Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Webdevelopment alleskunner tot €1800,-

Pagina: 1
Acties:

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 00:38
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik ben op zoek naar een alleskunner. De laptop(s) zijn bedoeld voor een online development team en moeten onderling gewisseld kunnen worden. (voor nieuwe en vertrekkende collega's) De lijst van toepassingen is aardig ingewikkeld:

Adobe CS6 - illustrator, photoshop etc. EN Adobe Flash builder!
Axure (6.5) - tientallen, soms meer "dynamic panels" per pagina
Visual studio (2013)
Aptana
Gehele Office pakket (2010/2013)
nog meer java dingen

We doen hier alles, interaction design tot programmeren tot designen.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Tussen de 800 en 1800 euro per stuk. Ik vind het belangrijk dat het hele team zich goed uit de voeten kan doen maar wil niet 100% extra betalen voor de laatste 10% extra snelheidswinst. Gewicht zou ik wel iets meer voor willen neerleggen.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, de meeste laptops zullen dagelijks tussen huis, werk en klanten vervoert worden. Daarom prefereer ik 15,6 inch of kleiner. Gewicht is belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ja Samsung, echter zijn er geen modellen die een SSD en goede GPU combineren. (Ik kan Samsung laptops met een aantrekkelijke korting krijgen) Verder merken die betrouwbaar zijn en goede service leveren bij defecten. Hier wat extra geld voor neertellen is geen probleem. (in aanschaf)

Extra
Ik denk dat ik minimaal het volgende wil:
16 gb werkgeheugen
i7 die van "aanpakken" weet
gtx 560m of beter
1080p MAT scherm
ssd + hdd configuratie (als dit onmogelijk is een 256/512 GB ssd)

Uiterlijk neutraal, geen schreeuwende gaming laptop. Ze worden meegenomen naar klanten voor presentaties etc.

Ik had tot nu toe de volgende modellen in gedachte:

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire R7€ 1.199,-€ 1.199,-
1Medion Erazer X6823€ 1.149,-€ 1.149,-
1Medion Erazer X6825€ 1.419,-€ 1.419,-
1MSI i765M21211€ 1.430,55€ 1.430,55
1Samsung ATIV Book NP880Z5E-X02NL€ 1.636,-€ 1.636,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6.833,55

Bij de laatste (samsung ativ 8 ) zou dan nog 8 gb ram moeten worden bijgeprikt en de hdd worden vervangen voor een SSD (samsung 840 evo 128/256/512 GB). Deze staat ertussen omdat deze heel erg dun/licht is! De extra moeite zou ik er graag voor over hebben om zo'n dun/licht model te kunnen nemen.

Wie kan mij helpen een goed model uit te kiezen? Wellicht 2 adviezen, één voor tot €1800,- en één voor tot €1250,-

[ Voor 0% gewijzigd door jadatmag op 19-08-2013 16:06 . Reden: typo ]

• NRGd
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-11 21:18
Lastig dilemma, ik heb zelf de Ativ Book 8 (met ingebouwde SSD) en daar ben ik erg over te spreken. Hoewel hij bv. tov Macbook Pro niet eens heel licht is (ca. 2,4 kg). Bedenk wel dat deze versie een glanzend scherm heeft. De non-touch versie (Samsung NP770Z5e) heeft wel een mat scherm, maar ik vraag me af of en wanneer die nog eens uit gaat komen.

De Lenovo Y500 voldoet volgens mij ook redelijk aan je eisen, maar is met 2,7kg wat zwaarder.

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
de acer en MSI zou ik afraden, de acer vanwege zijn iritand kleine keyboard layout (typt voor geen meter, getest in'n winkel) en dat scherm is niet echt super. De Medions zijn echte krachtpatsers, de 680M natuurlijk al helemaal, maar het is misschien wel een beetje overkill.

