Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 14:43

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik vroeg me af of het mogelijk is om aan had van een foto van mijn gezicht te zoeken op internet. En dan zo dat hij niet zoals google en tineye dezelfde foto vind maar andere foto's waar ik op sta. Dus iets intelligenter, software die gezichsmerkmalen berekend en aan de hand daarvan een uitslag geeft.

Achtergrond is, ik ben een foto van mezelf tegen gekomen op internet waar ik geen toestemming op heb gegeven deze te publiceren.

Mijn zoektocht heeft niets opgeleverd. Alleen dat 29% lijk op James Roday volgens pictriev.com. :+

Oh ik hoop trouwens dat dit in het juiste subforum staat. Vond het nergens anders eigenlijk inpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door Roman op 20-08-2013 18:59 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Er is ook geen toestemming nodig om een foto waarin je voorkomt te publiceren, voor zover ik weet. Dit geldt in ieder geval voor foto's in het openbaar.

Verder weet ik niet of er zulke software beschikbaar is voor particulieren. NSA / PRISM kunnen je wel helpen denk ik :+.

Ik ken alleen de manieren die je al genoemd had, of sites die kleuranalyses etc doen en soortgelijke foto's terugvinden. Die waren voor zover ik weet niet nauwkeurig genoeg om mensen te herkennen toen. Ik zal morgen wel even opzoeken welke dit waren.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-09 13:53
Als dit soort software algemeen beschikbaar was had de politie het voortaan heel makkelijk.
Bewakingscam screenshot invoeren en je komt op het facebookprofiel van de dader.

Je hoeft overigens helemaal geen toestemming te krijgen om iemands foto (op internet) te publiceren.
Er zijn wel situaties waarin je kan eisen dat een foto van jou offline wordt gehaald.
Wikipedia: Portretrecht
Om dure rechtszaken te voorkomen zal een professional dan ook vaak toestemming vragen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:53
Je moet wel toestemming hebben van een persoon om z'n beeltenis te mogen gebruiken, dat heet het portretrecht en daar kan de TS dus aanspraak op maken. Ook in het openbaar geldt dit recht. Anders zou Wegmisbruikers bijvoorbeeld niemand hoeven te censureren.

Verder heb ik geen idee of er zulke geavanceerde software beschikbaar is voor de gemiddelde consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
alex3305 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 02:37:
Je moet wel toestemming hebben van een persoon om z'n beeltenis te mogen gebruiken, dat heet het portretrecht en daar kan de TS dus aanspraak op maken. Ook in het openbaar geldt dit recht. Anders zou Wegmisbruikers bijvoorbeeld niemand hoeven te censureren.
Niet helemaal waar, je mag dit wel gewoon publiceren. De persoon in kwestie kan alleen bezwaar maken als hij een "redelijk belang" heeft dat de foto niet gepubliceerd word.
Zie hier het kopje: Portretten die niet in opdracht zijn gemaakt
Wikipedia: Portretrecht
Alleen om de redenen die daar vernoemd staan zou je bezwaar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik zelf woon in Duitsland en hier is het iets anders. Ik moet toestemming geven om een beeld van mij te publiceren. Zelf als het op facebook o.d. is.

Wikipedia: Recht am eigenen Bild – Wikipedia

Maar technisch gezien zou zoiets toch moeten werken. Ik heb b.v van mij werk een laptop die heeft face recognition. En dat werkt nog aardig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Roman schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 08:54:
Ik zelf woon in Duitsland en hier is het iets anders. Ik moet toestemming geven om een beeld van mij te publiceren. Zelf als het op facebook o.d. is.
Wikipedia: Recht am eigenen Bild – Wikipedia
In België heb je ook toestemming nodig, tenzij er meer dan 3 personen op de foto staat.
Maar technisch gezien zou zoiets toch moeten werken. Ik heb b.v van mij werk een laptop die heeft face recognition. En dat werkt nog aardig goed.
Ik denk dat je onderschat wat een rekencapaciteit er nodig is om op alle online foto's face recognition toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja wil het ook niet zelf doen met mijn 1.8 mbit lijntje hier :|

Kwam net deze tegen: http://www.makeuseof.com/...rch-engines-search-faces/ eens testen of dat wat kan.

Ook kwam ik tegen dat facebook zelf ook al zoiets heeft. Iig heeft facebook face.com overgenomen waar zoiets ook al mogelijk geweest zou zijn.

