• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 16:09

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Best heren,

Normaal gesproken ben ik niet zo van het "aankoopadvies" vragen maar in dit geval sta ik wel voor een dilemma.

Ik ben op zoek naar een netwerkspeler die ik met een Android appje kan bedienen. Ik heb een NAS staan met FLAC bestanden die op een DLNA server gedeeld worden. Ik heb een Denon DBP-2012UD staan, die in principe alles gewoon via het netwerk kan afspelen, maar er zitten twee grote nadelen aan:

1. De TV moet altijd aanstaan.
2. De speler kan niet via een Android app bediend worden dus moet je door de crappy interface van Denon ploeteren met NOG een extra remote erbij.

Ik ben uitermate tevreden met het geluid dat er uit komt, maar de nadelen ervan beginnen mij aardig te storen. Dus was het een natuurlijke keuze om naar de Denon DNP-720AE kijken. Tijdens het opzoeken van informatie kwam ook de Marantz NA7004 naar boven, die vergelijkbare afspeelfeatures heeft en op dit moment een vergelijkbare prijs. Hoe zit het dan op andere vlakken?

Denon:
+ Bekend klankbeeld (waar ik van houd).
+ WiFi
+ Radio
+ Past goed bij mijn huidige apparatuur qua uiterlijk

- Geen SPDIF in.

Marantz:
++ SPDIF in, dus DAC functionaliteit (Enorme plus! Dan kan ik met het streamen van MKV's wat ik via mijn TV doe ook goed geluid hanteren.)
+ Iets goedkoper dan de Denon

- Geen wifi
- Slecht passend uiterlijk
- Klankbeeld onbekend

Al met al, alles bij elkaar opgeteld vind ik qua features te twee apparaten gelijk opgaan. Dan komt nu dus het grote dilemma; hoe zit het dan met het klankbeeld?

Nou zal ik dus tegen mijn eigen "ga luisteren!" advies in jullie hulp vragen. Ik heb in de buurt geen winkels zitten waar ik beide apparaten naast elkaar kan vergelijken. Al helemaal niet op mijn eigen setup. Dit wordt extra bemoeilijkt door het feit dat ik geen rijbewijs heb. Heeft iemand ervaring met het vergelijken van deze twee apparaten? En zoja, in welke mate verschilt het klankbeeld?

Alvast bedankt!

PS, rest van de setup:
Wolf in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Dat deze 2 modellen zo veel op elkaar lijken is nog niet zo gek aangezien Marantz en Denon 2 zusterbedrijven van elkaar zijn.

Wat je misschien ook nog in je overweging kan meenemen is de Andoid app die je zult gaan gebruiken om de boel aan te sturen. Als ik kijk naar de Marantz Remote app waarmee ik mijn receiver kan bedienen, kan ik alleen maar zeggen dat ik deze ook niet zo fantastisch vind. Die van Denon werkt volgens mij precies hetzelfde en heeft alleen maar een andere kleurstelling.

Misschien is het nog een overweging om te gaan voor een Sonos Connect. Hiermee kun je ook al je audio gaan streamen via je receiver. TV kan uitblijven en de app die je hiervoor kunt gebruiken zit erg goed in elkaar. Heb deze eigenlijk ook nog op mijn wensenlijstje staan.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 16:09

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
D vd V schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:09:
Dat deze 2 modellen zo veel op elkaar lijken is nog niet zo gek aangezien Marantz en Denon 2 zusterbedrijven van elkaar zijn.

Wat je misschien ook nog in je overweging kan meenemen is de Andoid app die je zult gaan gebruiken om de boel aan te sturen. Als ik kijk naar de Marantz Remote app waarmee ik mijn receiver kan bedienen, kan ik alleen maar zeggen dat ik deze ook niet zo fantastisch vind. Die van Denon werkt volgens mij precies hetzelfde en heeft alleen maar een andere kleurstelling.

Misschien is het nog een overweging om te gaan voor een Sonos Connect. Hiermee kun je ook al je audio gaan streamen via je receiver. TV kan uitblijven en de app die je hiervoor kunt gebruiken zit erg goed in elkaar. Heb deze eigenlijk ook nog op mijn wensenlijstje staan.
Dank voor je reactie.

De app en sich vind ik niet zo belangrijk aangezien je niet per definitie de app van Denon/Marantz hoeft te gebruiken. Er zijn andere apps die dat veel beter doen (mediahouse, plugplayer). Dat is gewoon een kwestie van degene zoeken die mij het meest aanspreekt.

Ja ik heb ook aan sonos gedacht. Dat apparaat doet inderdaad wat ik wil, ook daarvan weet ik echter niet hoe het klankbeeld is. En omdat ik niet het idee heb dat Sonos zich specifiek richt op geluidskwaliteit (maar meer op gebruiksgemak) viel dat bij mij vrij snel af.

