Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motherboard
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07 22:33
Sinds afgelopen donderdag werkt mijn PC ineens niet meer, terwijl deze afgelopen jaren altijd probleemloos heeft gewerkt.

Mijn PC start niet meer op, althans, de fans gaan draaien, de LEDs gaan branden en alle andere apparaten krijgen ook stroom, alleen verder gebeurt er niks meer: De monitoren krijgen geen signaal en ook de vertrouwde beep van het moederbord blijft uit.
Dit probleem is zomaar begonnen zonder dat ik een instelling heb veranderd, ook is er niets overgeclocked.

Inmiddels heb ik mijn systeem helemaal gestript van niet-essentiële onderdelen.
Ik heb nu alleen voeding, moederbord, processor, geheugen en grafische kaart nog over, maar ook met alleen die onderdelen werkt de PC niet.

Hieronder van elk onderdeel eventuele redenen waarom ik denk dat dat onderdeel niet de oorzaak van het probleem is:
  1. Voeding: Alles krijgt wel stroom en de Power Supply Tester geeft geen problemen aan.
  2. Moederbord: Vandaag een ander moederbord gekocht omdat het de meest waarschijnlijke oorzaak was, maar ook met het andere moederbord treedt het probleem op.
  3. Processor: ?
  4. Geheugen: Zonder geheugen zouden er beeps te horen moeten zijn, maar dat gebeurt niet.
  5. Grafische kaart: Ook met een oude PCI videokaart krijg ik geen beeld.
Iemand suggesties hoe ik kan achterhalen welk onderdeel de boosdoener is?

Systeemspecificaties:
  1. Voeding: Antec NeoHE 550W
  2. Moederbord: Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition met nVidia nForce 590 SLI chipset
  3. Processor: AMD Phenom II X4 945 Rev.C 3-GHz Quad Core AM2
  4. Geheugen: Kingston HyperX DDR2-800 4GB KIT CL4
  5. Grafische kaart: Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-07 13:16
Ik ben bezig met een nieuwe build. Ik heb ditzelfde probleem

ik heb geinstalleerd:
Gigabyte GA-B85-HD3
Intel i5 4670
8GB corsair DDR3 1600 geheugen
Sharkoon 600W voeding

Ik krijg zowel onboard als via videokaart geen signaal

De pc start precies elke 11 seconde opnieuw op

DDR3 zit in slot 1 en 3

[ Voor 14% gewijzigd door TECHcrime op 20-08-2013 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

TECHcrime schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:18:
Ik ben bezig met een nieuwe build. Ik heb ditzelfde probleem

ik heb geinstalleerd:
Gigabyte GA-B85-HD3
Intel i5 4670
8GB corsair DDR3 1600 geheugen
Sharkoon 600W voeding

Ik krijg zowel onboard als via videokaart geen signaal

De pc start precies elke 11 seconde opnieuw op

DDR3 zit in slot 1 en 3
Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van een topic-hijack. Graag een eigen topic starten.

Wat betreft TS, begin eens met de: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Probeer eens een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 17:33
Topic starter,
voeding lenen, en uitwisselen.
(lenen omdat je dadelijk 2 pc's hebt en de pc loopt nog niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
excuus voor de hijack. aangezien ik hetzelfde probleem had dacht ik dat het misschien wel kon om er bij te komen.

Mijn probleem is ondertussen al opgelost. Mijn RAM zat verkeerd.

Mijn RAM zat op 1/3 ipv 1/2

Nogmaals sorry voor de hijack. was goed bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter:
Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.
Ook dan geen beep(s).
De meeste gezonde moederborden piepen eenmaal tijdens het opstarten ter indicatie dat alles in orde is. Asus borden piepen daarnaast ook nog een keer per gevonden USB apparaat. Dat zijn allemaal dus normale piepjes.
Mijn Asus bord piept helemaal niet meer.
Als de PC hangt na een 'verkeerde' BIOS instelling of als de BIOS gewoonweg is verneukt, probeer het dan te resetten.
Ook een CMOS reset verandert niets aan het probleem.
Verwijder alle USB apparaten. USB stickjes, camera's en dergelijke kunnen ervoor zorgen dat een moederbord raar gaat doen tijdens het opstarten.
Ook geen verschil.
Ander moederbord proberen.
Ook geen verschil.

