Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gapper100
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-04 12:09
Beste Tweakers,

Nu de start van aankomend collegejaar steeds dichterbij komt, ben ik op zoek naar een goedkope tweede laptop, specifiek om tijdens colleges aantekeningen mee te maken. Mijn budget ligt rond de €300,-.

Ik heb, na even zoeken, drie opties gevonden:
  • Een Nexus 7 (2013) met BlueTooth keyboard (bijvoorbeed het Logitech Tablet Keyboard)
  • Een Samsung Chromebook 3-series
  • Een Windows Surface RT met TypeCover
Bij alledrie is de prijs ongeveer gelijk, dus ik vind het een lastige keuze.

Met Android heb ik redelijk wat ervaring, en ik moet zeggen dat ik geen fan ben van de notitie-apps voor tablets. Ook is dit een relatief dure optie.

Met Chrome OS heb ik totaal geen ervaring, maar ik ben wel er wel erg nieuwsgierig naar. Ik heb een groot aantal reviews gelezen, en het lijkt me wel wat. Volgens mij heb ik er qua functionaliteit ook zeker genoeg aan, omdat het puur om aantekeningen gaat. Voor het zware werk heb ik m'n desktop thuis, en ik heb ook een HP Elitebook 8540W voor wanneer ik iets mee moet nemen en meer wil doen dan alleen aantekeningen maken. Ik maak al gebruik van vrijwel alle Google producten, en het feit dat alles automatisch online gebackupt staat spreek mij ook aan.

Windows 8 gebruik ik al sinds de eerste gelekte preview-versie (ergens juni 2012 geloof ik?), en ik heb inmiddels al een tijd een (legale) final versie op m'n PC en laptop draaien. En hoewel ik er helemaal aan gewend ben... ben ik er geen groot fan van. Laten we deze discussie niet voeren, maar mijns inziens zijn een hoop dingen omslachtiger dan ze zijn geweest. Toch ben ik benieuwd hoe jullie tegenover deze optie staan, omdat via SurfNet deze optie goed te betalen is, terwijl het gewoonlijk een vrij duur apparaat is.

Fire away! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik zou (en ga er zelf ook voor, al wacht ik nog even in de hoop dat er komende maand toevallig nog een nieuwe Chromebook uit komt) voor de Chromebook gaan, heb er zelf even mee zitten spelen bij de Mediamarkt en hetis veruit mijn favoriet.

Ik heb de eerste nexus 7 gehad en het is een fantastische tablet al is het scherm voor tekstverwerken wel klein (en als ereader vind ik hem weer te zwaar).

De Surface RT vind ik tegenvallen, je hebt wel office, dat is een enorme plus maar de type cover vind ik niet lekker werken en Windows 8 (waar je dus ook nog eens een gestripte versie van hebt) bevalt mij ook niet zo erg, de hele metro omgeving vind ik erg omslachtig.

Dus ik zou voor de Chromebook gaan, een toetsenbord dat goed aanvoelt en als je al veel Google diensten gebruikt dan sluit het er goed op aan al heeft het qua apps zeker zijn beperkingen. Probeer eens een paar dagen zoveel mogelijk binnen Google Chrome te werken, apps te ontdekken en dan kom je er snel genoeg achter of je met de huidige verzameling aan apps genoeg kunt doen wat je van plan bent.

En ga vooral even bij Mediamarkt langs (Chromebook) en bij Dixons (Surface RT) want het werkt altijd het beste als je er zelf even mee aan de slag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gapper100
niekvandermeer schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:26:
Ik zou (en ga er zelf ook voor, al wacht ik nog even in de hoop dat er komende maand toevallig nog een nieuwe Chromebook uit komt) voor de Chromebook gaan, heb er zelf even mee zitten spelen bij de Mediamarkt en hetis veruit mijn favoriet.

Ik heb de eerste nexus 7 gehad en het is een fantastische tablet al is het scherm voor tekstverwerken wel klein (en als ereader vind ik hem weer te zwaar).

De Surface RT vind ik tegenvallen, je hebt wel office, dat is een enorme plus maar de type cover vind ik niet lekker werken en Windows 8 (waar je dus ook nog eens een gestripte versie van hebt) bevalt mij ook niet zo erg, de hele metro omgeving vind ik erg omslachtig.

Dus ik zou voor de Chromebook gaan, een toetsenbord dat goed aanvoelt en als je al veel Google diensten gebruikt dan sluit het er goed op aan al heeft het qua apps zeker zijn beperkingen. Probeer eens een paar dagen zoveel mogelijk binnen Google Chrome te werken, apps te ontdekken en dan kom je er snel genoeg achter of je met de huidige verzameling aan apps genoeg kunt doen wat je van plan bent.

