Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar een ultrabook voor HBO studie

Pagina: 1
Acties:

• svanlamoen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-11-2023
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Vanaf volgende week start mijn studie Commerciële economie en ik wil hierbij een goede laptop (ultrabook) aanschaffen die minstens 4 jaar (mijn studieperiode) en het liefst langer meekan. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor Microsoft office (voornamelijk Word en excel, maar ook powerpoint). Het wordt puur een laptop voor de studie dus de videokaart hoeft niet het beste van het beste te zijn, er worden hooguit filmpjes van youtube op gekeken en misschien een spel als football manager op gespeeld meer niet.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Mijn budget ligt tussen de €600 en €1000

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik ben van plan hem dagelijks mee naar school te nemen, dus het moet wel een degelijke bouwkwaliteit zijn, niet te zwaar en wat nieuwere specificaties. Het is ook een eis dat de accuduur lekker lang mee gaat, zodat ik niet te snel de oplader voor de dag moet halen. Het scherm geniet mijn voorkeur tussen de 14 en 15.6 inch. Ik lees overal wel dat touchscreen een positieve toevoeging is bij windows 8, maar kan hier zelf nog geen oordeel over geven, dus of de laptop touchscreen heeft of niet maakt me niet zo veel uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb nu een Asus laptop voor thuis en deze bevalt me heel goed, dus mijn gevoel zou het eerste gaan naar een Asus, maar een hele grote voorkeur naar een bepaald merk heb ik niet. Ik zoek gewoon een goede ultrabook, waar ik jarenlang plezier van kan hebben.

Na wat research ben ik tot de volgende 5 laptops gekomen; 2 zijn er met een 14 inch scherm, 2 met een 15.6 inch scherm en 1 alternatief waar een SSD zonder harde schijf in zit.

Een 14 inch laptop met enorme specificaties. een I7 processor met een kloksnelheid van 2Ghz, mat scherm (minder reflectie).
pricewatch: Medion Akoya S4613 ULTRABOOK

Een 14 inch laptop met goede specificaties en touchscreen.
pricewatch: Asus VivoBook S400CA-CA129H

Een 15.6 inch laptop, hetzelfde type als de 14 inch laptop die hierboven wordt genoemd, alleen wel €100 duurder en nogal zwaar.
pricewatch: Asus VivoBook S550CB-CJ087H

Een 15.6 inch laptop met goede specificaties veel geheugen (6 tot max 16 GB) en een SSD zonder harde schijf.
pricewatch: HP Envy 6-1208ed

En de laatste laptop is een alternatief op de andere. Een 15 inch laptop met ook een SSD zonder harde schijf, heel erg licht gezien de grootte, een beter beeldscherm (1600x900) en een gigantische accuduur van ongeveer 7.5 uur tijdens film kijken of surfen op internet.
pricewatch: Samsung NP900X4D-A02NL

Deze laptops heb ik dus gevonden en zit nu een beetje vast met welke voor mij nou de beste optie is. Ik had ook ergens gelezen over de nieuwe Haswell processor, dat hierdoor oudere modellen binnenkort waarschijnlijk goedkoper de deur uit gaan, want als me dit €100 euro scheelt door een maandje te wachten met de aankoop is dit natuurlijk mooi meegenomen.

Graag zou ik hierover jullie mening horen, zodat ik tot een goed besluit kan komen.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Geen van alle bovengenoemde laptopjes zou ik overwegen...

Medion Akoya, is uitgerust met een 768P scherm. Dit is absoluut een nog go voor een laptop waar je mee moet gaan werken onder office applicaties. Een hogere resolutie is heel belangrijk voor hoeveel informatie je tegelijk op het scherm kwijt kan.

Asus Vivobook S400, deze kampt met koelingsproblemen. IS ten alle tijde absoluut niet te adviseren voor wat voor situatie dan ook.

Asus Vivobook S550, deze is overdreven zwaar je zelf al opgemerkt had. Er is geen reden om deze te kiezen terwijl je ook de superieure Asus N56 series kan nemen. Maar goed, als je het vaak wilt meenemen valt die ook te zwaar uit.

HP Envy 6, Slechte scherm, slechte koeling en daarnaast zwaar en duur voor zijn specs. Miskoop zoals bijna elk andere HP die je kunt vinden op de markt.