Zelf heb ik een ativ book 8, en deze bevalt me super qua gebruik, heeft een touchscreen wat gebruik onderweg in de trein bijvoorbeeld heerlijk is als je nergens een muis stabiel kwijt kan. Voor de rest een Full-HD scherm met PLS techniek, samsungs variant van IPS, wat zorgt voor uitstekende kijkhoeken waar je ook zit, en met een 350Nit superbright scherm voor goeie afleesbaarheid in lichte ruimtes. Ook is het in staat op 96% kleurechtheid te produceren, daar tippen weinig laptops aan, zelfs sommige mac's niet. Dus wat je ontwerpt, is zoals het word. Enige nadeel van het scherm is wel dat het glare is, maar daar heb ik me nog nooit aan gestoord buiten omdat de helderheid veel compenseerd..maar ja, het blijft glare :9

HDD heb ik ook vervangen voor SSD, en dan is het een monstertje. i7 gekoppeld aan 16 GB 1600Mhz ram zorgt voor super snel renderen van mijn 3D modellen in cinema 4D.

Vond dit zelf een prachtige laptop omdat ik een krachtige laptop nodig had voor mijn studie, maar niet elke dag een 4,5+ kilo laptop (exclusief de baksteen van een adapter) naar school te sjouwen. En hij bied veel performance in een chique behuizing. Kan me voorstellen dat als je een bedrijfje hebt (zoals ik opmaak uit je TS) dat je klanten beetje raar opkijken als je met een game-monster aan komt zetten :9

even weer on-topic:
tot €1250 -> de medion erazer x6823 (de GTX670MX)
tot €1800 -> de ativ book 8.

toelichting: De medion erazer bied de meeste performance voor je prijs. Je krijgt er een snelle laptop voor, maar die is wel zwaar 3,5 kilo zonder de adapter. Das best wat. Maar je krijgt er voor die prijs wel een SSD bij. Wat voor SSD word niet vermeld, kan een 120GB high-end zijn voor 120 euro. of een low-end voor 70 euro..

de Ativ book 8 is een alleskunner, waar zakelijk veel bedrijfen kiezen voor ultrabooks, bieden die geen top-end prestatie's. De ativ zit daar tussenin, prestatie's van een game-laptop. Met (bijna) het uiterlijk van een ultra-book. Daarbij een FH-touchscreen, backlight keyboard, een stevige i7, een supersnelle 8870M gpu die 10% beter presteerd als een GTX670M. En voor renderen op de GPU is AMD the-way-to-go , 2x JBL 4 Watt speakers (handig voor productpresentatie's met geluid, is superhelder met prima bass voor een laptop) en is kwalitief hoogstaand met een volledig alluminium body, ziet er daarom ook erg chique uit als dat soort 'imago' van belang is. Echter is de laptop ook erg stil, zelfs bij renderen hoor je vrij weinig, waar de andere game laptops behoorlijk zullen blazen. + daarbij een unieke accuduur van 8 uur

je kan je geld maar 1 keer uitgeven, dan heb ik mijne uitgegeven aan de ativ book, dus ben wel een beetje bevooroordeeld. Heb het zo neutraal mogelijk gehouden.

edit: de MSI staat bekend om zijn overhitten, het moet wel een laptop blijven, geen vloeibaar hoopje plastig :9
(voor de link bij "the way to go" even iets naar beneden scrollen voor software benchmarks :+ )

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• EXpaND
NRGd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:18:
Lastig dilemma, ik heb zelf de Ativ Book 8 (met ingebouwde SSD) en daar ben ik erg over te spreken. Hoewel hij bv. tov Macbook Pro niet eens heel licht is (ca. 2,4 kg). Bedenk wel dat deze versie een glanzend scherm heeft. De non-touch versie (Samsung NP770Z5e) heeft wel een mat scherm, maar ik vraag me af of en wanneer die nog eens uit gaat komen.

De Lenovo Y500 voldoet volgens mij ook redelijk aan je eisen, maar is met 2,7kg wat zwaarder.
De Y500 is een warmloper, en daarbij clockt hij dan ook terug om niet kapot te gaan. Dus i.p.v een 2,4 GHZ i7 heb je een +-1,2 GHZ i7..dat schiet niet echt op :9

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• NRGd
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-11 21:18
EXpaND schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:19:
en is kwalitief hoogstaand met een volledig alluminium body, ziet er daarom ook erg chique uit als dat soort 'imago' van belang is.
Voor een groot deel met je eens, alleen heeft de Ativ Book 8 wel een onderkant van plastic, is niet volledig aluminium. Voor de volledigheid ;)

• EXpaND
NRGd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:25:
[...]

