Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik ben echter van mening dat zelfs in Starcraft je wel een voordeel hebt aan 5.1 omdat het geluid verdeeld wordt over de boxen. Dus de middelste zal alleen het frequentiebereik van stemmen hoeven te doen en de twee buitenste boxen alleen geluidseffecten en de boxen achter je alleen muziek, waardoor het geluid beter is dan bij een stereo-set waar, ook al is het een betere box, de stemmen, muziek én geluidseffecten uit één box zal komen en die box dus veel meer frequenties zal moeten weergeven.
Ik zelf kijk wel films en series op mijn PC en dan heeft 5.1 100% zeker een meerwaarde (ik probeer mijn series en films altijd met Dolby of DTS surround te downloaden).
Je moet bij het aanschaffen van een 5.1 set wel rekening houden met het feit dat de markt klein is. Er zijn veel meer 2.1-sets dan 5.1 sets.
Overigens zou ik geen 4.0 set nemen, want ook een subwoofer voegt echt iets toe.
Als je in de Pricewatch kijkt, filtert op 5.1 en sorteert op prijs (van duurste naar goedkoopste), zul je een duidelijke tweesplitsing zien, de Teufel van 199 euro en duurder zijn goede tot uitstekende geluidsboxen. Alles daaronder is minder goed (slecht tot redelijk goed).
Ik heb een inmiddels verouderde Logitech X-540 set, in prijsklasse vergelijkbaar met de Logitech Z-506. De Logitech Z-506 is denk wel wat beter dan de X-540. Ik ben echter wel zeer tevreden met de X-540. Als je geen 200 euro zal willen uitgeven zou ik voor de Logitech Z-506 (beste prijs/kwaliteits verhoudeing) gaan. En misschien ook nog wel voor Hercules XPS 5.1 70 Slim of Creative Inspire T6160. De rest is slecht tot matig.
Welke geluidsset heb je nu eigenlijk?
Je kan eventueel ook nog kijken naar een geluidskaart. Sommige mensen zullen zeggen dat het verschil tussen onboard audio en een geluidskaart bij een Logitech X-540 set niet te merken is, maar ik constateer zelf dat er wel een verschil is. Er is iets minder gekraak/ruis, het klinkt iets cleaner. Ook in muziekprogramma's als Audacity en FL-Studio kom je minder snel in het rood. En als je veel geluiden tegelijk afspeelt in FL-Studio gaat het geluid minder snel kraken.
PS. De Logitech X-540 die ik heb heeft een hardwarematige 'matrix functie'. Als ik op de matrix knop druk dan wordt het geluid van de twee buitenste boxen verdeeld over alle boxen. Dus als iets stereo is, zorgt matrix voor een kunstmatige 5.1 waardoor het geluid cleaner is. Het werkt niet perfect, maar het heeft wel een meerwaarde over 'zonder matrix'.
Voorbeeld: de frequenties die qua hoogte wat meer op stemgeluid liggen zullen dan meer op de middelste box worden weergegeven. Als je de matrix functie aanzet als er 5.1 geluid is dan heb je er niks aan omdat dan het geluid van de twee buitenste boxen over alle boxen verdeeld wordt en je dan stemmen in bijvoorbeeld een film kwijtraakt
[ Voor 15% gewijzigd door Fleximex op 21-08-2013 15:42 ]
Welke set je moet halen, tjah dat is erg lastig. Er is best veel te krijgen, maar de verschillen zijn groot. Afhankelijk van hoe groot je kamer is en dus hoeveel vermogen je denkt nodig te hebben, valt er nog wel wat te kiezen. Features zijn lastiger, maar let wel op dat je qua aansluitingen goed zit.
Kun je echt genieten van de kwaliteit: dan zou ik zeker adviseren een goede HiFi set te kopen.
Wil je echt voordeel halen binnen spellen (zoals BF3); koop dan een goede "gaming" headset.
Mijn eigen ervaring:
Ik speel vooral Fifa. En ondanks dat Fifa op de PC er niet is in surround, voegt het voor mij zeker wat extra's toe. Ik schakel mijn receiver in op "Multi Channel Surround", oftewel: hetzelfde geluid door alle boxen, en ik raak wel meer onder de indruk van het publiek (nog lang niet zoveel zoals het naar mijn idee zou moeten, maar goed).
[ Voor 37% gewijzigd door EricNL op 21-08-2013 15:26 ]
My PC Steam Profile PSN: AfcaEricNL
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Mijn huidige situatie is 2 grote vloerstaanders en een stereo versterker in de woonkamer.
En die blijft ook gewoon bestaan kwa voor muziek en films.
Alleen is de plaatsing van die speakers klote voor bij de pc, en dat ding vreet 70w aan vermogen, ondanks dat hij idlet, en daarom wil ik er een paar pc speakertjes bijzetten voor wat facebook piepjes, en de sporadische game.
Headsets gaan het iig niet worden, dat vind ik gewoon ondingen
Zal wel een niet al te duur setje worden (<50E), alleen toen zag ik dat een 5.1 setje ook voor iets van 50E te krijgen was, en ik vroeg me af hoeveel dat toevoegt
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik zou dan gewoon voor een pricewatch: Logitech Z313 of een pricewatch: Logitech Z323 gaan. En mocht je iets meer willen uitgeven zou ik voor een pricewatch: Logitech Speakersysteem Z523 of een pricewatch: Edifier P3060 gaan.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik denk dat mensen juist steeds minder eisen gaan stellen aan kwaliteit van geluid. Er zijn steeds meer mensen die muziek luisteren en spelletje spelen met de speakers van hun smartphone. Ook zijn de in-ear oortjes die veel mensen hebben echt niet zo goed als die speakers qua geluid.
Ik denk dat hij met zijn facebook piepjes en sporadische een spelletje echt geen 100 euro 2.1 set nodig heeft. Een 50 euro speakersetje, zoals de pricewatch: Logitech Speakersysteem Z523, brengt voldoende volume met zich mee.
Ik ben het met heuveltje eens dat headsets ondingen zijn. Je hebt wel voor relatief goedkoop surround met (erg) goede geluidskwaliteit, maar je sluit je wel af van de buitenwereld. Het geluid uit geluidsboxen dat je kamer vult is toch echt iets anders dan geluid dat direct op je oren zit i.m.o.
En zo'n ding op je hoofd moet je ook wel maar fijn vinden. Tussen headsets zit ook nog een enorm verschil in het draaggemak.
[ Voor 7% gewijzigd door Fleximex op 21-08-2013 19:00 ]