Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mobiele, lichte, krachtige laptop

Pagina: 1
Acties:

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Hallo Tweakers,

ik ben nu al zo'n 2 maand de laptopmarkt aan het volgen omdat ik binnen nu en een maand een nieuwe laptop moet hebben voor mijn studie. Ik zal de laptop gebruiken voor mijn studie, dus hij mag niet zwaar zijn. Ik gebruik hem ook voor muziekproductie en programmeren.

Dus de eisen zijn eigenlijk:

-13.3"-15.6" (liefst 14" maar daar bestaan niet zo veel laptops van)
-full voltage CPU, liefst i7 quadcore
-Full HD, geen touchscreen (mat)
-zo licht en dun/klein mogelijk
-AZERTY toetsenbord (Belgisch)
-budget 800-1300

Dus nu een lijstje van al de laptops die in aanmerking kwamen/komen:

Sony S15
Deze laptop had ik al in juni op het oog maar omdat ik 'm toen niet nodig had dacht ik even te wachten op Haswell. Jammer genoeg is er van deze super-laptop geen Haswell versie uitgekomen ;(

Zover ik kan zien is alleen nog maar de i5 versie beschikbaar, en dan nog eens duurder dan enkele maanden geleden. ( pricewatch: Sony Vaio SVS1513M1E )

Een andere optie zou zijn om er eentje uit de Sony.be Outlet shop te nemen. Maar dan nog is hij vrij duur (1100 euro voor i7)

+ licht, dun, goede koeling, goede batterijduur, goed scherm
- slecht verkrijgbaar, duur, geen Haswell, GPU is ook niet de recentste meer

Asus N550

+ goed scherm, relatief goede batterij, goede bouwkwaliteit, recente hardware (GT750M, i7 4700MQ)
+/- koeling bij full load (al is dat in de praktijk waarschijnlijk nooit echt een probleem), wat dunner en klein beetje lichter dan zijn voorganger (N56), maar ook duurder

Toshiba P50-A-127

+ recente hardware, 2.4 kg is "relatief mobiel"
- kleine batterij, glanzend/reflecterend scherm, geen enkel model met IPS scherm?

HP Envy 15-j030

+ recente hardware, relatief mobiel, IPS scherm in de versie die ik gelinkt heb (maar ik heb nog geen reviews over dat scherm gevonden?), redelijke batterij
- behuizing is plastic (?), toetsenbord typt blijkbaar slecht en heeft veel flex

Geschrapte laptops:

-Lenovo Y510P wegens te dik/zwaar
-Clevo W740SU omwille van verschillende rendenen en prijs/performance niet zo geweldig
-Asus N56 zal het ook waarschijnlijk niet worden, al is dat ook geen slechte laptop
-Dell 15R SE omdat die onder het budget ligt
-Dell XPS15 wegens glanzend scherm, duur en geen Haswell

Ik heb ook gedacht aan ultrabooks zoals de Sony Vaio Pro 13, XPS13 (nu voor 950 euro met 256GB SSD? ) maar ik vrees dat die niet genoeg power hebben.

Op dit moment neig ik meer naar de Asus N550, omdat die recente hardware heeft en op alle gebieden een voldoende scoort. De Sony S15 blijft ook een optie vanwege de mobiliteit maar die heeft Ivy Bridge + de refurbished prijs is (bijna) even hoog als een nieuwe N550.
Nu heb ik dus nog zo'n 4 weken tijd om te wachten, alleen heb ik nog niet veel aankondigingen van andere laptops gezien. Een nieuwe XPS15 of Dell 15R SE zijn nog altijd niet aangekondigd.

[ Voor 11% gewijzigd door Thmz159 op 21-08-2013 17:17 ]

• Thmz159
Even een schopje:

Ik denk dat ik voor de Sony Vaio S15 ga gaan. Hoewel deze iets slechtere hardware heeft dan de Asus N550, is het argument dat hij lichter/kleiner is toch belangrijker voor mij. Ook ziet het er naar uit dat de Asus N550 een stuk duurder is.

