Systeem loopt op willekeurige momenten compleet vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-10 16:01
Hallo,

Ik zit met een vaag probleem waar ik zelf de oorzaak niet van kan vinden.

Ik krijg regelmatig een complete vastloper van mijn computer waarbij ik hem via de aan/uit knop moet uitschakelen.

Eerst kwam dit alleen voor in Black Ops 2 en dacht ik dat het aan het spel lag, maar het is sinds een tijdje ook wel eens dat het in windows zelf gebeurd. Zodra dat ik merk dat hij vastloopt kan ik nog wel schakelen tussen schermen voor een paar seconden met alt tab, maar muis klikken werkt al niet meer.

Als ik vervolgens de computer uit zet moet ik eerst alle sata kabels een keer los halen van mijn hardeschijven en ssd alvorens ik hem opnieuw opstart. Doe ik dit niet dan duurt het een eeuwigheid voordat hij windows opstart (soms zelfs een half uur), tevens word dan ook de Programma en Game hardeschijf niet herkent.

Het betreft een legitieme windows 7 HP 64 bits installatie van ongeveer 3 kwart jaar oud.

Mijn systeem specs:

I7 920 @ stock
6gb Dominators
MSI Eclipse SLI
Asus GTX560TI
Crucial M4 64GB SSD (OS)
Samsung F1 spinpoint 1TB (Programma&Games)
Samsung F3 spinpoint 1.5TB (Data)

De SSD, GPU en Data HDD zijn het jongste, de rest is nu 4 jaar oud.

Mijn PC draait bijna 24/7 en als ik kijk naar hoeveel draaiuren mijn F1 HDD heeft dan zit ik op bijna 32k uren volgens crystaldiskinfo, maar hij geeft als gezondheid nog gewoon goed aan.

Voor mij is het spoor een beetje bijster, drivers zijn up to date, PC volledig gescanned met Eset, CCleaner, ADW, en Malware Anti Malware.

Kortom HELP?

Mvg,

Anton

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17
Als ik vervolgens de computer uit zet moet ik eerst alle sata kabels een keer los halen van mijn hardeschijven en ssd alvorens ik hem opnieuw opstart. Doe ik dit niet dan duurt het een eeuwigheid voordat hij windows opstart (soms zelfs een half uur), tevens word dan ook de Programma en Game hardeschijf niet herkent.
Lijkt op een probleem met je mobo..
Wellicht kijken of je met hetzelfde model/type kunt testen ?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Klinkt als een brakke HDD. Staat SMART aan in je BIOS?

Probeer deze tool:
http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm

Of de MS manier:
Check your hard disk for errors in Windows 7

Mijn advies is echter om harde schijf fouten als volgt te vinden:
Computerbeheer > Systeemwerkset > logboeken > windows logboeken > systeem

Huidig logboek filteren op Bron: disk, Disk en Atapi
Controller errors = brakke disk, veel bad sectors = ook einde disk.
Let wel op dat Harddisk0 & Harddisk1 je vaste schijven zijn, alles daarboven USB sticks die altijd veel fouten geeft bij inpluggen. Google is your friend voor wat alle errors betekenen.

Sluit overigens ook uit dat je SATA kabeltje gaar is!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:56

OmeJoyo

This is me

Ik zou beginnen met 3 nieuwe sata kabels.Helpt dit niet, daarna kijken als je één van de 2 niet systeem schijven afkoppelt wel vlot opstart.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
Thanks voor de adviezen, ik ga er mee aan de slag en heb sommige al geprobeerd!

Een zelfde mobo heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

@SSH: heb de logboeken gekeken. Daar krijg ik inderdaar een controllerfout in \Device\Ide\IdePort(Nr)
Als ik disckcheckup opstart lijkt het dat SMART aan staat ja.

Kzal nog is kijken voor andere satakabels, maar heb deze volgens mij als is een keer vervangen (even uitvogelen welke de juiste zijn.

@OmeJoyo: Ik weet precies welke niet systeem schijf het probleem is, als ik deze dus even loskoppel en dan weer vastkoppel dan start het systeem gewoon weer door. Doe ik dit niet na een vastloper dan duurt het heel lang en wordt de HDD niet herkend.

Overigens dacht ik dit probleem al een keer eerder te hebben gehad, toen zat het probleem echter in mijn hotswap bays van de 800D, heb toen een nieuwe printplaat gekregen en sindsdien is het probleem nu alleen nog op de samsung 1tb schijf aanwezig. Heb hem ook al in andere hotswap bays geplaatst maar zonder enig resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Storing kun je vaak oplossen door, stroom van de pc afhalen, dan start knop van de pc voor 7 seconde vasthouden, dan ontlaad de pc zich, vaak kun je dan weer opstarten.

Harde schijf op een andere poort proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 23-08-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
HDD heb ik al meerder malen van sata poort gewisseld, heb notabene 10 poorten dus plek zat met 4 schijven.

Het punt is dat het probleem telkens weer terug komt...

Heb overigens vandaag de passmark tool gedraait en die geeft geen errors op een intensieve scan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

\Device\Ide\IdePort(Nr) , op 0 of 1? Ik heb deze error vaker gezien, terwijl er alleen SATA en geen IDE devices in het apparaat zatten.

Zeer grootte kans dat je HDD waarop WIndows staat stuk is! De disk met programma's is niet uit te sluiten, dus ontkoppel de overige HDD's en kijk of je windows nog steeds vast loopt.

Beter om een tool de leverancier te downloaden om te controleren of de HDD nog in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
Disk waar mijn windows op staat is een M4 Crucial 64gb SSD, dit is t jongste onderdeel in mijn pc (wil natuurlijk niks zeggen), maar het probleem zit hem niet in het benaderen van de SSD, deze word namelijk ook direct in de bios herkend na een crash. Maar na een crash word de samsung 1TB waarop mijn games en programma's staan niet herkend en daardoor start de windows ook zo traag op, want als ik die 1tb gelijk los haal dan start hij zoals gewoonlijk vlot op.

Het port nummer is niet constant hetzelfde.

Overigens zojuist ook een crash gehad terwijl ik black ops 2 aan het spelen was, en hiervan staat niks in het logboek.

Zou het aan de RAID instelling in mijn bios kunnen liggen? Ik heb namelijk geen RAID opstelling in gebruik?

Heb nu na de crash van zojuist mijn sata kabel is vervangen, is kijken hoe lang hij het vol houd.
Pagina: 1