Toon posts:

Een mooie, toch snelle monitor gezocht... [ADVIES GEZOCHT]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Zo'n 4 maanden geleden heb ik een nieuw gaming systeem samengesteld en het loopt nog altijd als een beest. Nu wordt het toch wel eens tijd dat er een echte monitor aan toegevoegd wordt. Dit toch niet geheel onbelangrijk onderdeel is tijdens de aankoop van de rest van het systeem vervallen en speel sinds die op een gigantisch LCD televisie beeldscherm |:( .

In iedergeval: zoals de titel van dit topic al zegt ben ik op zoek naar een monitor die geschikt is voor gamen, maar toch een mooie beeldkwaliteit heeft. Nu heb ik me laten zeggen dat dit een beetje een lastige combinatie is omdat IPS panelen, die blijkbaar erg scherp en kleurijk zijn, een relatief hoge reactietijd hebben... Maar kan dit echt zoveel kwaad?
Jullie zien wel waar ik heen wil, toch?

Ik ben bereid om maximaal €300,- te besteden aan de monitor, maar laat maar eens wat horen.

In iedergeval alvast bedankt,

Stan

(het blijft toch een dilemma hè, dat aanschaffen van nieuwe componenten ;( )

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19

Kijk hier eens rond, daar staat heel wat geschreven ervaringen en reviews verzameld over de Ultrasharp serie, waar IPS panelen in zitten.

Of kijk eens ff welke schermen ze op dit moment aanraden reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013

[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 19-08-2013 23:59 ]

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-02 14:06
Zoek op E-bay een Qnix QX2710 of een X-star DP2710LED - onlangs zelf een Qnix gekocht. Heerlijk! 2560x1440, IPS, en toch gewoon gamen op 120Hz!

Mooiste is nog het prijskaartje, E270,- incl transport vanuit Zuid-Korea...

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:56:
[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19

Kijk hier eens rond, daar staat heel wat geschreven ervaringen en reviews verzameld over de Ultrasharp serie, waar IPS panelen in zitten.

Of kijk eens ff welke schermen ze op dit moment aanraden reviews: Desktop Best Buy Guide: juli 2013
Mijn oog is al eerder op de UltraSharp monitors gevallen, natuurlijk vanwege de fantastische beeldkwaliteit. Maar de reactietijd blijft toch wat hoog bij deze monitors. Zou je me misschien naar een specifieke monitor willen verwijzen?
ufear schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:59:
Zoek op E-bay een Qnix QX2710 of een X-star DP2710LED - onlangs zelf een Qnix gekocht. Heerlijk! 2560x1440, IPS, en toch gewoon gamen op 120Hz!

Mooiste is nog het prijskaartje, E270,- incl transport vanuit Zuid-Korea...
Beide monitors bekeken, niet verwacht dat ik dit als advies zou krijgen :o. Heb nog nooit van deze merken gehoord. Toch blijkt de responsetijd wat hoog te zijn bij beide monitors, merk jij hier iets van tijdens het gamen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zie jij als een te hoge responsetijd?

Ik game al jaren op IPSmonitoren (Dell 2007s en een HP LP3065) en heb nooit last van hoge responsetijden eigenlijk.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-02 10:18

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Speel BF3 op een LG 24 " IPS scherm. Was met geluk 110,-. Heb geen problemen met latency en sta meestal ergens bovenin ;) dus IPS zal weinig onderdoen met andere setups. Je reactie tijd is al een seconde vind microseconden dus niet echt interessant.

Probeer is in 60 microseconden te klikken :P

[ Voor 29% gewijzigd door NLKornolio op 20-08-2013 00:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:17:
Wat zie jij als een te hoge responsetijd?

Ik game al jaren op IPSmonitoren (Dell 2007s en een HP LP3065) en heb nooit last van hoge responsetijden eigenlijk.
Hoge responsetijden kunnen toch nadelig zijn tijdens het spelen van bijvoorbeeld fastpaced first-person shooters? Maar dat was eigenlijk een gedeeldte van de vraag, is dit echt zo nadelig?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik vind van niet. Althans, ik heb het nooit hinderlijk gevonden in elk geval.
Waarschijnlijk is dat ook heel persoonlijk. Maar ik vind die 8ms die mijn monitor doet (of 10ms ofzo, ik weet het niet precies uit mijn hoofd) meer dan snel genoeg.

