Stille HTPC met genoeg power

Pagina: 1
Acties:

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-04 11:12
Ik wil een stille HTPC gaan bouwen met genoeg power om 3D blurays af te spelen. Verder wil ik er de dolphin wii emulator en nog wat andere oudere emulator op gaan draaien. Het moet allemaal soepel gaan lopen en vooral ook redelijk stil zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,95€ 77,95
1Asus F2A85-M LE€ 60,90€ 60,90
1Epsilon EC-HTPC-1€ 49,30€ 49,30
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Kingston HyperX KHX1866C11D3P1K2/4G€ 45,23€ 45,23
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB€ 36,90€ 36,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,68

Ik heb dit bij elkaar weten te inventariseren maar vraag me af of ik nog wat mis buiten een bluray speler. Waar moet ik qua koeling nog aan denken? Is het nodig om een casefan te gebruiken? Ik heb de A8 gekozen ivm de dolphin emulator en misschien nog wat andere spelletjes.

Ik vraag me ook af of het mogelijk is om fatsoenlijk blurays te streamen over het netwerk via mijn synology NAS (100mb netwerk). Mocht dit niet het geval zijn wil ik nog een 3-4 TB HD gaan plaatsen voor bluray opslag.

[ Voor 3% gewijzigd door Machlah op 21-08-2013 06:52 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
volgens mij past de gekozen cpu-koeler niet in die case. Dan zou je een Scythe big shuriken 2 rev b moeten nemen.
Verder is een32GB SSD wel erg krap. Ik zou eigenlijk eerder voor een wat grotere SSD kiezen als je windows-based wilt gaan werken. 60GB zou genoeg moeten zijn mits er geen content op de SSD geplaatst wordt. Een 100mbit netwerk volstaat inderdaad voor fullHD content te streamen naar je HTPC toe. Afhankelijk van waar de bottleneck zit (switch / router of NAS) zou je tzt eens een upgrade naar een gigabit netwerk kunnen overwegen.

iRacing Profiel

• Machlah
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,95€ 77,95
1Asus F2A85-M LE€ 60,90€ 60,90
1Epsilon EC-HTPC-1€ 49,30€ 49,30
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,45€ 32,45
1Kingston HyperX KHX1866C11D3P1K2/4G€ 45,23€ 45,23
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Samsung 840 series 120GB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,13

Zo dan.. Gelijk maar voor 120 GB gekozen. Wel handig idd met wat opslag ook voor de emulator roms en wat games. Ik heb nog een 1.5 TB HD liggen maar werk dan liever zonder HDD ivm warmte/geluid.
Is dit systeem een beetje stil zo? En hoe zit het met warmte ontwikkeling? De HTPC komt in een dichte kast te staan.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:01
Ai, die voeding gaat niet passen. In die Epsilon case moet je een SFX voeding plaatsen bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt of pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC

Verder past een gewone shuriken prima in deze behuizing, maar een Big shuriken is een betere koeler. Deze behuizing is redelijk krap met weinig airfow. Idle zal deze prima in een dichte kast kunnen staan, maar onder wat zwaardere belasting zou ik of de kast open zetten, of een casefan toevoegen (92mm kan passen met wat moeite, 80mm zonder problemen).

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:13:
Ai, die voeding gaat niet passen. In die Epsilon case moet je een SFX voeding plaatsen bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt of pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC

Verder past een gewone shuriken prima in deze behuizing, maar een Big shuriken is een betere koeler. Deze behuizing is redelijk krap met weinig airfow. Idle zal deze prima in een dichte kast kunnen staan, maar onder wat zwaardere belasting zou ik of de kast open zetten, of een casefan toevoegen (92mm kan passen met wat moeite, 80mm zonder problemen).
Ah, ik dacht dat zelfs de gewone Shuriken al zeuren was, maar dit past dus kennelijk wel :)
Uiteraard is een grotere case-fan ook mogelijk, maar dan zal je de dremel tevoorschijn moeten toveren en niet al te bang zijn om de slijper in je case te zetten... Of dat een goed plan is, vraag ik me af.. :{

iRacing Profiel

• Machlah
Is het met een goede casefan nog stil te houden ?

