Zelfbouw PC voor ontwikkeling

Pagina: 1
Acties:

• TiesB
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-04 12:08
Inleiding
Ik begin dit topic aangezien ik aardig wat mensen het zou doen, en ik zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig was naar feedback over mijn systeem.

Wensen
Deze PC gaat vooral gebruikt worden voor ontwikkeling (Android bouwen), en het gewone dagelijkse gebruik. Waarschijnlijk zal er soms ook wel op gegamed worden, maar dit hoeft dan niet per se op de allerhoogste kwaliteit aangezien ik toch liever en meer op console game.

Het systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 294,90€ 294,90
1MSI Z87-G45 Gaming€ 134,90€ 134,90
1MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming€ 234,50€ 234,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,20€ 88,20
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 20,47€ 20,47
1Corsair Hydro H100i€ 97,40€ 97,40
5Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,50€ 87,50
1Corsair Vengeance Pro Red CMY16GX3M2A2400C10R€ 187,90€ 187,90
1Seasonic G-Serie 750Watt€ 118,96€ 118,96
1OCZ Vector 128GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.361,23

Wat ik meeneem
1Western Digital Green WD10EADS, 1TB
1Cyborg R.A.T. 7 wit
1Een toetsenbord, maar weet nog niet welke.

Uitleg
CPU
Eén van de hoofdtaken van het systeem zal Android (CyanogenMod, CM) bouwen zijn. Hierom heb ik gekozen voor zoveel mogelijk kracht op Haswell.
Ik wil Haswell omdat ik het liefst komend jaar (waarschijnlijk) over wil kunnen stappen naar de dan uitkomende 49xx CPUs.

MoBo
Leek me een prima moederboard met een mooi stel aansluitingen en mogelijkheden. Ook wou ik graag MoBo en GPU van hetzelfde merk. Uiteraard socket 1150 vanwege de Haswell compatibiliteit.

GPU
Zoals gezegd, wou ik graag MoBo en GPU van hetzelfde merk. Ik heb toen voor deze 760 gekozen aangezien het me een prima GPU leek voor mijn wensen.

Case
Naar mijn mening de strakste case op de markt. Bijkomend natuurlijk de USB 3.0 poorten, maar die zitten tegenwordig wel in veel cases maarja...
Ook veel ruimte achter het MoBo voor cable management.

Wi-Fi kaart
Heeft denk ik weinig uitleg nodig. Gewoon een simpel kaartje om de PC ook op m'n kamer neer te kunnen zetten.

Koeling
Ik ben van plan de 4770K over te klokken naar 4,5 of 4,6 gHz, en gok dat ik hier wel een aardig koelsysteem voor nodig heb. Ik heb toen gekozen voor de H100i omdat hij erg veel gebruikt wordt, en de meningen er erg positief over zijn.
De extra fans: 2x aan de voorkant voor intake. 2x bij de H100i. En nog eentje aan de achterkant voor de uitlaat. Heb gekozen voor deze Noctuas omdat men er erg positief over is, en ik ze er persoonlijk ook goed uit vind zien :).

RAM
Wou graag minimaal 2400 mHz RAM, omdat ik denk dat dat de snelheid van CM bouwen kan bevoordelen. Ik heb ook maar een 2400 setje gekozen, omdat hoger me al snel te duur werd.

PSU
Heb op zo'n site berekend dat aangeraden wattage 650W was. Met het oog op toekomstige upgrades leek het me dan handig om voor een 750W PSU te gaan. Deze Seasonic is men geloof ik ook erg positief over, en het semi-modulaire spreekt mij erg aan. Uiteraard zijn er ook vol modulaire PSUs, maar de kabels die bij de Seasonic vast zijn, gebruik je toch sowieso.

SSD
Ik zag in een vergelijking dat deze SSD erg goed constant snel bleef. Bij veel andere SSDs zag je dat ze in het begin (bij random reads en writes) erg snel zijn, maar dat ze na een paar minuutjes erg in snelheid afnamen en onder deze OCZ uitkwamen. 128GB omdat het mijn boot disk wordt (Win7 + elementary OS), en ik graag de CM broncode er op wil hebben. Meer leek me dan niet nodig.

Als je het tot hier al hebt gelezen, heel erg bedankt :). Ik sta open voor alle kritiek en meningen, want ik heb liever direct een goed systeem, dan dat ik er later nog wat aan moet aanpassen.

iRacing Profiel

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 15:19
Koeling:
Misschien drie van deze als goedkoper alternatief?
pricewatch: Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm

Geheugen:
Als je zeker weet dat dit de prestaties van CM merkbaar beïnvloed, dan is dit een goede keuze. Anders een 16GB 1600MHz C9 set nemen. Misschien dat er op die CM-forums meer over te vinden is.