• ufear
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:14:
Beide monitors bekeken, niet verwacht dat ik dit als advies zou krijgen :o. Heb nog nooit van deze merken gehoord. Toch blijkt de responsetijd wat hoog te zijn bij beide monitors, merk jij hier iets van tijdens het gamen?
Ik kom van een BenQ XL2420T, wat 'DE' gamingmonitor van de afgelopen tijd is, speel dagelijks CS:GO op top NL niveau en merk echt totaal geen verschil qua response - behalve dat 2560x1440 om te gamen wel een beetje pittiger is dan 1920x1080 - maar alles went!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

pricewatch: Asus MX279H Zwart

Game er nu een poosje op , heerlijk scherm en full led plus mat scherm en zeer geslaagd design.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 02:58
LG heeft sinds een paar maanden een nieuwe lijn IPS monitoren uitgebracht die blijkbaar niet (veel) meer onder doen voor een snelle TN. Ik loop er zelf ook al naar te gluren en had er al eentje gekocht als de auto niet kapot was gegaan :'(

http://tweakers.net/categ...TEF2WmAPUrmRmammiFFtbWwsA

Ik kijk dan vooral naar de LG 24EB23PY... 24", 1920x1200, in hoogte verstelbare en draaibare voet. Volgens de specs 5ms, maar dat getal mag je altijd als niet betrouwbaar beschouwen want iedere fabrikant heeft daar een eigen interpretatie voor en de resultaten verschillen nogal. Monitor kan je niet onder de 'design monitoren' scharen, maar het is geen vervelend ogende en vrij onopvallende monitor. Ik heb begrepen dat het paneel wat er in zit (zo goed als) gelijk is aan het paneel van de bijna dubbel zo dure Dell Ultrasharp U2413.

Als je verder niet om design geeft dan is deze monitor op dit moment de monitor die ik iedereen zal adviseren... met op die hielen de Dell U2412m, maar die heeft in principe een ouder type IPS paneel dan de LG.

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 09:57
ufear schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 01:15:
Ik kom van een BenQ XL2420T, wat 'DE' gamingmonitor van de afgelopen tijd is, speel dagelijks CS:GO op top NL niveau en merk echt totaal geen verschil qua response - behalve dat 2560x1440 om te gamen wel een beetje pittiger is dan 1920x1080 - maar alles went!
Niet om deze thread te hijacken maar wat bedoel je met pittiger? Ikzelf game nu op een 120Hz 1080p 27" en het enige wat mij tegen staat is de fiks lage DPI van het scherm. Een 1440p 120 Hz klinkt mij ideaal in de oren maar ben wel benieuwd wat jouw ervaring is en wat je bedoelde met 'pittig'.

Prima.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

2560x1440 is gewoon aanzienlijk meer pixels dan 1920x1080. Je zult er dus wel genoeg rekenkracht voor moeten hebben om daar iets mee te kunnen doen.

• RenéW_
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-06-2022
Als u 27 inch wilt en het scherm iets verder van u af is koop dan deze:
pricewatch: Philips 278G4DHSD Zwart
of
pricewatch: LG IPS277L-BN Zilver, Zwart

& bij 23 a 24 inch zou ik deze nemen:
pricewatch: LG IPS237L Zwart
of
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

wilt u 120 hz dan zou ik voor deze gaan:
pricewatch: BenQ XL2420T Zwart ( 50 euro meer maar dan heb je ook wat)

ik heb zelf een glad scherm omdat het toch beter kleuren weergeeft naar mijn mening! :)
pricewatch: Samsung Syncmaster T23A750 Zwart

[ Voor 12% gewijzigd door RenéW_ op 21-08-2013 13:24 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Die 2ms reactiesnelheden etc zijn gewoon marketingpraat..
Ik merk allesinds niet dat m'n dell ultrasharp u2312hm een hogere reactiesnelheid heeft dan andere schermen.. Alles onder de 10ms is gewoon goed.

Daarnaast is de input lag van de Dell gewoon heel laag:
Afbeeldingslocatie: http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_u2312hm/input_lag_1.jpg
(http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm)

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

24" IPS, 1920x1200 16:10 verhouding!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:25
Een hoge responstijd op het scherm werkt niet in je voordeel bij shooters, maar het is maar een deel van de totale respons. Pas als je een 500hz muis hebt en de pre rendered frames in de driver op het minimum hebt staan mag je gaan zeuren over het scherm :). Op ips is prima te spelen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• ufear
tikkietrugjaap schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:22:
[...]

