Toon posts:

Vervanglaptop na 4 reparaties - refurbished model?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers

Na 4 reparaties heeft de winkel (voor studenten) waar ik mijn laptop gekocht heb besloten om mijn laptop te vervangen met hetzelfde model. Het gaat hier over een Asus n56vz.
Toen ik vroeg of die nieuw was vertelde de man van de klantendienst me dat dit een refurbished laptop is. Mijn vraag is simpel, al vind ik hiervan geen concrete informatie volgens Belgische/Nederlandse wetgeving: mag een refurbished model als vervanglaptop aangeboden worden?

Het zou gaan om een laptop die momenteel ook in de outlet afdeling staat van deze winkel, waarbij staat dat er lichte gebruikerssporen zijn op de behuizing. Meer informatie heb ik niet over deze vervanglaptop.
Daarnaast vroeg ik mij ook af of ik als consument mijn recht behoud op het herroepingsrecht bij ontvangst van deze nieuwe laptop. Ik vond geen concrete informatie hierover omtrent een vervanglaptop. De originele laptop is gekocht in september van vorig jaar.

Zoals ik al eerder aanhaalde vond ik geen concrete informatie/bewijzen die mijn bovenstaande vragen beantwoorden, vandaar dat ik mij richt tot jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 11:56

Barrycade

Through the...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Er was recent een topic van iemand die problemen had met een RMA van zijn fototoestel. Misschien kan je daar wat nuttige tips uit halen?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat mag niet zomaar. Als er inderdaad gebruikerssporen opzitten dan ga je er op achteruit. Wellicht kan je beter de koop ontbinden en voor een andere laptop gaan, want het is niet normaal dat je laptop 4x naar reperatie moet. (Heb je wel een leen-laptop gekregen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:27
Gaat het hier om een Demo model of een refurbished model?

De omschrijving (gebruikers sporen e.d.) doen mij denken aan een Demo model, daar refurb normaliter door de fabrikant gerepareerde en opnieuw getest apparaten zijn die ik eigenlijk nog nooit met gebruikerssporen uitgeleverd heb zien worden. De meeste refurb producten die ik heb ontvangen zijn dan ook eigenlijk altijd "fabrieksnieuw" gesealed alleen staat er duidelijk refurb op de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Refurbished komt vaak voor, Apple bijvoorbeeld doet het met de iPhones. Als zij een defect toestel omruilen voor een 'nieuwe' is dat 9 vd 10 keer een refurbished toestel, wel met een nieuw doosje en seal erom heen.
Als de fabrikant het refurbishen goed uitvoerd zou er geen verschil moeten zijn met nieuw. Maar gezien de omschrijving "gebruikerssporen" lijkt het hier meer om een demo model te gaan zoals Dennism al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 00:57

LordofWhatever

Uuhhh....?

Volgens de regels zijn er drie mogelijkheden:
A. Je laptop wordt gerepareerd
B. Je krijgt een vervangend, gelijkwaardig product
C. De koop wordt ontbonden

Ik begrijp dat A. al vaker is gebeurd, en inmiddels door beiden partijen (jij en de winkel) niet als redelijke optie wordt gezien. Prima.

Het voorstel van de winkel is B.. Ook prima, mits het vervangende product inderdaad gelijkwaardig is. Jij bent, in principe, degene die bepaald wat 'gelijkwaardig' is. De centrale maatstaf zijn de verwachtingen die jij (redelijkerwijs) bij de aanschaf van de laptop had. Het enkele feit dat het vervangende product refurbished is, of een demo-model is/was, doet er niet toe. Als de refurbished laptop goed functioneert, en niet beschadigd is, is het een gelijkwaardig product, en moet je dit als koper accepteren.

Je geeft echter aan dat het vervangende product 'gebruikssporen' heeft. In de praktijk kan dit van alles zijn. Ik zou adviseren om naar de vervangende laptop te kijken, om te zien hoe erg die gebruiksschade is. Een enkel krasje op een onopvallende plek maakt niet dat het product niet meer vergelijkbaar kan zijn, zeker niet als je eigen laptop ook al wat spoortjes had. Vind jij de schade wel significant, mag de je vervanging weigeren, het vervangende product is immers niet gelijkwaardig. Je kan ook de vervanging accepteren, onder voorwaarde dat de verkoper je een deel van het aankoopbedrag teruggeeft, ter compensatie voor een inferieure vervanging.