Samsung NP900X4D, de accuduur is behoorlijk goed alleen heeft deze laptop wel enkele grote gebrekenen. Hij is allereerst ontzettend prijzig, hij valt duurder uit dan de Vaio S15 die bijna op elk vlak zwaar superieur is. Tevens kampt de laptop met een SSD die niet te verwijderen valt en ontzettend traag is (voor een SSD). Het scherm is tevens van TN kwaliteit en kampt met een vervelende screen indoor effect en zeer slechte kijkhoeken.

Wat kun je dan wel nemen?
Voor jouw situatie heb ik drie sterke alternatieven:
- Vaio S15.
pricewatch: Sony Vaio SVS1513M1E
Deze laptop heeft veel sterke eigenschappen voor zijn prijs: Een gewicht van 1,9KG, een vlotte processor en een relatief krachtige videokaart (waar ik overigens voor jou het nut niet van in zie). De laptop is tevens als belangrijkste eigenschap uitgerust met een Full HD IPS scherm met hele brede kijkhoeken en acceptabele helderheid. Ook is de laptop mat waardoor je weinig reflecties ziet in de zonlicht.

- Dell XPS 13.
Dit is een 13" model van Dell (ik hoop niet dat het te klein voor je uitvalt). De Dell is in combinatie met de kortingsbonnen het goedkoopste verkrijgbaar ten opzichte van de andere 2 alternatieven. De accuduur is ongeveer 5 uren, en de laptop beschikt ook over een touchscreen en een gewicht van 1,33 kg. Dat maakt hem dus een flink stukje lichter dan de concurrentie. Ook is de laptop leverbaar met een Full HD IPS scherm. Dat is voor jouw de eigenschap waar je met jou bezigheden naar moet kijken.

- Sony Pro 13
Als laatste uiteraard de Sony Pro, omdat deze bijzonder licht is (1,05kg), een goede accuduur heeft van zo een 6/7 uren, een erg goed scherm heeft (full hd ips met superieure kleurenproductie en helderheid/contrast), touchscreen, redelijk goede bouwkwaliteit en ergonomie en een goede prijs/specs combinatie heeft. Alleen kampt deze jammer genoeg nog met kinderziektes (Wifi bug is al opgelost maar er is nog een inconsistente fan die herrie kan maken waar Sony al een update voor in elkaar aan het schroeven is om dit op te lossen). Voor deze laptop kun je trouwens ook nog eens studentenkorting eroverheen krijgen.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• svanlamoen
Als eerste bedankt voor de reactie en de goede uitleg. Ik neem je advies serieus op en heb eens even gekeken naar de modellen die jij adviseert. Daarbij valt voor mij de Dell XPS al meteen af, omdat deze gewoon veel te ver boven mijn budget zit.

De afgelopen week ben ik de mediamarkt een keer ingelopen om te kijken naar de modellen die jij benoemd hebt en om eens te kijken naar de grootte van het scherm. Ik moet zeggen dat een 13.3 inch scherm toch groot genoeg is en ik daar wat flexibeler in ben geworden. De grootte van het scherm ligt voor mij dus tussen 13.3 en 15.6 inch.

Aan de verkoper had ik ook gevraagd naar advies. Ik was wel benieuwd naar wat ze me zouden adviseren. Ik had verteld dat ik op zoek was naar een laptop met een full-hd scherm, een goede bouwkwaliteit moet hebben en vooral de accuduur lang mee moest kunnen, verder heb ik gezegd dat ik er geen spelletjes (op football manager na) op wil spelen en vooral veel surf op internet. En ik werd meteen verwezen naar een asus n56 serie (15.6 inch), dit omdat Asus volgens een amerikaanse test als beste uit de bus kwam qua bouwkwaliteit. De laptop heeft ook een mat scherm alleen weegt met 2.7kg toch redelijk veel.

Met de informatie die ik nu ingewonnen heb, ben ik weer de pricewatch ingedoken om te kijken naar laptops met een 13.3 inch full hd scherm en de n56 serie eens te vergelijken.