Voeding:
Wanneer je gaat overstappen naar Socket 2011, dan komt deze pas echt tot zijn recht. SLI en CF behoren nu tot de mogelijkheden, ga je dit niet doen dan is een lager wattage een mogelijkheid.

SSD:
Als je bespaart op andere componenten,dan kan je een 256GB exemplaar nemen.

• TiesB
Dat is een goeie! Heb alleen toch iets meer vertrouwen in de Noctuas, en dan maken die paar euros me niet zoveel uit. Ook hebben die Corsairs geen complete afsltuiting (rond, dus kleine gaps aan zijkanten), en dat lijkt me voor bij de H100i toch wat minder.
Geheugen:
Als je zeker weet dat dit de prestaties van CM merkbaar beïnvloed, dan is dit een goede keuze. Anders een 16GB 1600MHz C9 set nemen. Misschien dat er op die CM-forums meer over te vinden is.
Dit weet ik niet helemaal zeker, maar aangezien het een erg RAM intensieve taak is, leek me sneller toch... sneller :).
Overigens ben ik vergeten te vermelden dat ik om heel eerlijk te zijn zo dom ben geweest het geheugen al te bestellen, dus tsja...
Voeding:
Wanneer je gaat overstappen naar Socket 2011, dan komt deze pas echt tot zijn recht. SLI en CF behoren nu tot de mogelijkheden, ga je dit niet doen dan is een lager wattage een mogelijkheid.
Haha ja verwachtte al dat overkill zou zijn, maar ik wil misschien als de PS4 tegenvalt, of ik ooit ergens een mooie monitor op de kop kan tikken, toch op de PC gaan gamen. Dan wil ik graag in staat zijn om idd twee kaarten in SLI te gebruiken.
SSD:
Als je bespaart op andere componenten,dan kan je een 256GB exemplaar nemen.
Ook een hele goeie. Alleen is het prijsverschil (€140) me net iets te groot. En ik denk dat ik aan 128GB ook voldoende zal hebben. Ik heb gelukkig die oude 1TB HDD liggen, om als opslag te gebruiken.

Heel erg bedankt voor je input!

iRacing Profiel

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Als het systeem al 350W gaat verbruiken zal het al veel zijn. SLI lijkt me ook al overbodig als je toch niet intensief gaat gamen, en later is een nieuwe GPU meestal een betere optie dan een 2de van de vorige generatie. Dus een 450-550W voeding is MEER dan voldoende. Je houdt precies van dure merken&onderdelen daarom pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt ...

RAM: Snap niet dat je zomaar even snel een setje van 190€ besteld zonder even advies in te winnen...
Onderstaand setje draait bij mij al maanden stabiel aan 2133Mhz, maar wel een pak goedkoper...

8GB versie: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
16GB versie: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

OCZ heeft een slechte reputatie kwa SSD's. Ga gewoon voor een Samsung 840 EVO ofzo. 250GB lijkt mij in deze prijsklasse ook geen probleem. Je geeft elders ook al ruim veel uit. Een beetje extra ruimte op de SSD ga je nog veel plezier aan beleven imo...

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Aangezien je met belangerijke dingen bezig bent, zou ik een SSD met caps kopen, Crucial M500's dus.

Wat je met 5 noctua's moet weet ik ook, niet. Fractal geeft je al 2 fans. Dus, 2 boven, 2 voor, 1 achter. Scheelt je dus 1 fan. En twee voor is nieteens nodig.

People as things, that’s where it starts.

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

De fractal design is van zichzelf al ontzettend stil en koelt goed genoeg om alles koel te houden, daar heb je geen 5 fans van totaal 87 euro voor nodig. Verder is de H100i luidruchtiger en koelt amper beter dan een Tranquillo Rev B van ongeveer 25-30 euro.

Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk niet zult kunnen upgraden naar de 4900 CPU's met dit moederbord. Volgens mij gaan voor deze CPU's moederborden met een 2011-socket gebruikt worden. Dan zou je dus een nieuwe CPU en een nieuw moederbord moeten kopen.

Een GTX 760 is ook verre van een kaart waarmee je af en toe gaat gamen. Op full HD zul je met een GTX 760 op dit moment alles op high of ultra kunnen spelen.

Dan nog je voeding: met de Gold serie van Seasonic heb je met dit systeem genoeg aan de 450 of desnoods de 550 watt versie. Kortom, alles is een beetje overpriced.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Liveshort schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:16:
De fractal design is van zichzelf al ontzettend stil en koelt goed genoeg om alles koel te houden, daar heb je geen 5 fans van totaal 87 euro voor nodig. Verder is de H100i luidruchtiger en koelt amper beter dan een Tranquillo Rev B van ongeveer 25-30 euro.