Eén puntje dat me tegen houdt is dat de S15 alleen SATA2 ondersteunt. Dat is wel een bottleneck voor de SSD. Maar het is maar de vraag of ik daar iets van merk in de praktijk.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Als je niet dagelijks 30GB zipbestanden uitpakt met daarin grote bestanden ga je er in het dagelijks gebruik niks van merken. 4K random read/write zit bij lange na nog niet aan de SATA2 limiet en dat is wat het grote verschil maakt in soepel/snappy aanvoelen van je PC.

De GT640m is overigens prima over te klokken, ik heb naast m'n Z ook een S13A en draai de GPU op 950mhz core en 1000mhz geheugen. Dat is bijna 2 keer zo snel als stock en draait super stabiel. Gamen is dus geen enkel probleem :)

• Thmz159
Nog snel een vraagje;

ik ben dus van plan om een (refurb) Sony S15 uit de (Belgische) Outlet te nemen en daar is eentje van 926 eur met 4 gig RAM en eentje van 951 met 8 gig RAM. Nu heeft die van 4 gig een "batterij met extra lange levensduur" en die van 8 gig een "standaardbatterij". Zou er werkelijk verschil in zitten of is dit gewoon een andere benaming voor hetzelfde? Of bedoelen ze met "batterij met extra lange levensduur" de sheet-batterij? Ik ga morgen eens bellen naar Sony maar ik vrees dat ik een of ander vaag antwoord ("geen idee meneer") zal krijgen...

• Soepvork.nl
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 11:47
Zelf ben ik ook op zoek naar een krachtige mobiele laptop. Ik zat te denken aan de Asus U500 die nog schaars te verkrijgen is (alleen de touch versie helaas): pricewatch: Asus Zenbook Touch U500VZ-CM083H

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Een laptop schrappen omdat die onder het budget zit? Vreemde reden als die laptop (15R SE) verder wel aan je eisen voldoet...

• Thmz159
warcow schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 23:13:
Een laptop schrappen omdat die onder het budget zit? Vreemde reden als die laptop (15R SE) verder wel aan je eisen voldoet...
Hij voldoet aan de eisen, maar de andere laptops voldoen gewoon meer aan de eisen (bouwkwaliteit, gewicht, dikte, schermkwaliteit...) . En als ik het budget heb, waarom zou ik dan genoegen nemen met minder? ;)

De U500 is interessant, maar veel te duur voor me... Het zijn eigenlijk de specs van de N56 (die de helft kost) in een kleinere behuizing gepropt (onder andere omdat er geen DVD drive in zit) + touchscreen en daar vragen ze dan dubbel zoveel voor :/

[ Voor 16% gewijzigd door Thmz159 op 25-08-2013 23:18 ]

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Omdat je in de goedkopere versie nog een SSD kan stoppen, waardoor je nog steeds binnen het budget zit. Ik zou een SSD als hoogste eis stellen, het verschil tussen een i5 en i7 zul jij nooit merken. Het verschil tussen een HDD en SSD wel.

Waarom vallen de N56 en 15R SE af? Dit zijn prima laptops waar je dus nog een SSD bij kan stoppen.

Onderbouw eens waarom jij überhaupt een full voltage quad core i7 nodig hebt. Ik zie geen reden waarom jij voor muziekproductie en programmeren zo'n CPU nodig hebt. Ik zou eerder juist voor een ULV cpu kiezen vanwege de mobiliteit, accuduur etc.

[ Voor 42% gewijzigd door tweegroenethee op 26-08-2013 11:42 ]

Verwijderd

Uit je topicstart:

De S15 is een goede notebook
De N550 is oninteressant, zie Verwijderd in "Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic". de meerwaarde ten opzichte van de N56 is marginaal, terwijl de Alienware 14 en latitude E6540 veel meer waar voor je geld bieden dan de N550.
De toshiba P50 is volgens de enige review die we tot nu toe hebben baggerslecht.
De HP envy was vorige generaties niet zo interessant, maar ik heb nog geen reviews gezien van deze versie.