Ik had 2 soorten van de n56 series gevonden, 1 van €950 de andere van €750. Het enige verschil hierin was de processor i5 tegenover de i7 en het werkgeheugen 4gb tegenover 8gb (Verder heeft de dure variant een betere videokaart, meer HDD geheugen en een verlicht toetsenbord maar dit is niet interessant voor mij)
pricewatch: Asus N56VJ-S4149H

Verder ben ik gekomen tot nog 2 andere 13.3 inch laptops en de sony pro 13:
pricewatch: Samsung Ativ Book 7
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-C4059H

De samsung ativ book is aan de dure kant, maar er is schijnbaar een versie op de markt met mat scherm, maar wel zonder touchscreen voor €999

Ze zijn ongeveer gelijk alleen ligt de verbinding (Ethernet) van de asus zen book op 100MbBits en die van de sony pro 13 en de samsung ativ 7 op 1GbBtis. Ook de accucapaciteit is lager dan die van de andere 2 laptops (50Wh tegenover 57Wh) Mijn vraag voor deze specs is ook of ze echt duidelijk merkbaar zijn dat het wat lager is dan de rest?

Ik zit nu heel erg te twijfelen welke laptop ik het beste kan nemen en denk dat 1 van de bovengenoemde (en de 2 sony's die vinand al aanraadde) mijn nieuwe laptop moet worden.

Mijn vraag is ook of €250 meer betalen de moeite waard is voor een laptop die ongeveer 1.2kg meer weegt dan de duurdere modellen het gaat hier dan om de n56 serie tegenover de 13.3 inch modellen hierboven genoemd?

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Je zegt zelf dat je de laptop puur voor Office, Youtube en een paar simpele spelletjes gaat gebruiken. Een N56 zou dan in mijn ogen een overkill zijn, een quad core CPU zul jij nooit nodig hebben.

De Dell XPS 13 komt met kortingsbonnen uit op €930 volgens mij.
Een lagere accucapaciteit betekent niet direct een minder lange accuduur. Sterker nog, de Zenbook kwam bij de meeste accutests als een van de beste eruit.

Je zegt dat accuduur erg belangrijk is, met die eis adviseer ik iedereen te wachten op Haswell ultrabooks.
Begin september is de IFA beurs en daar zullen fabrikanten hoogstwaarschijnlijk hun ultrabooks laten zien. Op Tweakers zullen vast nieuwsberichten komen over de ultrabooks.

Een Haswell i5 in combinatie met een SSD zal goed genoeg zijn. De CPU zal in jouw situatie nooit de bottleneck zijn, van een SSD zul jij het meeste plezier gaan beleven (let wel op: een ~24GB SSD is een cache SSD, dus Windows 8 zal nog steeds op de HDD staan).
Tevens staat een Haswell CPU niet gelijk aan een lange accuduur, de fabrikant zal uiteindelijk de accuduur bepalen door zuinige onderdelen, grotere accucapaciteit etc te gebruiken.

• svanlamoen
Ik heb ieders advies goed in bereid genomen en ben toch wel enthousiast geworden van het 13.3 inch scherm. Het wordt dus ook een laptop met zo'n scherm. De haswell en SSD lijkt me inderdaad een goede combinatie en heb dan ook 2 laptops gevonden waar ik tussen zit te twijfelen, de een met en de ander zonder haswell:

- sony vaio pro 13
- asus zenbook UX31A (non touch screen)

De sony vaio pro 13:
Deze laptop bezit een haswell processor en is zeer licht. Het nadeel van deze laptop is wel dat de behuizing minder stevig is vergeleken met de zenbook. Deze laptop kan je via de site van sony bestellen zonder touchscreen en krijgt hierbij de gratis uitgebreide batterij, waardoor de laptop wel 18 uur kan meedraaien en gratis een 4 jaar reparatie service plan (incl. fabrieksgarantie) voor €1040 (inclusief hoes). Ook bij deze laptop is niet alles perfect en ik lees dat hier de accuduur zonder de uitgebreide batterij niet erg sterk is en dat de laptop nog te maken heeft met kinderziektes.

De asus zenbook UX31A:
Deze laptop heeft een een ivybridge processor en is ietsje zwaarder dan de sony pro 13. Het voordeel van deze laptop is dan wel weer dat hij een zeer goede bouwkwaliteit heeft. En heeft voor €1120 een dubbele grootte aan SSD. Bij de reviews van deze laptop lees ik echter vaak dat de randjes waar je handpalm op steunt erg scherp zijn en dat het scherm last heeft van backlight bleeding.

k heb op internet rondgekeken en kon niet vinden of je asus zenbook UX31A non touchscreen kan vinden met een windows 8 uitvoering?

Mijn vraag is dan ook moet ik gaan voor de laptop met de zuinigere haswell, maar minder stevige sony pro 13 of toch voor de erg stevige asus zenbook waarbij de SSD ook nog eens dubbel zo groot is?

