Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quakel
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 08:23
Ik ben geen audiofiel.
Ik houd me niet bezig met specifieke kabels of stekkers om de 'kleur' van het geluid te verbeteren. Wat ik wél wil, is een AV-receiver met high-end functies, maar tegen een midrange prijs.

Wat is voor mij een high-end receiver?
Dat verschilt natuurlijk per persoon, maar voor mij houdt dit in:

Een AV-receiver met 4K Pass Through-ondersteuning

Streamingopties zoals AirPlay (bedraad en/of draadloos)

Ondersteuning voor D3 Pass Through

Mijn wensen:
Geen overdreven vermogen, maar een receiver met gedetailleerd en zuiver geluid

Wake on LAN: zodra ik begin te streamen vanaf een apparaat, moet de versterker automatisch uit standby komen en op de juiste instellingen inschakelen

5.1-ondersteuning is voldoende. 7.2 is mooi, maar ik gebruik liever alleen wat ik echt nodig heb (ook vanwege de bijpassende speakers)

Mijn shortlist:
Op basis van deze eisen en wensen, kom ik uit op de volgende modellen. Ik ben erg benieuwd naar de mening van anderen, en hoor graag tips of ervaringen!

Optie 1

Marantz NR1504

Marantz NR1604

Slimline modellen, dus compacter en met iets minder vermogen, maar wel mooi afgewerkt.

Optie 2

Sony STR-DN850

Sony STR-DN1040

De Sony-modellen bieden o.a. draadloos streamen en schakelen automatisch aan vanuit standby bij het starten van een stream.

Waarom modellen uit 2013?
Ik kijk bewust naar modellen uit 2013, omdat bij deze generatie de interface en netwerkopties vaak moderner zijn dan bij modellen van vóór 2012. Wat betreft geluidskwaliteit verwacht ik weinig verschil met oudere modellen.

Tot slot
Ja, ik weet het: eerst luisteren, dan kopen. Maar in de praktijk komt het daar zelden van.

En de veelgestelde vervolgvraag: welke speakers gebruik je nu?
Op dit moment heb ik een eenvoudig JBL surround-setje. Dat levert natuurlijk geen topgeluid, dus ook die set wordt ooit nog vervangen. Misschien voor iets van Teufel – klein formaat, want dat is de wens van mijn vrouw. 😅

[ Voor 35% gewijzigd door quakel op 03-07-2025 14:18 ]

JK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:22
De Pioneer vsx-528 wellicht nog een optie?

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

High-end zijn receivers die een bak vermogen kunnen leveren met een voeding van 1kW+, die heb je niet voor 500,-. Vaak zijn de oudere receivers zelfs beter qua geluid, omdat er steeds meer bezuinigd wordt op onderdelen. Een receiver is nog altijd primair bedoeld om voor de versterking te zorgen, als dat niet high-end is kan je het hele apparaat moeilijk high-end noemen. Je zoekt in feite gewoon een mid-range receiver met zo veel mogelijk gadgets voor een lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
quakel schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:55:
Ik ben geen audiofiel, ik hou me niet bezig met bepaalde type kabels, stekkers om de 'kleur' van het geluid te verbeteren. Nee, ik wil een high-end recieven qua functies met een midrange prijs.
[...]
Ik kijk alleen naar modellen 2013, dit omdat de interface en de netwerk opties doorgaand moderner zijn dan bij modellen van 2012 of ouder. Qua geluid zal er weinig verschillen zijn met oudere modellen.
[...]
Als ik dit lees ben ik van mening dat je dit verkeerd aanpakt. Als je high end specificaties wil voor midrange prijs, zou ik juist niet kijken voor 2013 modellen. Dan kijk je naar de meest recente versies die natuurlijk nog stevig geprijst zijn. Wanneer je voor een 2012 model gaat krijg je meer bang for the buck; want die worden voor aantrekkelijke prijzen gedumpt. En de feitelijke verschillen tussen deze modellen zullen minimaal zijn.