Ik zal kijken of ik ergens een andere voeding kan lenen en/of mijn huidige voeding kan testen in een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Even een kleinigheidje: een grafische kaart is geen essentieel onderdeel voor het starten van je pc. Ik heb al bij menig reparatie meegemaakt dat het verwijderen van dit onderdeel het opstartprobleem verhielp.

Even voor de beeldvorming:
1) blijft je fan draaien of slaat je pc na x seconden weer af?
2) Heb je bij het alternatieve moederbord gelet op compabiliteit (juiste socket voor processor, geheugen compatibel, etc.)?
3) Heb je een of twee reepjes geheugen? Geprobeerd met een reepje op te starten en deze af te wisselen?
4) Wat gebeurt er als je je pc zonder videokaart opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Chrotenise schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 07:21:
Even een kleinigheidje: een grafische kaart is geen essentieel onderdeel voor het starten van je pc. Ik heb al bij menig reparatie meegemaakt dat het verwijderen van dit onderdeel het opstartprobleem verhielp.
Ook zonder grafische kaart of met een oude PCI grafische kaart krijg ik geen beeld (terwijl het scherm prima werkt) of beep.
Even voor de beeldvorming:
1) blijft je fan draaien of slaat je pc na x seconden weer af?
De fans blijven draaien en de LEDs branden. Als ik het Blu-ray station aangesloten heb gaat die na het inschakelen van de PC ook even knipperen zoals normaal en ook kan ik gewoon de lade openen en dicht doen. Om de PC uit te schakelen moet ik de Aan-knop 10 seconden ingedrukt houden.
2) Heb je bij het alternatieve moederbord gelet op compabiliteit (juiste socket voor processor, geheugen compatibel, etc.)?
Het is exact hetzelfde moederbord, het enige verschil zou een ouder BIOS kunnen zijn die de CPU nog niet ondersteunt, maar dat kan ik niet zien zolang ik geen beeld krijg. Op de site van Asus staat dat alleen de meest recente BIOS versie de gebruikte CPU ondersteunt, maar ik zie niet of dit een mogelijke oorzaak van het probleem kan zijn. In ieder geval kan het niet de oorzaak van het oorspronkelijke probleem zijn, want het oorspronkelijke moederbord is voorzien van de laatste BIOS versie (waarop de PC de afgelopen jaren probleemloos heeft gefunctioneerd) en daarbij treedt precies hetzelfde probleem op dan met dit andere moederbord.
3) Heb je een of twee reepjes geheugen? Geprobeerd met een reepje op te starten en deze af te wisselen?
Ik heb twee reepjes van 2GB. Ik heb zonder, en met 1 en met 2 reepjes in alle 4 de geheugensloten geprobeerd, maar dat maakte geen enkel verschil.
4) Wat gebeurt er als je je pc zonder videokaart opstart?
Nog steeds precies even weinig: geen beep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 11:22
Is je voeding ook al een aantal jaren oud?

Ik had begrepen dat die dingen kunnen slijten en na een x-aantal jaren minder efficiënt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Niet online
En met geen beeld: je monitor pikt totaal niet op dat je pc opstart, je krijgt geen tuning / bios / whatever te zien, zelfs niet kortstondig?

En, weet je zeker dat het zonder ram opstarten geen verschil uitmaakte? Je hoort dan een error te krijgen.

In ieder geval is de meest waarschijnlijke kandidaat op het moment je processor met als tweede je mobo. Jammer dat het zo'n afwijkende (AMD) chipset is. Ik kan je niet helpen met het testen ervan.