En ga vooral even bij Mediamarkt langs (Chromebook) en bij Dixons (Surface RT) want het werkt altijd het beste als je er zelf even mee aan de slag kan.
Ja, ik heb zelf ook nog steeds een originele Nexus 7. Het scherm is inderdaad gewoon te klein voor tekstverwerking, en ik vind het ook onhandig dat het toetsenbord niet aan het scherm vast zou zitten. In verband met eventueel omvallen in de collegezaal lijkt me dat niet helemaal prettig. Gebruik hem op 't moment soms wel als eReader, maar ik merk dat ik ook veel boeken gewoon op m'n telefoon lees (HTC One, nog nooit zo'n fantastisch apparaat gehad als dat).

Ik zal inderdaad even met beide systemen gaan spelen in een winkel, maar ik vermoed dat het, voornamelijk door de "ModernUI" van de Surface RT, toch een Chromebook gaat worden dan :)

Zijn er enige (echte) indicaties dat er binnenkort een nieuwe Chromebook zou worden geïntroduceerd? Heb al even zitten zoeken, heb voornamelijk gevonden dat Samsung (in principe) tot 2014 niet met nieuwe hardware zal komen. Ook lijkt het me onwaarschijnlijk dat Google zelf nog met een opvolger van de Pixel komt, en dan houd je Acer (waar ik geen fan van ben), en Asus (vanaf Q4, dus te laat voor mij) over.

[ Voor 38% gewijzigd door gapper100 op 20-08-2013 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:02

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Aangezien je account van W8 gewoon kan syncen op je surface zou ik deze kiezen. Alle apps die je hebt gekocht zullen dus ook beschikbaar zijn op je surface tablet. Ten tweede is het wel makkelijk als je je aantekeningen gemaakt hebt dat deze gelijk beschikbaar zullen zijn op je zware werkplek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312728

Verhoog je budget met 50,- en je hebt een 10x betere laptop!! De laptop waar ik op doel:

- pricewatch: HP Pavilion Sleekbook 15-b101sd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gapper100
@caanova1984:
caanova1984 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:38:
Aangezien je account van W8 gewoon kan syncen op je surface zou ik deze kiezen. Alle apps die je hebt gekocht zullen dus ook beschikbaar zijn op je surface tablet. Ten tweede is het wel makkelijk als je je aantekeningen gemaakt hebt dat deze gelijk beschikbaar zullen zijn op je zware werkplek
Klopt, maar met m'n Google-account synct alles net zo goed naar al m'n apparaten (meer zelfs, ook naar m'n Android-telefoon), en daar maak ik veel meer gebruik van dan van m'n Microsoft-account (welke ik wel heb, maar niet gebruik). Ik heb geen Windows-apps gekocht (ben ik ook absoluut niet van plan eigenlijk), dus dat is voor mij ook geen argument. Het enige voordeel zou zijn dat m'n aantekeningen bijvoorbeeld in .docx formaat staan, in plaats van Google Docs-formaat. Echter, omdat ik deze aantekeningen alleen voor mezelf gebruik en niet hoef te delen of wat dan ook, maakt het bestandstype eigenlijk niet uit.
Anoniem: 312728 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:43:
Verhoog je budget met 50,- en je hebt een 10x betere laptop!! De laptop waar ik op doel:

Ziet eruit als een prima laptop! Voor mij alleen wat te groot en zwaar, dan kan ik bijna net zo goed m'n HP-laptop gebruiken... Ook zie ik dat bij de review van Tweakers wordt gezegd dat het toetsenbord en de batterijduur (voor mij twee kritieke punten) tegenvallen. Daarnaast zijn alle laptops uit die tests ook dat: laptops. Betere prestaties dan een Chromebook, zeker, maar ook het bijbehorende lawaai, gewicht en de warmteproductie. Dus niet echt wat ik zoek! Toch bedankt voor je reactie :)

[ Voor 43% gewijzigd door gapper100 op 20-08-2013 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Anoniem: 312728 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:43:

Waarom is die 10x beter? Ik vind hem 10x slechter: fan noise, slecht scherm, slechte accuduur. 3 dingen die je niet wilt op een 2e laptop voor aantekeningen.

Ik denk dat de surface RT de meest zinvolle keuze is. In vergelijking met de chromebook is deze vooral lichter, bevat een veel beter scherm, en heeft een touchscreen. Dat lijken mij 3 goede argumenten. Verder krijg je ook de complete office suite erbij, wat wellicht ook handig is. Bij een chromebook ben je een beetje beperkt qua vrijheid door de noodzaak om een webbased tool te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilamo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:11
De surface is voor mij in elk geval de perfecte apparaat voor aantekeningen. Je krijgt er gewoon gratis office bij met onenote en mocht je dat niet bevallen dan kan je altijd nog evernote of andere apps downloaden weet niet of dat met een chromebook kan. Je kan naast typen, natuurlijk met een capacitieve pen nog snel tekeningen maken en je batterij houdt t 8 tot 10 uur vol. Als je veel reist dan is het ideaal want t weegt maar 800 gram, een lichter windows apparaat voor aantekeningen vind je niet. Als je veel met google services werkt lijkt een chromebook misschien beter, maar de surface bied genoeg voordelen om t serieus te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gapper100
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:04:
[...]