Conclusie: Puur 'refurbished', 'demo-model' of iets dergelijks doet er niet toe. Het gaat erom of het vervangende product gelijkwaardig is. Of dat zo is, is aan jou. Als er echt een (duidelijke) kras in zit, hoef je de vervanging niet te accepteren, anders wel.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste: bedankt iedereen voor de hulp en extra informatie. Dit stel ik erg op prijs! _/-\o_

@ Barrycade: Die website kwam ook terug in mijn opzoekwerk. Echter was ik al wel op de hoogte van het aantal reparaties dat nodig is vooraleer de consument/klant tot een ontbinding van de koopovereenkomst mag gaan.
De winkel waar ik de laptop kocht zegt dit over mijn vraag tot ontbinding van de koopovereenkomst.
"Het verzoek tot ontbinding wordt overigens afgewezen. [Naam winkel] levert namelijk een goed werkend product, welke voldoet aan de eisen en afspraken welke zijn gemaakt bij aankoop."
Graag vertel ik jullie erbij dat de laptop al sinds het begin meerdere verschillende problemen kent, waarvan er sommigen meermaals zijn teruggekomen. Bovenstaande uitspraak van de winkel houdt dus naar mijn gevoel geen steek, delen jullie mijn mening ook? Zij verwijzen trouwens ook naar consuwijzer.nl

@ Webfreakz.nl: Ik gebruikte de search functie in dit topic en kwam een topic tegen over een garantieafhandeling dat fout zou kunnen aflopen door 'xheroxkefx'. Ik heb heel het topic doorgelezen en extra kennis opgedaan. Hopelijk moet het tot zover niet komen in deze zaak, maar een verwittigd man is er twee waard.

@ Trolling-ego: Ik heb voor iedere reparatie een leenlaptop gekregen van de winkel (al hadden die ook wel af en toe hun gebreken). Alle reparaties samen duurde trouwens 2.5 maand (!)

@ Dennism en Kenzi: Dat wordt op de website niet nader beschreven. Ik word morgenavond opnieuw opgebeld door de medewerker van de klantendienst en ik zal hem dan meer informatie vragen omtrent de staat van de 'refurbished' laptop.

@ LordofWhatever: Mogelijkheid A is inderdaad niet meer aan de orde van de dag. Dat hebben zowel ik als de winkel besloten. Zoals al schreef in mijn antwoord aan Barrycade zegt de winkel dat een ontbinding van de koopovereenkomst, mogelijkheid C, niet van toepassing is op deze zaak.

Ik heb jammer genoeg niet de kans om de vervanglaptop op voorhand te bekijken of te inspecteren en hang dus volledig af van de eerlijkheid van de mederwerker van de klantendienst/de winkel waar ik de laptop kocht. Desalniettemin ga ik hem om meer uitleg vragen over de precieze staat van de laptop en of er al reparaties zijn op uitgevoerd. Als dit het geval zou zijn zal ik de vervanglaptop dan ook niet accepteren omdat ik er dan naar mijn gevoel simpelweg op achteruit ga en het product minderwaardig is.
Behoud ik bovendien mijn recht om de vervanglaptop te accepteren en nadien aan de winkel mee te delen dat ik de laptop niet accepteer als de gebruikerssporen onredelijk zijn?

Ik houd jullie op de hoogte van dit hele proces. Tips en jullie (ongezouten) mening is ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:08
De winkel waar ik de laptop kocht zegt dit over mijn vraag tot ontbinding van de koopovereenkomst.
"Het verzoek tot ontbinding wordt overigens afgewezen. [Naam winkel] levert namelijk een goed werkend product, welke voldoet aan de eisen en afspraken welke zijn gemaakt bij aankoop."
Graag vertel ik jullie erbij dat de laptop al sinds het begin meerdere verschillende problemen kent, waarvan er sommigen meermaals zijn teruggekomen. Bovenstaande uitspraak van de winkel houdt dus naar mijn gevoel geen steek, delen jullie mijn mening ook? Zij verwijzen trouwens ook naar consuwijzer.nl

...

