Garantie: gekocht in webshop, retour in vestiging?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46
Beste,

ik heb een korte vraag met betrekking tot garantie van een product welke ik in februari dit jaar heb gekocht. Het betreft een USB stick. Deze heb ik via de webshop van de winkel besteld. Nu is deze defect, en vraagt men mij om de USB stick te brengen naar een vestiging in de buurt. Dit is echter 30 minuten rijden. Mag dit zomaar, aangezien ik het product online gekocht heb?

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En je kan hem niet terug sturen? Het is natuurlijk wel makkelijker om even naar de winkel te gaan. Misschien krijg je wel direct een nieuwe mee ...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Men vraagt het, het is geen opdracht. Je kunt het toch ook opsturen?

Het is altijd verstandig om niet gelijk te roepen "mag dit wel?", maar om eerst gewoon contact te hebben met de webshop. Mogelijk doen ze dit juist om het makkelijker voor je te maken, krijg je misschien wel gelijk een nieuwe stick mee. Dus niet gelijk het slechtste denken :)

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 19-08-2013 18:29 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, garantie dient verleend te worden op de wijze van aanschaf of in ieder geval niet moeilijker. Sommige winkels gooien het op verzending als losse dienst, maar dat houdt geen stand. Zit nu mobiel, maar zal evt straks verder kijken waar dit ook weer terug te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:01
Ik zou hem niet blindelings opsturen, maar inderdaad vragen om een retouradres met RMA code om hem terug te sturen. In principe moet je op dezelfde wijze als je hem hebt gekocht ook weer terug kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
Je kan hem ook opsturen, maar dan zijn de kosten voor jou.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 18:32:
Je kan hem ook opsturen, maar dan zijn de kosten voor jou.
Incorrect, maar Floppus gaat zo meteen allerlei mooie linkjes plaatsen, dus ik ga even lui achterover zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer, ik meen er een keer een uitgebreid artikel over te hebben gelezen. Dan doen we het maar even op basis van redelijkheid en billijkheid;

http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/21.html
  1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
    1. aflevering van het ontbrekende;
    2. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
    3. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
  2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
  3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
  4. Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
  5. Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
  6. Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
Het punt met levering aan huis, is dat je afgenomen hebt: product én bezorging. Je kan die twee niet los zien, ook al is dat wel wat veel winkels stellen. Je kan immers niet een 'losse bezorging' bestellen, ofwel, dat de winkel voor jou bij de lokale snackbar iets oppikt en tegen de reguliere verzendkosten komt brengen. De bezorging is gewoon onderdeel van de overeenkomst - ja, ook bij die paar winkels die slim dachten te vermelden dat het een losse dienst is.

Uit punt 2 volgt dat kosten voor nakoming niet bij de koper gelegd mogen worden. Kosten voor retourrzending zijn een direct gevolg van het niet aan de overeenkomst beantwoorden van het goed. En die kosten mogen dus niet bij de koper gelegd worden.

Haal jij af, dan is het vragen om het ook weer te brengen redelijk. In theorie zou je over benzine kunnen beginnen, maar als je afhaalt dan mag je er vanuit gaan dat de kosten daarvoor niet zo signifcant zijn. Anders had je laten verzenden of elders gekocht.

Let wel dat ook andersom redelijkheid voorop staat.
Zo is er ook al eens gevraagd of dat soort kosten ook voor de winkel zijn als jij het goed thuis laat bezorgen, en vervolgens verhuist naar verweggistan. De winkel had geen keuze om eventueel niet op die locatie te leveren, en de kosten voor dergelijke afhandeling ligt dan ook bij jezelf.

De optelsom van redelijkheid en billijkheid naar alle partijen toe, is dat je het dus kan beschrijven als: garantie dient geleverd te worden op dezelfde wijze als waarop het goed geleverd is, en de kosten daarvoor mogen niet bij de klant gelegd worden.

Dit dekt ook gelijk problemen af waarbij winkels de mogelijkheid eisen dat een bepaalde transportwijze wordt gebruikt die niet redelijk en duur is.

[edit]
Hehe, toch gevonden. Het welbekende Quelle arrest:
http://eur-lex.europa.eu/...=CELEX:62006J0404:NL:HTML
4. De term ‚kosteloos’ in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46
Wow bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen gemaild met de webwinkel, dus even afwachten wat hun reactie gaat worden. Anders deze week een keer bellen, maar het gaat via hun website momenteel (ticket systeem).

Nu weet ik in ieder geval hoe de vork in de steel zit :). Weet alleen nog niet wat ik ga doen voor een USB stick als ze niet op afstand garantie willen verlenen. Hij was niet zo heel duur, maar het gaat mij ook om het principe.

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie en kundig advies :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat er geen winkel is die er een probleem van maakt als je dat ding opstuurt. Bakkeleien over de kosten daarvan? Ja, dat zal zeker.

Maar met garantie op afstand bedoel je hopelijk niet dat ze bij je thuis komen, dat is voor een USB stick enigszins overdone. Overleg voor opsturen in ieder geval even goed. Wellicht vinden ze het de moeite niet en sturen ze een nieuwe zonder gedoe. Hoewel dat soort service helaas uitstervend is - en dat kan ik dan weer goed begrijpen omdat het helaas vaak tegenwoordig niet meer op basis van vertrouwen kan...
Pagina: 1