• kroegtijger
jmbosch82 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:10:
Is het met een goede casefan nog stil te houden ?
Redelijk ja. Verwacht geen super-stil systeem, want dan zou je bij heel andere cases en setups uitkomen, maar voor de gegeven hardware is het prima te doen imho

iRacing Profiel

• Machlah
Waar zou ik dan aan moeten denken voor een superstil systeem? Ga ik dit horen tijdens een film of in idle ?

• kroegtijger
jmbosch82 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:45:
Waar zou ik dan aan moeten denken voor een superstil systeem? Ga ik dit horen tijdens een film of in idle ?
Het is natuurlijk onmogelijk om voor ons te zeggen of je het gaat horen tijdens een film of idle... Dat hangt volledig af van hoeveel omgevings-geluid je hebt, hoe goed je gehoor is etc.
Wel kunnen we een indicatie geven hoe anderen het beoordelen, en dat is over het algemeen als acceptabel in alle2 de gevallen. Als je écht kritisch bent over een zo stil mogelijk systeem, dan kan je nog een heel grote stap voorwaarts doen in geluids-reductie, maar een nog veel grotere stap in je budget omhoog schroeven. Je kan ook altijd later nog een voor een je componenten upgraden, zolang je nu dan maar zorgt dat je dan wel de basis (dus mobo, cpu, geheugen etc) daar al wel op af gaat stemmen. Wil je dus in de toekomst naar bijvoorbeeld een pricewatch: Silverstone Lascala LC19B-R wilt gaan, dan is het niet handig om nu geheugen te nemen dat nogal hoog is om maar wat te noemen.

iRacing Profiel

• jaapsander
jmbosch82 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:45:
Toevallig heb ik al 2 HTPC's met deze kast gebouwd, dus ik kan je wat info uit de 1e hand geven. Deze behuizing heeft niet zoveel airflow als de wat grotere en duurdere varianten, ook is de demping van de kast wat minder dan de dure merken. Echter voor zuinige hardware is dit prima geschikt, want met een Big shuriken en die seasonic SFX voeding (dit zijn de enige componenten die lawaai maken) maken uberhaupt niet zoveel geluid. Dit hoef je dus ook niet te dempen.

Je kan het geheel nog iets stiller krijgen door voor wat airflow te zorgen middels een stille casefan (Nexus real silent serie b.v.) en deze op lage toeren te laten draaien. Dit zelfde doe je met de CPU koeler, in je bios stel je in dat deze onder de 50/60 graden op een laag toerental draait, boven deze temperatuur moet hij pas sneller gaan draaien.

Dit systeem zal idle behoorlijk stil zijn (afhankelijk van je vaardigheid met cablemanagement) doordat alle fans op een laag toerental kunnen draaien. Op zware belasting zal het systeem iets meer geluid produceren, maar totaal niet hoorbaar tijdens het afspelen van een film (wat eigenlijk geen zware belasting is) of het spelen van een spelletje (wat al wat zwaarder is).

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-04 22:39
Casefans welke niet te hard draaien zullen je systeem juist stiller maken omdat ze ervoor zorgen dat de CPU Fan minder snel zal moeten draaien en dus minder geluid produceert, 2 fans (case en CPU) op lagere toeren is minder lawaai dan 1 fan (CPU) op hoge toeren.

Ik heb toevallig vandaag ook onderdelen voor mijn HTPC besteld, als je niet gaat overklokken (wat je best niet doet met die case en je zorg over het geluid) zou je eens kunnen kijken naar de A10-5700, die heb ik ook genomen, is maar 20 euro meer en bied vooral een bere iGPU.

• Machlah
Ik denk dat ik dan gewoon voor het gekozen systeem ga. Misschien wel met de A10. Overklokken ga ik niet doen. Wat is het voordeel van de Silverstone Lascala precies?

Zijn er nog andere cases waar ik eventueel naar kan kijken? Ik heb eens naar vergelijkbare silverstone cases gekeken maar deze vind ik allemaal niet mooi (zie overal zo een rare grote klep voor de dvd drive etc zitten).

edit: Niet goed gekeken. De silverstone milo zou ook wel wat kunnen zijn. Zo te zien meer ruimte. Zijn deze kasten van betere kwaliteit? Ik wil het liefst geen cube vormige behuizing.

[ Voor 19% gewijzigd door Machlah op 21-08-2013 19:28 ]

• timofp
Ik vindt niet dat er veel moois is mbt HTPC Kasten (of toch niet mijn smaak), daarom heb ik ook maar besloten mijn Antec Fusion 430 te behouden. De Fractal Design Node 605 vindt ik wel prachtig, maar de prijs en het enkel aanwezig zijn van slimline opticla houdt me tegen, hierdoor zou ik namelijk ook nog een nieuwe BD drive moeten kopen.

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:14
Als je fanatiek bezig wilt gaan met de Dolphin emulator en andere spelletjes raad ik je aan om te kijken naar de pricewatch: AMD A10-6800K Boxed in combinatie met snel geheugen, bijvoorbeeld pricewatch: G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL.

• kroegtijger
jmbosch82 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:22:
Ik denk dat ik dan gewoon voor het gekozen systeem ga. Misschien wel met de A10. Overklokken ga ik niet doen. Wat is het voordeel van de Silverstone Lascala precies?

Zijn er nog andere cases waar ik eventueel naar kan kijken? Ik heb eens naar vergelijkbare silverstone cases gekeken maar deze vind ik allemaal niet mooi (zie overal zo een rare grote klep voor de dvd drive etc zitten).

edit: Niet goed gekeken. De silverstone milo zou ook wel wat kunnen zijn. Zo te zien meer ruimte. Zijn deze kasten van betere kwaliteit? Ik wil het liefst geen cube vormige behuizing.
de cases van silverstone zijn kwalitatief erg goed. De LC19 specifiek is erg plat en wordt met Externe passieve voeding geleverd en is daarmee dus stil. Hij is erg plat wat qua design en plaatsing handig is maar daarmee jewel beperkt qua hardware.
Daarnaast worden cases die met remote komen met iMon hardware geleverd, wat ooj hoog aangeschreven staat op dit gebied. Smaak is persoonlijk. Ik vind zelf de LC's wel mooi en de milo's wat minder, maar ieder zn ding natuurlijk.

iRacing Profiel

• kroegtijger
timofp schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:40:
Ik vindt niet dat er veel moois is mbt HTPC Kasten (of toch niet mijn smaak), daarom heb ik ook maar besloten mijn Antec Fusion 430 te behouden. De Fractal Design Node 605 vindt ik wel prachtig, maar de prijs en het enkel aanwezig zijn van slimline opticla houdt me tegen, hierdoor zou ik namelijk ook nog een nieuwe BD drive moeten kopen.
er is zat moois te krijgen, maar wat mag t kosten? Kijk eens naar de soundgraph hummin' of de silverstone gd02-smt en zo zijn er nog veel meer in alle soorten en maten, met of zonder display etc. Maar helaas komt alles met een prijskaartje. Wat betreft BD... Gebruik je dat dan?? Ik eigenljk nooit en zou m niet missen...

iRacing Profiel

• jaapsander
jmbosch82 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:22:

Persoonlijk vind ik de Epsilon een erg mooie kast om te zien. De voorkant heeft de look van geborsteld aluminium, wat ik zelf erg kan waarderen. De silverstone Milo vind ik persoonlijk weer iets minder mooi. Die silverstone is overigens qua indeling en koeling beter, maar heeft dan weer geen Ir reveiver en afstandsbediening meegeleverd (dus extra kosten en geen makkelijke mogelijkheid om de HTPC met afstandsbediening aan te zetten). Binnen het budget (~50 euro) is de Epsilon een hele goede keus (afgezien van uiterlijk). Het is met een duurdere kast makkelijker om een stil systeem te maken, maar met wat extra moeite bij de Epsilon zeker ook mogelijk.

Maar het belangrijkste argument zou voor jou moeten zijn (want technisch is dit met verschillende behuizingen prima mogelijk) wat vind ik mooi en wat past goed bij de rest van mijn a/v apparatuur?

• timofp
kroegtijger schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:11:
[...]

er is zat moois te krijgen, maar wat mag t kosten? Kijk eens naar de soundgraph hummin' of de silverstone gd02-smt en zo zijn er nog veel meer in alle soorten en maten, met of zonder display etc. Maar helaas komt alles met een prijskaartje. Wat betreft BD... Gebruik je dat dan?? Ik eigenljk nooit en zou m niet missen...
Het mag best wel wat kosten, (ok die silverstone is wel veel), maar beide welke je aanhaald zijn niet echt mijn smaak. Eigenlijk vindt ik alleen de Fractil Design Node 605 'mooi/naar mijn smaak', maar als ik dan ook nog een nieuwe slimline bluray moet kopen volstaat mijn huidige case wel :).

Heb zo een 700 tal blurays, dus ja de blu-ray drive wordt nog gebruikt :). Alles staat wel op een server voor streaming, behalve 3D versies van flilms waar ik dus een drive voor gebruik of als de server er uit ligt wegens onderhoud kan mijn vriendin toch nog kijken via de discs :)

Zoals aangegeven, iMon is leuk, maar als je niet je PC persee wil aan kunnen zetten met de remote is het ook niet nodig en kom je weg met een simpele IR reciever van een paar euro. Ik gebruik iMon bewus niet meer maar wel een apparte reciever omdat ik dan de remote niet steeds richting onderaan de kast moet richten.

• kroegtijger
timofp schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:25:
[...]

Het mag best wel wat kosten, (ok die silverstone is wel veel), maar beide welke je aanhaald zijn niet echt mijn smaak. Eigenlijk vindt ik alleen de Fractil Design Node 605 'mooi/naar mijn smaak', maar als ik dan ook nog een nieuwe slimline bluray moet kopen volstaat mijn huidige case wel :).
Om eerlijk te zijn vind ik die Fractil Design Node 605 wel heel erg saai :{ Maar goed, ook dan is er dus een case die aan je smaak voldoet :)
Wat betreft de prijs valt de SilverStone nog best mee voor een case met 4" touchscreen. Die SoundGraph Hummin' 3.03 is alls bij elkaar aanzienlijk duurder. Je komt daar namelijk eigenlijk niet weg met alleen de case (slechts $250,-) , want hij is ontworpen om er ook meteen een VingerVU 1016S in te klikken en zo een totaal-oplossing te hebben. De VingerVu is nog eens $220,-
Overigens heb je dan wel een erg fraai systeem... De VingerVu kan je uitnemen, en die als touch-screen remote / toetsenbord gebruiken, maar je kan m ook helemaal zelf programmeren voor bijvoorbeeld je verlichting of verwarming erbij op te nemen mits je die op een domotica-interface hebt zitten. Het design is ook niet helemaal mijn smaak, maar het concept is echt heel mooi wat ze erop hebben toegepast.
Heb zo een 700 tal blurays, dus ja de blu-ray drive wordt nog gebruikt :). Alles staat wel op een server voor streaming, behalve 3D versies van flilms waar ik dus een drive voor gebruik of als de server er uit ligt wegens onderhoud kan mijn vriendin toch nog kijken via de discs :)
Tja, even een snelle rekensom lijkt me dat de investering in een BluRay drive dan echt wel rendabel is (indien je nog geen kast zou hebben uiteraard; in dit geval heb je kennelijk een kast waar je mee kan leven en wordt het plaatje inderdaad totaal anders)
Zoals aangegeven, iMon is leuk, maar als je niet je PC persee wil aan kunnen zetten met de remote is het ook niet nodig en kom je weg met een simpele IR reciever van een paar euro.
Dan zou ik eerder nog voor CEC kiezen, aangezien je dan met een remote minder af kan.
Ik gebruik iMon bewus niet meer maar wel een apparte reciever omdat ik dan de remote niet steeds richting onderaan de kast moet richten.
Daarom is CEC zo'n ideale oplossing; je gebruikt namelijk de IR-receiver die in je TV of Receiver zit en verstuurt via HDMI de stuur-signalen naar je HTPC. Als je via CEC ook nog eens je powerswitch kan bedienen, zou ik echt niet meer anders dan CEC gaan gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door kroegtijger op 22-08-2013 13:48 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1