Kapotte RC filter in naaimachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:59
Mijn zus heeft een oude naaimachine, die nu kuren vertoont (eergisteren werkte hij wel, gisteren niet meer).
Ze heeft de pedaal open geschroefd en het lijkt erop dat dat er een condensator het begeven heeft.
De condensator is onderdeel van wat een Low Pass RC filter lijkt te zijn.
De ontstoringscondensator aan de transformator is vorige keer al kapot gegaan. Deze is toen vervangen door een kleiner model (0,02µF ipv 0,1µF) wegens de fysische beperkingen van de pedaal.

Foto's: (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sMDouZH7W05YN4WcwGK21sGp/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hiFnt31bmqxcd7S9Wl9Eelnj/thumb.jpg

En een schema:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ah5tGNFj2ynQfB8eeFbmbIDW/thumb.jpg

Overzicht dat het schema misschien nog verduidelijkt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/na1Rl95PSRjt9sgkSGXnsOTY/thumb.jpg

Kan iemand hier iets zinnig over zeggen:

Kan een defecte RC filter ervoor zorgen dat de pedaal niet meer werkt?
Het zou gaan om 0,05µF + 1,8 MOhm, maar hoe noemt dit?

Mijn zus heeft trouwens geen multimeter, dus het kan op korte termijn helaas niet doorgemeten worden.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit soort filters worden bij elektromotoren toegepast om te voorkomen dat ze rommel terugleveren aan het energienet. Een cap die defect is kan het pedaal in sluiting trekken.

Is dat filter origineel? Dan zou ik 'm gewoon vervangen voor een losse R en C. 0.05uF=50nF is niet echt gangbaar dus daar maak je 47nF van. Tegenwoordig hoeft dat niet eens een elco te zijn, een keramische zou ik voor deze toepassing niet doen dus pak een foliecap daarvoor, parallel daarover een weerstand. Je schema kom ik zo 123 niet verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De filter is inderdaad origineel, enkel de ontstoringscondensator (net voor de 2 spoelen, met de tekst onder) is reeds vervangen.

Bij conrad verkopen ze verschillende soorten foliecap's.
Ik heb een MKS uitgekozen: deze.
Voor de weerstand heb ik een 0,25W koolfilmweerstand gevonden: deze.
Goede keuze?

Nog een bedenking die ik mij maak:
als de filter sluiting maakt door kapotte condensator, en als de filter enkel bedoelt is om je net te sparen van harmonischen e.d., dan moet het terug werken als we gewoon de filter er tussen uit halen?
(Kwestie van even te bevestigen dat het inderdaad de condensator is die sluiting geeft op de pedaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Theoretisch gezien wel, mits mijn aanname juist is. Je weet het pas zeker als je het meet en het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie waardoor mijn aanname fout is. Dus als ik je verantwoord advies moet geven dan zou ik je niet aanraden om het te proberen voordat je dat zeker weet.

Foliecap lijkt me in orde, 0,25W lijkt me meer dan zat voor zo'n grote weerstand want die nemen het minste vermogen op. Ik zeg succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Wel even opletten dat die weerstand ook tegen de spanning kan, soms hebben die doorslagspanning van 150-250V, al zal dit bij een 1/4W wel 300-500V zijn.
edit:
Ik zie juist in de datasheet van de weerstand dat er drie types zijn, normal en (extra) small size.
De normal heeft een max working voltage van 250V en is prima. De (extra) small hebben een max working voltage van 200V. Ik zie helaas niet direct welke Conrad daar aanbiedt.

[ Voor 48% gewijzigd door 3xhaas op 21-08-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik heb de pedaal nu hier liggen. Het kapotte onderdeel lijkt wel in glas te zijn gegoten, en een deel van het topje is kapot gebroken.
Ik heb het er nu uit geknipt, qua weerstand geeft mijn meter 1,74MOhm dus de weerstand lijkt me nog in orde. Ik wou dan de capaciteit nog even meten, kom ik erachter dan mijn multimetertje geen capaciteit kan meten :P

Zijn er nog dingen die ik kan meten, nu ik de pedaal toch heb?
De vervang onderdelen zijn nog niet besteld omdat het wat zonde is om voor <1 euro te kopen en toch 7 euro verzending te moeten betalen. Dus ik moet nog even kijken of de lokale elektronica-winkel de juiste onderdelen heeft.

Edit: ik ben er ondertussen achter dat het een grote potentiometer is:
via de speciale stekker komt er 220V naar de naaimachine en de neuter, terwijl de 220V ook naar de pedaal gaat, daar door de potentiometer en dan weer terug naar de stekker waar het aan de naaimachine wordt aangeboden. De naaimachine krijgt dus 220V, de neuter en een verminderde spanning afhankelijk van de stand van de pedaal.

Ik heb dus nu even gemeten aan de pedaal zelf, tussen de inkomende 220V en de uitgaande spanning.
De meter bleef helaas op nul staan ongeacht hoe diep ik de pedaal indrukte.
De filter steekt er nu niet, maar het lijkt er dus op dat er nog iets anders mis is.
Verder kan ik in ieder geval weinig fysieke schade vinden..

[ Voor 36% gewijzigd door Malantur op 26-08-2013 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Heb je de grote weerstand met diverse aftakkingen al door gemeten ?
Die werkt als voorschakel weerstand met een steeds lagere waarde.
De motor is op die manier regelbaar in kracht.
In principe kan de weerstand even overbrugt worden om de motor te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Goed nieuws: de naaimachine werkt weer!
De oplossing bleek dus gewoon te zijn om de filter eruit te knippen (wat ik raar vind, want hij stond gewoon parallel op een deel van de serieweerstand).

Nu ben ik wel nieuwsgierig: waarvoor dient de RC filter nu eigenlijk?
Dus om het schema te verduidelijken:
de 220V komt binnen langs 1 draad
deze gaat dan via de ontstoorcondensator en een spoel verder naar de weerstand.
Via de metalen plaatsen wordt er meer weerstand parallel gezet, dus de totale weerstand daalt hoe meer je de pedaal indrukt. De tweede helft van de pedaal wordt de RC filter pas in gebruik genomen.
Na de weerstand gaat de spanning weer naar buiten via een spoeltje en de ontstoringscondensator.
Zo gaat het verder naar de motor van de naaimachine.

Dus waarom wordt een RC filter (5MHz Low Pass filter voor zo ver ik begrijp) ingezet in een stokoude machine die zijn snelheid stuurt via een serieweerstand. Dit wekt toch geen harmonischen of ander rommel op?

Pagina: 1