Desktop (WIN/MAC) voor grafisch designer

Pagina: 1
Acties:

• Thenno
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-03 16:58
Dag lieve GoT'ers,

Mijn vriendin is haar zeven jaar oude Windows XP laptop meer dan zat, en wil graag upgraden naar een systeem waar ze professioneel op kan werken als grafisch designer. Ze weet verder weinig van computers, en laat het zware uitzoekwerk daarom aan mij over :P. Helaas ben ik ook niet al te thuis in wat voor hardware een grafische vormgever nodig heeft, en daarom kom ik hier.

Ze gebruikt de PC vooral voor inDesign, Photoshop en Illustrator. Daarnaast het regelmatige surfen, waarbij veel RAM gebruikt wordt (veel afbeeldingen tegelijkertijd open, etc), en flinke hoeveelheden foto's en PDF's. Het gaat vooral om 2D-design werk, geen modelling, rendering, videobewerking of andere ongein.

Het budget is tot 1000 euro, bij voorkeur 800 of minder. Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar er is dus ruimte om een aantal wat duurdere onderdelen aan te schaffen als deze een flinke meerwaarde hebben. Dit is inclusief een monitor, exclusief keyboard/muis.

Zelf dacht ik al aan:
- 16 GB RAM omdat alles tegelik openstaat
- SSD voor OS + core programma's (dus incl de Adobe design softwareserie)
- Monitor geschikt voor grafisch designwerk, dus met een goede kleurweergave. Top of the line lijkt me onnodig. 1080p/1200p is zat, heel grote beelddiagonaal (dus >24') onnodig. Is een simpele IPS-monitor genoeg voor grafisch werk?
- Simpele HD van >1 TB voor dataopslag
- CPU.. ik heb begrepen dat Photoshop en mogelijk andere Adobe programma's kunnen profiteren van multithreading. Echter ik weet niet of voor 2D-design werk je beter voor veel cores/hyperthreading kan gaan, of juist een hogere kloksnelheid. Daarnaast is het mij onduidelijk hoeveel prioriteit een CPU heeft voor een dergerlijk systeem.
- Grafische kaart lijkt me onbelangrijk, heb ik hierin gelijk?
- Geluidskaart/netwerkkaart mag basic, moederbord bij voorkeur met minimaal 1x USB 3.0. eSATA optioneel.

Alvast bedankt voor het doorlezen van dit verhaal. Alle reacties zijn welkom, ik verwacht geen compleet uitgekauwd systeem, een aantal opmerkingen of adviezen zodat ik weet wat voor systeem er nodig is ben ik al heel blij mee.

Edit: Ik spreek hier constant over PC, maar het mag ook een Mac zijn.

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Ik denk dat je dan uitkomt bij een E3-1230, deze is te vergelijken met de i7's die hier rondlopen maar deze heeft geen IGP, dan zal je dus een losse videokaart er bij moeten zetten. Je kan daarvoor op V&A kijken voor een mooi kaartje voor ~€150,-. Als je alleen maar grafisch design wil doen heb je niet echt baat bij een high end kaart. 128GB SSD voor OS en applicaties lijkt me prima, dan nog een 1TB schijf lijkt ook prima. Ik weet alleen niet hoe groot de bestanden zijn waar mee gewerkt word. Misschien kan je dan een 256 GB SSD overwegen.

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Verwijderd

Het geheim van computers is dat elke computer alle taken kan uitvoeren. Een 100MHz systeem doet er alleen 3 jaar over wat een i7 950 in een uur doet. Dus wil je PRO werken en dat houd in dat tijd geld is is het aankopen van een goed systeem belangrijker als de prijs. Elke dag uren wachten kost zoveel tijd en energie dat je beter 1200€ kan uitgeven als je een echte desktop vervanger wil, stel anders je eisen bij of haal een betaalbare desktop.....
Wat je zelf altijd kan doen met pricewatch is alle sliders op de door jou gewenste specs zetten en kijken wat er over blijft. De vraag welke is de beste is niet echt handig. Elke Post.nl koerier kan een keer tegen een stoeprand aanrijden ........

• Xaph

Xaph

Ik zou op zoiets uitkomen, hier moet dan nog wel een videokaart. Het is misschien een idee om voor een nVidia kaart te kijken omdat deze beschikken over CUDA, dit schijnt Photoshop te helpen. De voeding kan goedkoper maar het is nou eenmaal wat prettiger om een goede voeding te hebben als je PC ongeveer 24/7 aanstaat. De kast kan ook goedkoper maar deze is gewoon stil :)

Succes!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 203,40€ 203,40
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,50€ 55,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,20€ 26,20
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 116,40€ 116,40
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 87,-€ 87,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 90,70€ 90,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 740,95

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• Thenno
Xaph schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:17:
Ik denk dat je dan uitkomt bij een E3-1230, deze is te vergelijken met de i7's die hier rondlopen maar deze heeft geen IGP, dan zal je dus een losse videokaart er bij moeten zetten. Je kan daarvoor op V&A kijken voor een mooi kaartje voor ~€150,-. Als je alleen maar grafisch design wil doen heb je niet echt baat bij een high end kaart. 128GB SSD voor OS en applicaties lijkt me prima, dan nog een 1TB schijf lijkt ook prima. Ik weet alleen niet hoe groot de bestanden zijn waar mee gewerkt word. Misschien kan je dan een 256 GB SSD overwegen.
De E3-1230 ziet er prima uit, vrij snelle CPU. Waarom raad je deze aan, welke kwaliteiten heeft deze waardoor hij voor grafisch werk heel geschikt is?