Voor een groot deel met je eens, alleen heeft de Ativ Book 8 wel een onderkant van plastic, is niet volledig aluminium. Voor de volledigheid ;)
haha ach. Ik neem aan dat jij je laptop niet op de kop gebruikt. 7(8)7
maar oke oke..ze moeten toch ergens gewicht besparen toch? :9

Verwijderd

Kan je aangeven waarom je een GTX 560m of hoger nodig hebt voor de genoemde taken? Dat kan ik me namelijk niet voorstellen..

Verder vind ik de genoemde opties vreemd. Om even het rijtje af te gaan:
Je wilt een quadcore, 16GB, GTX 560m en SSD. Je komt aan met een laptop welke aan geen van die eisen voldoet. Verder is de R7 vooral een consumenten speeltje, geen zakelijke laptop. Een developer wil een comfortabel toetsenbord, geen touchscreen. Althans ik ken geen developers die tijdens development een touchscreen gebruiken.
Die of een variant daarop zou op zich kunnen, maar is geen zakelijke notebook. Verder maakt de fan van deze serie veel herrie, zelfs als je niets aan het doen bent.
Deze laptop heeft de meest waardeloze koeling en accuduur ever. De rest van de laptop staat ook als niet erg goed bekend. pricewatch: Asus N56VB-S4054H doet praktisch alles beter behalve de grafische kaart. (waarbij het mij onduidelijk is wat je daar precies mee moet). Tevens is het geen zakelijke laptop.
Is altijd een goede keuze. Bij misco krijg je 5 jaar garantie:
http://www.misco.nl/produ...ecifications&page=1&#tabs
Het is mij alleen niet duidelijk wat voor soort garantie het is.

Hierboven hamer ik een paar keer op het feit dat geen van de gekozen laptops een zakelijke laptop is. Met goede redenen. Als mijn latitude stuk gaat staat er morgen een monteur op de stoep. Als je MSI stuk gaat moet je hem opsturen en ben je weken zo niet maanden aan het wachten.

Als het aan mij zou liggen, dan zou ik iedereen voorzien van een latitude E6540 of Thinkpad T530. Dat zijn laptops die niet snel stuk gaan en zijn voorzien van next business day garantie en genoeg accuduur om het bij clienten een uur of 5 a 6 uit te houden op de hoogste helderheid. Als je die grafische kracht werkelijk nodig hebt, wat ik betwijfel, dan kom je al snel bij de genoemde samsung uit.

Van de arbo mag je trouwens niet langer dan 2 uur met een laptop werken (zie bron). Dus schaf voor iedereen muis/toetsenbord/scherm aan. Met een docking station als het even kan.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
jadatmag schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:54:
Tussen de 800 en 1800 euro per stuk. Ik vind het belangrijk dat het hele team zich goed uit de voeten kan doen maar wil niet 100% extra betalen voor de laatste 10% extra snelheidswinst. Gewicht zou ik wel iets meer voor willen neerleggen.
Gewicht hoeft niet duur te zijn. Hier kun je staalplaat kopen van iedere gewenste dikte en gelijk op maat laten zagen. Als je die tegen de onderkant van de laptop lijmt, heb je goede warmteafvoer en bescherming tegen krassen.

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 00:38
GlowMouse schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:20:

Gewicht hoeft niet duur te zijn. Hier kun je staalplaat kopen van iedere gewenste dikte en gelijk op maat laten zagen. Als je die tegen de onderkant van de laptop lijmt, heb je goede warmteafvoer en bescherming tegen krassen.
Heb je lijm advies?
NRGd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:18:

De y500 met SLI GPU opstelling lijkt toch wat meer een pure gamelaptop, of vergis ik mij? Het gewicht valt binnen mijn norm iig.
EXpaND schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:19:
de acer en MSI zou ik afraden, de acer vanwege zijn iritand kleine keyboard layout (typt voor geen meter, getest in'n winkel) en dat scherm is niet echt super. De Medions zijn echte krachtpatsers, de 680M natuurlijk al helemaal, maar het is misschien wel een beetje overkill.

