Wireless router met een goed signaal gezocht

Pagina: 1
Acties:

• lauwsa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-11 08:40
Hallo,

Ik heb een wireless router nodig die een lange afstand moet overbruggen en dan nog eens door een muur moet. Om even een beeld te geven hoe het er uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/9p90lhiy7/opzet.png

Dus in een apart huisje komt het internet signaal binnen, er kan geen kabel getrokken worden naar het andere huis. De afstand is 25 meter, de muren zijn zoon 40 cm dik met veel ramen (waar het signaal binnen komt is een tuinhuisje met houten muren). Ik wil in het tuinhuisje een wireless router zetten die het signaal naar het huis (rechts onder in de tekening) stuurt. Hier wil ik een signaal booster ophangen zodat er overal goed bereik is.

Wat voor router zou hier tot in staat zijn? Is een router zoals dit al voldoende: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-12 15:54

TommieW

Numa numa.

Zelf heb ik goede ervaring met de Asus RT-N66U. Ik weet niet precies hoe het bij jou zit, maar bij ons komt het internet binnen in de meterkast. Onze router hangt nu aan de deur van de meterkast, aan de buitenkant. Dit scheelt aanzienlijk, vergeleken met als de router in de meterkast staat.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:48
Soms vraag ik mij af waarom er geen kabel getrokken kan worden... Ik neem aan gezien het een tuinshuisje is dat je dus je eigen tuin door zou moeten.

Wat is het budget en wat zijn en eisen qua snelheid en betrouwbaarheid? Is er een mogelijkheid om richtantennes(buiten) aan die muren te hangen? Hoe veel andere draadloze netwerken zijn er in de buurt? Deze zouden kunnen storen bij deze oplossing.

Als ik naar deze setup kijk denk ik dat het traag en onbetrouwbaar gaat zijn. Als het al werkt, dan zal de 'signaalbooster' geen sterk signaal van de router hebben en ook het zenden naar de router zou problematisch kunnen zijn. Dit zwakke signaal zal zorgen voor een trage verbinding. Deze trage verbinding zal door de meeste 'signaalbooster' nog trager worden omdat zo'n booster zowel moet ontvangen als verzenden.

• lauwsa
Als er een kabel getrokken moet worden dan moet buiten alles overhoop gehaald worden. Dat willen hun liever niet (het is trouwens niet voor bij ons thuis), daarom zouden we dit graag met een draadloze verbinding willen oplossen.

De internet verbinding wordt niet intensief gebruikt, mail ophalen, soms een filmpje kijken op YouTube. Zolang het een stabiele internetverbinding is met een redelijke snelheid dan is het al goed. Het liefste wordt het natuurlijk zo goedkoop mogelijk opgelost, maar als het wat duurder zou worden dan moet dat maar.

Er zijn trouwens geen andere netwerken in de buurt, ik denk dat hun het niet erg vinden om een antennen aan de muur te hangen, maar is dit echt nodig? Ze hebben een aantal jaar met een paar routers opgelost. Sinds de laatste paar maanden valt de verbinding vaak weg, daarom wilde ik er nieuwe apparatuur neer zetten.

Ik denk trouwens niet dat de muren problemen op gaan leveren, er zitten echt heel erg veel grote ramen in. De afstand zal denk ik alleen een probleem geven. Het licht trouwens buitenaf, ze hebben daar maximaal een 8 Mbit verbinding.

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-11 15:41
Wat voor router zou hier tot in staat zijn? Is een router zoals dit al voldoende: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND?
De WR1043ND schijjnt een hardware probleem met stabliteit te hebben.
Ik ben daarom zelf een stapje hoger gegaan naar de TPLink TL-WDR3600. Die kwam goed uit de test, zelfs beter dan zijn duurdere broertje, en voor 57 euro ben je klaar.

Ik moet zeggen, het signaal is behoorlijk sterk. Veel beter dan de Asus RT-N12 die hij vervangt.
Ook de firmware is prima. Als ik geen QoS nodig had gehad had ik niet eens DD-WRT geinstalleerd.

Ook zonder DD-WRT heb je trouwens de mogelijkheid om signaalsterkte te switchen tussen hoog, midden en laag.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Een hoger signaal betekent niet altijd een betere verbinding.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Bereik verkrijg je grofweg door 2 zaken te optimaliseren:
- zendvermogen
- antenne

Een van de betere 'merken' op dat gebied is EnGenius.
bijv de EAP300: http://www.engeniustech.c...ient-bridges/16139-eap300
Als het persé ook een router moet zijn dan kan je de ECB300 nemen:
http://www.engeniustech.c...-bridges/16363-ecb300-new

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 21:46 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Wifi communicatie is zenden en ontvangen.
Alleen het zendvermogen verhogen is zelden de oplossing.

