[Excel] Onbekend percentage berekenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-05 20:48
Ik probeer een berekening te maken in Excel, maar kom er niet helemaal uit.

De situatie is als volgt:
(Oude prijs - korting op artikel) - korting op factuur = nieuwe prijs.

Waarbij oude prijs, korting op factuur en nieuwe prijs bekend is, korting op artikel is onbekend.
Maar ik krijg de formule maar niet rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 21:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe zou je 't handmatig gaan berekenen? Dit is iets wat je op de middelbare school krijgt, het moet dus niet zo moeilijk zijn om die berekening in Excel te plaatsen. Zoals je formule nu is, zal het niet werken. Je wilt je variabele altijd aan de andere kant van de = hebben, in z'n eentje.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
Ik heb hem op zich wel, maar ik kom ergens 8-9 cent tekort (afrondverschil?).

Ik heb namelijk:

A2 = Oude prijs
B2 = Korting op artikel (Onbekende)
C2 = Korting op factuur
D2 = Nieuwe prijs

=(((D2*(1+(C2/100)))-A2)/A2)*100

A2 = 100
B2 =
C2 = 3 (%)
D2 = 90

Dan geeft B2 = 7,3
Maar (A2-7,3%)-3% geeft 89,919 euro.
En geen 90 euro zoals ik graag zou willen.

[ Voor 23% gewijzigd door dmstr op 21-08-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

100 euro - 3% korting = 97 euro.

Van 97 euro terugkomen op die 100, doe je niet door het met 1,03 te vermenigvuldigen (want dan kom je op 9,nogwat). Dat doe je door het door 0,97 te delen (dus 100-kortingspercentage) :)

Beetje dezelfde denkfout die mensen maken bij de BTW-weg-er-mee actie van Media Markt. Dat is effectief geen 21% korting, maar 16,nogwat of zo.

Als je dat even verwerkt in je formule, dan moet je er wel uit komen denk ik :)

[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 21-08-2013 10:28 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
Wow dit kan veel makkelijker |:(

In D2
=sum((A2*B2)*C2)

voorbeeld
A2 = 100 euro
B2 = 5% = 0.95 ( Bij geen korting is deze waarde een 1 )
C2 = 15 % = 0.85 ( Bij geen korting is deze waarde een 1 )

D2: =sum((100*0.95)*0.85)

[ Voor 168% gewijzigd door Quadradial op 21-08-2013 10:47 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:42
Quadradial schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:28:
Wow dit kan veel makkelijker |:(

In D2
=sum((A2*B2)*C2)

voorbeeld
A2 = 100 euro
B2 = 5% = 0.95 ( Bij geen korting is deze waarde een 1 )
C2 = 15 % = 0.85 ( Bij geen korting is deze waarde een 1 )

D2: =sum((100*0.95)*0.85)
het gaat juist om de B2 de rest is bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar het is uit dat voorbeeld van Quadradial natuurlijk prima af te leiden hoe je B2 kan berekenen als je D2 al weet :)

Het gaat gewoon om het besef dat bijvoorbeeld 3% korting hetzelfde is als vermenigvuldigen met 0,97 en dat je dat dus ongedaan maakt door weer te delen door 0,97 en niet door te gaan vermenigvuldigen met 1,03 zoals de TS doet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
nachtnet schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:34:
[...]

het gaat juist om de B2 de rest is bekend.
Dan reken je terug!

voorbeeld
A2 = 100 euro
B2 = onbekend
C2 = 3% = 0.97
D2 = 90

B2 =sum((D2/C2)/A2)

= 0.927835
ongeveer 7.3%

Zo Excel weer even bijgespijkerd! waar mag de rekening heen? :9

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat doet die 'sum()' daar trouwens? Je bent toch helemaal niks aan het optellen? Beetje loos (en verwarrend). Laat die rekening voorlopig dus maar zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Orion84 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:49:
Wat doet die 'sum()' daar trouwens? Je bent toch helemaal niks aan het optellen? Beetje loos (en verwarrend). Laat die rekening voorlopig dus maar zitten :P
Dat is de exacte formule waar excel mee werkt maar het kan ook zonder (macht der gewoonte).
Het is en blijft een opSOMming ;)
Jij ook weer wat geleerd en voor jou dus ook een kleine rekening :+

[ Voor 5% gewijzigd door Quadradial op 21-08-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

"de exacte formule waar excel mee werkt"? Excel werkt met exact de formule die jij intypt / construeert via de knopjes / wizard.

Dus hoe kom je dan tot die formule in excel? Welke knoppen druk je daar voor in?

Want die sum() functie is toch echt voor optellen en dat doe je helemaal niet. sum() over 1 argument is hetzelfde als gewoon dat argument.

Ik gok dat jij gewend bent om formules in excel in te voeren door op die griekse Sigma te klikken en dan je formule in te typen. Die sigma is echter bedoeld om een sommatie in te voegen, niet om een algemene formule in te voegen. Als je gewoon een formule wilt invoegen hoef je niets anders te doen dan de inhoud van de cel te beginnen met het = teken.

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 21-08-2013 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
_/-\o_ Touché _/-\o_

Maar als je leest het is een macht der gewoonte. Ik gebruik geen knoppen (alleen die van het toetsenbord) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 21:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus als we een Excel document van je bekijken met berekeningen erin, zullen we overal =sum() vinden waar het niet nodig is? Dat kan een duur geintje worden, zeker als het alsnog gaat optellen waar 't niet moet. Je kan dan ook best snel fouten maken zonder dat Excel dat aangeeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
Orion84 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:27:
100 euro - 3% korting = 97 euro.

Van 97 euro terugkomen op die 100, doe je niet door het met 1,03 te vermenigvuldigen (want dan kom je op 9,nogwat). Dat doe je door het door 0,97 te delen (dus 100-kortingspercentage) :)

Beetje dezelfde denkfout die mensen maken bij de BTW-weg-er-mee actie van Media Markt. Dat is effectief geen 21% korting, maar 16,nogwat of zo.

Als je dat even verwerkt in je formule, dan moet je er wel uit komen denk ik :)
Zo, goedemorgen. :O
Bedankt voor 't wakker schudden, ben er al achter, daar ging het inderdaad fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Hero of Time schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:12:
Dus als we een Excel document van je bekijken met berekeningen erin, zullen we overal =sum() vinden waar het niet nodig is? Dat kan een duur geintje worden, zeker als het alsnog gaat optellen waar 't niet moet. Je kan dan ook best snel fouten maken zonder dat Excel dat aangeeft.
Over het algemeen wel. Het werd mij JAREN geleden op school zo geleerd. Moet het mezelf maar eens afleren.

Tevens reken ik alles een keer na en controleer al mijn berekeningen voordat iemand dat excel documentje te zien krijgt.

Maar in ieder geval bedankt voor het punt! :)

Pagina: 1