Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[TV <1000€] Panasonic ST60 werd mij volledig afgeraden

Pagina: 1
Acties:

• Bridelance
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 13:49
Hoi,

ik ben al een tijdje op zoek naar een tv van 1000€ of minder.

Mijn eisen:
- Beeldkwaliteit is essentieel
- Voornamelijk gebruikt voor gewoon tv kijken / films kijken
- Geluid is totaal niet essentieel, want ga daarvoor een surround set gebruiken
- 3D / 4K is niet noodzakelijk
- Gaming kan leuk zijn, maar niet essentieel

Ik ben dus al een tijdje aan het zoeken, en mijn oog was gevallen op de panasonic ST60 (50" model). Die leek mij overal goeie reviews te krijgen. Omdat de 42" versie in een winkel tentoongesteld werd, ben ik eens gaan kijken. De verkoper verklaarde mij echter bijna gek om de ST60-lijn te kiezen. Onvoldoende hertz (geen expert daarin, dus kon niet echt volgen), ondertitels die zouden trillen, ... .
Hij raadde mij direct de samsung ue40f6670 aan.

Is daar iets van waar? Is die samsung dan zoveel beter? (ookal is het zelfs een LED tv) Of is er nog iets beters op de markt?

:X Als ik eerlijk ben, moet ik wel zeggen dat de samsung er iets mooier uitziet door de dunnere omlijsting

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:07

M2M

medicijnman

Mooi of niet is smaak en daar valt niet over te twisten. En voor de rest ga je reviews lezen, of een middagje googlen op de beste tv van dit moment in jouw prijsklasse.

En mocht je toch meer willen weten, dan is het een kwestie van zelf onderzoek doen naar reviews, gebruikservaringen e.d.

Staar je vooral ook niet blind op ruwe specs, maar bekijk vooral user ervaringen.

-_-

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27

Tarabass

Webmaster

Iets met appels en peren. Ik zou absoluut voor de panasonic gaan. Plasma's staan niet bekend om hun uiterlijk, maar om hun beeldkwaliteit. Ik heb zelf een plasma en irriteer me altijd aan led/lcd televisies bij anderen. Ik denk dat de verkoper het over marges had, zonder dat je het wist :P

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10 18:09

Proximus

100% OC

Geloof absoluut je ogen en niet dat van de verkoper.

Als ik iets geleerd heb met geluid en beeld is het dat je zelf moet gaan luisteren en kijken. Kijk niet naar specificaties en neem iets mee van jezelf (foto's of een film waar je zelf bij bent geweest). Laat je niet gek maken door kleuren die van het beeld spatten. Als je 'echt' beeld wil hebben zul je iets bekends moeten bekijken (naar mijn mening) op zo'n tv om te kijken of het er echt zo uit ziet :)

Zelf ook bezitter van een Panasonic plasma :X

[ Voor 6% gewijzigd door Proximus op 19-08-2013 22:05 ]

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Jup, want de Samsung heeft een identieke waarde dus dat is sowieso al bullshit van de verkoper. Sowieso aangezien het - zoals gezegd - appels met peren vergelijken is. Als de verkoper had geroepen dat de inputlag van de Panasonic te hoog was voor gaming had hij een punt, IR wat plasma's nog steeds hebben of welk ander nadeel dan ook had allemaal geklopt maar Hz als verkooppunt is gewoon kolder. Ik zou zelf ook voor de Panasonic gaan als je beeldkwaliteit voorop zet en je niet vatbaar bent voor de andere nadelen van plasma. Maar goed, ik heb dan zelf ook een Panasonic plasma hangen :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Bridelance schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:43:
De verkoper verklaarde mij echter bijna gek om de ST60-lijn te kiezen. Onvoldoende hertz (geen expert daarin, dus kon niet echt volgen), ondertitels die zouden trillen, ... .
Hij raadde mij direct de samsung ue40f6670 aan.
Dan weet je direct dat je niet meer naar he moet luisteren want het enige wat hij doet, is verkopen op marges en niet op kwaliteit of jouw wensen. "Onvoldoende Hertz" is namelijk de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Plasma heeft nooit onvoldoende Hz en qua bewegingsresolutie heeft die "betere" televisie ook nog eens een lagere waarde dan de ST60.

Maar dat kun je eigenlijk ook wel verwachten van een verkoper. Ik deed vroeger niets anders toen ik nog een verkoper was.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat was dus weer een typisch gevalletje van een verkoper die vooral bezig is om zoveel mogelijk marge binnen te harken i.p.v. jou een tv te verkopen die goed bij je wensen past. In jouw geval zou ik dus gewoon die ST60 gaan halen; het is gewoon de betere tv. Natuurlijk wel ergens anders want bij hem zou je verder je euro's niet moeten spenderen.

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-11 13:32

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Als energieverbruik ook voor je meespeelt: een plasma gebruikt (is dat nog steeds zo?) flink wat meer energie dan een LED tv. Produceert ook veel meer hitte, voor zover ik weet.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

• S1NN3D
  • Niet online
Thrace Grumble schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 08:41:
Als energieverbruik ook voor je meespeelt: een plasma gebruikt (is dat nog steeds zo?) flink wat meer energie dan een LED tv. Produceert ook veel meer hitte, voor zover ik weet.
Dit is bijzonder; je geeft een stelling die je zelf ook weer in twijfel trekt. Het meerverbruik van een plasma is tegenwoordig niet meer dan oude koeien uit de sloot halen. Ja, in het verleden was er wel een behoorlijk verschil met een lcd-scherm (wat led ook gewoon is) maar dat is niet meer zo. Het verbruik is flink teruggebracht waardoor het op jaarbasis niet meer zo gek veel zal schelen. En daarvoor krijg je een véél beter beeld dus persoonlijk vind ik dat echt het beetje meerverbruik waard. En van het produceren van "veel hitte" heb ik bij mijn plasma nog nooit iets gemerkt dus dat lijkt me ook een vrij zinloze opmerking.

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27

Tarabass

Webmaster

Ik schat het verschil in verbruik zo rond de €25,-/€30,- p.j.. Ik ervaar wel dat de plasma redelijk warm wordt. Maar dat is enkel verneembaar als ik met mijn hand bij het scherm voel.

Ik denk dat je voor jezelf een lijstje moet maken met min- en pluspunten. Als je die tegen elkaar weg streept krijg je een mooi overzicht van wat je wilt en welke televisie daarbij past. Maar zoals je in dit topic, maar ook IRL, ziet. Mensen die het al eens uitgezocht hebben kiezen vaak plasma. En die plasma die jij aanhaalt heeft ook nog eens een mooie elegante bies..

• Dimens
Thrace Grumble schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 08:41:
En LCD heeft nog altijd een slechte kijkhoek...

Wat ik probeer te zeggen is dat het wel waar is, maar dat er nogal overdreven over gedaan wordt. Zeker als het gaat om plasma waar mensen het al snel hebben over energieverbruik, inbranding en een slechte beeldkwaliteit omdat ze plasma nog nooit ergens anders hebben gezien in een winkel waar de beeldkwaliteit altijd matig is.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-11 22:18
S1NN3D schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 09:23:
[...]

Het meerverbruik van een plasma is tegenwoordig niet meer dan oude koeien uit de sloot halen. Ja, in het verleden was er wel een behoorlijk verschil met een lcd-scherm (wat led ook gewoon is) maar dat is niet meer zo. Het verbruik is flink teruggebracht waardoor het op jaarbasis niet meer zo gek veel zal schelen.
Dat is niet helemaal waar, de nieuwste TX-P60ZT60 trekt 450watt uit het stopcontact volgens HWI. Nog altijd vele malen hoger dan LED/LCD, tot wel een factor 4-5 hoger.

Ongetwijfeld krijg je daarvoor iets betere kleuren en contrast, maar objectief gezien is een dusdanig hoger verbruik eigenlijk niet meer te rechtvaardigen.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

InfinityG35 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:03:
[...]