Verder blijft Wifi gevoelig voor storingsbronnen van buitenaf.
De buurman die volgende week zijn apparatuur vervangt en het kan er opeens heel anders uitzien.

Kijk heel kritisch of het ingraven van een kabel echt geen optie is.
Beter en stabieler ga je het niet krijgen.

Abort, Retry, Quake ???

• Durandal
aZuL2001 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:27:
Een hoger signaal betekent niet altijd een betere verbinding.
Dat is zeker waar, maar het omgekeerde ook. Heb je te weinig vermogen dan haal je het sowieso niet.
Daarnaast moet je een goede signaal/ruis verhouding hebben en zo weinig mogelijk interferentie en obstakels.

Dit kan ook helpen
http://www.freeantennas.com/projects/Ez-10/index.html

En dit is ook goed om in gedachte te houden, en dan met name de vorm van het EM veld dat afhankelijk is van je antenne die je hebt
http://www.liveport.com/wireless-antenna-properties

Of je maakt een cantenna ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Durandal op 20-08-2013 01:02 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Durandal schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:19:
[...]

De WR1043ND schijjnt een hardware probleem met stabliteit te hebben.
Heb je hier een bron van? Mijn broertje ondervind met dit type ook problemen op de WLAN verbindingen, en ik zoek naar enig onderbouwing hiervan.

[ Voor 5% gewijzigd door Lip op 20-08-2013 01:30 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:38

OmeJoyo

This is me

Ik voorzie al enige tijd diverse festivals van internet (afstanden tot 250m) en doe dit met Asus rt-AC66u routers met op 1 van de 3 antenne aansluitingen een externe antenne. Deze router kan maximaal een zendvermogen van 200mw opzetten maar dit is nu net wat je niet wilt gaan gebruiken. Het voordeel van deze router is dat de ontvangst gevoeligheid relatief hoog is en dat je er dus een externe antenne aan kunt hangen. Het is een investering maar ik zou het zeker overwegen. Je kunt dan kiezen voor ofwel een sector antenne die het beste werkt in een bepaald gebied, of een omni die 360 graden rond straalt. Richt antenne vind ik persoonlijk nogal overkill gezien de korte afstand en is lastiger om goed te richten.

Dit http://www.wifi-antennas....onal-antenna-outdoor.html is wat ik gebruik maar er zijn uiteraard goedkopere alternatieven.

Let wel op dat je niet altijd de 5ghz wifi zal kunnen gebruiken met elke antenne. In de praktijk gaat het vaak goed (zoals ook met bovenstaande antenne) maar het zou problemen op kunnen leveren. Je kan de 5ghz uiteraard ook uitschakelen als die niet gebruikt wordt, maar dan zou ik voor de rt-n66u gaan omdat die goedkoper is. Je hebt dan geen mogelijkheid tot de nieuwe AC standaard, maar die werkt enkel op de 5 ghz.

Moraal van dit verhaal: Ontvangstgevoeligheid en een goede antenne brengen je veel verder dan een hoog zendvermogen, wat ook nog eens niet legaal is ! Ik heb zelf afgelopen weekend nog 250m outdoor dwars door een podium heen overbrugd met 90mw en bovenstaande antenne.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Misschien een oplossing om in het tuinhuisje een eenvoudige router met richtantenne neer te zetten en binnen een hotspot oplossing op te zetten. Denk dat dit het meest stabiele is wat je draadloos kan bereiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• lauwsa
Is het misschien geen oplossing om via power over ethernet dit op te lossen? Of is dit nog steeds storing gevoelend?

@OmeJoyo rond de 100-150 euro in totaal is goed te doen hoor ;).
@Lier ik neem aan dat je zoon richtantenne buiten hangt, heb je dan geen slecht signaal als het hard waad?

[ Voor 22% gewijzigd door lauwsa op 21-08-2013 19:30 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PoE? Dus je hebt al een ethernetkabel naar het huisje liggen? Gebruik die inderdaad dan 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

lauwsa schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:28:

@OmeJoyo rond de 100-150 euro in totaal is goed te doen hoor ;).
In totaal ben je wel iets meer kwijt. Als je voor de N versie gaat kom je in de buurt denk ik.

Router 107,-
Antenne 42,-
Kabel +/- 15,-

Totaal: 164,-

Maar dan heb je wel wat :)

• lauwsa
dion_b schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 23:19:
PoE? Dus je hebt al een ethernetkabel naar het huisje liggen? Gebruik die inderdaad dan 8)7
Foutje, ik bedoelde zoon powerline adapter. Internet over 220v.
OmeJoyo schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 04:23:
[...]

In totaal ben je wel iets meer kwijt. Als je voor de N versie gaat kom je in de buurt denk ik.