Ik zou graag jullie meningen en ervaringen horen voordat ik mijn echte oordel vel en een beslissing neem.

• DwightKSchrute
  • Laatst online: 19:55
Ik lees eigenlijk maar in 1 review van de Vaio Pro 13 dat ze de bouwkwaliteit niet goed vinden (The Verge), omdat carbon fiber meegeeft. Dat het meegeeft is in zekere mate waar, maar het zorgt alleen maar voor een duurzamer product. Als je de laptop per ongeluk laat vallen zal hij er beter aan toe zijn dan als je de Asus Zenbook laat vallen, omdat daar gelijk een deuk in komt. Het is dus niet waar dat de Vaio een slechtere bouwkwaliteit heeft.

Daarnaast is de accuduur zonder de batterijsheet helemaal zo slecht nog niet. Cnet meet 8 uur en 53 min bij een video rundown-test. The Verge meet met hun test (gericht op websurfing) bijna 7 uur.

De Asus ken ik niet goed genoeg, maar mijn broertje heeft de Vaio Pro gekocht en is er tot nu toe erg tevreden over. Vooral het scherm is erg mooi zegt hij.

• JackL89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wel eens gekeken naar de nieuwe Macbook Air?

- 13,3 inch
- Accuduur van 12(!) uur
- Weegt slechts 1,08 kg
- SSD van 128 GB
- Nieuwe grafische kaart, Intel HD Graphics 5000 (voor Football Manager)

Het is natuurlijk een heel ander besturingssysteem dan Windows (ik vind het heerlijk werken met Mac OS X), maar het voldoet aan veel van je eisen. Hele lange accuduur, lichtgewicht, lange levensduur (staat Apple bekend om) en je kan er prima Football Manager op spelen. Microsoft Office kan je erbij kopen (lees: downloaden) en het ligt net binnen je budget!

Via apple.studentenkorting.nl/ kost de Macbook Air €1061,17, inclusief een App Store-cadeaubon ter waarde van 80 euro. Daar kan je weer iets leuks van kopen, zoals bijvoorbeeld een laptoptas.

Ik ben benieuwd naar je reactie! ;)

• DwightKSchrute
JackL89 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 10:08:
Wel eens gekeken naar de nieuwe Macbook Air?

- 13,3 inch
- Accuduur van 12(!) uur
- Weegt slechts 1,08 kg
- SSD van 128 GB
- Nieuwe grafische kaart, Intel HD Graphics 5000 (voor Football Manager)

Het is natuurlijk een heel ander besturingssysteem dan Windows (ik vind het heerlijk werken met Mac OS X), maar het voldoet aan veel van je eisen. Hele lange accuduur, lichtgewicht, lange levensduur (staat Apple bekend om) en je kan er prima Football Manager op spelen. Microsoft Office kan je erbij kopen (lees: downloaden) en het ligt net binnen je budget!

Via apple.studentenkorting.nl/ kost de Macbook Air €1061,17, inclusief een App Store-cadeaubon ter waarde van 80 euro. Daar kan je weer iets leuks van kopen, zoals bijvoorbeeld een laptoptas.

Ik ben benieuwd naar je reactie! ;)
Hoewel ik met je eens bent dat het een mooi apparaatje is (heb hem zelf ook sinds 2 maanden), moet er wel opgemerkt worden dat het gewicht 1,35kg is en de Vaio Pro dus lichter is. Bovendien is de upgrade naar 8gb RAM stuk goedkoper dan bij de MacBook Air, dus zelfs met de configuratie i5, 8gb, 128gb zit je nog ruim 70 euro onder de prijs van de MacBook Air. Wel belangrijk om dat te vermelden voor TS, denk ik.

• JackL89
DwightKSchrute schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 10:22:
[...]

Hoewel ik met je eens bent dat het een mooi apparaatje is (heb hem zelf ook sinds 2 maanden), moet er wel opgemerkt worden dat het gewicht 1,35kg is en de Vaio Pro dus lichter is. Bovendien is de upgrade naar 8gb RAM stuk goedkoper dan bij de MacBook Air, dus zelfs met de configuratie i5, 8gb, 128gb zit je nog ruim 70 euro onder de prijs van de MacBook Air. Wel belangrijk om dat te vermelden voor TS, denk ik.
Je hebt gelijk wat betreft het gewicht. In de 'promotietekst' stond 1,08 kg, maar in de specificaties staat inderdaad 1,35 kg, wat alsnog heel licht is!