Met de twee apparaten die ik heb gekozen kan je in principe exact hetzelfde. Noem het een onderbuikgevoel dat ik het liefst voor een bekend HiFi merk ga.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Dat snap ik op zich wel. Als je de Sonos digitaal zou aansluiten op je receiver dan gebruik je de DAC die daar in zit; best of both worlds. Maar dat is in jou geval neem ik aan geen optie want jouw stereo versterker heeft geen digitale ingangen.

Zelf ben ik ook al een tijdje aan het twijfelen of en hoe ik het audiostreamen kan upgraden. Sonos of Marantz of helemaal iets anders. Maar aangezien mijn receiver ook in het netwerk hangt kan ik met de DS Audio app van Synology toch vrij makkelijk streamen vanaf de NAS en heb ik er niet zo'n haast mee.

Volgens mij doe je aan de Denon in jouw geval geen miskoop.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toeval wil dat ik de DNP720AE zelf thuis heb staan, ook in combi met Denon-only apparatuur :)
Destijds om de zelfde reden gekocht; ik wilde ook kunnen streamen. En mijn AVR2311 was daar net een modelletje te oud voor :P

Ervaringen:
- Geweldige geluidskwaliteit. Maar dat mag ook wel voor dat geld en met een 192/24bits DAC ;)
- De android app werkt niet lekker. De iPhone / iPad app werkt een stuk stabieler (maakt voor de vergelijking Denon / Marantz trouwens niks uit, want de apps zijn afgezien van het logo identiek)
- Wifi werkt op zich net zo snel als bedraad, alleen bedraad is wat stabieler
- Op de 1 of andere manier snapt ie bij een vast IP geen DNS-adressen die in de 2xx.xxx.xxx.xxx range vallen. De 2 is niet als eerste cijfer van het octet in te voeren. Overigens prima op te losse door in je router een DHCP reservation te maken, en dan kan het wel 8)7
- Bedienen met de remote van je AVR of andere receiver kun je vergeten. Universele AB (bijv Harmony) zou geen probleem moeten zijn.
- Airplay werkt erg goed :) Kan vanaf mijn NAS (Synology) gewoon rechtstreeks naar dat ding streamen via Airplay, en via iPad werkt ook :)
- De DNP wordt niet echt meer ontwikkeld, en kan ook geen Spotify aan. Werkt net ietsje anders dan de huidige AV receivers die het wel kunnen. Dat heeft ook als nadeel dat niet alles qua non-Denon apps 100% werkt. Maar dat zelfde geldt voor zijn zusje van Marantz.

T.a.v. je vraag over het klankbeeld t.o.v. de Marantz: ik meen ergens gelezen te hebben dat de Marantz marginaal beter was, maar zonder hele grote verschillen. Verder zul jij hem denk ik (bij gebrek aan een DAC in je amp) analoog aansluiten net als je DBP. Die DAC is prima die er in zit :)

Wat dat afspelen van MKV's betreft: hou er rekening mee dat als zou je dat doen via de Marantz, je mogelijk lipsync issues krijgt die je niet kunt voorkomen. Daar is is niet voor gebouwd namelijk, dan heb je een echte AV receiver nodig. Dus zo groot is die plus nou ook weer niet ;)

Wat uitproberen in winkels betreft: ik meen dat Correct in R'dam er eentje op demo heeft staan, maar geen idee of ze de Marantz ook hebben.

T.a.v. een evt aankoop: Ik heb de mijne via Amazon.co.uk besteld. Scheelde een slok op een borrel, en amazon zelf levert (itt zijn 3rd party vendors) WEL naar mainland EU. Kreeg alleen een engelse stekker, maar dat bleek een vastgeschroefde verkoopstekker op een eurostekker. Zit dus gewoon een eurostekker aan :)

Bottom line is denk ik dat je je moet bedenken is waarom je dit wilt. Hoofdzaak voor jou is dat je je digitale muziek wilt kunnen streamen en evt internet radio, maar eigenlijk wil je ook de mogelijkheden om je MKV's goed te kunnen beluisteren. In voorkomend geval kan het net zo lonend zijn om je te orienteren op de aankoop van een receiver met ingebouwde streamingmogelijkheden. Heb je ook meteen spotify, en betere app-ondersteuning.

Having said all that: ik ben onwijs tevreden over het ding. Het was even prutsen om de bediening onder de knie te krijgen en hoe ie precies werk, maar ik zou echt niet meer zonder worden. Plus het staat gewoon kicken natuurlijk, AVR2311, DCD510, DNP720 op elkaar en een DBP1611 er schuin onder naast 8)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee