To watercool or not to watercool mobo, thats the question...

Pagina: 1
Acties:

• Neijmeijer
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09-2023
Beste mensen ik kan niet kiezen.

Ik ben bezig een ultieme machine samen te stellen, maar ik kan niet uit over of ik nu echt veel nut haal uit het waterkoelen van mijn moederbord. Een vriend van me zegt dat dit echt nodig is, maar hij heeft er al vaker naast gezeten...

Het komt hier op neer, de wedstrijd gaat tussen deze 2

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus TUF Z87-Sabertooth€ 201,50€ 201,50
1Gigabyte GA-Z87X-OC€ 178,90€ 178,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,40

Het Gigabyte bord is 30 goedkoper maar om te waterkoelen komt er 100 euro bij. Ga ik dit echt merken bij het overklokken?
De gigabyte heeft dan ook weer fancy pancy knoppen voor overklokken. De Asus niet maar kan dit via de bios volgens mij ook prima. Ik ben qua overklokken een beginner, dus ik weet niet of ik dit zwaar moet meewegen.
Er zijn mensen die vinden de warmte die van een mobo komt te verwaarlozen, andere vinden dat het gekoeld moet zijn. Ik ben vooral benieuwd naar wat een groter publiek hiervan denkt ( wisdom of the crowd)

Ik ben erg onder de indruk van het uiterlijk van de asus en vind de kleuren van de gigabyte maar niks. Maar als de prestaties er niet om liegen zal ik het niet laten de beste te nemen.

Dus geef vooral je mening ( het liefst met een korte onderbouwing hoe je aan deze wijsheid komt)

Alvast bedankt

PS (Voor wie het nodig heeft bij zijn afweging de rest van het systeem)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Gigabyte GA-Z87X-OC€ 178,90€ 178,90
1EVGA GeForce GTX 780 3GB NVIDIA Cooler€ 578,-€ 578,-
1Cooler Master Cosmos II€ 298,89€ 298,89
1ICIDU UTP CAT6 Netwerk Kabel€ 9,24€ 9,24
1Western Digital Elements Portable 1TB Zwart€ 69,99€ 69,99
1Samsung Syncmaster S27A850D Zwart€ 652,19€ 652,19
1Steelseries 7G€ 117,53€ 117,53
1Logitech Wireless Rechargeable Touchpad T650€ 49,95€ 49,95
1Steelseries Qck€ 8,62€ 8,62
1Crucial Ballistix BLE2CP4G3D1869DE1TX0€ 76,-€ 76,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 20,-€ 20,-
1Seasonic Platinum Series 860 Watt€ 194,99€ 194,99
1Samsung 840 series Pro 512GB€ 397,99€ 397,99
1Eminent EM3951 Surge Protector 6x€ 9,95€ 9,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.957,14

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-02 11:43
Als je toch een beginner bent met overclocken zou ik het niet doen
De meeste mensen watercoolen hun moederbord Omdat het Kan en vet is

Dat asus boardje Zijn genoeg reviews waar er word gezegt dat het niet nodig is Hij werkt perfect goed op airflow van je casefans of via de Kleine fans die er bij zitten

Tevens Overclocken via de (Knop) Is vaak een safe overclock waar je moederbord Weinig tot geen Moeite/last van zal hebben

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-02 17:39
Ik vind ook dat het gekoeld moet zijn gewoon met heatsinks, groot of klein maakt me niet uit, als er maar wat op zit. Maar fullcover waterkoeling is tegenwoordig meer voor de looks dan dat het perse moet wegens de warmte die vrij komt.

Stel je gaat niet fullcover je moederbord waterkoelen maar wel de rest van je systeem waterkoelen, dan is het wel van belang dat er nog enige airflow langs je moederbord loopt. Voor de rest kan je gewoon doen wat je mooi lijkt. Als je budget hebt en het mooi vindt, doe je alles, anders alleen bijv. de CPU en GPU.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

mag ik verder de opmerking maken dat die Samsung PRO SSD nogal prijzig is? de 840 EVO zal een stuk goedkoper zijn, óók in 500GB uitvoering, verder is die voeding ook behoorlijk overkill, zeker als je niet Die-hard die laatste MHZ'en eruit gaat persen. 600watt is met een flinke OC ook genoeg. en die HDD, je weet dat die Extern is?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Ik heb ff hier gekeken en ik kom op +- 478watt uit als je je 4770K op 4,5ghz laat lopen

Dus wat NLBUURMAN zegt, ben ik het helemaal mee eens. Ook wat betreft de SSD, dat is echt overkill.

