Videokaart i.c.m. Q6600 en Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-01 11:53
Ik ben op zoek naar een goedkope videokaart om te gebruiken in combinatie met een PC met Intel Q6600 CPU, het moederbord is uit de Asus P5K serie en er zit 4GB RAM in.

Dit zijn mijn eisen:
- goedkoop, rond €30 (mag 2e hands)
- stil, liefst passief gekoeld
- moet zonder problemen met Ubuntu werken
- geschikt om te gamen, vooral oudere games en indie titels
- HDMI uitgang

[ Voor 3% gewijzigd door SD5k op 21-08-2013 14:48 ]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Idealiter zoek je een passieve NVidia 7600GT op. Die gebruiken max 35W dus zijn passief te koelen (bijvoorbeeld deze of deze).

Ati kan ook, maar geeft in de regel vaker problemen en heeft een minder complete proprietary driver dan nVidia. Matrox en Intel halen het vaak niet qua performance.

Of een 7600GT genoeg performance voor jou geeft zul je zelf met benchmarks even moeten opzoeken, maar minecraft en bijvoorbeeld battlefield w (windows) draaien prima. Grafisch mindere games zullen het er dus ook prima op doen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-01 11:53
Bedankt voor je reactie, er zit nu een passief gekoelde 8600GT in maar die doet helemaal niks meer. Een 7600GT is denk ik niet krachtig genoeg. Ik had iets specifieker moeten zijn, de nieuwste game die ik erop wil kunnen spelen is Left 4 Dead 2. :)
Ik was ook vergeten te vermelden dat er een HDMI uitgang op moet zitten.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je wil eigenlijk geen Nvidia van de 7xxx of 8xxx generatie omdat die de neiging hebben om snel dood te gaan door een slechte underfill. Je kan beter kijken naar de nieuwere generatie (let op dat een hoop lowend kaarten ook rebatches zijn).

Kaart van 25 euro die passief is:
V&A aangeboden: Sapphire Ultimate HD 4650 1GB PCI-E

Deze is een stuk sneller, kan blijkbaar passief als er tenminste een case fan aanwezig is:
V&A aangeboden: HD 6770 + Arctic accelero S1 plus

Maar deze twee had je ook zelf kunnen vinden. Als je bij nieuwe kaarten gaat kijken dan kan je vast genoeg vinden als je er maar benchmarks bij pakt. Als tip kan je zeggen dat bij zowel Nvidia en AMD het tweede cijfer het meest significant is (voor performance).

• stroopwaffle
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-01 19:29
L4D2 draaide bij mij niet met een 8800gts op Ubuntu 12.04, crash na mapload. Op XP ging het wel. Nu een hele nieuwe kaart erin uit de 600 serie en dat draait als een zonnetje. Ik heb ook even een Radeon 4870 erin gehad, maar de performance was om te huilen (was wel een half jaar geleden).
tl;dr: haal een recente nvidia kaart om op Ubuntu te gamen

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

stroopwaffle schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:25:
L4D2 draaide bij mij niet met een 8800gts op Ubuntu 12.04, crash na mapload. Op XP ging het wel. Nu een hele nieuwe kaart erin uit de 600 serie en dat draait als een zonnetje. Ik heb ook even een Radeon 4870 erin gehad, maar de performance was om te huilen (was wel een half jaar geleden).
tl;dr: haal een recente nvidia kaart om op Ubuntu te gamen
Was dit met proprietaire drivers of met de standaard die je bij Ubuntu krijgt? Er zit daartussen namelijk een groot verschil in performance.
Ik heb iets van 3 jaar geleden geen problemen ondervonden met mijn 4870x2, maar dat was met een ander spel, volgens mij Nexuiz.

• stroopwaffle
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-01 19:29
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 02:36:
[...]

Was dit met proprietaire drivers of met de standaard die je bij Ubuntu krijgt? Er zit daartussen namelijk een groot verschil in performance.
Ik heb iets van 3 jaar geleden geen problemen ondervonden met mijn 4870x2, maar dat was met een ander spel, volgens mij Nexuiz.
Zowel met Catalyst 13.3 (IIRC) als de open source drivers liep het allemaal niet lekker. Nogmaals, dat is alweer zeker een half jaar geleden, maar ik meen dat AMD toen net besloot om de 4xxx serie niet meer te ondersteunen.
Ik kreeg hogere framerates in Counter Strike: Source (native Linux versie) toen ik mijn oude 8800GTS er weer in drukte, met de propietary driver van nVidia.
Pagina: 1