuist in de App store 'Megapack for iWork', bestaande uit Pages & Word, Keynote & Powerpoint, Numbers & Excel. Dit lijkt me wel een mooi compleet pakket. Heeft één van jullie hier ervaring mee? En zit hier een Nederlandse spellingscontrole in? Of kan ik die er makkelijk los bij downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

mavaspa schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 17:54:
Dit is denk ik een mooi moment om mijn 'oude' topic eens nieuw leven in te blazen.

Ik typ dit bericht op mijn nieuwe MBA. Om mijn enthousiasme over mijn nieuwe laptop op een goede manier tot uiting te brengen, wil ik vanavond wat schoolwerk proberen te doen, daarvoor heb ik wel een tekstverwerkingsprogramma nodig.

Ik vond zojuist in de App store 'Megapack for iWork', bestaande uit Pages & Word, Keynote & Powerpoint, Numbers & Excel. Dit lijkt me wel een mooi compleet pakket. Heeft één van jullie hier ervaring mee? En zit hier een Nederlandse spellingscontrole in? Of kan ik die er makkelijk los bij downloaden?
"Megapack for iWork" is een verzameling templates, en bevat dus niet Pages, Word, Keynote, Powerpoint, Numbers of Excel. De suggestie wordt wel gewekt, maar er staat in kleine letters dat je iWork nodig hebt voor de megapack. Je zult dus de apps los moeten aankopen via de App Store.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
O, tering. Maar goed dat ik het toch nog maar even hier heb gepost dus. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De apps van Apple kun je per stuk kopen voor €17,99. https://itunes.apple.com/nl/app/pages/id409201541?mt=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BCC schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:16:
In Amerika heeft 70% van alle startenden studenten een Apple en kan daar prima mee uit de voeten. Het Nederlandse onderwijs is echter een notoire microsoft fanclub.
Dus in Amerika (en je bedoelt natuurlijk de VS) zijn is het onderwijs een notoire Apple club, en dat is beter omdat?
Office voor de Mac is perfect compatible met Office voor Windows.
Op detailpunten wil de opmaak nog wel eens stuk gaan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:52:
Dixons heeft nu een mooie aanbieding voor de MBA 8GB met 3 jaar garantie. Kan je beter doen dan via surfspot want dan heb je maar 1 jaar.

Er zijn trouwens wel meer wegen om aan Office te komen, maar daar ga ik niet over uitweiden.
Als je via Surfspot bestelt, dan ga je door naar de Apple webshop. Je bestelt dan via apple.com en heb je gewoon 2 jaar garantie ;) Ben gister toevallig in de Apple Store in Amsterdam geweest met mn iPhone. Had nog 1,5 maand garantie en ze vertelde me dat ik in totaal gewoon 2 jaar garantie heb omdat ik het via apple zelf heb gekocht (apple.com). Ditzelfde geld voor mn MBPr. Alle Apple producten die je via Apple direct koopt, dus Apple Store Amsterdam (GEEN APR) of apple.com, komen met 2 jaar garantie.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Ik heb hem inderdaad via Surfspot gekocht.

Daardoor heb ik een jaar minder garantie, maar heb ik wel de giftcard van 80 euro gekregen (en was ik 15 euro voordeliger uit).

Ik heb Pages aangeschaft en het werkt fantastico :)! Numbers en Keynote schaf ik aan op het moment dat ik ze nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
PolarBear schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 18:27:
[...]

Dus in Amerika (en je bedoelt natuurlijk de VS) zijn is het onderwijs een notoire Apple club, en dat is beter omdat?

[...]

Op detailpunten wil de opmaak nog wel eens stuk gaan hoor.
Inderdaad, ik was destijds met m'n scriptie bezig en werkte zowel op m'n macbook met office als op een windows pc en het was heel erg frustrerend dat er telkens dingen waren veranderd in m'n document...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mooi te lezen dat je de MBA gekocht hebt. Ik heb zelf 3 jaar geleden ook zo getwijfeld en uiteindelijk voor de Air 2010 gegaan. Nog nooit zo'n mooi product gekocht, zelfs nu nog krijg ik complimentjes als 'oeh die wil ik ook', of 'woooow... heb je die gehad of gekocht?". Sowieso veroudert het ding nauwelijks want hij is nog steeds poepsnel voor desktopwerk. Vergeet niet over een maand de nieuwe OS X erop te gooien!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:53
Ik gebruik zowel Windows (werk) als Mac (privé)
Wat mij na een aantal jaar idd opvalt is dat de Windows laptop zo traag als poep is, maar de Mac nog steeds zo snel als nieuw. De Windows laptop is een Dell 13" van 1100 euro, dus geen budgetlaptop
Mac is niet perfect, toch regelmatig crashes

[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 07-09-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
mavaspa schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 23:11:
Ik heb hem inderdaad via Surfspot gekocht.

Daardoor heb ik een jaar minder garantie, maar heb ik wel de giftcard van 80 euro gekregen (en was ik 15 euro voordeliger uit).
Het consumentenrecht zoals we die in de EU en NL kennen geldt ook voor iets als Surfspot. Dat kan ook niet anders want of je bent nog steeds een natuurpersoon en niet een rechtspersoon zoals een bedrijf. In dit geval koop je direct bij Apple dus is Apple de partij die je garantie moet verlenen. Zij verwijzen dan ook keurig netjes onderaan de onderwijspagina's naar dezelfde pagina over wettelijke garantie als in hun gewone store. Zou je het bij Surfspot zelf kopen dan is Surfspot degene die de garantie moet verlenen.
Pagina: 1