Bestanden zijn niet groot. Sommige projecten worden uiteindelijk wel 1+ GB, maar dat bestaat dan eerst uit meerdere bestanden die later samengesteld worden en dan niet meer bewerkt (dus kunnen op de trage HD neem ik aan). 128 GB SSD lijkt me dan prima.
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:18:
Het geheim van computers is dat elke computer alle taken kan uitvoeren. Een 100MHz systeem doet er alleen 3 jaar over wat een i7 950 in een uur doet. Dus wil je PRO werken en dat houd in dat tijd geld is is het aankopen van een goed systeem belangrijker als de prijs. Elke dag uren wachten kost zoveel tijd en energie dat je beter 1200€ kan uitgeven als je een echte desktop vervanger wil, stel anders je eisen bij of haal een betaalbare desktop.....
Wat je zelf altijd kan doen met pricewatch is alle sliders op de door jou gewenste specs zetten en kijken wat er over blijft. De vraag welke is de beste is niet echt handig. Elke Post.nl koerier kan een keer tegen een stoeprand aanrijden ........
Ik ben niet op zoek naar 'het beste systeem'. Ik ben op zoek naar informatie waarmee ik begrijp welke onderdelen belangrijk zijn voor een desktop voor een grafisch designer, zodat ik een effectief maar betaalbaar systeem kan samenstellen. Verder snap ik hoe de pricewatch werkt, maar als je niet weet naar wat je zoekt, heb je er niets aan.

Desktopvervanger? Ik ben niet op zoek naar een laptop, ik ben op zoek naar een nieuw desktop systeem.

Verwijderd

Je kan ook doen alsof je nergens verstand van hebt (2TB hdd toevoegen kan een kind van 5) en verwachten dat andere alles voor je doen :) Ik sluit me aan bij Xaph mooi systeem mogelijk meer dan je wensen zo niet dan toch! Je kan ook altijd rond kijken in de oudere topics tot op 3/4 maanden geleden. Hardware verandert niet elke dag. Wat ook handig is om net als Xeph alle onderdelen aan een lijst toe te voegen (winkel mand) en de RML code die eronder staat hieraan toe te voegen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 18:01 ]

• Xaph

Xaph

Ik raad de E3-1230V2 aan omdat deze goedkoper is dan een i7 met gelijkwaardige rekenkracht. De i7 heeft een IGP aanboord (Intel Graphics HD4xxx geloof ik) en de E3-1230V2 niet. Het zijn dus ongeveer de zelfde CPU's maar de een is ~€75,- goedkoper dan de ander, verschil zal je verder niet merken.

Als je niet weet wat je in de pricewatch moet zoeken moet je nog eens goed onderzoek doen naar het samenstellen van een PC. In het D(esktop)A(ankoop)A(dvies) forum kan je wel wat vinden.

Vind je dit allemaal te veel moeite, en wil je te veel betalen voor een degelijk systeem ---> Ga dan naar de Apple Store.

• Thenno
Bedankt voor de reacties, ik begrijp nu ook dat ik per ongeluk in het verkeerde forum heb gepost. Ik was volledig in de veronderstelling dat dit het DAA-forum was namelijk. Ik zal een moderator even informeren en vragen of hij mijn topic kan verplaatsen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
> Desktop Aankoopadvies.

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-01 01:41
@ Xaph:
Welk scherm raadt je aan voor deze toepassingen? Dell U2713HM of kleiner model of iets totaal anders?

[ Voor 72% gewijzigd door Agent 47 op 20-08-2013 12:12 . Reden: aangepast ;) ]

Verwijderd

Energon, maak even een eigen topic aan. Lees DAA beleid even voordat je een topic maakt.

@TS: zoals hierboven al aangegeven staat, lijken snelheid en betrouwbaarheid mij belangrijke aspecten voor een bedrijfscomputer. Downtime kost geld, dus wellicht dat een standaard Dell computer met service pakket slimmer is (same day/next day on site garantie?). Verder snap ik weinig van je eisen, want een van de eerste zaken die je laat afvallen zijn schermen. Een van de eerste zaken waar ik aan zat te denken was een prachtig 1440P 27' scherm vanwege het grote werkoppervlak. Kun je eens gaan praten met je wederhelft en vragen wat zij nou echt belangrijk vindt?
Pagina: 1