Potmetertjes voor lcd

Pagina: 1
Acties:

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
zie op bouwschema dat je een 100 en een 10k potmetertje nodig hebt, nou heb ik hier nog 2 van die dingen liggen op de ene staat 100k en op de andere 100e nou vroeg ik me eigelijk af of ik die schakeling ook met deze dingen kan maken en/of die potmetertjus uberhaupt noodzakelijk zijn?

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:39
1tje voor je contrast is in iedergeval handig,
die voor je backlight kan je wel weglaten maar dan zou ik er toch nog een weerstandje tussendoen anders dan is je backlight zo fel (hier wel namelijk)

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
ja, maar kan ik daar deze potmetertjes voor gebruiken ? (ben zelf niet goed op dat gebied, maar kan wel solderen enzo) en waar staat die 100e dan voor is dat gewoon 100 ohm? en kan ik 100 ohm even goed gebruiken als 100 kilo ohm ? of werkt het dan helemaal niet meer.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

100 kOhm is 1000 keer zo'n grote weerstand als 100 Ohm! Dus ik denk niet dat je 100 Ohm in plaats van de 100 kOhm kunt gebruiken... Die dingen kosten trouwens geen drol, dus ik zou ze gewoon halen. Voor een beetje simpele (zonder asje enzo, gewoon basic) betaal je minder als een gulden!

Verwijderd

100E is 100 Ohm.

Waar die E voor staat, weet ik zo gauw ook niet. Ik vermoed dat dat te maken heeft dat dat ohm-tekentje zo lastig te vinden is op het gemiddelde toetsenbord. Elektronici doen overigens wel meer van die rare dingen. Zo zetten ze ook al gauw de eenheid op de plek van de komma. Een weerstand van 4,7 kilo-ohm word dus een weerstand van 4k7. En een 1,2 ohm weerstand word dus een 1E2 weerstand. En eigenlijk is dat best makkelijk, want goede elektronici zijn, net zoals goede programmeurs, aartslui.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
ik kan me het schema van de LCD niet zo gauw meer voor de geest halen, maar ik dacht dat de contrast hier geschakeld was tussen de 5V en de massa met de aftakking naar de contrast-input. (dus als een spanningsdeler)
Nu is de contrast input hoogohmig (dus heeft weinig invloed op de potmeter-waarde) en komt het hier dus niet zo nauwkeurig. (let wel op dat de waarde van de potmeter niet zo hoog wordt dat het in de buurt van de interne weerstand van de contrast-regelaar komt en ook niet zo laag dat er een grote stroom door de potmeter gaat)
volgens mij kun je hier ook wel een andere waarde kiezen van tussen de 4k7 en de 56k (100k wordt een beetje te veel denk ik)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1