Wat ik zou doen: loop langs een winkel en koop de goedkoopste processor die op je mobo past. Start met nieuwe proc en oude mobo je pc op, zie of dat helpt. Vervolgens nieuwe en nieuwe proc.

Je kan allebei de nieuwe onderdelen gewoon retourneren binnen 7 dagen als je niks beschadigt dus wat dat betreft kan het geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-07 13:37
Ik denk dat je BIOS Batterij leeg is :) Aangezien je geen BIOS piepjes meer heb.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Niet online
JerX schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:02:
Ik denk dat je BIOS Batterij leeg is :) Aangezien je geen BIOS piepjes meer heb.
bios batterij is alleen maar nodig om spanning te houden op je bios
heeft niks met beepje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Gadgeteer schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 07:54:
Is je voeding ook al een aantal jaren oud?

Ik had begrepen dat die dingen kunnen slijten en na een x-aantal jaren minder efficiënt worden.
Dat is mogelijk. De voeding is gemaakt in 2006, dus zes jaar geleden, en hij heeft vrijwel 24/7 aan gestaan. Al is het wel een zware A-merk voeding en komt het daadwerkelijke gebruik lang niet in de buurt van zijn maximum van 550W.

Ik zal kijken of ik ergens een andere voeding kan lenen en/of mijn huidige voeding kan testen in een ander systeem.
Chrotenise schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:01:
En met geen beeld: je monitor pikt totaal niet op dat je pc opstart, je krijgt geen tuning / bios / whatever te zien, zelfs niet kortstondig?
Nee, totaal geen beeldsignaal naar zowel D-SUB als HDMI op zowel de PCI-Express videokaart als de PCI-videokaart, ook niet heel even. Het beeldschermlampje blijft continue geel.
En, weet je zeker dat het zonder ram opstarten geen verschil uitmaakte? Je hoort dan een error te krijgen.
Ook zonder RAM geen beeld of beep(s).
In ieder geval is de meest waarschijnlijke kandidaat op het moment je processor met als tweede je mobo.

Wat ik zou doen: loop langs een winkel en koop de goedkoopste processor die op je mobo past. Start met nieuwe proc en oude mobo je pc op, zie of dat helpt. Vervolgens nieuwe en nieuwe proc.

Je kan allebei de nieuwe onderdelen gewoon retourneren binnen 7 dagen als je niks beschadigt dus wat dat betreft kan het geen kwaad.
Winkels verkopen geen CPU's met AM2 socket meer, maar ik zal vragen of ze een voeding en een oude AM2 CPU te leen hebben om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
Om de hoeveel seconde start je systeem opnieuw op? Die van mij ging na 11 seconde in de reboot.. Dit had te maken met het geheugen.

Kan je geheugen kapot zijn? Ander geheugen geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
TECHcrime schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:45:
Om de hoeveel seconde start je systeem opnieuw op? Die van mij ging na 11 seconde in de reboot.. Dit had te maken met het geheugen.
Het systeem blijft gewoon aan en start niet vanzelf opnieuw op, er gebeurt alleen niks.
Kan je geheugen kapot zijn? Ander geheugen geprobeerd?
Zonder geheugen zou hij moeten beepen en dat doet hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-07 23:33
Wat nu als je hem zonder cpu op laat strarten? wat doet hij dan?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:38

Nemesizz

Untouchable

Quadradial schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:37:
Wat nu als je hem zonder cpu op laat strarten? wat doet hij dan?
Lijkt me vrij logisch wat ie dan doet: niets :P

Ja fans gaan draaien, maar zonder CPU kan je PC niets verwerken, dus geen error codes noppes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Ik ben net bij enkele computerwinkels geweest, maar geen van allen hebben ze een voeding of een oude AM2 CPU te leen om mee te testen en als ik wil dat zij er naar kijken zit ik met 10 werkdagen wachttijd op hun technische dienst. :-(

Ik wil best een nieuw onderdeel kopen, maar dan moet dat wel de boosdoener zijn en niet dat het probleem na vervanging blijft zoals bij het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
Baazie schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:04:
[...]

bios batterij is alleen maar nodig om spanning te houden op je bios
heeft niks met beepje te maken.
Maar als er geen spanning meer is op je BIOS dan?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:03
JerX schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 12:22:
[...]