Router 107,-
Antenne 42,-
Kabel +/- 15,-

Totaal: 164,-

Maar dan heb je wel wat :)
Dan is er wel bijna overal internet. Dat is een heel groot voordeel. Ik zal dit so wie so voorstellen. Bedankt!

[ Voor 45% gewijzigd door lauwsa op 22-08-2013 08:05 ]

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 12:15
lauwsa schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:01:
[...]

Foutje, ik bedoelde zoon powerline adapter. Internet over 220v.

[...]

Dan is er wel bijna overal internet. Dat is een heel groot voordeel. Ik zal dit so wie so voorstellen. Bedankt!
Kan je proberen, 1 belangrijke tip. Zorg dat de adapters op dezelfde groep zijn aangesloten, dus zorg in de meterkast voor een apart stopcontact.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Powerline werkt niet goed als je aardlekautomaten heb. Anders heb ik er redelijke ervaringen mee, mits je koelkast wasmachine etc. niet erg oud zijn. Anders wil de verbinding er nog wel eens uitklappen als één van deze apparaten schakelt.

Dat extra stopcontact is een goede tip mocht je met powerline gaan werken.

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

lauwsa schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:05:
Deze router is crap. Ik had gelijk twee gekocht, maar ze werken voor geen meter. Heel erg instabiel. Verbindingen die random wegvallen om maar niet te spreken of streamen wel lukt.
Nu een DLink DH 1565 gekocht, maar die valt na 10 min streamen stil.
Ik weet niet of het aan de cheap troep ligt.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Durandal
Lip schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 01:29:
[...]

Heb je hier een bron van? Mijn broertje ondervind met dit type ook problemen op de WLAN verbindingen, en ik zoek naar enig onderbouwing hiervan.
Ik kwam dat tegen toen ik ervaringen aan het zoeken was op de OpenWRT en DD-WRT fora. OpenWRT heeft een tech sectie per router. Ik ben vrij zeker dat daar in ieder geval een opmerking staat.
Het was voor mij de reden om zijn grotere broertje te kopen (TPLink TL-WDR3600, tientje duurder, 4x zo veel ram en 8MB flash) en die werkt uistekend. Heel stabiel.

[ Voor 4% gewijzigd door Durandal op 26-08-2013 01:55 ]

Verwijderd

OmeJoyo schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:58:
Powerline werkt niet goed als je aardlekautomaten heb. Anders heb ik er redelijke ervaringen mee, mits je koelkast wasmachine etc. niet erg oud zijn. Anders wil de verbinding er nog wel eens uitklappen als één van deze apparaten schakelt.

Dat extra stopcontact is een goede tip mocht je met powerline gaan werken.
Ik heb anders wel aardlekautomaten en absoluut geen problemen met powerline. Ik gebruik het al jaren naar tevredenheid.

• lauwsa
OmeJoyo schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 02:30:
Ik voorzie al enige tijd diverse festivals van internet (afstanden tot 250m) en doe dit met Asus rt-AC66u routers met op 1 van de 3 antenne aansluitingen een externe antenne. Deze router kan maximaal een zendvermogen van 200mw opzetten maar dit is nu net wat je niet wilt gaan gebruiken. Het voordeel van deze router is dat de ontvangst gevoeligheid relatief hoog is en dat je er dus een externe antenne aan kunt hangen. Het is een investering maar ik zou het zeker overwegen. Je kunt dan kiezen voor ofwel een sector antenne die het beste werkt in een bepaald gebied, of een omni die 360 graden rond straalt. Richt antenne vind ik persoonlijk nogal overkill gezien de korte afstand en is lastiger om goed te richten.

Dit http://www.wifi-antennas....onal-antenna-outdoor.html is wat ik gebruik maar er zijn uiteraard goedkopere alternatieven.

Let wel op dat je niet altijd de 5ghz wifi zal kunnen gebruiken met elke antenne. In de praktijk gaat het vaak goed (zoals ook met bovenstaande antenne) maar het zou problemen op kunnen leveren. Je kan de 5ghz uiteraard ook uitschakelen als die niet gebruikt wordt, maar dan zou ik voor de rt-n66u gaan omdat die goedkoper is. Je hebt dan geen mogelijkheid tot de nieuwe AC standaard, maar die werkt enkel op de 5 ghz.

Moraal van dit verhaal: Ontvangstgevoeligheid en een goede antenne brengen je veel verder dan een hoog zendvermogen, wat ook nog eens niet legaal is ! Ik heb zelf afgelopen weekend nog 250m outdoor dwars door een podium heen overbrugd met 90mw en bovenstaande antenne.
Ik heb de http://www.wifi-antennas....onal-antenna-outdoor.html en rt-n66u gekocht. Wat voor kabel heb je nodig om de attenen te verbinden? Ik neem aan deze: http://www.conrad.nl/ce/n...ekabel-N-naar-RP-SMA-75-m.
Pagina: 1