[Algemeen] Geheugen >1.5 volt schadelijk voor Haswell?

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 09:51
Hoi,

Ik wil een nieuw systeem bouwen met Haswell en lees dingen over het geheugen.
Zo zou de garantie vervallen als er geheugen gebruikt wordt dat een hogere spanning dan 1.5 volt gebruikt wordt en zou dat schadelijk zijn. Nou lijkt me dat wat overdreven, maar ik loop liever geen risico, aangezien de tijd die het kost om het uit te zoeken wat het probleem is behoorlijk lang kan zijn.

Plus dat ik ergens heb gelezen dat ze met het geheugen het moederbord en cpu hebben gesloopt en moederbord en cpu om de beurt elkaar sloopten (cpu vervangen -> moederbord sloopt cpu. Moederbord vervangen -> cpu sloopt moederbord).

Kortom: Wie kan mij duidelijk maken wat het risico is van 1.65volt geheugen in combinatie met Haswell?

vrede in rust

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Het zou schadelijk kunnen zijn omdat tegenwoordig de Memory Controller op de CPU zit en niet meer op het Moederbord. Intel zelf zegt geen garantie te geven wanneer geheugen word gebruikt van meer dan 1.5 Volt.

1.65 Volt is geen probleem, ga je hoger kan ik begrijpen dat dit zwaar gaat worden voor de CPU in combinatie met extreme overclocks.

Ik gebruik nu ook 1.65 Volt geheugen en met goede koeling is dit totaal geen probleem.

Daarbij is met Haswell minimaal 2133 MHz geheugen aan te raden voor optimaal gebruik. En de meeste 2133 MHz en hoger setjes zijn alleen maar in 1.65 Volt. Nu kun je natuurlijk 1866 MHz 1.5 Volt nemen en overclocken, maar de kans is groot dat je voltage moet verhogen.

[ Voor 23% gewijzigd door TheDeeGee op 20-08-2013 09:20 ]

• Nas T
Hoi,

Dank je, duidelijk verhaal.
Ik was van plan dit setje te kopen, DDR3 2400 1.65 volt.
Ik denk niet dat ik daarmee echt wil gaan overclocken, al lijkt het me wel leuk te kijken hoe ver ik kom.
Ik heb her en der ook gelezen dat het geheugen automatisch wordt teruggeclockt, hoe zit dat?
Ik neem aan dat je in het bios instelt met welke settings het loopt en dat het dan op die manier werkt.
Zo kun je dus zelf in de hand houden op welk voltage het geheugen loopt.
Misschien dat ik het setje nog wat undervolt om veilig te zitten, of denk je niet dat dat nodig is?

vrede in rust

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ieder zijn ding natuurlijk. Maar waarom neem je peperduur, mogelijk incompatible, overklokkers geheugen, om dan vervolgens niet te willen overklokken :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Zoals de persoon hier boven als zei, als je niet echt wilt gaan overclocken kun je beter iets anders nemen.

En heb je 16GB nodig? Als het puur voor Gaming is heb je aan 8GB meer dan voldoende. Ook zou ik dan gaan voor 2x4 en als je toch 16GB wilt 2x8, dan word de CPU minder belast.

2400 MHz geheugen undervolten zal denk ik niet gaan lukken aangezien vrij wel alle 2400 MHz setjes op 1.65 Volt draaien, daar is een rede voor.

Zelf heb ik deze pricewatch: G.Skill Ares F3-2133C9D-8GAB

• Nas T
Ik wil ook gaan gamen, maar ik wil ook zwaardere taken doen, zoals foto/videobewerken. Daarbij heb ik nu een pc staan die er al 6 jaar is en die het nog aardig doet en zo wil ik eigenlijk mijn volgende systeem ook voor opzetten. Ik ben al zo ver dat ik begrijp dat voor gamen een lage CAS interessanter is en voor zwaardere taken de MHz dus ik wil een beetje een evenwicht, plus een setje waarmee ik kan hobby'en.

En zo duur is het toch niet? Het goedkoopste 16GB setje is nog altijd zo'n €105, terwijl er ook makkelijk geheugen is te vinden dat richting de €500 gaat. Compatibel zou het wel moeten zijn, ik heb als leidraad de memory QVL aangehouden van de Asrock Z87 extreme4.

Kan zijn dat ik een keertje wil overclocken voor het overclocken en voor algemeen gebruik het setje bijvoorbeeld terugschakel naar 2133MHz (omdat ik dan voornamelijk game en er geen winst te behalen valt daarboven). Is undervolten dan wel een optie? Dan kan ik bijvoorbeeld opschakelen zodra ik meer wil gaan bewerken.

vrede in rust

Pagina: 1