In de prijsklasse die je noemt, zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Marantz SR5007 of SR6007. Van Denon kun je de AVR 2113 en 2313 bekijken. Volgens mij haal je dan behoorlijk wat receiver in huis voor je geld.

Zelf heb ik een SR6007 staan en ben hier erg tevreden over. Volgens mij voldoet deze aan zo'n beetje al je eisen. Alleen 4K-niet helemaal; hij ondersteund 4K-upscaling maar 4K-pass through volgens mij niet. Maar er is op dit gebied geen content dan wel betaalbare hardware beschikbaar dus zou dit geen dealbreaker moeten zijn. Tegen de tijd dat dit algemeen beschikbaar is, zal je receiver alweer behoorlijk gedateerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 09:53
S1NN3D schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:14:
[...]

*knip
Zelf heb ik een SR6007 staan en ben hier erg tevreden over. Volgens mij voldoet deze aan zo'n beetje al je eisen. Alleen 4K-niet helemaal; hij ondersteund 4K-upscaling maar 4K-pass through volgens mij niet. Maar er is op dit gebied geen content dan wel betaalbare hardware beschikbaar dus zou dit geen dealbreaker moeten zijn. Tegen de tijd dat dit algemeen beschikbaar is, zal je receiver alweer behoorlijk gedateerd zijn.
Volgens de Spec sheet van de SR5007 op de site van Marantz ondersteunt hij beide 4K pass-through en 4K upscaling.

Je kan op basis van je eisen een shortlist opstellen en vervolgens even uitzoeken waar je kan gaan luisteren. Je aanname dat alleen de nieuwste generatie aan je eisen voldoet is niet helemaal correct. De functionele verschillen tussen de nieuwste generatie (SRxxx8 en de SRxxx7 serie van Marantz zijn marginaal. De prijsverschillen zijn dat niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

'wake up on LAN' ofwel, als je van een device gaat streamen moet de versterker automatisch uit de standby stand aanspringen en op de juiste instellingen gezet worden.
Bestaat dit ? en zo ja hoe heet dit dan ?
Klinkt wel interessant :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quakel
De Marantz heeft inderdaad 4k en 3D Pass Through
(SR50077.2 Channel 4K & 3D Pass Through, Networking Home Theater Receiver with AirPlay)

Mooi apparaat!

JK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
quakel schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:10:
De Marantz heeft inderdaad 4k en 3D Pass Through
(SR50077.2 Channel 4K & 3D Pass Through, Networking Home Theater Receiver with AirPlay)

Mooi apparaat!
Zeker mooi apparaat, ben er erg tevreden met mijn SR6007. En blijkbaar heeft deze ook al 4K-passtrough; wist ik niet. (niet dat ik dat zo belangrijk vind)
heuveltje schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:08:
[...]
Bestaat dit ? en zo ja hoe heet dit dan ?
Klinkt wel interessant :)
Geen idee hoe je het moet noemen, maar het bestaat inderdaad. Zelf heb ik mijn muziek op een NAS van Synology staan. Als ik via tablet/smartphone met de DS Audio app of de laptop met de DiskStation Manager muziek afspeel, en als weergave medium is de Marantz geselecteerd, dan springt deze vanzelf aan met als input Network en begint te spelen.
newbreed schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:05:
[...]
Je kan op basis van je eisen een shortlist opstellen en vervolgens even uitzoeken waar je kan gaan luisteren. Je aanname dat alleen de nieuwste generatie aan je eisen voldoet is niet helemaal correct. De functionele verschillen tussen de nieuwste generatie (SRxxx8 en de SRxxx7 serie van Marantz zijn marginaal. De prijsverschillen zijn dat niet 8)
Helemaal waar. Als je veel waar voor je geld wil hebben, moet ja absoluut voor de xxx7 serie gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door S1NN3D op 21-08-2013 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quakel
Mooi om te horen dat ook de Marantz aan springt bij streamen van muziek. Ik had dat op internet nog niet kunnen lezen.