Maar als er geen spanning meer is op je BIOS dan?..
Dan start die op met default settings (alsmede verkeerde tijd).

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
Koenoe schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 12:30:
[...]

Dan start die op met default settings (alsmede verkeerde tijd).
Aha, weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb een 3 a 4 weken terug exact het zelfde probleem gehad, maar dan met een bijna compleet nieuw systeem. Alleen met een oudere voeding(2 jaar oud).

Bij het indrukken van de knop begonnen een aantal fans en de harde schijven te draaien. Maar geen post, geen Post LED's en geen beebs.
Na het volledig spanningsloos maken van het systeem voor ongeveer 2 minuten, wou de PC soms een keer doorstarten.
Ik heb meteen de voeding vervangen, en heb geen problemen weer gehad.

Een zelfde soort probleem met opstarten een aantal jaren geleden, is toen ook opgelost door het vervangen van de voeding.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294628

Dit is hoogst waarschijnlijk een probleem met de voeding, zoals menig IT'er hier boven mij al heeft gezegd eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Even wat aannames:

Moederborden worden vaak geleverd met de meest recente stabiele BIOS.

Een voeding die niet helemaal correct meer werkt, kan voor allerlei vreemde problemen zorgen en in een enkel geval zelfs hardware beschadigen. Voedingen worden vaak ook vergeten bij het schoonmaken. Je moet immers iets openschroeven.

De TS geeft aan dat de fans ed. wel werken, m.a.w. er staat wel stroom op. Wat dat betreft doet de voeding het wel. De spanning is er ook afgeweest.

Dus tja, voeding of cpu, maar zover was de TS ook al. Het klopt dat als er geen cpu geinstalleerd is dat er dan een beep code te horen zou moeten zijn, maar dit is niet altijd zo (het systeem kan blijven hangen op de cpu).

Ik zou inderdaad ook zoeken naar een nieuwe voeding (goedkoper - nog steeds geen post, dan is de cpu het probleem) of ergens anders even eentje uit halen. Dan weet je tenminste bijna zeker waar het probleem zit. In het geval dat je psu iets (je cpu) beschadigt heeft, heb je dat probleem ook gelijk verholpen. Niet dat die kans zo groot is overigens, maar ik heb een paar voedingen liggen waar ik zo mijn twijfels over heb.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

BoAC

Memento mori

Ik zou ook checken of de CPU goed in het slot zit.

Heeft dit moederbord ook een extra voedings connector en is die ook aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Als je een moederbord kunt vervangen ga ik er van uit dat je dit wel controleert dan wel goed doet, maar altijd goed om er nogmaals op gewezen te worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De TS geeft aan dat de fans ed. wel werken, m.a.w. er staat wel stroom op. Wat dat betreft doet de voeding het wel.
Dit is overigens een 'gevaarlijke' uitspraak. Dat ventilators gaan draaien wil totaal niet zeggen dat de voeding het goed doet. Een ventilator draait ook wel als er 5V op staat, of 9V. De meer belangrijke onderdelen die op de 12V leunen (CPU, GPU) houden er totaal niet van als de spanning niet correct is.
Als er bijvoorbeeld nog maar 10V door je 12V lijn gaat, dan hebben je CPU en GPU als zoiets "ja doei, ik ga niet werken" (niet dat ze dat echt denken, maar bij wijze van :P ).

Dus vandaar, draaide ventilators betekent niet dat de voeding goed is.

CPU's gaan overigens niet zomaar kapot, en zijn ook zelden de oorzaak van een dooie PC.
Meestal is een defecte voeding de boosdoener, en af en toe het moederbord. Dat je PC nog niks doet met een ander moederbord zou ik het eerder zoeken in de voeding dan de processor.