Niet om deze thread te hijacken maar wat bedoel je met pittiger? Ikzelf game nu op een 120Hz 1080p 27" en het enige wat mij tegen staat is de fiks lage DPI van het scherm. Een 1440p 120 Hz klinkt mij ideaal in de oren maar ben wel benieuwd wat jouw ervaring is en wat je bedoelde met 'pittig'.
Als je 120Hz gebruikt moet je wel boven de 120FPS blijven halen anders heeft het niet echt veel zin - nu is dat met het spel wat ik speel (CS:GO) niet zo'n issue met een hedendaags gaming-rig, maar ik kan me goed voorstellen dat je met recentere engines zelden boven de 120FPS kan blijven op 2560x1440 waar dat met 1920x1080 nog net wel gaat.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:25
Een 120hz scherm heeft een lagere responstijd, ook met lagere framerates heeft dat zin, ze zijn alleen duur, grote kans dat je met een ander onderdeel meer kan winnen.

maar goed, je moet gewoon kiezen of je een gamingmonitor of een kleurechte monitor met goeie kijkhoek wilt, beide zijn bruikbaar voor andere dingen. Er zijn alleen geen monitoren die in beide uitblinken.

[ Voor 38% gewijzigd door haarbal op 21-08-2013 15:11 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Xynergy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
Heb zelf al een jaar een setje BenQ XL2420T 120Hz in gebruik, val in hetzelfde bootje als ufear. Wat responstijd betreft; daar heb ik sinds de introductie van LCD-panelen amper verschil gemerkt tussen 60Hz-monitoren onderling. (bv. Syncmaster 2243BW en Syncmaster P2250, heb ik jaren naast mekaar gedraaid, hebben verschillende responstijd, zeer lichtjes merkbaar)

Als je ook maar iets of wat serieus gamet raad ik je alleszins 120Hz (of meer? :) ) aan, dat verschil is gigantisch. Zoals de anderen in deze thread je vertellen is 120Hz IPS zeker een goede keuze, maar ben niet echt op de hoogte van het prijsverschil tussen LED en IPS in hetzelfde marktsegment. Toen ik de BenQ's kocht was 120Hz IPS enorm duur (zelfs in vergelijking met de BenQ's) en mij het geld niet waard.

De kleuren van de BenQ vallen na uitvoerig calibreren toch min of meer goed te krijgen, want ze worden gewoon geleverd met gaming-oriented profielen met een gigantisch hoge gamma en brightness. Als je een game competitief speelt heb je liefst het tegenovergestelde van mooie kleuren - je wil gewoon zsm. die camper spotten. ;) Daarnaast heeft die monitor een indrukwekkend aantal features, super bouwkwaliteit, USB hubje, profielknopjes, verstelbare hoogte (!) etc. Allemaal zeer handig, vooral dat laatste!

Vandaag zijn er enkele alternatieven; heb goede dingen gehoord over Hanns.G en de hierboven vernoemde Qnix. Als je niet schrikt van iets te laten overvliegen vanuit ZK of Singapore kom je in dat geval goedkoper uit. Persoonlijk geldt voor mij echter meer dan de kwaliteit van het paneel alleen. De bouwkwaliteit en features, stabiliteit, etc. van een monitor zijn voor mij minstens even belangrijk, op dat vlak kan ik de BenQ echt aanraden. Heb er nog steeds geen spijt van, integendeel. Ze zijn mijn meest kostbare bezit! :)

1440p is een zware aanslag op je systeem bij de engines van tegenwoordig (BF3, oh god..) en 27" is naar mijn mening net iets te groot om competitief te gamen, maar die keuze laat ik aan jou over. Eens langsgaan bij de lokale Mediamarkt/Saturn kan altijd veel helpen.

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 09:57
ufear schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 14:48:
[...]

Als je 120Hz gebruikt moet je wel boven de 120FPS blijven halen anders heeft het niet echt veel zin - nu is dat met het spel wat ik speel (CS:GO) niet zo'n issue met een hedendaags gaming-rig, maar ik kan me goed voorstellen dat je met recentere engines zelden boven de 120FPS kan blijven op 2560x1440 waar dat met 1920x1080 nog net wel gaat.
Ah op die manier.

Ik ben het echter niet helemaal met je eens dat je minstens 120fps bij 120Hz moet hebben. Ik speel momenteel BF3 multiplayer met een gemiddelde fps van 90 op een 144Hz scherm. Dat is uiteraard niet helemaal efficient maar zelfs bij die 90fps is het verschil goed te merken. Als ik aan het 'dansen' ben (links rechts links rechts) dan merk ik heel duidelijk hoe vloeiend het beeld mee gaat.

Prima.

Pagina: 1