Ik zit toch echt naar de Marantz nr1604 te kijken, dit omdat deze at kleiner is. Dit zal voor de meeste wel geen reden zijn, maar ja het huis is ook een beetje van mijn vrouw.

JK

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24
AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 23:05

knopper

Sander Knopper

Grootste voordeel van de NR1604 t.o.v. de NR1603 is volgens mij toevoeging van Spotify ondersteuning. Dus mocht je dat niet gebruiken dan kun je nog aardig besparen door voor de NR1603 te gaan, dat is ook een 2012 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quakel
Wat vinden jullie van de Sony STR-DN840? Prijs is redelijk en komt goed uit testen (reviews).

Ook de Sony STR-DN1040 is interessant, in duitsland 529,- euro

Sony STR-DN1040 vs Marantz SR5007?

JK

• Erwintjuh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:10
Interessant topic. Mijn onkyo SR707 heeft het vandaag begeven, dus ik ben ook opzoek naar een nieuwe receiver. Helaas omdat het begeven nu eenmaal niet gepland was is het budget wel wat beperkt dus had voor mijzelf ook een limiet van €500 opgesteld. Wel zou ik het leuk vinden als ik er op vooruit ging, dus dat internet en mobile connectiviteit e.d. toegevoegd zijn.

zelf vond ik dit wel interessant:

http://www.audiodemarssteden.nl/receivers/onkyo-tx-nr-626

de onlyo NR626 voor een aardig goedkope prijs. Misschien is er een addertje die ik nog niet gevonden heb, maar deze staat hoog op t lijstje. Daarnaast vind ik de sony DN840 goed klinken, komt erg goed uit op CNet, voorzover dat wat waard is :)

Naar marantz nog niet gekeken, zal ik ook nog even doen. Die is wel iets duurder geloof (die 6007 iig)

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Heeft de TX-NR616 niet wat meer dan de 626?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwintjuh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:10
Ik ben uiteindelijk voor de Sony SRT-DN840 gedaan. Heeft veel draadloze functionaliteit en kwam op sommige sites als aanrader naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quakel
Onkyo versterkers hebben een fan. Deze kun je horen en slijten.

De Sony 1040 is voor 500 euro te koop incl. Verz. Via amazone.de

JK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artfuldodger
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-01 19:35
Erwintjuh schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:46:
Ik ben uiteindelijk voor de Sony SRT-DN840 gedaan. Heeft veel draadloze functionaliteit en kwam op sommige sites als aanrader naar voren.
Ben je tevreden? Ik twijfel erg tussen dit model, de yamaha rx-v 475 of de marantz nr1604. De wifi ondersteuning, auto on functionaliteit (airplay) van de sony trekken me erg aan. De yamaha is wat vriendelijker voor de portemonnee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 11:37

razoon

"Keep on keeping on"

Hoe hoog is de Sony STR-DN840 nou? Ik wil hem misschien kopen maar dan moet hij wel in mijn kast passen.
Ik zie op sommige sites dat hij 9.9" is.
Op andere weer dat hij 15.6 cm is.
Hoe hoog is hij echt? Iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
razoon schreef op zondag 03 november 2013 @ 23:01:
Hoe hoog is de Sony STR-DN840 nou? Ik wil hem misschien kopen maar dan moet hij wel in mijn kast passen.
Ik zie op sommige sites dat hij 9.9" is.
Op andere weer dat hij 15.6 cm is.
Hoe hoog is hij echt? Iemand die dit weet?
De Nederlandse Sony site is ff down dus bij de UK gekeken naar de specs. Hoogte 156 millimeter. Had je natuurlijk zelf ook binnen één minuut kunnen opzoeken. En het is misschien ook minder netjes dat je dit topic kaapt.
Pagina: 1