CPU's gaan meestal alleen kapot bij mishandeling, (te ver) overklokken, (te) hoge voltages, bar slechte koeling, fysiek geweld (pinnen krom, cores crushen...al is dat erg lastig tegenwoordig) dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
BoAC schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:21:
Ik zou ook checken of de CPU goed in het slot zit.

Heeft dit moederbord ook een extra voedings connector en is die ook aangesloten?
De CPU zit goed in het slot en de extra 4-pins voedingsconnector zit ook goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 25-07 11:22
Motherboard schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:42:
Ik ben net bij enkele computerwinkels geweest, maar geen van allen hebben ze een voeding of een oude AM2 CPU te leen om mee te testen en als ik wil dat zij er naar kijken zit ik met 10 werkdagen wachttijd op hun technische dienst. :-(

Ik wil best een nieuw onderdeel kopen, maar dan moet dat wel de boosdoener zijn en niet dat het probleem na vervanging blijft zoals bij het moederbord.
Tja als je nou in de omgeving van Groningen zou wonen. Ik heb mn oude AM2 bakkie nog (lees: hele oude AM2 bakkie :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Nemesizz schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 14:22:
[...]

Dit is overigens een 'gevaarlijke' uitspraak. Dat ventilators gaan draaien wil totaal niet zeggen dat de voeding het goed doet. Een ventilator draait ook wel als er 5V op staat, of 9V. De meer belangrijke onderdelen die op de 12V leunen (CPU, GPU) houden er totaal niet van als de spanning niet correct is.
Als er bijvoorbeeld nog maar 10V door je 12V lijn gaat, dan hebben je CPU en GPU als zoiets "ja doei, ik ga niet werken" (niet dat ze dat echt denken, maar bij wijze van :P ).

Dus vandaar, draaide ventilators betekent niet dat de voeding goed is.

CPU's gaan overigens niet zomaar kapot, en zijn ook zelden de oorzaak van een dooie PC.
Meestal is een defecte voeding de boosdoener, en af en toe het moederbord. Dat je PC nog niks doet met een ander moederbord zou ik het eerder zoeken in de voeding dan de processor.

CPU's gaan meestal alleen kapot bij mishandeling, (te ver) overklokken, (te) hoge voltages, bar slechte koeling, fysiek geweld (pinnen krom, cores crushen...al is dat erg lastig tegenwoordig) dat soort dingen.
Hoho. Even lezen wat ik zeg (i.p.v. een stukje er uit te selecteren). Ik zeg ook niet dat de voeding het "goed" doet, sterker nog ik raad aan om deze te vervangen:
Een voeding die niet helemaal correct meer werkt, kan voor allerlei vreemde problemen zorgen en in een enkel geval zelfs hardware beschadigen.
Dus tja, voeding of cpu, maar zover was de TS ook al.
Ik zou inderdaad ook zoeken naar een nieuwe voeding (goedkoper - nog steeds geen post, dan is de cpu het probleem) of ergens anders even eentje uit halen.
Zonder hier gelijk een flame war van te maken, want uiteindelijk zeggen/denken we zo ongeveer hetzelfde.

Je geeft zelf al aan dat cpu's kapot kunnen gaan door mishandeling (verkeerde spanning). Een voeding die niet goed functioneerd kan zo'n boosdoener zijn. Maar zoals ik ook al zei:
Niet dat die kans zo groot is overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Mijn post was ook geen persoonlijke aanval hoor Koenoe ;)
offtopic:
dat is soms het probleem met forums, tekst kan soms verkeerd opgevat worden zonder dat dat de bedoeling was