@ LordofWhatever: Mogelijkheid A is inderdaad niet meer aan de orde van de dag. Dat hebben zowel ik als de winkel besloten. Zoals al schreef in mijn antwoord aan Barrycade zegt de winkel dat een ontbinding van de koopovereenkomst, mogelijkheid C, niet van toepassing is op deze zaak.
Maar de winkel bepaalt dat niet... dat bepaalt de wet. Als jij claimt dat door alle ellende geen vertrouwen meer te hebben in het merk of model dan ligt de situatie toch weer wat anders, maar dan blijft er nog wel de optie open voor de bieding van een gelijkwaardig product en dat van een ander merk zijn. Refurbished zou een optie kunnen zijn, maar een refurbished model is immers ook 'geretourneerd' geweest, je hebt zelf al 4 reparaties achter de rug... klinkt niet erg betrouwbaar en alleen met jouw persoonlijke ervaring redelijk aannemelijk te maken. Buiten dat zijn zelfs lichte gebruikssporen niet gelijk aan nieuw, dat kan je volgens mij weigeren.

Ook kan je nog claimen dat je door de hele afhandeling geen vertrouwen meer hebt in de winkel en dus liever je product ergens anders gaat halen, ook dat veranderd de situatie. Ook dit kan je volgens mij redelijk aannemelijk maken door de herhaalde reparaties en omdat je ontevreden bent met het door hun geboden 'ultimatum'.

Overigens is 'refurbished' een tot in vrijwel nieuwstaat hersteld apparaat, daar vallen duidelijke gebruikssporen niet onder. En officieel kan een product alleen 'refurbished' worden door de fabrikant of een door de fabrikant aangewezen bedrijf. Wat jij krijgt geboden zou ik beschouwen als een gerepareerd / gebruikt product. Ik zou het persoonlijk niet accepteren als het duidelijk gebruikt is en nieuw of geld eisen... ik heb vrijwel nog nooit nee gehad als ik even vol hield. Ze willen je in een winkel graag doen geloven dat je niet veel rechten hebt en velen laten zich dan ook snel afbluffen, maar het is vaak een spelletje 'wie heeft de langste adem'. Je recht krijg in dit soort gevallen niet snel, dat moet je halen.

En een gouden tip die bij tegenstand in de grotere winkel(keten) meestal succes boekt... niet meer met de verkoper in kwestie in conclaaf gaan, maar het hoofdkantoor aanschrijven. Werkt dus alleen niet bij de kleine zaakjes, want dan is de manager/eigenaar meestal de verkoper, of iemand die sociaal gezien heel dicht in de buurt van het personeel staat en niet zo meegaand is met de klant. Kan je ook nog wat aan 'doen' als je rechtsbijstand hebt en ze een beetje mee willen werken, want een enkel telefoontje van de rechtsbijstand richting de winkelier kan een hoop verschil maken... dan begrijpen ze meestal pas hoe serieus je bent.

Zo ervaar ik het over het algemeen, ik claim geen voldongen feiten... ik heb 'ervaring' met lastige verkopers en klantenservice zullen we maar zeggen. Zolang je de boel niet loopt te bedriegen, dan wint de aanhouder vrijwel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ MicGlou: Ik heb al meermaals in het mailverkeer aangegeven dat ik geen vertrouwen meer heb ik het merk, de winkel waar ik de laptop gekocht heb en in het reparatiebedrijf. Dat vertrouwen in de winkel is alleen nog maar achteruitgaan toen ik op 26 juli een mail schreef naar de klantendienst en ik op 16 augustus (!) zelf belde naar de klantendienst om te vragen of ze mijn mail wilden beantwoorden. Ik had trouwens wél een ontvangstbevestiging gekregen van mijn eerder verstuurde mail. Het moet wel gezegd worden dat de man aan de telefoon zich meermaals verontschuldigde voor dit feit.

Enkel en alleen als de klantendienst me zwart op wit kan bewijzen (inclusief foto's) dat de laptop zo goed als nieuw is zal ik dit accepteren. Indien er overduidelijke gebruikerssporen op te zien zijn of indien de laptop al eens gerepareerd is, zal ik dit niet aanvaarden.