:edit: http://www.prweb.com/releases/2013/3/prweb10563154.htm

Kijk now.. New Website Uses Face Recognition To Help People Track Down Pictures Of Themselves Online.

Kost alleen 75 dollar per report. :|

[ Voor 24% gewijzigd door Roman op 21-08-2013 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Roman schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:34:
Ja wil het ook niet zelf doen met mijn 1.8 mbit lijntje hier :|
Hij doelde meer op de rekenkracht van de zoekmachineservers die nodig is voor zo'n zoekactie; het resultaat kan jouw internetlijntje wel aan ;)

Wat ingrediënten:
-Voor gezichtsherkenning heb je iets van 80 'herkenningspunten' op het gezicht nodig.
-Als ik nu op .jpg-afbeeldingen zoek bij google, zijn er rond de 59 miljoen resultaten.
-Laten we zeggen dat de gemiddelde afbeelding 1 MP is, oftewel opgebouwd uit 1 miljoen pixels.
-Stel dat er wereldwijd op ieder willekeurig moment gemiddeld 1 miljoen mensen tegelijk naar foto's met hun gezicht zoeken.
Etc.

Enfin, ik hoop dat je begrijpt dat hier giga-veel rekenkracht voor nodig is, veel meer dan wanneer je naar (makkelijk te indexeren & cachen) 'plain text' zoekt (of naar een 1-op-1 kopie van een foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gezichtsherkenningsdata is natuurlijk ook best prima te indexeren. Je hoeft niet bij elk search alle afbeeldingen langs te lopen om te kijken naar een match. Je kan prima een achtergrond proces hebben dat alle afbeeldingen op internet langsgaat en daar gezichten uit plukt en de eigenschappen van die gezichten opslaat in een database (met een link naar het bijbehorende plaatje).

Zodra je dan een zoekopdracht doet worden jouw gezichtskenmerken gewoon vergeleken met gezichten in de database en bij een match wordt de link naar het bijbehorende plaatje uit de db gevist.

Sure, een DB query om vergelijkbare gezichtskenmerk vectoren te vinden is wellicht wat zwaarder dan een simpele text query, maar op zich is het ook allemaal niet heel schokkend.

Zo werken bestaande biometrische systemen ook. Bij het registreren wordt je gezicht (of ander lichaamsdeel) gescand en die beeldinformatie wordt omgezet naar een vector (gewoon een rijtje waardes) die bepaalde eigenschappen beschrijft. Zodra je dan een gezicht wilt herkennen, wordt dat gezicht ook omgezet in zo'n vector en die vector wordt dan vergeleken met de vectoren die in de DB staan.

Het is alleen natuurlijk wel even wat werk om zo'n database van vectoren en linkjes naar plaatjes op te bouwen en je zit ook nog wel met de nodige haken en ogen op privacy gebied. Foto's (en biometrische gegevens dus ook) zijn gevoelige persoonsgegevens (omdat ze info bevatten over geslacht, huidskleur etc.). Dus die gaan harvesten, indexeren en doorzoekbaar maken kan wel eens tot wat problemen met toezichthouders leiden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja, uiteraard. Maar zoals google tekst en plaatjes opslaat kan ook biometrische data makkelijk opgeslagen worden.

Vind steeds meer dat bedrijfen dat gedaan hebben en dat deze dan overgekocht zijn door grotere bedrijven (o.a. google en facebook) en dat hun dan niet door gaan met deze ontwikkeling omdat mensen klagen terwijl het reeds bestond.

Wel een leuke optie die waarschijnlijk werk:
yes, but it is risky.

you have to go to a major airport, find a TSA agent. Scream out the you have a bomb and look directly into the cameras. Then watch the news. Everything you ever did will be available for the public to see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dat had ik ook al geprobeerd, echter geeft hij alleen foto's die erop lijken en dan niet op gezicht maar meer op kleur.

Dus heb ik een foto in het donker krijg ik donkere foto's, heb ik er een met groene achtergrond krijg ik ook alleen groene foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar je hebt een oplossing gevonden die (misschien) werkt, kost alleen 75 dollar. Is dat te veel geld? Als het echt een issue is in verband met je baan of iets dergelijks, dan zou ik het wel willen proberen...
Pagina: 1