De reden dat ik dat stukje quote is omdat ik regelmatig posts op forums zie (hier ook) waarbij te snel de conclusie word getrokken "fans draaien, dus voeding is goed".
Uit die ene zin lijkt het dus net alsof je dan aangeeft dat de voeding mogelijk nog goed is (ookal geef je het eronder aan dat je de voeding toch verdenkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Nemesizz schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:06:
Mijn post was ook geen persoonlijke aanval hoor Koenoe ;)
offtopic:
dat is soms het probleem met forums, tekst kan soms verkeerd opgevat worden zonder dat dat de bedoeling was

De reden dat ik dat stukje quote is omdat ik regelmatig posts op forums zie (hier ook) waarbij te snel de conclusie word getrokken "fans draaien, dus voeding is goed".
Uit die ene zin lijkt het dus net alsof je dan aangeeft dat de voeding mogelijk nog goed is (ookal geef je het eronder aan dat je de voeding toch verdenkt).
Fair enough. Point made.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Anoniem: 294628 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 12:39:
Dit is hoogst waarschijnlijk een probleem met de voeding, zoals menig IT'er hier boven mij al heeft gezegd eigenlijk :)
Ik heb nu een andere voeding kunnen lenen en die doet precies hetzelfde (wel LEDs en fans, maar geen beeld of beep). De voeding lijkt dus niet de oorzaak van het probleem. Maar wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:24
Misschien raar maar ik heb onlangs een nieuwe gfxkaart gekocht (AMD 7790) en toen ik deze voor de eerste keer via DVI aansloot had ik geen beeld. Computer uit en via HDMI aangesloten en dat werkte opeens wel. Toen snel weer de DVI aangesloten en HDMI ontkoppelt. Probeer dat eens.

btw. ik had iets soortgelijks en het probleem was uiteindelijk het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Ik heb inmiddels twee voedingen, twee moederborden en twee grafische kaarten geprobeerd en dat hielp allemaal niets.

Volgens mij kan het dan alleen nog de processor zijn (maar hoe weet je dat zeker?), of er moet meer dan 1 onderdeel tegelijk stuk zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Niet online
Motherboard schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 21:32:
Ik heb inmiddels twee voedingen, twee moederborden en twee grafische kaarten geprobeerd en dat hielp allemaal niets.

Volgens mij kan het dan alleen nog de processor zijn (maar hoe weet je dat zeker?), of er moet meer dan 1 onderdeel tegelijk stuk zijn gegaan.
Je weet het nooit zeker, maar het is het meest logische.

Jammer om te horen dat je geen succes had in de winkels. Het handigste is dan om een nieuwe processor te bestellen bij een webwinkel, dan heb je die morgen in huis. Test gewoon of het helpt, zo niet, dan kan je die gewoon retourneren en krijg je je geld terug. Enige wat je dan kwijt bent zijn dan eventueel de retourkosten (hoewel je die ook vergoed hoort te krijgen.)

In de pricewatch zie ik zo al 15 cpu's staan met AM2 support dus dat moet het probleem niet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Chrotenise op 21-08-2013 23:00 ]

• Motherboard
Inmiddels heb ik een AM2 CPU besteld. Ik hoop er daarmee morgen eindelijk achter te komen welk onderdeel de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Vandaag de gisteren bestelde Sempron AM2 CPU ontvangen en op het vervangende moederbord gemonteerd. Daarmee werkt het systeem wel.

Bij het opstarten zag ik dat de BIOS-versie waar het vervangende moederbord op draaide oud was, terwijl mijn AMD Phenom II X4 945 Rev.C 3-GHz Quad Core CPU alleen door de meest recente BIOS-versie ondersteund wordt.

BIOS bijgewerkt, de Sempron eruit, de Phenom er weer in: systeem werkt nog steeds.

Volgens mij is het oude moederbord het enige onderdeel wat stuk was gegaan en werkt de rest allemaal prima, maar had het vervangende moederbord alleen nog een BIOS update nodig voordat de Phenom daarin werkte.