Zelf heb ik een ativ book 8, en deze bevalt me super qua gebruik, heeft een touchscreen wat gebruik onderweg in de trein bijvoorbeeld heerlijk is als je nergens een muis stabiel kwijt kan. Voor de rest een Full-HD scherm met PLS techniek, samsungs variant van IPS, wat zorgt voor uitstekende kijkhoeken waar je ook zit, en met een 350Nit superbright scherm voor goeie afleesbaarheid in lichte ruimtes. Ook is het in staat op 96% kleurechtheid te produceren, daar tippen weinig laptops aan, zelfs sommige mac's niet. Dus wat je ontwerpt, is zoals het word. Enige nadeel van het scherm is wel dat het glare is, maar daar heb ik me nog nooit aan gestoord buiten omdat de helderheid veel compenseerd..maar ja, het blijft glare :9

HDD heb ik ook vervangen voor SSD, en dan is het een monstertje. i7 gekoppeld aan 16 GB 1600Mhz ram zorgt voor super snel renderen van mijn 3D modellen in cinema 4D.

Vond dit zelf een prachtige laptop omdat ik een krachtige laptop nodig had voor mijn studie, maar niet elke dag een 4,5+ kilo laptop (exclusief de baksteen van een adapter) naar school te sjouwen. En hij bied veel performance in een chique behuizing. Kan me voorstellen dat als je een bedrijfje hebt (zoals ik opmaak uit je TS) dat je klanten beetje raar opkijken als je met een game-monster aan komt zetten :9

even weer on-topic:
tot €1250 -> de medion erazer x6823 (de GTX670MX)
tot €1800 -> de ativ book 8.

toelichting: De medion erazer bied de meeste performance voor je prijs. Je krijgt er een snelle laptop voor, maar die is wel zwaar 3,5 kilo zonder de adapter. Das best wat. Maar je krijgt er voor die prijs wel een SSD bij. Wat voor SSD word niet vermeld, kan een 120GB high-end zijn voor 120 euro. of een low-end voor 70 euro..

de Ativ book 8 is een alleskunner, waar zakelijk veel bedrijfen kiezen voor ultrabooks, bieden die geen top-end prestatie's. De ativ zit daar tussenin, prestatie's van een game-laptop. Met (bijna) het uiterlijk van een ultra-book. Daarbij een FH-touchscreen, backlight keyboard, een stevige i7, een supersnelle 8870M gpu die 10% beter presteerd als een GTX670M. En voor renderen op de GPU is AMD the-way-to-go , 2x JBL 4 Watt speakers (handig voor productpresentatie's met geluid, is superhelder met prima bass voor een laptop) en is kwalitief hoogstaand met een volledig alluminium body, ziet er daarom ook erg chique uit als dat soort 'imago' van belang is. Echter is de laptop ook erg stil, zelfs bij renderen hoor je vrij weinig, waar de andere game laptops behoorlijk zullen blazen. + daarbij een unieke accuduur van 8 uur

je kan je geld maar 1 keer uitgeven, dan heb ik mijne uitgegeven aan de ativ book, dus ben wel een beetje bevooroordeeld. Heb het zo neutraal mogelijk gehouden.

edit: de MSI staat bekend om zijn overhitten, het moet wel een laptop blijven, geen vloeibaar hoopje plastig :9
(voor de link bij "the way to go" even iets naar beneden scrollen voor software benchmarks :+ )
Goed gezien van het scherm dat net iets feller is dan normaal en daarmee hopelijk de glare wat minder irritant maakt (zelf niet opgevallen).

Als de medion niet zo zwaar was (3.5 kilo) Was mijn oog hier ook gelijk op gevallen, maar nu twijfel ik dus. Momenteel sleep ik ook een 3.5 kilo zware medion met me mee elke dag, word je niet blij van! Van de prestaties doe ik echter elke dag een vreugdedansje.

@Darkstone:
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:15:

Kan je aangeven waarom je een GTX 560m of hoger nodig hebt voor de genoemde taken? Dat kan ik me namelijk niet voorstellen..
De laptops moeten "alles kunners" zijn. Mocht er een simpele pinnacle of premiere pro opdracht binnen komen moet dit ook rap kunnen. Verder maken Photoshop en Axure ook gebruik van de GPU.