Ik vraag me ook erg af waarom de N56 af valt, als je de N550, P50 en HP envy wel meerekent. De N56 vind ik nog steeds beter dan die 3.

Tot slot hebben we sinds enkele dagen http://anandtech.com/show...eview-everything-you-need. Dat is een goede concurrent voor de sony S15.

• Thmz159
In eender welke laptop ik zou kopen ga ik een SSD steken ;) Of de laptop nu 800 of 1300 euro is. SSD is gewoon een must.

De Envy is (onder andere) gereviewed bij de buren (http://be.hardware.info/r...3ed-review-stijlvol-jasje en http://www.techzine.nl/re...touchsmart-15-j003ed.html)

Nu bij Coolblue de Asus N550 beschikbaar is valt deze waarschijnlijk ook af. Qua gewicht niet echt minder dan de N56 en de meerprijs niet waard.

Quad i7 is niet echt persé nodig, maar de laptops die in aanmerking komen hebben vaak beschikbaar met Quad i7 en voor 50 euro minder ga ik dan echt niet voor een i5.

S15 blijft mijn favoriet, al ziet die Acer er ook goed uit. Minpuntje van de Acer: touchscreen dus glanzend scherm :(

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:46
Andere mogelijkheid is de nieuwe BTO X-Book 13CL58. Heb je een 13 inch fullhd scherm, IPS, quadcore en GTX765m videokaart. Ligt ook binnen je budget, en is samen te stellen zoals je wil (je eisen).

Zie: http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=626

Verwijderd

Die maakt gigantisch veel fan noise (40db idle |:( ), heeft een slechte accuduur en slecht toetsenbord en touchpad. Dat lijkt mij niet echt een goede optie voor iemand die het woord gamen in de topicstart niet eens noemt.

• Thmz159
Ik heb vandaag een (refurb) Sony Vaio S15 besteld. Hopelijk komt hij morgen binnen.
Er zit wel maar 4 gig RAM in dus ik zal zelf wat moeten bijplaatsen. Ook een SSD moet ik nog aanschaffen.

Ik denk dat ik nog 8 gig ga bijplaatsen. 12 GB RAM is wel overkill (en futureproof) maar een 4GB latje kost ca 35 euro en eentje van 8 GB kost 63 euro. Ik zou alleen willen weten of het een nadeel is qua snelheid om 4 + 8 GB te hebben omdat dit twee verschillende groottes zijn en het dan geen dual channel is?

SSD zal waarschijnlijk een Samsung 840 EVO worden (150 euro). Al is de Plextor M5S ook interessant (MLC geheugen)

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11 17:02

Liveshort

Certified Crazy Person

Het is qua snelheid wel een klein nadeel zodra je de laatste 4 GB gaat gebruiken. Met de eerste 4 GB van je latje en de 4 GB die ingebakken zit vormt de S15 dacht ik een 8 GB dual channel setup en de laatste 4 GB draait single channel.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Thmz159
Dat is interessant. Dus qua snelheid maakt 4 + 4 GB of 4 + 8 GB al niet uit. En het prijsverschil is ook al niet schokkend.

Verwijderd

Liveshort schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:06:
Het is qua snelheid wel een klein nadeel zodra je de laatste 4 GB gaat gebruiken. Met de eerste 4 GB van je latje en de 4 GB die ingebakken zit vormt de S15 dacht ik een 8 GB dual channel setup en de laatste 4 GB draait single channel.
Dat maakt echt niets uit bij huis-tuin-keuken toepassingen. Als je gaat gamen op de IGP maakt het iets uit, maar daarom zit er nog een dedicated GPU in ;).
Pagina: 1