...

Een GTX 760 is ook verre van een kaart waarmee je af en toe gaat gamen. Op full HD zul je met een GTX 760 op dit moment alles op high of ultra kunnen spelen.
Met een gelid tranquillo 2 kan je die i7 wel niet overclocken tot 4,4 - 4,7 Ghz, dan loopt de boel na een tijdje intensief werken zeker vast, of je moet een lucky sample hebben ofzo. Dat risico zou ik niet nemen.

Ik wou je nog de 660Ti aanraden die net zo goed is als de GTX760 en bij Azerty voor 173€ te krijgen was maar blijkbaar was dat een fout op hun site en was dat de prijs zonder BTW, is nu helaas aangepast. Proficiat aan diegene die hem nog hebben kunnen kopen aan de lage prijs :)

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 15:19
Koeling:
Fans blijven een kwestie van smaak: Kies een goed presterend exemplaar dat er goed uit ziet en past bij de rest en niet al te duur is. Net als een partner eigenlijk.
Vergeet niet dat die kast geen window heeft. Ook moet je rekening houden met de 3 of 4-pins eigenschappen van de fans. Sommige Mobo's hebben overal 4-pin fan headers, terwijl andere een extra fan-controller vereisen om ze te kunnen bedienen.

CPU koeling:
Die H100i heeft wél nut als de TS ooit gaat overstappen naar Socket 2011...dan is die bottleneck van warmteoverdracht in die chip zelf een heel stuk minder. Op S1150 moet je nu nog geluk hebben met de potentie van de chip.

Algemeen:
Azerty heeft wel vaker(bijna altijd) een aantal dingen voor belachelijke prijzen online staan. Laatst was dat 2x8GB 1600MHz, C8 Crucial Ballastix voor minder dan 100 euro...Die had ik TS zeker aangeraden.

[ Voor 12% gewijzigd door blspjnl op 21-08-2013 17:08 ]

• TiesB
Echt enorm bedankt allemaal! Jullie zijn geweldig.

Zo jullie reacties lezend moet ik vooral de voeding en misschien de koeling aanpassen.
Voor de voeding zal ik dan gaan voor de Seasonic G-Serie 550. Ik had persoonlijk echt geen idee hoeveel alles zou gebruiken, dus ging voor de veilige weg.

Ik denk dat ik toch wel bij de H100i blijf, vooral vanwege wat Inrage zegt.
Ga wel inderdaad het aantal fans dan verlagen van 5 naar 3. Wil sowieso 2 Noctuas bij de H100i hebben, en die andere raak ik ook wel kwijt aan de voor- of achterkant.
En ik zal even gaan nazoeken hoe het met die fan aansluitingen zit.

Zou overigens wel een enorme teleurstelling zijn als ze S2011 gaan gebruiken voor 49xx, maar had beter m'n research moeten doen en zie nu inderdaad op internet ook dat het waarschijnlijk S2011 gaat worden. Maar dat zie ik dan helaas tegen die tijd wel aangezien ik zie dat de geunlockte S2011 CPUs een stuk duurder zijn dan deze 4770K.

Het RAM was inderdaad misschien een redelijke fout. Maarja, van fouten leer je en ik denk/hoop dat dit geheugen ook erg zou voldoen aan mijn wensen.

Klopt wat jullie zeggen over de 760, dacht al dat het genoeg zou zijn. Maar met het oog op de toekomst lijkt het me niet verkeerd om hem te hebben. Liever nu al een goede, dan nu een kopen en straks weer een.

Wat betreft de SSD: klopt dat die EVOs €/GB goedkoper zijn. Maar aangezien 128GB voor mij genoeg zal zijn, ga ik liever voor de Vector met in mijn ogen betere specs (MLC ipv TLC en redelijk vergelijkbare snelheden. Plus wat ik in TS zei).

Ik kan haast niet beschrijven hoe dankbaar ik jullie ben. Ik ben een net 16jarige die zijn eerste paar maandloontjes van de AH gaat uitgeven aan z'n eerste echte eigen computer, en dus maar zeer beperkte kennis heeft.

--Edit--

Overigens waren de problemen met die OCZ SSDs voornamelijk veroorzaakt door de SandForce controller, wat ik zo gelezen heb. Deze Vector maakt gebruik van een andere, zelf ontwikkelde controller, die tot nu toe goed schijnt te zijn.

--Edit2--

Besteld :) Zie inventaris voor wat uiteindelijk is geworden, mocht iemand daar geïnteresseerd in zijn :+

[ Voor 8% gewijzigd door TiesB op 27-08-2013 22:34 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1