De Axure klantensupport zei dit:
Hi,

Thanks for writing. In general, I'd recommend purchasing the best computer that you can fit into your budget. Axure RP is a fairly "heavy" application, but you don't need a top-of-the-line machine to use it comfortably. I've checked on your questions with one of our lead developers; here are his answers:

-Does Axure profit from 2-4-6-8 cores on the CPU? Does hypertreading benefit Axure?

Axure RP isn't written to take advantage of multiple cores and multithreading. Having more than one core will be helpful (and I'm not sure that you can still buy a computer with only one core unless you're a Raspberry Pi fan), but processor speed is a more important factor. Buy the processor with the highest peak GHz that you can comfortably afford.

-Does Axure use the GPU? (will a dedicated GPU boost performance?)

Yes, a dedicated GPU will improve performance if you're running Axure RP on a PC. This will make less of a difference than processor speed, though.

-Will a SSD boost generating (f5) speeds over a HDD?

I can tell you from personal experience that upgrading to an SSD is an absolute must. Popping one into my home computer made the thing snappier than the day I bought it. If you watch this video and imagine John Travolta singing about NAND-based flash instead of "Fuel injection cutoffs and chrome plated rods, oh yeah", you'll get a pretty good idea of how fantastic these things are:

YouTube: Greased Lightning

-8 GB RAM should be sufficient right? Will the RAM frequency (1333Mhz, 1600Mhz, 1800Mhz) have any results for performance?

Yes, 8 GB of RAM should be just fine. RAM frequency shouldn't make much of a difference, though.

In all, my developer informed me that more RAM (up to about 8 GB) and a fast peak GHz CPU are your best bets. I notice that you also posted your question in the Axure RP 7 beta forum. If you're experiencing slowness with the beta, it may be worth waiting until the final release of version 7 before you decide that your current machine isn't up to the task. We still have quite a few optimizations to work on before the final release, and those optimizations aren't going to appear in the beta builds for a while yet.

I hope this helps! Please let me know if you have any questions.

Best,
Ben

Axure Customer Support
support@axure.com
Photoshop:

Photoshop maakt gebruik van GPU acceleration: http://forums.adobe.com/thread/979969
Benchmarks: http://www.tomshardware.c...ftershot-pro,3208-13.html
Verder vind ik de genoemde opties vreemd. Om even het rijtje af te gaan:

Je wilt een quadcore, 16GB, GTX 560m en SSD. Je komt aan met een laptop welke aan geen van die eisen voldoet. Verder is de R7 vooral een consumenten speeltje, geen zakelijke laptop. Een developer wil een comfortabel toetsenbord, geen touchscreen. Althans ik ken geen developers die tijdens development een touchscreen gebruiken.
De R7 is waarschijnlijk niet de beste optie, no comment ^^
Die of een variant daarop zou op zich kunnen, maar is geen zakelijke notebook. Verder maakt de fan van deze serie veel herrie, zelfs als je niets aan het doen bent.
Ik heb zelf de Medion Erazer x6817, deze is voor op kantoor stil genoeg. De medions zijn veel "Bang for buck" De stevigheid is ook prima, ik draag deze nu meer dan een jaar dagelijks in een rugtas. Mijn ervaring met de klantenservice is ook goed.
Deze laptop heeft de meest waardeloze koeling en accuduur ever. De rest van de laptop staat ook als niet erg goed bekend. pricewatch: Asus N56VB-S4054H doet praktisch alles beter behalve de grafische kaart. (waarbij het mij onduidelijk is wat je daar precies mee moet). Tevens is het geen zakelijke laptop.
Goede CPU, Goede GPU. 12GB werkgeheugen met mogelijkheid tot 16. Hij is 2.4 kilo, wat toch best laag is in dit segment.
Is altijd een goede keuze. Bij misco krijg je 5 jaar garantie:
http://www.misco.nl/produ...ecifications&page=1&#tabs
Het is mij alleen niet duidelijk wat voor soort garantie het is.
Goede tip, ik ga me er op inlezen.
Hierboven hamer ik een paar keer op het feit dat geen van de gekozen laptops een zakelijke laptop is. Met goede redenen. Als mijn latitude stuk gaat staat er morgen een monteur op de stoep. Als je MSI stuk gaat moet je hem opsturen en ben je weken zo niet maanden aan het wachten.
Dit is ook zeker een goede tip, ik ga je onderstaande voorstellen bekijken.
Als het aan mij zou liggen, dan zou ik iedereen voorzien van een latitude E6540 of Thinkpad T530. Dat zijn laptops die niet snel stuk gaan en zijn voorzien van next business day garantie en genoeg accuduur om het bij clienten een uur of 5 a 6 uit te houden op de hoogste helderheid. Als je die grafische kracht werkelijk nodig hebt, wat ik betwijfel, dan kom je al snel bij de genoemde samsung uit.
Ik heb ze bekeken, De latitude lijkt zeker een goede optie, misschien wel de beste.