Als je de Vaio Pro online bestelt bedoel je? Macbooks zijn inderdaad duurder als je de specs vergelijkt met andere vergelijkbare laptops, maar daar krijg je ook wat voor terug (mijn mening):
- Lange levensduur (bij windows laptops niet altijd, blijkt uit eigen ervaring en die van vrienden/kennissen/familie)
- Weinig kans op virussen
- Besturingssysteem dat (bijna) altijd werkt (amper vastlopers) en goed samenwerkt met andere Apple apparaten
- Ongeëvenaarde touchpad

Dit gezegd hebbende, heeft de Vaio Pro een aantal voordelen:
- Mooier scherm
- Lichter dan de Macbook Air; 1kg vs 1,35kg.

Het goede nieuws is; beide laptops zijn uit-ste-kend om die 4-jarige HBO studie door te komen. _/-\o_

• DwightKSchrute
JackL89 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 10:45:
[...]

Je hebt gelijk wat betreft het gewicht. In de 'promotietekst' stond 1,08 kg, maar in de specificaties staat inderdaad 1,35 kg, wat alsnog heel licht is!

Als je de Vaio Pro online bestelt bedoel je? Macbooks zijn inderdaad duurder als je de specs vergelijkt met andere vergelijkbare laptops, maar daar krijg je ook wat voor terug (mijn mening):
- Lange levensduur (bij windows laptops niet altijd, blijkt uit eigen ervaring en die van vrienden/kennissen/familie)
- Besturingssysteem dat (bijna) altijd werkt (amper vastlopers) en goed samenwerkt met andere Apple apparaten
- Ongeëvenaarde touchpad

Dit gezegd hebbende, heeft de Vaio Pro een aantal voordelen:
- Mooier scherm
- Lichter dan de Macbook Air; 1kg vs 1,35kg.

Het goede nieuws is; beide laptops zijn uit-ste-kend om die 4-jarige HBO studie door te komen. _/-\o_
Ik ben het volledig met je eens, ik heb hem zelf om dezelfde redenen besteld :)

En inderdaad, zowel de Asus, Sony en de MBA zijn uitstekend geschikt om de 4 jaar Commerciele Economie door te komen (en ook een 5e jaar, mocht je onverhoopt vertraging oplopen.).

Uit eigen ervaring weet ik dat je bij CE erg veel (marketing)plannen moet schrijven. Ik zou dus zeker nog een keer de MM o.i.d. inlopen om gewoon eens op het toetsenbord te typen. Van een toetsenbord dat lekker typt, ga je een hoop profijt hebben.

Als je voor Windows, maar vooral een FullHD-scherm, kiest, zou ik gaan voor de Vaio Pro. Als het besturingssysteem je niet uit maakt en je hebt er het extra geld voor (over), zou ik kiezen voor de MacBook Air (preken voor eigen parochie, wij van WC-eend :).

[ Voor 14% gewijzigd door DwightKSchrute op 29-08-2013 10:55 ]

Verwijderd

Tip:

Sommige HBO instellingen hebben hogere korting dan andere. Je kunt inloggen via surfspot.nl met je school acc.

• tweegroenethee
Het is maar net hoe je ermee om gaat, uiteraard ben je veel voorzichtiger met een laptop van 1300 dan een van 500 (bijv. een Windows laptop). Beetje oneerlijk om te oordelen dat Apple computers een langere levensduur hebben, het is maar net hoe de gebruiker ermee omgaat.
Bullshit, dit was een argument van 6 jaar geleden. Als je veel download heb je meer kans op virussen, maakt niet uit op wat voor OS. Gewoon uitkijken met wat je download van het internet.
-Besturingssysteem dat (bijna) altijd werkt (amper vastlopers) en goed samenwerkt met andere Apple apparaten
Als je niet zomaar ergens klikt bij een melding, dus goed omgaat met Windows, werkt het ook gewoon soepel. Met een klein beetje kennis kom je dus heel ver met Windows.
- Ongeëvenaarde touchpad
Leuk, maar Apple is niet de enige. Touchpads van Asus/Sony zijn meestal ook goed.

Ik ben geen Apple hater, sterker nog, Apple maakt goede producten. Maar kom niet opdagen met argumenten die niet gelden. Geef dan eerlijke argumenten die daadwerkelijk bewijzen dat een product beter is dan andere.