Nu iets helemaal anders. Ik schreef hierboven dat ik zelf contact nam met de winkel waar ik de laptop kocht. Daarvoor nam ik echter contact met de customer service van Asus via e-mail die maar niet reageerden op mijn e-mails. Ik belde daarom ook diezelfde vrijdag naar Asus en die wisten mij te vertellen dat er onder mijn serienummer maar één reparatie ingeboekt stond, dit tot mijn grote verbazing aangezien de laptop al 4 reparaties gehad heeft. Asus zei helemaal niets voor me te kunnen doen vooraleer ik zogenaamde NLB nummers kon opgeven. Blijkbaar heeft de winkel waar ik de laptop kocht de 3 andere reparaties niet correct (eerlijk?) ingeboekt. Ook dat ga ik nog vragen morgenavond aan de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:34
@MadWeasel: Heeft het überhaupt zin voor je om te weten wat de winkel met je laptop heeft uitgespookt als je toch een vervanging krijgt of je geld terug? Zo nee, dan zou ik toch sterk aanraden om die informatie over reparaties te laten rusten. Het enige resultaat is waarschijnlijk dat de winkel nog lastiger gaat doen, het is namelijk voor hun meer werk voor nul toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 18:50:
@ MicGlou: Ik heb al meermaals in het mailverkeer aangegeven dat ik geen vertrouwen meer heb ik het merk, de winkel waar ik de laptop gekocht heb en in het reparatiebedrijf.
Enkel en alleen als de klantendienst me zwart op wit kan bewijzen (inclusief foto's) dat de laptop zo goed als nieuw is zal ik dit accepteren. Indien er overduidelijke gebruikerssporen op te zien zijn of indien de laptop al eens gerepareerd is, zal ik dit niet aanvaarden.
Dit lijkt me nogal tegenstrijdig.

Ik zou TS eens aanraden om goed te gaan zoeken naar bronnen voor voorwaarden voor vervanging. Ik lees namelijk heel veel meningen en weinig feiten.

Ivm gebrek aan tijd om mijn gevoel te verifieren doe ik ook even een gevoelsduit in het zakje: als ik het mij goed herinneren hoeft een verkoper geen nieuw product te leveren als vervangend product en kan er best een product geleverd worden met gebruikssporen die redelijk zijn in vhouding tot de leeftijd. Uiteraard kan TS dit product weigeren als het de werking van het product belemmerd (kras op display).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Kutagh: Doordat ik steeds een reparatienummer kreeg van de winkel weet ik zelf wel wat de winkel met mijn laptop heeft gedaan. Het verbaasde niet alleen mij, maar ook Asus Benelux dat er van die 4 reparaties maar één reparatie daadwerkelijk ingeboekt stond onder mijn serienummer, wat dus volgens Asus zelf niet klopt. Vandaar dat ik die NLB alsnog ergens wil opschrijven als referentie voor Asus. Toen ik maandag met de man van de klantendienst belde polste ik naar de NLB nummers en hij vertelde me dat hij me woensdag hopelijk meer informatie zou kunnen geven.

@ Mig29: Klinkt tegenstrijdig, maar ik heb nog geen toegeving gedaan of een akkoord gegeven voor een vervanging. Vanuit de winkel zelf is er ook nog niets concreets toegezegd, enkel dat ik een refurbished laptop aangeboden zou krijgen (staat van laptop werd dus ook niet meegedeeld). De winkel is erg koppig en ik vrees dat dit mijn enige optie zal zijn. Dan mag ik wel geen vertrouwen meer hebben in de winkel, ...., als ze mij geen andere keuze geven moet ik dat als klant waarschijnlijk accepteren.
Ik heb al gezocht naar concrete informatie omtrent een vervanging, maar de meningen van de anderen in dit topic worden wel bevestigd door wat de wet voorschrijft: vanaf 3 reparaties maak je aanspraak op een vervanging. Na 4 reparaties én een belofte van de winkel dat ze mijn laptop gingen vervangen na de laatste reparatie heb ik hier sowieso recht op, dat staat ondertussen buiten kijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:14:

Ik heb al gezocht naar concrete informatie omtrent een vervanging, maar de meningen van de anderen in dit topic worden wel bevestigd door wat de wet voorschrijft: vanaf 3 reparaties maak je aanspraak op een vervanging. Na 4 reparaties én een belofte van de winkel dat ze mijn laptop gingen vervangen na de laatste reparatie heb ik hier sowieso recht op, dat staat ondertussen buiten kijf.
Dat van die 3 reparaties is een veel gezegd iets maar niet wettelijk vastgesteld. Nergens in de wet staat hoe vaak iets gerepareerd mag worden voordat het vervangen / koop ontbonden moet worden.
Veel winkels / fabrikanten hanteren 3 keer maar dan nog moet het vaak gaan om 3 keer exact hetzelfde defect binnen een beperkte periode. En dit zijn dus geen wettelijk vastgestelde afspraken.

lees bijv:
http://www.consuwijzer.nl...-ik-geld-terug-mag-vragen
Pagina: 1