De thinkpad is misschien betrouwbaar maar verder qua specs echt niet genoeg: 1366x768 scherm? i5 zal wel niet HEEL veel uitmaken, maar hij komt ook nog eens met maar 4 gig werkgeheugen.
Van de arbo mag je trouwens niet langer dan 2 uur met een laptop werken (zie bron). Dus schaf voor iedereen muis/toetsenbord/scherm aan. Met een docking station als het even kan.
Randapparatuur hebben we al. Bedankt voor je onwijs uitgebreide antwoord!

De Latitude of the Samsung... lijken de beste opties?

[ Voor 39% gewijzigd door jadatmag op 19-08-2013 23:29 . Reden: quotes ]

Verwijderd

jadatmag schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 23:00:
De laptops moeten "alles kunners" zijn. Mocht er een simpele pinnacle of premiere pro opdracht binnen komen moet dit ook rap kunnen. Verder maken Photoshop en Axure ook gebruik van de GPU.
Het beperkt je keuze echter wel enorm. De enige kwalitatieve non-zakelijke laptops die ik ken met een GTX klasse GPU zijn de genoemde samsung, de alienware 14/17, en de asus G750. Uit die selectie wegen de Alienware 17 en G750 >4Kg en maakt de AW 14 zeer veel fanherrie.

Andere opties gaan meer richting de kwaliteit 'consument' zoals de GE lijn of gaan ver over je budget, zoals de thinkpad W of precicion lijn.
De Axure klantensupport zei dit:
Ik zie ze zeggen dat een dedicated GPU helpt, niet dat hun software daar echt gebruik van maakt.

Je zegt dat jij in het bezit bent van die medion laptop, dan kan je het zelf testen. Met optimus kan je switchen tussen de GTX 670mx(?) en HD 3000. Merk je echt verschil? Is dat verschil groot genoeg om te kiezen voor een model met zwaardere GPU ten koste van andere kwaliteiten?
Photoshop:

Photoshop maakt gebruik van GPU acceleration: http://forums.adobe.com/thread/979969
Benchmarks: http://www.tomshardware.c...ftershot-pro,3208-13.html
Dat klopt. Echter: zoals je bron aangeeft is er bijna geen verschil tussen een GPU van €50 en een GPU van €500. Voor OpenCL (wat ze daar gebruiken) wil je trouwens liever een AMD GPU dan een NVIDIA GPU. Zie wat benchmarks: http://www.anandtech.com/bench/GPU13/589

Nvidia is vooral bezig om het propriëtaire CUDA zoveel mogelijk te pushen. Wat ik persoonlijk een reden vind de software helemaal links te laten liggen.
Goede CPU, Goede GPU. 12GB werkgeheugen met mogelijkheid tot 16. Hij is 2.4 kilo, wat toch best laag is in dit segment.
Eigenlijk weegt hij 2.6Kg. Maar liefst 100gr lichter dan de N56. De ivy bridge variant (en de variant daarvoor) zijn een van de slecht gereviewde laptops op notebookcheck. En die gasten zijn niet zo kritisch.

En voor als je de Thinkpad T530 aanschaft: zorg er dan voor dat je calibratieapparatuur hebt en calibreer het scherm in sRGB modus. De T530 bevat een wide-gamut scherm. Dat is geweldig voor consumenten of drukwerk, als je voornamelijk voor web produceert zorgt dat ervoor dat de kleuren er veel te verzadigd uit ziet op het scherm van de designers.

De X-Rite i1Display 2 wordt vaak aangeraden. Oudere calibrators populaire zoals de spyder 3 zijn niet geschikt voor wide-gamut schermen.
Pagina: 1