Verwijderd

Het apple tochpad is toch wel veel beter dan op andere notebooks, hoor. Dat, en het OS, zijn de enige redenen om de MBP te overwegen.

• JackL89
Ghoxer schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:27:
Het is maar net hoe je ermee om gaat, uiteraard ben je veel voorzichtiger met een laptop van 1300 dan een van 500 (bijv. een Windows laptop). Beetje oneerlijk om te oordelen dat Apple computers een langere levensduur hebben, het is maar net hoe de gebruiker ermee omgaat.
Bullshit, dit was een argument van 6 jaar geleden. Als je veel download heb je meer kans op virussen, maakt niet uit op wat voor OS. Gewoon uitkijken met wat je download van het internet.
-Besturingssysteem dat (bijna) altijd werkt (amper vastlopers) en goed samenwerkt met andere Apple apparaten
Als je niet zomaar ergens klikt bij een melding, dus goed omgaat met Windows, werkt het ook gewoon soepel. Met een klein beetje kennis kom je dus heel ver met Windows.
- Ongeëvenaarde touchpad
Leuk, maar Apple is niet de enige. Touchpads van Asus/Sony zijn meestal ook goed.

Ik ben geen Apple hater, sterker nog, Apple maakt goede producten. Maar kom niet opdagen met argumenten die niet gelden. Geef dan eerlijke argumenten die daadwerkelijk bewijzen dat een product beter is dan andere.
Ik geef duidelijk aan dat het mijn mening is, subjectief dus. Voor 'bewijzen' kan je beter reviews doornemen waar prestaties vergeleken worden (benchmarks). Mijn eigen ervaring met een Macbook is erg positief en dat deel ik in dit topic. Gebruikerservaringen vind ik zelf altijd waardevol, naast de reviews die ik lees op verschillende websites. Maar goed dat er gediscussieerd wordt, want dan kan Svanlamoen een weloverwogen keuze maken. ;)

• svanlamoen
DwightKSchrute schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:19:
Het is dus niet waar dat de Vaio een slechtere bouwkwaliteit heeft.
Misschien dat ik het dan beetje verkeerd geformuleerd heb, maar ik bedoelde eigenlijk dat de Asus veel steviger aanvoelt. natuurlijk zal de bouwkwaliteit van de sony pro goed zijn dat geloof ik meteen, alleen de Asus lijkt daardoor een stevigere bouwkwaliteit te hebben.
JackL89 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 10:08:
Wel eens gekeken naar de nieuwe Macbook Air? .... Ik ben benieuwd naar je reactie! ;)
Eerlijk gezegd heb ik niet gekeken naar de macbook, omdat deze ver boven mijn budget liggen (als je de korting niet meetelt). Ik heb altijd het idee dat je toch niet het maximale uit een macbook haalt als je verder geen apple producten hebt. Toevallig heb ik vandaag wel gewerkt op een Macbook van iemand bij mij uit de klas. Ik vond het persoonlijk echt een onding (niks over de prestaties verder). Het toetsenbord vind ik niet fijn, vooral de backspace en enter toets zijn heel klein waardoor ik er steeds naast typte. Ook het touchpad vond ik niet prettig, want de softtouch werkte niet. Ik weet niet of dat op elke macbook is? En het systeem vind ik ook niet makkelijk met omgang. Dit kan natuurlijk allemaal komen doordat ik het nog niet gewend ben en alles kan wennen, maar mijn eerste indruk over het gebruik van een macbook was niet zo positief.
DwightKSchrute schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 10:54:
Ik zou dus zeker nog een keer de MM o.i.d. inlopen om gewoon eens op het toetsenbord te typen.
Dit heb ik gister gedaan en op basis van wat ik in de winkel heb gezien, ben ik tot de asus zenbook en sony vaio pro gekomen. Het toetsenbord van beide typte erg fijn en kan er zo geen aanwijzen welke ik fijner vind. Ik heb in de mediamarkt gewoon alles een beetje getest met die 2 laptops, touchscreen (waar ik de meerwaarde nog steeds niet van in zie en wat ik ook waarschijnlijk niet wil hebben vanwege het glanzende scherm) de stevigheid, grootte,het touchpad en de kijkhoeken van de laptops.

Hierboven wordt ook vaker de Sony pro 13 genoemd, eerder nog dan de Asus zenbook. Als iemand ervaringen heeft met de asus Zenbook zou ik die graag horen, want op dit moment neig ik toch echt naar de Sony pro.