Waarom is die 10x beter? Ik vind hem 10x slechter: fan noise, slecht scherm, slechte accuduur. 3 dingen die je niet wilt op een 2e laptop voor aantekeningen.

Ik denk dat de surface RT de meest zinvolle keuze is. In vergelijking met de chromebook is deze vooral lichter, bevat een veel beter scherm, en heeft een touchscreen. Dat lijken mij 3 goede argumenten. Verder krijg je ook de complete office suite erbij, wat wellicht ook handig is. Bij een chromebook ben je een beetje beperkt qua vrijheid door de noodzaak om een webbased tool te gebruiken.
Bedankt voor je reactie. Nexus 7 heb ik als optie inmiddels afgeschreven, gaat dus tussen de Surface RT en de Chromebook.

Surface RT is inderdaad wat lichter (ongeveer 158 gram lichter, als je de typecover meerekent), het scherm is inderdaad veel beter (één van de grootste minpunten van die Chromebook schijnt het matige scherm te zijn) en touchscreen is zeker fijn (maar niet echt noodzakelijk). Ook de batterij lijkt iets langer mee te gaan dan bij de Chromebook. Als het om hardware gaat lijkt de Surface RT dus de beste optie.

Ik twijfel toch nog, om de volgende redenen:
  • Typt de Type Cover net zo fijn als het toetsenbord van de Chromebook? (Vrij persoonlijke vraag, dit kan ik het best even zelf in een winkel testen)
  • De combinatie van snap-on toetsenbord en kickstand lijkt mij lang niet zo stabiel als de 'laptop' formfactor van de Chromebook. Aangezien ik het apparaat toch op verscheidene oppervlakken (kleine collegezaaltafeltjes...) weet ik niet hoe goed dat qua stabiliteit uitpakt.
  • Kan ik leven met Windows 8 en het, naast Office, toch zeer beperkte app-aanbod? Voor mijn gevoel gaat de ontwikkeling in de Chrome Web Store sneller. Daarnaast gebruik ik dus al een hoop Google-services
  • Hoewel beide OS's nog een beetje in de kinderschoenen staan krijgt Chrome OS (afhankelijk van het channel waarin je zit) in ieder geval maandelijks updates. Windows 8 is na een jaar bijna toe aan de eerste grote update (Windows 8.1), en het is maar de vraag hoe lang de ondersteuning van dit model (met niet bepaald de snelste hardware) nog voortduurt.
  • Surface RT is helaas bijna €100,- duurder dan een Chromebook (die kan ik voor €225,-, nieuw, op de kop tikken)
Decisions, decisions...

[ Voor 6% gewijzigd door gapper100 op 20-08-2013 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:29
Office en SkyDrive zijn een GROOT pluspunt. Ik zal alleen om die reden al de Surface RT aanschaffen. Voor een prijs van 209 euro (+50 euro extra voor de touch cover) is dit absoluut een topper en is er geen twijfel over mogelijk! Deze actie loopt nog tot 1 oktober

[ Voor 26% gewijzigd door Travee op 02-09-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsvdV
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-03 10:24
als student zou ik voor de surface rt even op www.surfspot.nl kijken, daar kun je ze kopen met de educatieve korting van microsoft. De surface rt met typecover kost dan 300 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door KarsvdV op 04-09-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFT
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2021

TFT

Je zou ook een kleine netbook van 12 inch kunnen kopen, bv de aspire one, zie (nieuwe) aanbiedingen op MK. De Chromebook heb ik ook bekeken, hij werkt wel goed, maar het beeldscherm en de videokwaliteit vond ik echt redenen om hem niet te kopen.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik heb zelf net 2 weken terug de Samsung Chromebook gekocht en ja hoor, ik had het al voorspeld, er zijn nieuwe Chromebooks aangekondigd vandaag en die komen de komende maanden uit, je zou daar dus nog op kunnen wachten...

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Als je bij surfspot een surface kan kopen. Moet je dat doen.
209€ is geen geld.. En toevallig gister nog met 1 kunnen spelen.
Ik vind het een erg cool ding, en heb voor het eerst het idee dat je daadwerkelijk productief kan zijn met een tablet (android en ipad.. Android en ios voelen voor mij persoonlijk niet proffesioneel genoeg aan.. Meer entertainment purpose)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Pagina: 1