Dat is niet helemaal waar, de nieuwste TX-P60ZT60 trekt 450watt uit het stopcontact volgens HWI. Nog altijd vele malen hoger dan LED/LCD, tot wel een factor 4-5 hoger.

Ongetwijfeld krijg je daarvoor iets betere kleuren en contrast, maar objectief gezien is een dusdanig hoger verbruik eigenlijk niet meer te rechtvaardigen.
450W max ja, gemiddeld 286. Scheelt een slok op een borrel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• S1NN3D
  • Niet online
[...]
[...]
Is niet helemaal een juiste vergelijking. Hiermee verwijs je naar hét topmodel met alle mogelijks snufjes die Panasonic in huis heeft. Daarnaast is het een 60" scherm en is TS op zoek naar een 50".
FirePuma142 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:13:
[...]
450W max ja, gemiddeld 286. Scheelt een slok op een borrel.
Precies; cijfers kunnen misleidend zijn. Bij een keer vlot wegtrekken met de auto geeft deze ook aan zo'n beetje 1:1 te rijden maar gelukkig is dat niet het gemiddelde. Het is maar net waar je naar kijkt, hé. :+

Het verschil is op jaarbasis minimaal maar je hebt wél beter beeld in huis staan. _/-\o_

• Dimens
[...]

Gelukkig maar dat het in de praktijk allemaal heel anders uitpakt en het gemiddeld maar 2 à 3 tientjes per jaar meer is op jaarbasis.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:47
Bridelance schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:43:
De verkoper verklaarde mij echter bijna gek om de ST60-lijn te kiezen.
Die doen dat ja, moet je eens bij een wasmachine van 1000€ gaan kijken, dan komt er een sneuzel van 19 jaar oud advies geven, die heeft er thuis toevallig ook zo een staan.

Gewoon op eigen gevoel vertrouwen en die praatjes niet voor wijsheid aannemen.

zeker, zeker

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-11 13:32

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

S1NN3D schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 09:23:
[...]

Dit is bijzonder; je geeft een stelling die je zelf ook weer in twijfel trekt. Het meerverbruik van een plasma is tegenwoordig niet meer dan oude koeien uit de sloot halen. Ja, in het verleden was er wel een behoorlijk verschil met een lcd-scherm (wat led ook gewoon is) maar dat is niet meer zo. Het verbruik is flink teruggebracht waardoor het op jaarbasis niet meer zo gek veel zal schelen. En daarvoor krijg je een véél beter beeld dus persoonlijk vind ik dat echt het beetje meerverbruik waard. En van het produceren van "veel hitte" heb ik bij mijn plasma nog nooit iets gemerkt dus dat lijkt me ook een vrij zinloze opmerking.
Wist het niet helemaal zeker of het nog actueel was, vandaar de twijfel in mijn eigen statement.
Uit mijn eigen onderzoek een jaartje terug, heeft dit wel voor mij meegespeeld. Veel benchmarks gelezen destijds, en toch voor een LED gekozen.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

• S1NN3D
  • Niet online
No problem, maar het was opvallend. Als je bewust gekozen hebt voor een lcd-scherm en daar ben je tevreden mee, dan is het toch prima. Zelf heb ik bewust voor plasma gekozen omdat dit - imho - het beste beeld geeft. Dat een verkoper zich bedient van allerhande onzin over hertzen is triest en rondom plasma hangt nu eenmaal een wat negatieve smaak. Maar zolang Panasonic ze blijft maken, blijf ik ze kopen. :+

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 16:32
Persoonlijk zou ik ook voor de plasma gaan, heb zelf een Panasonic P50VT30 hangen en geniet nog altijd als ik thuiskom na het aanschouwen van LCD schermen bij vrienden..

Als je veel overdag TV kijkt en lichtinval hebt of last hebt van flikkeringen tijdens het kijken naar een plasma scherm dan kun je eventueel LCD overwegen. Zo niet, dan zou ik altijd voor plasma gaan (en dan neem ik die eventuele paar tientjes op de stroomrekening graag voor lief).
Pagina: 1