Ik heb in een grijs verleden een aantal WC-builds gehad en heb bemerkt dat als je gaat overklokken dat je HT-link op een gegeven moment toch omhoog moet gaan om de rest te kunnen bijbenen.

code:
1
2
CPU ==--mainboard--== memory <= zoals je kunt zien, knijpt je mainboard speed je proc en memspeed af
CPU ===mainboard=== memory <= alles rond de 1:4 ratio en vergelijkbaar gaat snelheid verbeteren

Misschien een beetje simpel gezegd zo, maar ik denk dat als je heavyduty wilt overclocken dat het van belang is om alles mee te nemen om goede performance te behouden.
Je kan een ferrari motor in een kever stoppen, maar het is de vraag of de rest van de onderdelen het houden
Even om je als "beginner" op de been te helpen, kijk eerst eens wat je allemaal op lucht koeling kan.
Dan zie je gelijk hoe je mobo, mem en de rest van je onderdelen zich gedragen.

Daarna kan je wel inventariseren wat er precies nodig is aan watercooling in je systeem

• Neijmeijer
Alvast bedankt voor de reacties,

Ik weet dat de voeding aan de hoge kant is. Dit heb ik zo gedaan omdat ik als de spellen zwaarder gaan worden deze pc wil voorzien van een extra GTX 780 in sli, dat is een extra 240W.

Uit de revieuws begrijp ik dat de asus heavy duty en hoge duurzaamheid spullen gebruikt en actief koelt met die 2 kleine fan's. Ik zie hier ook al wat mensen die denken dat het wel moet kunnen. Ik vind het gewoon mooier en ik verwacht redelijk goede koeling omdat ik veel lucht die kast in ga blazen.
Er zit nog wel een dikke backplate op de achterkant van de Asus, deze geleid ook wat warmte weg van het mobo. Ik hoop dat dit allemaal wel goed komt. als ik zo rond de 4,4 ga halen dan ben ik dik tevreden. Mijn oude pc had nog IDE aansluitingen en mijn laptop is een van 400 euro dus ik verwacht sowieso onder de indruk te zijn van de snelheid. Ik denk dat ik stiekem voor mijn gevoel wel al tegen het voor de Asus kiezen aan zit...

Ik zal eens kijken voor een SSD van 120 GB, ik neem aan dat de sata 3 van tegenwoordig toch ook lekker snel is. Het laatste wat ik had was sata 1. (ps. ik weet idd dat deze hdd extern is.)

Wat waterkoeling betreft, ik koop eerst de pc zodat ik alvast ermee bezig kan tot ik geld over heb voor de waterkoeling. Ik zal dan niet meer het mobo kunnen waterkoelen helaas.

Ik wil van het weekend de pc gaan halen dus als je het eens of oneens bent met wat er hier staat hoor ik het nog steeds liever nu dan later ;)

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 07:13
Als we dan toch bezig gaan :
Dat scherm pricewatch: Samsung Syncmaster S27A850D Zwart
Die is pas overpriced. Mag misschien PLS zijn maar komop 650 euro voor een monitor?

Waarom heb je eigenlijk gekozen voor deze?

• Neijmeijer
Ik heb review na review bekeken. Deze heeft voor zijn prijsklasse de minste input lag en reactie tijd en betere kleurweergave. en een usb3 hub. En de eigen pls techniek van samsung zou sneller zijn dan standaart pls. Ik zou ook nog voor de Asus PB278Q kunnen gaan. De dell ultrasharp valt voor mij af omdat ik heel veel hoor over pixel fouten

Het hangt van het budget af als het meezig koop ik de samsung zit het tegen dan koop ik de asus
Pagina: 1