Wel heb ik eigenlijk een vraagje naar het touchscreen, want ik zie zelf de meerwaarde er niet van in en er zitten alleen maar nadelen aan voor mijn gevoel, namelijk een glanzend scherm, dat je scherm snel vettig wordt door de vingerafdrukken en natuurlijk de prijs die daardoor €100 tot €150 boven een non-touchscreen laptop ligt. Zou iemand mij kunnen vertellen waarom touchscreen een meerwaarde zou kunnen zijn?

Edit: ik zei gisteren dat de sony vaio pro 13, met uitgebreide batterij en 4 jaar reparatieservice €1040 kost, maar met kortingsbon wordt deze prijs €980 er zit dan ook een speciale op maat gemaakte hoes bij.

[ Voor 3% gewijzigd door svanlamoen op 29-08-2013 20:04 ]

• tweegroenethee
Door het glazende scherm zie je de vingerafdrukken niet bij een touchscreen. Ik heb zelf een laptop met touch, en ik gebruik het nog best veel. Het scrollen, pinch to zoom etc gaat allemaal vlotjes. Verder is het glanzend scherm wel hinderlijk. Heeft touchscreen dan meerwaarde? Voor mij wel, misschien voor jou niet.
Zenbook Prime is zeker een prima apparaat en behoorde een jaar geleden tot de top. Omdat de Vaio Pro er nu is, raad ik geen Zenbook Prime meer aan. De Vaio Pro is gewoon meer van de tijd.
Volgende week is trouwens IFA, misschien heeft een fabrikant iets interessants voor jou. Ik zou dus nog een week wachten met bestellen.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:29

ChillPascal

In the end...

XPS13 is nu nog goedkoper geworden.
€900,- en dan kun je eventueel nog shopkorting of iets dergelijks toepassen.

• DwightKSchrute
ChillPascal schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 07:42:
XPS13 is nu nog goedkoper geworden.
€900,- en dan kun je eventueel nog shopkorting of iets dergelijks toepassen.
Maar bij de Dell moet je in acht nemen dat er nog geen Haswell-update heeft plaatsgevonden en daarom de batterijduur van de Vaio niet haalt. Ik geloof dat je met de Dell ongeveer op 4 uur komt, de Vaio zit ongeveer op 7.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:29

ChillPascal

In the end...

Allereerst vraag ik mij af waar je die getalen vandaan haalt. Ik hoop van reviews en niet van de site van Sony.
Dell XPS 13 review van Anandtech.

Standaard komt de XPS 13 al met:
- Verlicht toetsenbord
- 256GB SSD
- 8GB Ram
- i7 CPU (low voltage, Ivy Bridge)

Deze upgrade's kosten achtereenvolgens: n.v.t.; €160,-; €40,- en €150,- bij de Sony

Verder heb ik in de laptop van Sony niet ontzettend veel vertrouwen. (bouwkwaliteit, bug's, ondersteuning ect.)

• DwightKSchrute
ChillPascal schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:39:
Allereerst vraag ik mij af waar je die getalen vandaan haalt. Ik hoop van reviews en niet van de site van Sony.
Dell XPS 13 review van Anandtech.

Standaard komt de XPS 13 al met:
- Verlicht toetsenbord
- 256GB SSD
- 8GB Ram
- i7 CPU (low voltage, Ivy Bridge)

Deze upgrade's kosten achtereenvolgens: n.v.t.; €160,-; €40,- en €150,- bij de Sony

Verder heb ik in de laptop van Sony niet ontzettend veel vertrouwen. (bouwkwaliteit, bug's, ondersteuning ect.)
Die komen inderdaad van review-sites. Die van de Sony heb ik een aantal posts hierboven al genoemd en de Dell komen van sites als Engadget en The Verge (Anandtech bij licht gebruik dus ongeveer 5 uur). Je hebt gelijk dat de Dell standaard met meer komt (hoewel een verlicht toetsenbord ook standaard bij de Vaio zit en ik me afvraag wat de meerwaarde van een i7 t.o.v. i5 is bij het gebruik van TS, maar toegegeven: het is mooi meegenomen), maar toch zou ik voor de Sony gaan, simpelweg omdat je daar een collegedag wel mee doorkomt.

Bouwkwaliteit van de Sony is niks mis mee (ook al uitgelegd in dit topic), de bug's zijn opgelost met een update, dus zo beroerd is de ondersteuning ook niet.
Pagina: 1