Blijft alleen de vraag waarom het oorspronkelijke moederbord zomaar ineens stuk is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07 02:33
Motherboard schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:37:
Blijft alleen de vraag waarom het oorspronkelijke moederbord zomaar ineens stuk is gegaan.
Dat heb je met alles, zelfs mensen zijn vatbaar voor ouderdom! 8)7

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Netjes, alsmede het bestellen van een Sempron. Minder netjes is het leveren van nieuw moederbord met een verouderde BIOS. Maar goed, doe je weinig tegen. Kun je inderdaad wel gaan afvragen waarom het originele moederbord kapot is gegaan. Niet te hopen dat dat te maken heeft met de nieuwe ondersteunde cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Inmiddels draait alles weer prima, ik hoefde Windows niet eens opnieuw te activeren (laat staan installeren) ondanks de moederbord wissel.

Die Sempron houdt ik gewoon voor het geval dat, hij kostte bijna niks.

Het vervangende moederbord was een tweedehands moederbord uit 2006, dus het is wel logisch dat daar niet de laatste BIOS-versie uit 2010 op geflashed is. Waarom zou je immers ook updaten als je een CPU gebruikt die al wel ondersteund wordt door die oudere BIOS-versie uit 2007 die erop stond?

Ik heb de Sempron inmiddels in het oude moederbord geprobeerd en dan werkt het dus niet, waardoor het nu echt 100% zeker is dat alleen het moederbord defect is geraakt.
Het oude moederbord is ook zwaar instabiel: naast dat hij niet beept en geen beeld geeft valt hij na een aantal seconden uit (net alsof je de uit-knop indrukt). Je kunt hem dan wel gewoon weer aanzetten, maar steeds na een wisselend aantal seconden gaat hij vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Niet online
Blij om te horen dat het opgelost is!

Was trouwens best slim van je om een andere proc te nemen die wat minder veeleisend was/is van je bios :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motherboard
Toen ik net een foto van het kapotte moederbord vergeleek met een foto van datzelfde moederbord van toen deze nog niet kapot was viel het mij op dat sommige capacitors zijn uitgezet:

Afbeeldingslocatie: http://oi44.tinypic.com/211uvmd.jpg

Op de oude foto waren alle capacitors zo plat als de capacitor linksonder op bovenstaande foto.

Daardoor lijkt het erop dat slechte capacitors de reden zijn waardoor het moederbord niet meer werkt:

Afbeeldingslocatie: http://www.crovean.net/wp-content/uploads/2010/02/bad-caps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Verburg
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-06 16:35
dankje.

weer wat nieuws geleert. 8)
heb namelijk en kapotte moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Laatst online: 25-07 23:30
Als je een processor koopt om te " testen" dan installeer je deze neem ik aan zonder koelpasta, anders kan deze niet meer terug lijkt me.

Echter, hoe lang kan je je pc laten draaien zonder koelpasta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

BoAC

Memento mori

Paar milliseconden.

Nooit doen dus :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArondeVries
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-10-2021
Hoi,

Ik heb een pc binnengekregen waar een upgrade kit in is gezet.

https://www.coolblue.nl/p...advanced-upgrade-kit.html

Nu geeft de pc geen beeld meer op de videokaart zowel het moederbord.

Videokaart:
- Gigabyte GF GTX 1050 Ti OC 4 GB

Ik heb alle reacties gelezen en de pc goed nagekeken. Bij de meeste van jullie ging het om een oud/kapot moederbord, maar omdat dit moederbord gloednieuw twijfel ik eraan of dit het probleem is. De klant heeft de pc zelf in elkaar gezet en toen naar ons gebracht. Dus als zij iets fout hebben gedaan dan zouden ze dat uiteraard niet zeggen. Ik heb de pc-kabels bij langs gelopen en alles klopt en alle componenten zitten op de goede plek. De pc heeft het overigens wel gedaan maar bij het opnieuw opstarten deed hij het niet meer. als je de pc aan doet gaan alle fans en lampjes branden, maar ik hoor geen piep.

Ik hoop dat jullie meer weten! ;)
Pagina: 1