Logitech Z906

Pagina: 1
Acties:

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:29
Goedemiddag,

Wij hebben sinds een aantal maanden de Logitech Z906 in gebruik. Na het lezen van vele rewiews en goede ervaringen met Logitech, toch voor deze gegaan.

Nu zit ik met een aantal vragen:

1. Het komt bij mij vaak voor dat de audio driver crasht. (moederbord MSI 790FX-GD70) Is dat normaal? Na het opnieuw installeren van de (meest recente) driver, werkt alles (tijdelijk) weer naar behoren.

2. Ik heb mij verdiept in digitale aansluitingen, maar nog kan niet echt een duidelijk antwoord vinden. Wat is hier het voordeel van?

3. Is het verstandig om een andere geluidskaart in mijn computer te zetten? Ik luister veel muziek, af en toe kijk ik een filmpje en zo nu en dan speel ik wel eens een game.

Geluidskaarten die ik op het oog heb:

pricewatch: Asus Xonar DGX

pricewatch: Asus Xonar DG

pricewatch: Creative Soundblaster Audigy SE

pricewatch: Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E

En deze heeft digitale aansluitingen: pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi Surround 5.1 Pro

Graag zou ik jullie meningen en eventuele adviezen willen hebben.

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-01 21:15
Het voordeel van een digitale aansluiting te gebruiken is dat de receiver (in dit geval van de Logitech) zorgt voor de conversie van digitaal naar analoog. Bij analoge kabels zal dit gebeuren door het moederbord. Maar het voordeel is enkel aanwezig als de conversie door de Logitech beter is dan die van het moederbord. Zelf pas ik dit toe met een Marantz receiver.

Een geluidskaart kan in plaats van het moederbord de conversie regelen. Maar dit zou dan enkel interessant zijn als dit beter is dan door de Logitech. Wat beter is kan ik echter niet zo zeggen. :)

Het probleem van crashende driver. Volgens mij zou dat eerder aan het moederbord liggen of een verkeerde instelling dan door uw Logitech. Je zegt natuurlijk niet of dit voor de Logitech ook al het geval was of niet.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 09:51

TheNephilim

Wtfuzzle

Je punt 2 en 3 kun je eigenlijk niet combineren. De digitale aansluitingen voor audio doen eigenlijk altijd aan 'pass through'. Dat betekend dat ze het signaal rechtstreeks doorsturen naar je speakerset/receiver/etc. Als je een geluidskaart koopt, wil je juist dat de geluidskaart het digitale signaal omzet naar een analoog signaal.

Nu heb ik geen ervaring met de Logitech set, maar ik gok dat een goede geluidskaart betere DAC's heeft dan je Logitech set. In dat geval koop je dus een geluidskaart en sluit je Logitech set analoog aan op de geluidskaart.

Als je geen geluidskaart koopt, kun je S/PDIF aansluiting van je moederbord gebruiken om de Logitech set aan te sluiten. Vaak is dit een optische Toslink aansluiting, maar soms ook een coaxiale aansluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door TheNephilim op 21-08-2013 16:42 ]

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Ik heb nu ook een surround opstelling met digitale uitgang (spdif) in gebruik. Bij films werkte dat goed, de receiver kon de DTS modes prima aan. Maar bij games kreeg ik in eerste instantie enkel stereo geluid.
Blijkt dat je op de PC "DTS Live" moet hebben om live 5.1 surround om te zetten naar een signaal dat via spdif verzonden kan worden. Mijn onboard spdif kon dit dus niet.
Nu heb ik een Soundblaster Z gekocht en deze ondersteund wel DTS Live waardoor games weer denken dat je een analoge 5.1 aansluiting hebt, maar dit stiekem live wordt omgezet naar DTS...
Dus mocht je gamen, houdt hier dan rekening mee

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

• turkeyhakan
Bedankt voor jullie reacties.

@HannesB, net voordat wij deze nieuwe speakerset hadden aangeschaft, had ik opeens geen geluid meer met de oude speakerset. Waarschijnlijk ligt het dus aan het moederbord.

@TheNephilim, die S/PDIF aansluiting, geeft dat betere resultaten dan wanneer ik hem analoog aansluit op mijn moederbord? Zo'n kabel heb ik op dit moment niet.

@N0stradamus, bedankt voor je reactie. Ik zal er rekening mee houden!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 09:51

TheNephilim

Wtfuzzle

turkeyhakan schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:06:
@TheNephilim, die S/PDIF aansluiting, geeft dat betere resultaten dan wanneer ik hem analoog aansluit op mijn moederbord? Zo'n kabel heb ik op dit moment niet.
Persoonlijk denk ik dat je het verschil niet gaat merken. Zoals N0stradamus in "Logitech Z906" ook al zegt, gaat dat bij games vaak niet goed. Of je moet dan weer een geluidskaart hebben die DTS-Live en dergelijke ondersteund.

Een goede geluidskaart lijkt mij de beste oplossing voor je probleem. Dan je speakerset gewoon analoog aansluiten op de geluidskaart natuurlijk. S/PDIF is erg leuk als je alleen films kijkt, maar levert nog wel eens problemen op met games. Ook niet alle media spelers (programma's) ondersteunen standaard S/PDIF en dat kan best een gezeur zijn.

Zelf heb ik een tijdje met S/PDIF gewerkt, maar toch een geluidskaart gekocht uiteindelijk. Makkelijker en je hebt gewoon meer (instel) mogelijkheden. Ik heb toen een Auzentech X-Fi Prelude gekocht, als ik jou was zou ik een Asus geluidskaart kiezen. Daar hoor ik goede dingen over. Wel een wat nieuwe model met PCI-E en natuurlijk 5.1 of 7.1.

• turkeyhakan
Duidelijk.

Die Asus Xonar DGX of DG is een prima kaartje? En het verschil met onboard moet merkbaar zijn hoop ik?

Ik heb een 5.1 surround set en als ik dan een 7.1 kaart koop, levert dat problemen op?

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-01 21:15
Enige mogelijkheid om surround digitaal door te sturen naar een receiver, met uitzondering van DD Live of DTS Connect bij geluidskaarten (en enkele moederborden?), is via hdmi. Dit doe ik zelf en werkt perfect. Maar via de Logitech Z906 is dit natuurlijk niet mogelijk.

Als je vermoedt dat je moederbord de boodsdoener is voor de crashende driver, denk ik dat je beter ook een geluidskaart neemt. Analoge kabels gebruiken is dan de beste oplossing. Makkelijk voor games en ik denk dat films ook zonder problemen goede surround weergeven. Zelf vroeger een Logitech 5.1 set gehad (enkel stond die niet opgesteld zoals zou moeten :P )

De digitale ingangen van de set kan je dan gebruiken voor toestellen als consoles, mediaplayers, blu-ray players, ...

Edit: of je het verschil zal merken, zal vooral afhangen van je oren, de kwaliteit van gespeelde bronnen, kwaliteit van de DAC van je moederbord en de geluidskaart, ... Moeilijk zo te zeggen.

Een kaart met 7.1 mogelijkheid zou normaal geen probleem mogen geven.

[ Voor 15% gewijzigd door HannesB op 21-08-2013 18:05 ]

• turkeyhakan
Sorry voor mijn late reactie!

Ik weet voldoende op dit moment. Ik dank jullie vriendelijk!
Pagina: 1